کد خبر : 6550
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 ژوئن 2021 - 4:40

نخستین مناظره تلویزیونی نامزدها | برنامه ۳ نامزد حمله به دولت بود | قاضی‌زاده‌هاشمی برنده اخلاق | همتی فراتر از انتظار

نخستین مناظره تلویزیونی نامزدها | برنامه ۳ نامزد حمله به دولت بود | قاضی‌زاده‌هاشمی برنده اخلاق | همتی فراتر از انتظار

نخستین دور مناظره‌های تلویزیونی ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با محور اقتصاد برگزار شد؛ علیرضا زاکانی، محسن رضایی، سعید جلیلی محور سخنان‌شان را حمله به دولت قرار دادند. به گزارش همشهری‌آنلاین اولین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا دقایقی دیگر با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد. عبدالناصر همتی (رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی) و

نخستین دور مناظره‌های تلویزیونی ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری با محور اقتصاد برگزار شد؛ علیرضا زاکانی، محسن رضایی، سعید جلیلی محور سخنان‌شان را حمله به دولت قرار دادند.

مناظره

به گزارش همشهری‌آنلاین اولین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا دقایقی دیگر با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد. عبدالناصر همتی (رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی) و محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) احتمالا به خاطر تخصص در حوزه اقتصادی در این مناظره از سایر رقبا قوی‌تر ظاهر شوند. 

آغاز اولین مناظره انتخاباتی 1400 تا لحظاتی دیگر | در حال تکمیل
آغاز اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ | رضایی با حمله به روحانی و همتی آغاز کرد | همتی: بقیه از تولید ثروت حرف نمی زنند از توزیع فقر حرف می زنند

در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزدها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع‌بندی داشته باشد.

قرعه اول به نام ابراهیم رئیسی درباره رفع موانع تولید افتاد.

قرعه دوم به نام محسن رضایی درباره فرآینده بودجه ریزی افتاد. محسن رضایی جملات خود را با حمله به حسن روحانی و مناظره ۸ سال پیش آغاز کرد و گفت که در مقابل آن کلید بی خاصیت من یک هزارتومنی نشان دادم و گفتم اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند ارزش پول ملی افت می کند

قرعه سوم به نام عبدالناصر همتی درباره ابربدهکاران بانکی آغاز شد. او جملات خود را درباره جای خالی زنان و برخی نامزدها در مناظرات آغاز کرد. او گفت من برخلاف برخی دوستان که در اینجا هستند اقتصاد می دانم. او گفت بقیه دوستان از تولید ثروت حرف نمی زنند و از توزیع فقر حرف می زنند. همتی گفت محسن رضایی  FAFT را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گروگان گرفته بود.

قرعه چهارم به نام محسن مهرعلیزاده افتاد. سوال او درباره فرار مالیاتی بود. پرسیده شد برنامه شما برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟ او هم از شائبه مهندسی انتخابات صحبت کرد و از لزوم جبران جفا سخن به میان آورد و پرسید آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است؟ مهرعلیزاده به رئیسی گفت شما فقط ۶ کلاس سواد دارید و با این سواد نمی‌شود کشور را اداره کرد.

قرعه پنجم به نام امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی افتاد. سوال از او درباره تقویت ارزش پول ملی بود و پرسیده شد برای تقویت ارزش پول ملی چه راهکاری دارید؟ او توضیح داد که اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم به عنوان ام المسائل می توانیم ارزش پول ملی را هم تقویت کنیم. متاسفانه مسئولین ما به جای اینکه مسئول حفاظت ارزش پول ملی باشند مسئول حفاظت از ارزش خارجی هستند. قاضی زاده هاشمی گفت حکمرانی پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خودش را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار. وی گفت درباره کنترل قیمت ها و تورم بسته ای را در دولت سلام آماده کرده است.

قرعه ششم به اسم علیرضا زاکانی افتاد. از او درباره کنترل نقدینگی سوال شد و گفته شد برنامه شما برای کنترل نقدینگی چیست. زاکانی گفت که دوستان در اینجا انشا می خوانند. اینجا جای پاسخ دادن است. او با حمله به همتی آغاز کرد و گفت که شما اقتصاددان نیستید و باید نوبل شیمی بگیرید چون ارزش پول را از بین بردید. او همتی را تهدید کرد که اگر با این روند ادامه دهید ناگفته هایی را در مناظره خواهد گفت. وی به همتی گفت شما درباره رد صلاحیت ها گفتید درحالیکه خودتان نباید اینجا می بودید.

