کد خبر : 5085
تاریخ انتشار : جمعه 17 آوریل 2020 - 18:07

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:رمضان ماه خداست، ماه مهمانی خداست و کلید ورود به این میهمانی، روزه گرفتن است. کسی که عمدا و بدون عذر موجه شرعی، روزه نمی گیرد وارد مهمانی خدا نشده است و بنابراین از این همه فضائل ماه مبارک رمضان خودش را محروم کرده است.

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:رمضان ماه خداست، ماه مهمانی خداست و کلید ورود به این میهمانی، روزه گرفتن است. کسی که عمدا و بدون عذر موجه شرعی، روزه نمی گیرد وارد مهمانی خدا نشده است و بنابراین از این همه فضائل ماه مبارک رمضان خودش را محروم کرده است.

سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین یکی از بهترین نشانه های انسان های مومن این است که وقتی ذکر و یاد خدا می شود، به هیجان می‌آیند و قلب و

سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹

بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین

یکی از بهترین نشانه های انسان های مومن این است که وقتی ذکر و یاد خدا می شود، به هیجان می‌آیند و قلب و جانشان متوجه خدا می شود. در اولین آیات سوره مبارکه انفال می خوانیم:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ‌ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ …؛ مؤمنان، همان کسانى‌اند که چون خدا یاد شود دل هایشان تجلی پیدا می کند.»
در مقابل، هرگاه خدا یاد می شود، کسانی که ایمان ندارند، حالت اشمئزاز پیدا می‌کنند و این کار را دوست ندارند. لذا اگر انسان در هنگام ذکر و یاد خدا، تلاوت قرآن، رفت و آمد به مسجد، شنیدن بانگ اذان، قرائت ادعیه، و حالات روحانی که انسان را به یاد خدا می اندازد، شاد شود و این امور را بپسندد، از علامت های ایمان اوست.

در روایت داریم که اگر می خواهید بدانید در شما خیری هست و خدا نظر خاصی به شما دارد، به قلب و دل خود بنگرید، اگر در قلب خود، خوبان و اولیا را دوست می دارید بدانید در شما خیری هست و خدا شما را دوست دارد؛ اما اگر در قلب و جان خود، یاد خدا، پیامبر، نماز، قرآن، اذان و … را دوست ندارید، آگاه باشید که در شما خیری نیست و این نشانه قلب بیمار است. قلب مومن قلبی سلیم است. بعضی افراد ساعت ها در منزل، اوقات خود را فقط با فیلم و سریال و بازی و سرگرمی طی می کنند، ولی حاضر نیستند چند دقیقه سخنرانی مذهبی گوش دهند، دعا بخوانند، مطالعه کنند و خدا را یاد کنند؛ که این نشانه خطرناکی است و انسان در این شرایط باید به فکر درمان باشد و از خدا بخواهد توفیق یاد و ذکر خودش را به او عطا فرماید.

به خصوص سه ماه رجب، شعبان و رمضان که فرصت بسیار مغتنمی است؛ رجب گذشت، شعبان در حال اتمام است، اما ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که بهترین ماه خداست و دارای بهترین ساعات است.

از اوایل ماه رجب همواره خود را برای ماه مبارک رمضان آماده می کردیم و در طلیعه این ماه می خواندیم:
«اللّٰهُمَّ بارِکْ لَنا فِی رَجَبٍ وَشَعْبانَ ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ…؛ خدایا، برای ما در ماه رجب و شعبان برکت قرار ده و ما را به ماه رمضان برسان…»

واقعاً ماه رمضان و به خصوص شب های قدر را درک کنیم. در ماه رمضان، نفس ها ثواب عبادت را داراست، خواب عبادت محسوب می شود، تلاوت یک آیه از قرآن ثواب ختم قرآن کریم را دارد، شبی در این ماه قرار دارد که از هزار ماه بالاتر است.

رمضان ماه خداست، ماه مهمانی خداست و کلید ورود به این میهمانی، روزه گرفتن است. کسی که عمدا و بدون عذر موجه شرعی، روزه نمی گیرد وارد مهمانی خدا نشده است و بنابراین از این همه فضائل ماه مبارک رمضان خودش را محروم کرده است. افراد مریض یا مسافر حکمشان در قرآن آمده است و مستثنی هستند، اما بر افرادی که سالم اند، واجب الهی است روزه بگیرند، خدا زمینه روزه را برایشان آماده کرده و خودش هم کمک می کند تا انسان توفیق این امر را داشته باشد؛ لذا از خداوند می خواهیم:

«وَأَعِنَّا عَلَى الصِّیامِ، وَالْقِیامِ، ما را بر روزه رمضان و بیداری شب کمک کن.» نصرت و یاری خدا نسبت به روزه‌داران کاملاً محسوس است و انسان لطف الهی را کاملاً متوجه می‌شود.

امروز متأسفانه در این ایام کرونایی، در فضای مجازی شبهاتی ایجاد کرده اند و جالب است شنیده می‌شود حتی بیگانگان، رادیو بی بی سی و صدای امریکا هم نسبت به روزه گرفتن ما نگران هستند! و ادعا می کنند روزه گرفتن، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند. در حالی که امروزه متخصصین ثابت کرده اند که روزه نه تنها سیستم دفاعی بدن را تضعیف نمی کند، بلکه تقویت هم می کند. برخی از بیماری ها مثل فشار و چربی خون و کبد چرب به وسیله روزه گرفتن درمان می شود؛ همچنان که در روایت داریم: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا سالم باشید.»

