کد خبر : 8406
تاریخ انتشار : جمعه 23 ژوئن 2023 - 15:04

وزوان آنلاین :پیشنهاد اجرای پروژه ساده یادمان شهدای شهدای وزوان در گلزار شهدا به منظورجمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی از طرف خیرین به صندوق یادمان شهدای وزوان به توسعه حس نیکوکاری و محبت در جامعه نیز کمک شایانی می کند و وزوان را به جایگاه شایسته و رفیع خود می رساند

وزوان آنلاین :پیشنهاد  اجرای پروژه  ساده   یادمان شهدای  شهدای وزوان در گلزار شهدا به منظورجمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی از طرف خیرین به صندوق یادمان شهدای وزوان   به توسعه حس نیکوکاری و محبت در جامعه نیز کمک شایانی می کند و وزوان را به جایگاه شایسته و رفیع خود می رساند

هدف از   اجرای پروژه ساده میدان یادمان شهدای شهدای وزوان به منظورجمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی از طرف خیرین به صندوق یادمان شهدای وزوان به توسعه حس نیکوکاری و محبت در جامعه نیزکمک شایانی می کند  و وزوان را به جایگاه شایسته و رفیع خود می رساند                                                              با هدف ارج نهادن به

هدف از   اجرای پروژه ساده میدان یادمان شهدای شهدای وزوان به منظورجمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی از طرف خیرین به صندوق یادمان شهدای وزوان به توسعه حس نیکوکاری و محبت در جامعه نیزکمک شایانی می کند  و وزوان را به جایگاه شایسته و رفیع خود می رساند                                                           

  با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان هشت سال دفاع مقدس و همچنین تبیین آرمان های والای این عزیزان که پیروان واقعی و عملی رهبر کبیر خود، خمینی کبیر بودند، وزوان آنلاین ، مردم شهید پرور وزوان و خانواده های شهیدان و مسئولان شهر وزوان بر آن شدند تا با ساخت یادمانی برای شصت شهید وزوان فرزند ان پیر جماران، یاد و خاطره این اسطوره های مقاومت و ایثار و بخشش را جاودانه سازند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن یادمان-شهدای-وزوان.jpg است
یادمان شهدای وزوان

احداث بنای ساده و محصور یادمان شهدای ، شهدای تروریستی و مفقودالاثر در میدان مرکزی گلزارشهدا ی وزوان به نام میدان یادمان شهدای وزوان به منظورنذورات و خیرات وهدایای تقدیمی از طرف خیرین به صندوق یادمان شهدای وزوان و جمع آوری آنها، به توسعه حس نیکوکاری و محبت در جامعه نیز کمک شایانی می کند. وزوان  آنلاین با تاکید بر اینکه شهر به عنوان موجودی زنده نسبت به زیبایی ها و نازیبایی ها دارای درک و احساس است و واکنش های مقتضی نشان می دهد، بیان داشت: رسالت اصلی یادمان شهدای وزوان زیباسازی جلوگیری از تهدید سلامت عمومی جامعه و بهداشت روان شهروندان بواسطه آلودگی ها و زوائد بصری است که به موازات تلاش برای حذف آنها از چهره و سیمای گلزار وزوان، ساختارهایی نیز به منظور تلطیف روحیه مردم در فضاهای شهری ایجاد می شود بعضا عناصری در سطح شهر به چشم می خورند که مدتی از عمر مفید آنها گذشته اما هنوز به حیات خود ادامه می دهند که نه تنها سود و حاصلی برای شهر و شهروندان به همراه ندارند بلکه احساسات و عواطف مردم را نیز خدشه دار می کنند که در این راستا، یادمان شهدای وزوان اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داده و با هماهنگی و همکاری ارگان های مربوطه نسبت به جمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی اقدام نماید تا زوائد بصری قادر به تهدید سلامت روح و روان شهروندان محترم نباشند وزوان آنلاین از مدتی قبل با ارایه طرحی خواستار جمع آوری نذورات و خیرات وهدایای تقدیمی جمع آوری خیرات و نذورات هستند، شدند که این پیشنهاد با نظر اهالی محترم وزوان و مدیران شهری و با جلب نظر موافق این نهاد، بزودی شاهد عملیاتی شدن است ساختن شهری زیبا و سالم که به معنی واقعه کلمه تداعی گر خانه حقیقی ما باشد، به همراهی و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان نیاز دارد و باید بدانیم که بدون احساس مسئولیت در برابر امروز و آینده شهرمان و احترام به حقوق شهروندی نمی توان پرده نازیبایی ها را از صورت شهر کنار زد و وزوان کوچک، این سرزمین اقوام و فرهنگ های ایرانی را به جایگاه شایسته و رفیع خود رساند