قرعه هفتم سوال از سعید جلیلی درباره محرومیت زدایی بود. سعید جلیلی درباره طرح سبد غذایی و رساندن ۲۲۰۰ کالری به مردم صحبت کرد. او امکان سفر مردم را هم یادآوری کرد. 

در بخش دوم مناظره علیرضا زاکانی به عنوان نفر اول با حمله لفظی به عبدالناصر همتی آغاز کرد

محسن رضایی هم در ۵ دقیقه خود با نشان دادن یک نمودار گفت که همتی یک اقتصاددان نیست و سیاست پولی که ایشان در پیش گرفت سیاست بسیار غلطی بود یک فاجعه بزرگ در نقدینگی به وجود آورده است. او موضوع گروگان FATF را گفت من یک سربازم و رجز می خوانم. 

سعید جلیلی درباره FATF گفت ما ۳۹ برنامه اقدام را در این باره انجام دادیم و FATF نپذیرفت. او گفت همتی جزئی از یک رویکرد غلط است و می خواهد کشور را با نمایش اداره کند. کار مردان اقتصادی باید در میدان اقتصادی باشد. 

عبدالناصر همتی گفت که قبلا گفته بودم در مقابل ۵ نامزد هستم و به ریاست آقای رئیسی هستند. اگر دوستان بخواهند من جوابشان را بدهم باید قسم بخورند که تا آخر در مناظره ها باقی خواهند ماند وگرنه جوابشان را نخواهم داد. وی به جلیلی گفت خسته نشدید از این همه بیانیه خواندن. ۲۰ سال است که بیانیه می خوانید و کشور را به این وضعیت رساندید. او گفت من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که شما اقتصاد نمی دانید. او به جلیلی گفت شما در زمین ترامپ بازی کردید. من مسئول بازار بودم و به مردم می گفتم به همت آقای جلیلی و محسن رضایی FATF به لیست سیاه رفت و دلار می توانست ۵۵ هزار دلار شود. او به رضایی گفت من می دانم شما چطور مدرک اقتصاد گرفته اید.

در بخش سوم مناظره قرار شد نامزدها درباره نحوه اداره اقتصاد در دولتشان توضیح دهند.

قرعه اول به نام سعید جلیلی افتاد که او گفت در ۴ حوزه کشاورزی؛ نفت و گاز؛ برق و معدن برنامه ریزی کرده است که کشور درآمدزایی کند

محسن رضایی گفت درباره این سوال گفت اینکه آقای همتی رجزخوانی نظامی را نمی فهمد عجیب نیست و اگر دولت را دست بگیریم ایشان و برخی مدیران دولت روحانی را ممنوع الخروج می کنم. 

محسن مهرعلیزاده در این بخش از سوابق اقتصادی و مدیریتی خود در دولت های گذشته صحبت کرد.

عبدالناصر همتی در این بخش گفت که اجازه بدهیم یک بار اقتصاددانان سررشته امور را به دست بگیرند و سیاست تابعی از اقتصاد باشد. او گفت آیا با حرف هایی که آقای رضایی درباره ممنوع الخروج کردن من گفتند آقای رئیسی به من امان نامه می دهند که بعد از انتخابات اقدامی علیه من نشود؟

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت هر چه بقیه را نصحیت می کنیم رفقا رعایت نمی کنند بهتر از حرف خودمان را بزنیم. او گفت روش حکمرانی کشور فرسوده است و باید اصلاح شود.

علیرضا زاکانی در این بخش بار دیگر به همتی گفت خواهش می کنم علمی صحبت کنید و تهمت نزنید. این که می گویید پوششی هستم در ادامه همان راهبرد تخریبی است علیه من راه افتاده است. او گفت ما آماده ایم حق مردم را بگیریم و با این صحبت ها نمی توانید ما را از میدان به در کنید. او با نشان دادن نمودارهایی توضیح داد که برای اقتصاد کشور برنامه دارد.من به دنبال خلق ثروت هستم

ابراهیم رئیسی در این بخش درباره دیدگاه های اقتصادی خودش گفت من در قوه قضائیه جایگاه مطالبه گر دارم اگر رئیس جمهور شوم جایگاه پاسخگو خواهم داشت. من نیاز ندارم به دنبال پست باشم. دلیل اقبال مردم به من در این است که با عملکرد من آشنا هستند. به من می گویند چرا واحدهای تولیدی را احیا کردید؟ ۴ تا را هم شما می رفتید. 

