کد خبر : 9063
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 7 مارس 2024 - 5:15

اماکن تاریخی اصفهان با اقتباس از آیات قرآنی ساخته شده است

اماکن تاریخی اصفهان با اقتباس از آیات قرآنی ساخته شده است

اماکن تاریخی اصفهان با اقتباس از آیات قرآنی ساخته شده است اصفهان- ایرنا- مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: مساجد، پل‌ها و آثار تاریخی و بناهای عظیم و ارزشمند اصفهان با اندیشه و ذوق هنری اساتید و هنرمندان و اُنس و شناخت عمیق آنها از قرآن ساخته شده است.  به گزارش ایرنا، سیدمهدی سیدین نیا

اماکن تاریخی اصفهان با اقتباس از آیات قرآنی ساخته شده است

اماکن تاریخی اصفهان با اقتباس از آیات قرآنی ساخته شده است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: مساجد، پل‌ها و آثار تاریخی و بناهای عظیم و ارزشمند اصفهان با اندیشه و ذوق هنری اساتید و هنرمندان و اُنس و شناخت عمیق آنها از قرآن ساخته شده است. 

به گزارش ایرنا، سیدمهدی سیدین نیا روز یکشنبه در نشست خبری برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در سالن جلسات کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود: بر اساس تحقیق‌ انجام شده، این اماکن تاریخی از جمله پل خواجو، سی و سه پل، مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله و دیگر آثار تاریخی اصفهان بر اساس آیات بهشت در قرآن احداث شده است.

وی با بیان اینکه مساجد تصویری از بهشت محسوب می‌شوند، ادامه داد: هنرمند اصفهانی با کشف و شُهود و درک عمیق این آیات و نیز به یُمن استعداد ذاتی خود اقدام به ساخت آثار هنری بی بدیل و ماندگار کرده‌اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اظهار داشت: با پژوهش در باره این آثار درمی‌یابیم که هنرمند و معمار آنها با برداشت و فهم خود از آیات مختلف قرآن کریم دست به خلق این بناهای هنری و تاریخی زده است.

وی اضافه کرد: آثار و بناهای تاریخی، نمونه بارزی از توجه و عمل به قرآن و فهم صحیح این کتاب الهی در حوزه معماری است که در اصفهان بوضوح قابل مشاهده است.

به گفته وی، فهم، درک و سیر و سلوک در آیات قرآنی در زندگی همه ما، اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی تاثیرگذار است.

سیدین‌نیا خاطرنشان کرد: هر آنچه در گذشته، حال و آینده جهان هستی خلق شده، در کتاب عظیم خداوندی مورد اشاره قرار گرفته است و سرنوشت و زندگی همه اُمت‌ها در این کتاب الهی وجود دارد که باید با مراجعه به آیات این کتاب از آنها درس بگیریم.

وی با اشاره به اینکه قرآن برای راهنمایی، هدایت و زندگی بهتر انسان‌ها نازل شده است، بیان کرد: امروز بیشتر به ظواهر قرآنی پرداخته می‌شود اما بهره‌مندی از هر واژه و کلمه قرآنی، شاه کلیدی برای حل بسیاری از مشکلات جامعه است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: وحدت رویه و همدلی خوبی برای برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان ایجاد شده و در تقسیم بندی کمیته‌های این نمایشگاه نگاه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان و رویدادها و برنامه‌های جنبی نمایشگاه و بازی‌ها و محافل قرآنی و مسابقات قرآنی شده است.

وی اضافه کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم(شُعبه اصفهان)، موسسه نور نهج‌البلاغه، جامعه‌المصطفی، آستان قدس رضوی، اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، مرکز مدیریت حوزه علمیه، بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، دارالقرآن، اداره فرهنگ و ارشاد و اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی اصفهان در برگزاری این نمایشگاه همکاری دارند.

سیدین‌نیا با بیان اینکه پشتیبانی مالی نمایشگاه توسط سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان انجام شده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در مجموع توسط ۱۷ بخش و کمیته انجام شده است.

معاون نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه این واقعه بعنوان دومین رویداد قرآنی در سالجاری است، افزود: ۹۴ غرفه در مساحت حدود ۲ هزار و ۲۵۰ مترمربع برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده و در حال آماده‌سازی است.

محمد گیوی اظهار داشت: غُرفه‌های بخش فروش و حجاب و عفاف در نمایشگاه امسال، بدلیل محدودیت فضا وجود ندارد.

وی ادامه داد: غنای محتوایی بویژه در حوزه تفسیر و تدبُر قرآن مورد توجه مسوولان قرار گرفته و غرفه‌های بیشتری به حوزه های فعال در این زمینه واگذار شده است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: ۲٠٠ مجموعه برای حضور در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۱۲٠ مجموعه مورد قبول واقع شدند و برهمین اساس نمایشگاه در محل سابق نمایشگاه‌های اصفهان در پل شهرستان اصفهان برگزار می‌شود.

میثم بکتاشیان افزود: ۲٠ غرفه نیز بصورت ویژه به خانواده‌ها و نوجوانان اختصاص پیدا کرده و همچنین برنامه مناجات‌خوانی، رونمایی از آثار هنری هنرمندان و نرم‌افزارهای جدید قرآنی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان هدف اصلی این نمایشگاه است اما در تلاشیم تا همه اقشار و شهروندان با این نمایشگاه ارتباط برقرار کنند و از این ظرفیت عظیم بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت از نوزدهم تا بیست و پنجم اسفند جاری از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در محل سابق نمایشگاه بین المللی اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان برگزار خواهد شد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های «وزوان» ، « مزدآباد»’ و «مون» به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.