 جشنواره های لاله ها، گلها و گلابگیری سنتی که سالانه هزاران علاقمند را به خود جلب می کنند، شهروندان را نیازمند شادی و تفریح و زیبایی ها دانست زندگی در کلانشهرها به دلیل مشکلات عدیده ای همچون ترافیک، آلودگی هوا و چالش های بهداشتی و زیست محیطی، افسردگی و انواع بیماری های روحی و روانی را برای ساکنین به دنبال دارد که تنها راه پیشگیری و علاج آن، تقویت ساختار زیبایی شناختی شهرها و اجرای طرح ها و جشنواره هایی است که روحیه شادی و نشاط را در شهروندان نهادینه کند و لبخند را به چهره آنان بنشاند.
صندوق یادمان شهدای وزوان  با جمع آوری نذورات و  خیرات وهدایای تقدیمی مجالس سوم، هفتم، چهلم و سال برای متوفی با مناسبت های ملی و مذهبی و  به منظور تکریم و بزرگداشت آنها، در نظر دارد در سال جاری در راستای تحقق اهداف متعالی مدیریت شهری وزوان و همسو با دغدغه های شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر گام بردارد و خدمتی متفاوت و در شان شهروندان فهیم را ارایه نماید   گلزارشهدای وزوان   با  پیکر مطهر شصت  شهید  و دو شهید والامقام تروریستی در بستر مقدس این یادمان شهدا، به بخاک آرمیدند.

یادمان شهدای  شهدای وزوان

آنچه طراحی شد به‌منظور تجلیل از مقام بالا شهدای دفاع مقدس و یادآور جان‌فشانی، با نگاهی مذهبی-حماسی برای یک محیط و فضایِ تحولی نگر «آرمان وزوان آنلاین» بود.

با این توصیف مکانی مناسب در کنار گلزار شهدا مبدان مرکزی آرامستان پیشنهاد گردید تا راز جاودانگی و ماندگاری که در فرهنگ «عند ربهم یرزقون» است تلالو و فروزش نماید و باورهای شهدا و شتافتن به جوار حق، با معماری‌ای نمادین و عناصر نمادگرا، فضاسازی شود. لذا با این نیت که هر اثری برای رضایت خداوند باشد با تبدیلِ پندار به پدیدارها، آن اثر ماندگار می‌ماند  این یادمان، در مسیر ساخت مدینه‌ی فاضله، حال و گذشته‌مان را به آینده می‌نمایاند.

طرح معماری‌ای که سرشار از معنویت و حکایت از عرفان، احکام و عقاید باشد. فکر و ذکرها را با محوریت الهی و آسمانی پیوند دهد. چون معمار حقیقی و منبع نور و روشنایی، ذات احدیت است پس طراحی یادمان، برگرفته از این مکتب و نحله فکری است. ایده پردازی در فرایند طراحی یادمان؛ هنری شهودی، احساسی و معنایی است که از وادی حیرت و مفهوم عبور، و به مصداق می‌رسد که به‌وسیله‌ پوسته‌های معماری و ابعاد معمارانه‌ی ذهن طراح، در ادراک مخاطب، تجلی می‌کند. آفرینشی از احساسات و جلوه‌گر ساختن در فرم محسوسات، تا اثری نوظهور، در ظاهر پدید ‌آید. باطنِ طرح نیز، برای حظ معنوی، لذت نیایش و درس آموخته‌ای از ایثار است که تأکیدی بر آرمان‌ها دارد که منطق زندگی روزمره را درهم بشکند و از مرزهای ذهنی عبور کند و جایگاه رخداد و درک اعجاز شود.