بخش دوم مناظرات:

محسن رضایی: دولت روحانی سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بود

در این بخش از مناظرات، محسن رضایی در پاسخ به یک سوال اقتصادی گفت که دولت روحانی سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بود. به گزارش فارس، رضایی گفت:

– علت اینکه خصوصی‌سازی در دولت فعلی با شکست مواجه شده است آن است که این دولت (دولت روحانی) متأسفانه سیاه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده است و نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را هم به روی اقتصاد با شرطی کردن اقتصاد بسته است.

– متوسط رشد اقتصادی در دولت فعلی صفر بوده است، متوسط تورم ۲۴ درصد بوده است، متوسط رشد سرمایه ثابت خالص منهای ۵ درصد بوده است، طی ۵۰ سال اخیر برای اولین‌بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است یعنی اقتصاد در دهه اخیر که من اسم آن را دهه فرصت‌های از دست رفته نامگذاری کرده‌ام باعث شده اقتصاد ایران برای اولین بار عقب‌رفت داشته است.

– در دولت آقای روحانی کیک اقتصاد کوچک شده است اما در طی سه سال اخیر که آقای همتی که ایشان نماینده آقای روحانی هستند، رئیس بانک مرکزی بوده‌اند، تورم تجمعی طی سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده است ولی افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد بوده است، افزایش حقوق کارمندان هم ۴۵ درصد بوده است.

– براساس  آمارهایی که اعلام کرده‌ام خصوصی‌سازی چه راهی می‌تواند پیش بگیرد؟ بزرگترین اشتباه آقایان در خصوصی‌سازی آن بوده است که به اهلیت توجه نکرده است و کسانی که می‌آیند کارخانجات دولتی را گرفته و می‌برند و سرمایه یک ملت را تصاحب می‌کنند بایستی اهلیت داشته باشند.

– در روسیه آیین‌نامه تحویل دادن کارخانجات دولتی و خصوصی آیین‌نامه‌ای با ۱۰۰ صفحه است و هر فردی که می‌خواهد آن کارخانجات را در اختیار بگیرد مورد پرسش قرار گرفته و تحقیق کرده و سوابق او را استخراج می‌کنند و کارآمدی او را بررسی می‌کنند در حالیکه در کشورمان اینگونه است که فردی در اراک، آذربایجان، اردبیل و سایر نقاط کارخانه را مفت و مجانی در اختیار گرفته و زمین آن را فروخته و تجهیزات آن را جدا کرده و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، اما وقتی از آقای همتی سؤال می‌کنیم می‌گوید من در جریان نبوده‌ام و کاره‌ای نبوده‌ام در حالی که به نظر می رسد آقای همتی استاد جاخالی دادن است. در حالی که وقتی آقای همتی نماینده آقای روحانی هم‌اکنون در مناظرات حضور دارد در کشور افتضاح به بار آورده و خون شهدا را پایمال کرده است و حتماً بایستی پاسخگو در مقابل ملت باشید.

 قاضی‌زاده‌هاشمی: شاهد مافیای بزرگ و درهم تنیده واردات هستیم

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در نخستین دور مناظرات گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد یک مافیای بزرگ در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از نهادهای مختلف به دریافت مجوز رانت دریافت ارز ارزان‌قیمت، رانت انحصار واردات و امثال اینها در حال تهدید تولید هستند.

– دولت مسئول و خوب باید هدف اصلی و اولیه‌اش این باشد که از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند؛ مکانیزم های مختلفی هم برای این وجود دارد.

– مکانیسم تعرفه‌گذاری را قانونگذار در اختیار دولت گذشته است اما به طور عملی راه های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام می‌دهد و تولید را تهدید می‌کند که یک مسیر آن قاچاق است که شامل قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد.

– یک راه هم این است که ما قیمت ارزان را در مقابل تولید داخلی در اختیار واردکننده قرار می‌دهیم یعنی از یک طرف ما نیاز به تولید برنج داریم اما همزمان در فصل تولید برنج، برنج کار ما تازه محصول خود را آماده کرده در حالیکه اجازه  واردات زیادی از برنج به کشور را می‌دهیم.

– دولت مسئول از یک طرف نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از یک طرف باید از واردات برای تعادل بازار استفاده کنند اما باید محور حرکت دولت صادرات محور باشد از یک طرف هم نباید بگذارد که تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود.