سه وعده غذاخوردن اخیرا وارد زندگی مردم شده است، در حالی که سابقا مردم دو وعده غذا می خوردند و در قرآن کریم آمده که بهشتیان نیز در دو وعده برایشتن رزق و روزی است؛ «َلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَعَشِیًّا؛ در آن جا روزیشان صبح و شام به آن ها می‌رسد.»

در هر حال، روزه باعث صحت و سلامتی می شود و شایعه پراکنان در این زمینه به فکر مقدس زدایی و شکستن حرمت روزه هستند، می خواهند اسلام را ضعیف کنند و معنویت را از ما بگیرند. مبادا کسی با این شبهه ها و فتنه ها خود را از این خوان کرامت و فیض الهی محروم کند.

افرادی هم که روزه قضا بر گردن دارند، اکنون و در آستانه ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که با توجه به شرایط فعلی و فراغت به وجود آمده، به تکلیف خود عمل نمایند و از فیض الهی بهره‌مند شوند.

@Setadjomehvazvan

مطلب مهم بعدی بازخوانی درخواست مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان از دولت و مردم است.
امروز در جامعه افرادی هستند که در این شرایط از کار بیکار شده اند و درآمدی ندارند. در این زمینه، دولت تمهیداتی اندیشیده است، اما از گردن ما چیزی ساقط نمی شود. همان طور که در صلوات شعبانیه می خوانیم:
«وَارْزُقْنى‏ مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ، خدایا توفیق مواسات و همدردی با کسی که روزیت را بر او تنگ کردی به ما عنایت فرما.»

مقام معظم رهبری هم بر مواسات تاکید کردند و اکنون ما از خدا می خواهیم به ما توفیق مواسات، همدردی و یاری و کمک مالی به نیازمندان به ما عطا کند.

بحمدالله هیئات مذهبی و مردم شریف شهر وزوان هم در نیمه شعبان به این امر پرداختند و سبدهای کالا و بسته های بهداشتی را آماده کردند و در بین نیازمندان توزیع کردند. همچنین خیرینی که مخفیانه به کمک نیازمندان شتافتند. از ایشان تقدیر و تشکر می کنیم و از خداوند برایشان طلب خیر و برکت بیشتر داریم و همچنین تقاضا داریم این امر به خصوص در ماه مبارک رمضان استمرار یابد، ان شا الله بسته‌هایی را آماده کنند و به افراد محروم و نیازمندان واقعی کمک کنند و این رزمایش مواسات ادامه یابد. کار پسندیده ای که باعث خشنودی امام زمان علیه السلام می شود.

حضرت فرمودند: «کسانی که می خواهند به ما هدیه و صله بدهند اما دسترسی ندارند، به دوستان خوب ما صله دهند.»

در روایتی دیگر داریم: «کسی که صدقه می دهد، این صدقه اول به دست خدا می رسد و بعد به دست نیازمند واقعی، لذا کسی که صدقه می دهد دست خودش را ببوسد که این دست به دست خدا خورده است.»

خدای متعال نیز می فرماید: «انفقوا نما رزقناکم؛ بعضی از چیزهایی که به شما دادیم انفاق کنید.»
که این آیه دو نکته را بیان می کند:
اول اینکه هر آنچه در راه خدا می دهیم، خدا به ما داده است و مال و ثروت و امکانات ما از جانب خداست.
ثانیا خداوند از ما می خواهد مقداری از آن را بدهیم و نه همه آن را.

در پایان نیز لازم است تذکری به مسئولین کفن و دفن امواتی که به وسیله بیماری کرونا از دنیا رفته اند بدهیم و آن این که شنیده شده در این بین، برخوردهایی رخ می دهد که باعث بی حرمتی به جنازه و سبب کدورت خاطر خانواده های معزا می شود که این صحیح نیست.
امروزه ثابت شده کسانی که به این بیماری از دنیا می‌روند، از آن جا که از میت نه سرفه، نه عطسه و نه ترشحاتی رخ نمی دهد، بیماری نیز از میت سرایت نمی کند؛ بنابراین این احتیاط‌های بیش از اندازه که باعث بی احترامی به جنازه مومنین می شود صحیح نیست.
اجازه بدهند مراسم تدفین این اموات نیز طبق معمول انجام شود و خانواده معزا در مراسم حضور یابند؛ همین که اولیات امر از جمله قرار دادن جنازه در کاور و ضدعفونی انجام شود کافی است و خدای نکرده هیچ گونه بی احترامی نسبت به میت و خانواده او صورت نپذیرد. و مردم هم ولو به صورت تلفنی به خانواده معزی تسلیت بگویند و آنان را سرسلامتی دهند، ان شاالله که خدای متعال همه اموات را مورد غفران خویش قرار دهد.

از خدا می‌خواهیم که به حق محمد و آل محمد، با ظهور امام زمان علیه السلام ریشه ظلم، فساد و تباهی در عالم برچیده شود و عالم پر از عدل و داد، سلامتی، خیر و برکت شود. به مقام معظم رهبری و همه خدمتگزاران به مملکت اسلامی طول عمر، صحت و سلامتی مرحمت فرماید و به دعای ولی عصر ارواحنا فداه، به زودی این بیماری و این آفت را در کل جامعه بشریت از بین ببرد.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

@Setadjomehvazvan

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.