 شهدا  و شهید گمنام بودن در سیره، روش و منش اسلامی از فضیلت والا و خاصی برخوردار است و این‌گونه نشانه‌ها، پر از انرژی و اثرِ روحی و دارای نفوذی جبری و مقاومت‌ناپذیر در ادراکِ مخاطب می‌شود و نشانگر یک آرمان و اندیشه و چگونگی مقاومت است.

یادمان، نماد تحلیلی نوعی شبیه ساختن صورت ذهن است این نمادگرایی، یک روند آگاهانه به‌تنهایی نیست بلکه برعکس از راه مکاشفه و شهود از دل ناخودآگاه و خودآگاه، پدیدار می‌شود که خود واقعیتی از تبیین میان «ظاهر و باطن»، «جسم و حس»، و «صورت و معناست» که هریک نمود دیگری است.

این فرم و کالبد، فضایی است که جای پای تاریخ یک ملت غیور، شجاع و از جان گذشته است و به‌تنهایی برای شهدا نیست، آن بزرگواران پاداش اصلی‌شان را از خداوند دریافت می‌کنند. بنابراین زنده نگه داشتن یاد و الگوسازی از شخصیت، سیره و حماسه ایثارگرانه‌ی آن‌ها، بخشی از وظایف ما نسبت به شهید و نیاز ما برای الگوگیری در رفتار پیشرو است.

هر اثر معماریِ یادمانی را، به‌طور اخص از پنج منظر یا زاویه‌ی می‌توان نگاه کرد. و با رویکرد زمانی و ساخت‌گرایانهبازخوانی، بازاندیشی و بازنمایی می‌شود؛ (نخست؛ از منظر جغرافیا و اقلیم شناسی- دوم؛ از منظر جهان شناختی و جهان‌بینی- سوم؛ از منظر انسان شناختی- چهارم؛ از منظر معرفت شناختی- پنجم؛ از منظر هنر و زیباشناختی). از این روی، نقش خاطره انگیزی و هویت ساز بنای یادبود، این قابلیت را دارد که در معرفی نحوه‌ی بودنِ ارزش‌ها، باورها، خود را با ساحت انتزاعی- معنوی و معناییِ صورت هنر، در هر عصری پایدار و در متن جامعه قرار دهد.

یادمان نقش یادآوری، پاسداشت و استمرار بخشی از تاریخ پرافتخار مردم است و در قالب یک اثر هنری، مفاهیمی مرتبط به جنگ تحمیلی را بیان می‌کند که بارِ حماسی-اعتقادی در نزد مخاطب ایجاد می‌کند. حس تعلق فضایی به سرزمین و مفهوم وطن را تقویت می‌کند که نقشی متصل دهنده است. لذا بنای یادمان متناظر با جنبه‌های حماسی و ارزش‌های ملی- اسلامی است که با بیان مجازی، تمثیلی و استعاره‌ای، حس مکان را القا می‌کند.

سیمای نماد ها، مهم‌ترین مسئله در فضایی است که می‌خواهد حس تعلق‌خاطر را به وجود آورد و به‌صورت مستقیم با روح مخاطب ارتباط برقرار کند و در این میان، اهمیت طرح به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار هنری انقلاب اسلامی، بنایی مونومنتال است که سلسله مراتب اشراق و حکمتِ ایده پردازانه و نگاره‌ها را طی می‌کند و با برخورداری از ادراک، احساس و هیجان، تأثیراتی غالب بر تصویرِ ذهنی مخاطب خاص دارد که باعث خاطره مندی او می‌شود.