– مسئله ای که اکنون برای مدیریت داریم مدیریت زنجیره تولید است، اما چون به صورت مجزا بخش‌های مختلف اقتصادی خودشان تامین منابع مالی می‌کنند مسائلی به وجود می‌آید.

– ما طراحی کردیم که تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم که از تامین ماده اولیه یا از طریق معادن، تولید بذر یا واردات اتفاق می‌افتد تا سفره مردم و مصرف مردم کشاورزی یا صادرات یک مجموعه مدیریت کند. با آن مجموعه در مقابل دولت مرکزی و اختیاراتی که به آن می شود باید پاسخگو باشد.

– در حال حاضر مجوزهای صادر شده برای واردات و تولید وجود دارد اما همان صاحب مجوز یک بخشی از کاغذ را انجام می دهد و نمونه بارز آن مسئله سیگار است!

جلیلی: معدن می‌تواند ارزآوری داشته باشد

– ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام از آن‌ها می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. کشور ما فرصت‌های خوبی در کشاورزی، معدن، شیلات و… دارد که مثل واگن‌های یک قطار، هر کدام می‌توانند به‌تنهایی این قطار را به حرکت بیاندازند.

– دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از این ظرفیت‌ها به تنهایی کشور را اداره کند. یکی از این ظرفیت‌ها معدن است.

– در کارگروه معدن دولت سایه با جوانان متخصص به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با اکتشاف و استخراج و مهم‌تر از این‌ها با ارزش افزوده مواد معدنی در داخل کشور، هم ارزآوری داشته باشد هم اشتغال ایجاد کند. هر میزان که برنامه‌ای برای ارزش افزوده داشته باشیم، هم ارزآوری بیشتر خواهیم داشت هم اشتغال‌زایی.

– دو بحث اصلی یعنی اشتغال و ارزآوری که مشکل کشور ماست را می‌توان از طریق ظرفیت معدن  تا حد زیادی تأمین کرد.

– برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود. به نظر بنده اگر بگوییم نمی‌شود، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند. در بخش معدن می‌توان جهش ایجاد کرد نه فقط مشکل دو معدن را حل کرد، منتها باید برنامه داشته باشید. ما با بیش از ۲۴ صنف جلسه داشته‌ایم.

 رئیسی: سازوکارهای زمین‌خواری در دولت است

– یکی از مشکلات جدی کشور زمین‌خواری است و زمین به دست سرمایه داران افتاده و با زمین سوداگری می کنند.

– در قوه قضائیه شاهد خروجی و تولید پرونده در مورد زمین‌خواری هستیم ولی اگر سازوکارهایش در دولت اصلاح شود نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

– سند عادی را باید به سند رسمی تبدیل کنیم و دومین مسئله «کاداستر» و «حدنگار» است و کشور ما در این زمینه عقب است. تا  آخر۱۴۰۰ کاداستر به سامان خواهد رسید. 

– باید سازمانهای مردم نهاد را فعال کنیم تا خود مردم نظارت کنند و تغییر کاربری‌ها مشخص شود.

– دولت موظف است راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند و متخلف روشن شود.

– امروز شاهد کاهش جریان زمین خواری در کشور هستیم و مقررات وجود دارد ولی به آنها عمل نمی شود.

مهرعلیزاده: دولت نباید سرمایه‌گذاری کند

– انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی چه اینکه دولت بخواهد سرمایه‌گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه یا باید از داخل تهیه شود یا خارج. 

– وضعیت در داخل کشور به لحاظ ساختار بودجه مشخص است و ما هر سال با شاهد کسری بودجه مواجه هستیم و امسال هم از هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بنابراین بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر اجرا و جاری هزینه می شود و کمتر از ۱۰ درصد در مسیر عمران و سرمایه گذاری است. 

– اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هموار کند.

– برای اینکه پول وارد کشور شود باید بتوانیم راه های خاصی را باز کنیم بنابراین نخستین اقدام امنیت سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذاری اطمینان کند و مزاحم نداشته باشد. 

– سرمایه فرار است اصطلاحی است که وقتی شما یک گنجشک سنگی را پرتاب می کنید همه گنجشک ها از روی آن درخت پرواز می‌کند. 

– روان بودن کار، نبود فساد و رانت، نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل و رفاقت و نداشتن تنش با همسایه‌ها یکی از شروط اصلی کار برای سرمایه‌گذاری است.

