کد خبر : 5144
تاریخ انتشار : جمعه 24 آوریل 2020 - 18:19

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:در دعای اول ماه رجب خواندیم که: «خدایا ماه های رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان و به ما کمک کن که اهل قیام، صیام، حفظ لسان و حفظ چشم باشیم»

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:در دعای اول ماه رجب خواندیم که: «خدایا ماه های رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان و به ما کمک کن که اهل قیام، صیام، حفظ لسان و حفظ چشم باشیم»

خطبه_مجازی سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ؛ این دعا، دعایی است که حضرات معصومین علیهم

خطبه_مجازی

سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین

اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ؛

این دعا، دعایی است که حضرات معصومین علیهم السلام بر خواندن آن در روزها و لحظات پایانی ماه شعبان سفارش کردند و در آن از خدا می خواهیم که اگر تاکنون ما را نیامرزیده است، از این پس و قبل از ورود به ماه مبارک رمضان ما را ببخشد و بیامرزد. هرچقدر ما پاک وارد ماه مبارک رمضان بشویم بهتر از فیوضات، برکات، رحمات و عنایات خداوند متعال در این ماه استفاده می کنیم؛ هر چقدر دلمان پاک‌تر و صاف تر شود بهتر انوار الهی را جذب می‌کنیم.

در دعای اول ماه رجب خواندیم که: «خدایا ماه های رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان و به ما کمک کن که اهل قیام، صیام، حفظ لسان و حفظ چشم باشیم». این دعا نشان می دهد که غرض اصلی در این سه ماه عزیز، کنترل و حفظ زبان و چشم است. بنا بر روایات، زبان جرمش کوچک است اما جرم و گناه و معاصی آن خیلی زیاد است. حداقل ۱۴ گناه کبیره از زبان شمرده‌اند، در حالی که از چشم فقط یک یا دو گناه سر می زند. لذا این مطلب اهمیت حفظ زبان را بیش از پیش مشخص می کند.

در روایت است: اگر شخصی ماه رمضان را درک کند و نتواند زبانش را کنترل کند، ضرر و خسران کرده است.
در روایت دیگری آمده است که اگر انسان در ماه رمضان آمرزیده نشود، اهل شقاوت است.
در روایتی دیگر، اهل شقاوت را این چنین معرفی می کند: کسی که پدر و مادر دارد، ولی نتواند خود را به واسطه آن ها و با احسان به آن ها بهشتی کند، اهل شقاوت است.

در روایتی داریم: نگویید رمضان آمد و رفت، بگویید «ماه رمضان» آمد و رفت؛ چرا که «رمضان» از اسامی حق تعالی است.
رمضان به معنای سوختن و ذوب شدن است و در ماه رمضان گناهان ذوب و آمرزیده می‌شود. و در بعد جسمانی نیز در این ماه، در بدن انسان یک خانه تکانی صورت می پذیرد و چربی ها یا مواد غذایی اضافی که بر اثر بدخوری یا پرخوری در بدن انسان باقی مانده است، آب می شود و از بین می رود. علامت این اتفاق هم بوی خاص دهان انسان روزه دار در هنگام نزدیک افطار است که در اثر بازدم و سوختن مواد غذایی اضافی در بدن انجام می شود و باعث سلامت انسان می شود. لذا یکی از حکمت های روزه گرفتن، صحت و سلامتی است. البته روزه بر مسافران و بیمارانی که پزشکان مومن و متخصص آنان را منع کنند، واجب نیست. در آخرین جمعه از ماه شعبان، شخصی به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. حضرت فرمودند: با استغفار، خود را برای ورود به ماه رمضان آماده کن.

خدای متعال، حتی در وجوب روزه گرفتن هم لطافت و ظرافت خاصی را در نظر گرفته است؛ چنان که در قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون …؛ ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد، تا پرهیزکار شوید». نیت خدای متعال از روزه، گرسنگی و تشنگی ما نیست؛ بلکه غرض اصلی خداوند این است که ما با تقوا شویم. در ادامه می فرماید: طول مدت روزه هم زیاد نیست و میزان آن فقط یک دوازدهم از سال، یعنی یک ماه است. و پس از آن می فرماید: هرکس مریض یا مسافر است، روزه بر او واجب نیست و در زمان دیگری روزه ها را قضا کند؛ همچنین کسانی که روزه گرفتن برایشان مشکل است، به جای آن کفاره بپردازند. و در پایان آیه می فرماید: روزه برای شما بهتر است؛ این کلام خدایی است که برای ما به مثابه طبیب است و ما در پیشگاه او چون بیماریم؛ طبیب خیر و صلاح بیمار را می خواهد و بیمار نیز نسخه او را انجام می دهد.