یادمان شهدا به‌صورت قرارگاه و پاتوقی طراحی شد که دعوت شنوندگان به آن، با هر بار رجوع مجدد و مکرر، برایشان ارزشمند جلوه کند و بارِ ارزشی داشته و با حس تعلق فضایی به نماد مقتدرانه‌ترین، مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین دفاع ،پیوندی احساسی با شاخص‌های مکانی برقرار نماید و این رابطه‌ی مستحکم و پرمعنا و ابعاد هوشمندی (ادراکی، شناختی و احساسی) به القای روحیه خاص و تقویت روحیه مخاطب، منجر شود.

به نمادگرایی به این منظور توجه شد که استفاده از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای جهت انتقال معنا و مفاهیم تجریدی است. همچون فلش، تابلو و برندی است که ناظر را به سمت وحدانیت و رضایت حق، راهنمایی می‌کند لذا یادمان شهدا، درزمانِ خود چونان واقعیتی زنده، فعال بر صحنه‌ی تاریخ حضور دارد و با ایفا نقش خود، بر شانه هنری‌اش می‌درخشد. یادمان گرایی یکی از مؤثرترین بوطیقای معماری به شمار می‌رود و معماری یادمانی نوعی از معماری است که آن را اوج طراحی دانسته‌اند و دارای «پایداری، اثرگذاری و کارایی» و آرزویش، بهره‌وری اجتماعی است.

یادمان شهدا وشهدای گمنام، ضمن اینکه مکانی مقدس و مطهر و در شان شهدا است. به‌منظور بیانِ بخشی از خاطرات مشترکِ جامعه، در هشت سال دفاع مقدس می‌باشد. تداعی کننده خاطرات نوستالژیک ملی و ارزش‌های مقاومت، ایثار و شهادت جامعه اسلامی، که به‌طور معمول در رابطه با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، احساسات مشترک از یک مفهوم است که با گنجاندن معانی ضمنی، در قالب کالبد مادی یادمان، میسر گردیده است. پیوند متداعی میان این دو وجه معنایی و کالبدی، نشانه و نماد ملی- اسلامی مردم ایران است.

استفاده از ترجمان مادی در جهت سلسله مراتب و گذار از حالتی به حالت دیگر،  میل به صعود، – حرکت از عالم‌ مادی به عالم معنا و از کثرت به وحدت، پیمودن مراتب تعالی، نگاه به بالا و وحدانیت،  پویایی و عدم سکون،  احساس غرور  و عروج با ایجاد حس خاطره‌انگیزی، همخوانی با شاخصه‌ها و الگوهای معماری ایرانی  اسلامی.

گنبد به‌عنوان عالی‌ترین و شاخص‌ترین فرم معماری ایرانی-اسلامی، دارای مفاهیم نمادین بصری و احساسی  و نماد آسمانی شدن شهدا، هشتی زیر گنبد خانه که به‌صورت معلق بدون ستون‌های متعارف، برای نمایش اقتدار در حال صعود، عروج و پرواز شهدا و نشان از ۸ سال دفاع مقدس،مکعب چهارضلعی ایجاد شده توسط چهار ستون از بستر یادمان، نماد زمین و عالم کثرت است.

همچنین شکل طاق‌نما با قوس سبز و ایوان مسقف روی گنبد، جهت دعوت به زیارت، نماد محراب و مقام اتصال کثرت به وحدت، حریم دنیا و آزاد شدن به‌وسیله‌ی آن و نشانی از لوگوی شهرداری،استفاده از متریال سبز در ستون‌ها نشان از استواری عقیده و پیروی از سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)و فرهنگ عاشورا، غدیر و انتظار،سیر گذار از چهارده پله تا رسیدن به مرتبه‌ی بارگاه شهدا مفهوم قرارگیری در مسیر و توسل به چهارده معصوم(ع) است.