-بنده زمانی که استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد رفع موانع تولید بودم در جهت مانع‌زدایی کار می کردیم و می‌خواستیم در چارچوب قوانینی مشکل سرمایه گذار را حل کنیم اما یک نفر در بیرون از این قضیه خوشش نمی آمد. یادداشتی قوه قضاییه می‌نوشت که حقوق بیت المال رعایت نشده است بنابراین این کار را تعطیل می کردند و یک الی دو سال در دست بررسی قرار می گرفت.

زاکانی: دولت روحانی با دست در جیب مردم کردن خودش را اداره کرد

– بالغ بر ۹۰ درصد اقتصاد ما نفتی است؛ دولت‌ها در گذشته با پول نفت خودشان را اداره می‌کردند، اما دولت آقای روحانی با دست کردن در جیب مردم و با تورم، خودش را اداره کرده‌ و هیچکسی هم مسئولیت این وضعیت را نمی‌پذیرد.

– برای اصلاح این وضعیت، راهی نداریم جز جهش تولید و خلق ثروت؛ برای این کار، باید مالیات بر تولید و خدمات را توسعه داده و دولت را اداره کنیم.

– امروز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. آنچه امروز مالیات از مشاغل گرفته می‌شود، یک‌پنجم آن رقمی است که باید گرفته شود.

– دولت نباید دستش را در جیب مردم کند و باید با مالیات خودش را اداره کند؛ در این خصوص برنامه‌ای چند بُعدی داریم.

– امروز ۷۰ درصد اقتصاد در دنیا دانش‌بنیان است و وابسته به مدارس و دانشگاههاست. لذا بسته جامعی آماده کرده‌ایم که با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری قاطعانه مبارزه کنیم.

همتی: نماینده روحانی نیستم؛ روحانی قوی‌تر و دنیا دیده‌تر از همه شماست

– من نماینده آقای روحانی نیستم من از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بدلیل اختلاف نظری که به آقای روحانی داشتم. اما آقای روحانی، قوی‌تر، دنیا دیده تر وهم از نظر فن بیان از همه شما بهتر است. ایشان هم مشکل شما را داشت و بینش اقتصادی نداشت و گرفتاری من هم همین  بود. 

– در دنیا این مسایل حل شده و آن کسی که تصمیم اقتصادی می گیرد باید بینش اقتصادی داشته باشد.

– من یک برنامه مفصل دارم. من معتقد به قیمت دستوری نیستم، دولت در قیمت ها نباید وارد شود دولت باید در زیر ساخت ها وارد شود. مشکل قیمت پر نقدینگی است و باید نقدینگی را کنترل کنیم. باید رابطه کسری بودجه و بانک مرکزی حل شود. حتما از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.

دور بعدی سوالات:

 همتی: باید برای محصولات کشاورزی انبار درست کنیم

– زندگی روستاییان وابسته به کشاورزی است، برنامه مفصلی را دارم که از این وضعیت کشاورزی را نجات دهیم. 

– سالی ۱۴ میلیارد دلار نهاده های کشاورزی وارد میکنم. بخشی از آن ۴۲۰۰ تومانی است. بخشی هم با ارز نیمایی وارد میشود.

– بحران آب و مصرف ۷۵ درصدی آب توسط بخش کشاورزی مسأله مهمی است. مسأله آب مسأله ۳۰ سال آینده همه کشورها است. حتما از لحاظ کشت و نوع آبیاری باید اقدامات جدی را انجام دهیم.

– ما تا به حال خریدهایمان، خرید قیمت تضمینی بوده است. در حالی که ما باید خرید تضمینی به قیمت روز کنیم. مشکل کشاورزان همین است.

– شب عید دیدید چه اتفاقی افتاد، خیلی از میوه های که دست کشاورزان بود با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان خریدند و در بازار ۱۵ تا ۲۰ تومان فروختند. 

– ما باید انبارهایی را در بخش کشاورزی درست کنیم و محصولات را در بورس کالا بفروشیم.

– نباید تولیدکننده کشاورزی ما مجبور باید کالای خود را با قیمت پایین پیش فروش کند. مسأله کشاورزی ما خیلی پیچیده است. 

– ما در روستاها نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم جنبه کشاورزی استان ها را صنعتی کنیم.

زاکانی: کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد

– در خصوص رویکرد تحول در «اقتصاد و مدیریت»، ۴ برنامه داریم که شامل جهش تولید، دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه بی‌امان با فساد اداری است. در این میان، تمرکززدایی مبتنی بر بازآمایش کشور و هویت دادن به ۴۵۱ شهرستان و تعریف ماموریت درست برای آنها دنبال خواهد شد تا در قاعده هرم اجتماع، کارها به دست مردم دنبال شود.