@Setadjomehvazvan

ما سه نوع روزه داریم: عام، خاص، خاص الخاص.
روزه عام روزه ای است که اکثر مردم و عوام الناس می‌گیرند و فقط خود را از خوردن و آشامیدن باز می دارند؛ بهره اینان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است. روزه، هیچ تاثیری در اخلاق، رفتار، کردار و تقوای این افراد ندارد.
در روزه خاص، انسان علاوه بر امساک از مفطریات روزه، چشم، گوش، زبان، اعضا و جوارح خود را نیز از گناه حفظ می کند.
کسی که روزه می گیرد و غیبت یا چشم چرانی هم می کند، اگرچه از نظر فقهی روزه او صحیح است، اما در حقیقت روزه خود را از طریق معنوی افطار کرده است و روزه اش باطل است.
روزه خاص الخاص، روزه انبیا و اولیای الهی است؛ که در این روزه، اولیای خدا، قلب و دل و جانشان را نیز از غیر خدا حفظ می‌کنند.
لذا باید تلاش کنیم حداقل روزه خاص بگیریم و از فضیلت های ماه مبارک بهره کافی را ببریم.
ماه مبارک رمضان با برکت و رحمت و مغفرت به سمت ما در حرکت است و بهترین روزها، بهترین شب ها و بهترین ساعات در آن قرار دارد.

خصوصیت اصلی ماه مبارک رمضان این است که ظرفی برای نزول قرآن شده است؛ «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن». در این ماه، نفس کشیدن ثواب تسبیح را دارد، خواب انسان عبادت است و تلاوت یک آیه از قرآن در این ماه به منزله ختم قرآن است، قرآنی که خداوند تمام علمش را در آن پیاده کرده است. شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، درهای بهشت و رحمت الهی در ماه رمضان باز و درهای جهنم بسته است. لذا بهترین عمل در ماه رمضان، تقوا و پرهیزکاری است و انسان باید خودش را از گناه و معاصی حفظ کند.

در مطلب بعدی، افتخار پرتاب ماهواره نظامی عزیزان سپاه را تبریک عرض می کنم، حرکتی که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر قوی شدن ملت ایران بود، صورت پذیرفت و باعث حیرت جهانیان شد و امریکا را در شوک قرار داد. حرکتی که آغاز شکل گیری نظامی و بروز یک قدرت نظامی جهانی در منطقه است.

نکته حائز اهمیت بعدی این که در ماه‌ های اخیر، خیلی از جهانیان بیان کرده بودند که مردم ایران اهل محبت و رحمت نیستند؛ در حالی که این افراد الان کجا هستند تا ببینند جوانان داوطلب در این اوضاع کرونا، به میدان آمده اند و در خدمت کردن داوطلبانه، ضدعفونی کردن معابر، ایستگاه های غربالگری در ورودی شهرها، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و مراقبت و پرستاری از بیماران کرونایی سنگ تمام گذاشتند؛ صاحبخانه هایی که دوماه اجاره خودشان را به مغازه داران و مستاجران خود بخشیدند؛ پزشکان و کادر درمان که چه خدمت والایی به مردم و بیماران کردند. در این جا از زحمات همه این عزیزان تقدیر می کنیم و از خداوند برای ایشان طلب جزای خیر داریم.

الحمدلله در آستانه ماه مبارک رمضان، به همت مردم شریف و بزرگوار شهر وزوان، تعداد ۱۴۰ بسته معیشتی و غذایی مناسب تهیه شد که در این ماه مبارک، آبرومندانه بین نیازمندان توزیع خواهد شد و جا دارد از همه عزیزان و مجموعه های فرهنگی مذهبی که در این امر همت ورزیدند تقدیر و تشکر نماییم.

مطلب بعدی این که در حال حاضر شرایط این گونه ایجاب کرده که اکثر مردم در منازل هستند و زمان زیادی را به فضای مجازی اختصاص می دهند. بحمدالله، گروه ها و کانال های خیلی خوبی در فضای مجازی در حال فعالیت هستند که بسیار قابل استفاده اند. بنده در این جا از فعالان و مدیران کانال ها و گروه های فضای مجازی تقاضا می کنم که مراقبت کنند که در گروه ها و کانال ها، کلیپ ها و مطالب بدآموز و ضد اخلاق و اسلام و به طور کلی گناه در گروهشان رسوخ نکند. عده ای انگشت شمار با انتشار مطلب یا کلیپی ضد اخلاقی، زحمات دیگر عزیزان را از بین می برند؛ به مانند ظرف شیری که با یک قطره خون یا نجاست همه ظرف نجس می شود، فضای مجازی نیز این گونه است؛ تعداد زیاد مطالب و کیپ های علمی، اخلاقی، دینی، مذهبی و مفید که در گروه ها منتشر می شوند، با یک کلیپ یا مطلب نا به جا تحت الشعاع قرار می گیرند. مدیران گروه ها تدبیری بیندیشند تا بر ارسال کلیپ ها و مطالب توسط اعضای گروه نظارت داشته باشند؛ چرا که یک شبهه، کلیپ یا مطلب ضد اخلاقی می تواند تمام زحمات عده زیادی را به باد دهد و برای بر طرف شدن این اثر باید تلاش زیادی کرد و گاها تا جواب این ها داده شود، این مطالب اثر خود را گذاشته است. لذا مدیران گروه خیلی مراقبت کند که مسئولیت زیادی بر عهده ایشان است؛ ده ها و صدها نفر در گروه ها عضو هستند و اگر خدای ناکرده مطلب نابه جا و بدی در گروه منتشر شود، مقصر اصلی این عزیزان هستند که باعث ایجاد چنین وضعیتی شدند.

از خدای متعال خواهانیم توفیق عبادت و طاعت و بندگی، درک ماه مبارک رمضان و شب های قدر را به همه ما عنایت فرماید و بهره و حظی که اولیا در این ماه های مبارک می برند به ما نیز مرحمت فرماید.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

@Setadjomehvazvan

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.