گنبد خانه و هشتی پوششی به‌عنوان سقف مقبره مطهر شهدا، سقفی متعارف مشابه بارگاه آرامگاه صالحین، جداره‌های بین پایه‌های سنگی، با استفاده از شبکه‌های فخر مدین و شناشیل، تداعی کننده‌ی ضریح در اماکن زیارتی- عبادی،با استقرار پله‌ها و پاگردها، فرایند سلسله مراتب، مکث، تأمل و تذکر تأکید بر قرارگیری در راه شهدا،صفه بارگاه شهدا به‌عنوان دعوت کننده و جلوخان در مراسم و تشریفات رسمی برای احترام به مقام شهید و همچنین محوطه اطراف سکوها تأمین کننده حداقل ۵۰۰ نفر برای شرکت در مراسم مذهبی و ملی است.

 وزوان آنلاین

مقدمه: یادمان، ‌بنا یا سازه ای است که برای گرامی داشت، ‌زادروز یا سالمرگ یک شخص خاص، ‌بزرگداشت یک رویداد مهم یا واقعه ای که برای یک گروه اجتماعی مهم است و یادآور قسمتی از خاطرات تاریخی یا میراث فرهنگی آنان است و نیز صرفاً‌ با معرفی یک شهر، منطقه یا محل ساخته می شود. در زبان انگلیسی کلمه به یادماندنی اغلب اشاره به چیزی دارد که از نظر اندازه و قدرت فوق العاده تأثیرگذار باشد مانند مجسمه های یادمان. برخی یادمان ها نیز به تازگی به وجود آمده اند اما به دلیل ویژگی هایشان تأثیرگذار و خاطره انگیزند و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند. گروهی دیگر از یادمان ها که با هزینه بسیار تولید شده اند هیچگاه به «یادمان» تبدیل نشده اند و در واقع نتوانسته اند به اهداف خود برسند. در این مقاله برآنیم که ضمن معرفی انواع یادمان ها به پاره ای از ویژگی هایی اشاره کنیم که می توانند یادمان ها را تأثیرگذار کنند.
یادمان ها را می توان به انواع زیر تقسیم کرد.

نقش ها و کارکردهای یادمان( گلزار شهدای وزوان ) آرامستان

۱- تقویت حس مکان: یکی از مهم ترین کارکردهای یادمان ایجاد حس مکان تعریف شده، القای روحیه خاص در فضا یا تقویت روحیه یک فضا است. مکان بخشی از فضا است که به وسیله شخص یا چیزی اشغال شده است و دارای معنایی ارزشمند است و در صورت هماهنگی یادمان با محیط و تقویت انسجام بصری محیط پیرامون، شهروندان احساس رضایت و آرامش بیشتری می کنند و حس مکان تقویت می گردد.

۲- تعریف فضای شهری و هویت بخشی به آن: هویت یک محل معین، ‌یعنی حدی که شخص می تواند یک مکان را به عنوان مکانی متمایز از سایر مکان ها شناخته یا بازشناسی کند به طوری که شخصیتی مشخص، ‌بی نظیر یا حداقل مخصوص به خود را دارا شود. یادمان هایی که از طراحی خلاقانه و هنرمندانه ای برخوردارند می توانند هویت بخش باشند.

۳- ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضاهای شهری: فضالی خالی از هنر، جذابیت ندارد. فقدان جذابیت، ‌از کیفیت فضا می کاهد و مانع ایجاد حس سرزندگی و نشاط در فضای شهری می شود. یادمان می تواند این دو را در صورت وجود سایر شرایط به فضا ارزانی کند.

۴- ارتقای آگاهی های عمومی و معرفی نمادها و ارزش های فرهنگی: یادمان ها و توضیحات متصل به آنها می توانند سطح دانش و آگاهی عمومی شهروندان را در خصوص حوادث فرهنگی ارتقا بخشند. به عنوان مثال می توانند مردم یک منطقه را با شخصیت ها یا رویدادهای تاریخی آن منطقه آشنا کرده یا نمادهای فرهنگی آن منطقه را معرفی کنند.

۵- معرفی عملکرد و روحیه مکان یا محدوده پیرامون آن یا تداعی عملکرد تاریخی یا فرهنگی آن: یادمانی که موضوع آن یک رویداد تاریخی است تا سال ها بعد می تواند تداعی گر آن واقعه باشد.

۶- ایجاد یک نشانه شهری: نشانه از عناصر اصلی سازنده سیمای شهر است. از نظر کوین لینچ «نشانه ها عواملی در تشخیص قسمت های مختلف شهر هستند. خصوصیات نشانه باید چنان باشد که بتوان آن را از میان عوامل بسیار بازشناخت. اگر نشانه ها فرمی واضح داشته باشند و با زمینه خود متضاد و بر محیط اطراف خود غالب و مسلط باشند شناخت آنها به آسانی میسر است و احتمال بیشتری هست که بر آنها معنایی متصور باشد». یادمان ها در بسیاری موارد به ویژه اگر اندازه آنها بزرگ باشد می توانند به عنوان نشانه در سطح محله، منطقه یا حتی شهر مطرح شوند.

۷- ایجاد انگیزه برای بهسازی محیط توسط شهروندان: نصب یادمانی مطلوب در شهر به منظور بهسازی آن موجب می شود ساکنان اطراف مکان انگیزه ای برای کیفیت بخشی به محیط خود یافته و تلاش کنند محیطی متمایز به وجود آورند. (چمع آوری نذورات و خیرات

۸- تناسب بخشی به نام مکان: یادمان ها در مکان هایی که از سابقه تاریخی خاصی برخوردار نیستند و نامی قراردادی برای آنها تعیین شده است می توانند به نحوی طراحی شوند که نام مکان را در اذهان بینندگان تثبیت کنند.

۹- معرفی سبک ها و سنت های هنری: یادمان ها هنر را به میان مردم می آورند، ‌از این رو می توانند مردم را با سبک های هنری قدیمی یا جدید آشنا سازند و بر دانش هنری و سواد بصری آنها بیفزایند.

پیشنهادها و راهکارهایی برای ساماندهی و ارتقای کیفی یادمان های شهری

۱- ارتباط موضوع یادمان با عملکرد و هویت مکان: اگر مکان و اطراف آن هویت یا ویژگی مشخصی داشته باشند ارتباط موضوعی یادمان با این وجه مشخصه، ‌تقویت کننده حس مکان خواهد بود به عنوان مثال مجسمه یادمان شهدا در جوار آرامستان ها و تندیس شخصیت های تاریخی در بافت تاریخی تأثیرگذارتر است.

۲- ارتباط موضوع با عملکرد و هویت شهر: هر شهری تحت تأثیر پیشینه تاریخی، اقتصاد، اقلیم و سایر شرایط، عملکرد و هویتی را دارد. ارتباط یادمان با این عملکرد و هویت مطلوب است و عدم ارتباط با تضاد در این زمینه موجب تنزل کیفیت فضا می شود.
یکی از مهم ترین کارکردهای یادمان ایجاد حس مکان تعریف شده، القای روحیه خاص در فضا یا تقویت روحیه یک فضا است.

۳- تنوع موضوعی یادمان ها: در برخی از شهرها یادمان ها صرفاً منحصر به یک موضوع اند و از این جهت یادمان ها فاقد تنوع اند، ‌حال آنکه موضوعات بسیاری می توانند مبنای ساخت تندیس ها باشد.
۴- همبستگی با دیگر یادمان ها و سایر عناصر مبلمان شهری:
در شهرها نیز همانند محیط های دیگر مثلاً ‌خانه، ‌هماهنگی و همبستگی بین عناصر، ‌مطلوب ناظرین است. در مورد یادمان ها هماهنگی را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، ‌هماهنگی بین یادمان های مختلفی که در یک مکان قرار دارند یا در محیط پیرامون قرار گرفته اند و هماهنگی بین یادمان ها و سایر المان های شهری.

۵- رعایت اصول زیبایی شناسانه: رعایت اصول زیبایی شناسانه در زمینه شکل، اندازه، حجم و تناسبات فرعی اگر چه فرمول خاصی ندارد اما از مواردی است که باید مورد تاکید سفارش دهنده باشد.
۶- نوآوری و خلاقیت و پرهیز از نصب تندیس های تکراری و غیر متناسب با محیط: یادمان، اثری هنری است و جوهر آن خلاقیت است، ‌بنابراین استفاده از تندیس هایی که در فضاهای دیگر به کرات مورد استفاده قرار گرفته اند، ‌جذابیتی برای ناظر ندارد و تأثیری در بهبود کیفیت بصری مکان نخواهد داشت.

۷- تصویب طرح و اجرای یادمان های مهم در شورای مشورتی شهرداری: مدیریت شهری می تواند با همکاری سازمان های مرتبط، ‌مشاورین و متخصصین، ‌شورایی با عنوان شورای حجم با عناوین مشابه تشکیل دهد و ساخت تندیس های مهم را در این شورا مورد بحث قرار دهد. بدین ترتیب انتظار می رود محصولات بهتری در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

طرح معماری‌ای که سرشار از معنویت و حکایت از عرفان، احکام و عقاید باشد. فکر و ذکرها را با محوریت الهی و آسمانی پیوند دهد. چون معمار حقیقی و منبع نور و روشنایی، ذات احدیت است پس طراحی یادمان، برگرفته از این مکتب و نحله فکری است. ایده پردازی در فرایند طراحی یادمان؛ هنری شهودی، احساسی و معنایی است که از وادی حیرت و مفهوم عبور، و به مصداق می‌رسد که به‌وسیله‌ پوسته‌های معماری و ابعاد معمارانه‌ی ذهن طراح، در ادراک مخاطب، تجلی می‌کند. آفرینشی از احساسات و جلوه‌گر ساختن در فرم محسوسات، تا اثری نوظهور، در ظاهر پدید ‌آید. باطنِ طرح نیز، برای حظ معنوی، لذت نیایش و درس آموخته‌ای از ایثار است که

تأکیدی بر آرمان‌ها دارد که منطق زندگی روزمره را درهم بشکند و از مرزهای ذهنی عبور کند و جایگاه رخداد و درک اعجاز شود. 

استفاده از ترجمان مادی در جهت سلسله مراتب و گذار از حالتی به حالت دیگر- میل به صعود – حرکت از عالم‌ مادی به عالم معنا و از کثرت به وحدت- پیمودن مراتب تعالی – نگاه به بالا و وحدانیت– پویایی و عدم سکون – احساس غرور -عروج، صلابت و استضائه نور -ایجاد المانی دائمی و ماندگار برای حس تعلق به مکان -پاتوق نیایش، آیین‌ها و نکوداشت‌ها –تجلی و نمود نشانه‌های ارزشی و معنوی در فرم و عملکرد – عنصری نقش آفرین و هویت بخش -ایجادکننده‌ی نشانه با ایجاد حس خاطره‌انگیزی -همخوانی با شاخصه‌ها و الگوهای معماری ایرانی  اسلامی با ترکیبی نو، خلاقانه، ابداعی و معاصر سازی معماری سنتی مذهبی -رعایت اصول ماندگاری و پایداری (زیبایی، تناسب، ترکیب، نظم، قرینگی و هماهنگی و…)   -منحصر به فرد و غیرتکراری و دارای تداوم و پایدار   -خلاقیت و نوآوری در بازی هندسی اشکال و احجام یادمان -بهره‌گیری از ایده‌های نو در ترکیب فرم‌ها و جداره‌ها -طرحی مشابه با چهار تاقی اماکن  مقدس قالب المان‌های بصری -تلفیق بصری و کالبد یادمان شهدا با مسجد جامع وزوان با استفاده از ویژگی‌های تعادل و وحدت بصری

سیمای المان‌ها ، مهم‌ترین مسئله در فضایی است که می‌خواهد حس تعلق‌خاطر را به وجود آورد و به‌صورت مستقیم با روح مخاطب ارتباط برقرار کند و در این میان، اهمیت طرح به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار هنری انقلاب اسلامی، بنایی مونومنتال است که سلسله مراتب اشراق و حکمتِ ایده پردازانه و نگاره‌ها را طی می‌کند و با برخورداری از ادراک، احساس و هیجان، تأثیراتی غالب بر تصویرِ ذهنی مخاطب خاص دارد که باعث خاطره مندی او می‌شود. 

مکانی برای تجدید میثاق با شهدا و ایجاد فضایی تعاملی با مخاطب –  گسترش زمانی فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت – الگوسازی شهدا برای نسل حال و آینده  – شکوه جایگاه رفیع جهاد و مقام شهید – هویت بخشی و مزین شدن شهر به نام شهدا و ایجاد حس تقدس مکان  – یادمان شهدا، پیوند با شهر وزوان با ایده‌ی گذار و مسیر رسیدن به عروج از راه عبادت، فرهنگ انتظار، فرهنگ عاشورا و فرهنگ غدیر.

این فرم و کالبد، فضایی است که جای پای تاریخ یک ملت غیور، شجاع و از جان گذشته است و به‌تنهایی برای شهدا نیست، آن بزرگواران پاداش اصلی‌شان را از خداوند دریافت می‌کنند. بنابراین زنده نگه داشتن یاد و الگوسازی از شخصیت، سیره و حماسه ایثارگرانه‌ی آن‌ها، بخشی از وظایف ما نسبت به شهید و نیاز ما برای الگوگیری در رفتار پیشرو است.

گنبد به‌عنوان عالی‌ترین و شاخص‌ترین فرم معماری ایرانی-اسلامی، دارای مفاهیم نمادین بصری و احساسی  و نماد آسمانی شدن شهدا.  

هشتی زیر گنبد خانه که به‌صورت معلق بدون ستون‌های متعارف، برای نمایش اقتدار در حال صعود، عروج  و پرواز شهدا و نشان از ۸ سال دفاع مقدس.

مکعب چهارضلعی ایجاد شده توسط چهار ستون از بستر یادمان، نماد زمین و عالم کثرت.

شکل طاق‌نما با قوس سبز و ایوان مسقف روی گنبد، جهت دعوت به زیارت، نماد محراب و مقام اتصال کثرت به وحدت، حریم دنیا و آزاد شدن به‌وسیله‌ی آن و نشانی از لوگوی شهرداری

استفاده از متریال سبز در ستون‌ها و آرک‌ها، نشان از استواری عقیده و پیروی از سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و فرهنگ عاشورا، غدیر و انتظار.

سیر گذار از چهارده پله تا رسیدن به مرتبه‌ی بارگاه شهدا مفهوم قرارگیری در مسیر و توسل به چهارده معصوم(ع)

 گنبد خانه و هشتی پوششی به‌عنوان سقف مقبره مطهر شهدا، سقفی متعارف مشابه بارگاه آرامگاه صالحین

 جداره‌های بین پایه‌های سنگی، با استفاده از شبکه‌های فخر مدین و شناشیل، تداعی کننده‌ی ضریح در اماکن زیارتی- عبادی

با استقرار پله‌ها و پاگردها، فرایند سلسله مراتب، مکث، تأمل و تذکر تأکید بر قرارگیری در راه شهدا  

صفه بارگاه شهدا به‌عنوان دعوت کننده و جلوخان در مراسم و تشریفات رسمی برای احترام به مقام شهید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.