– در حال حاضر ساختار بودجه به گونه‌ای است که از مجموع اعتبارات استانی، ۱۰ درصد مربوط به طرح‌های شهرستانی است و مابقی‌آنها ملی است؛ یعنی برای بیش از ۸۰ درصد بودجه در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. در این رابطه، جهت اختصاص بودجه را به سمت شهرستان‌ها و نقش دادن به نخبگان خواهد رفت.

– مبتنی بر ۹ پیشران جهش تولید که طراحی‌ کرده‌ایم و خوشه‌های متناظری که در بنگاههای کوچک و متوسط دنبال خواهیم کرد، کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد.

– این امکان را فراهم خواهیم کرد که نخبگان هر شهرستان، محور برنامه‌ریزی و تحول در آن مناطق قرار بگیرند و با یک الگوی همه‌جانبه و نه صرفا اقتصادی، مردم در سال اول تغییر را احساس کند و در ۴ سال، تحول را ببیند.

مهرعلیزاده: برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیست مشکل ایجاد کردند

– تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع بوده یا برای ایجاد و احداث ساختمان ها و مراکز مسکونی صورت می گیرد که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جاهای متفاوتی تصمیم‌گیری می‌شود باید تصمیمات متفاوت آن بخش را در نظر بگیریم. 

-متاسفانه محیط زیست ما اکنون بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیاراتی که سایر ارگان‌ها در ارتباط با مسئله زمین و شهرداری‌ها دارند سبب شده اعمال نفوذ هایی در مناطق صورت گیرد و این تغییر کاربری ها فراتر از آنچه که قانون اجازه می‌دهد صورت بپذیرد. 

– در مورد مسئله صنایع نیز معمولاً نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه مشخص کرده‌ایم؛ علی القاعده یک راه آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما وقتی در عمل در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد منطقه‌گرایی و نگاه ویژه نماینده‌ها به حوزه مدیریتی خود سبب می‌شود که فشارهای زیادی در ایجاد صنایع از سوی نمایندگان صورت گیرد. 

-یکی از راه‌های اساسی تقویت سازمان محیط زیست است و بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست وارد شوند و وظایف خود را صورت دهند. 

– متاسفیم که در چند سال گذشته برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیستی ها ایجاد مشکل کردند. معاون جوانی در محیط زیست آمد و فعالیت کرد اما به آقای کاوه مدنی انگ جاسوس و غیره زدند.

جلیلی: عدم ثبات مقررات مشکل صادرکنندگان است

– در هشت سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم و جلسات متعددی داشته‌ام. با ۲۴ صنف جلسات مفصل داشته‌ایم. در این جلسات ۱۶ مسئله مشترک مطرح شده که دغدغه همه این اصناف این بوده که مانعی مقابل کار آن‌هاست.

– یکی از مهم‌ترین بحث‌ها که باعث شده شهرک‌های صنعتی نتوانند کار کنند، تأمین مالی است. اگر روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود، خب چگونه است کسانی که در کار تولید هستند مهم‌ترین مشکل‌شان در تولید، تأمین مالی است؟ این دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ دست چه کسی می‌رسد؟ سوال اساس این است.

– یکی از مشکلاتی که سر راه صادرکنندگان وجود دارد، عدم ثبات در مقررات است. طبق بررسی که کرده‌ایم از سال ۹۲ تا کنون بخش‌نامه‌های متعدد و متعارضی در فولاد، کاشی و سرامیک، پتروشیمی و… صادر شده است. این موضوع حتماً به تولید لطمه می‌زند.

– یکی دیگر از خواهش‌هایی که اصناف و تولیدکنندگان دارند این است که اگر بخشنامه‌ای می‌خواهید صادر کنید با ما مشورت کنید. اگر به حرف ما هم نمی‌خواهید گوش کنید، حداقل حرف ما را بشنوید.

– یکی دیگر از موارد مهم درباره شهرک‌های صنعتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است. «ماشین دولت» برای این است که اگر صنعتگر شما آن را می‌بیند، خوشحال شود که کار او را به جلو می‌برد نه اینکه نیاز داشته باشد ده‌ها مجوز بگیرد. 

– در همین شهرک صنعتی عباس آباد که ما رفتیم، گفتند همه کارها را برای دریافت مجوز انجام داده‌ایم امّا در نهایت محیط زیست می‌گوید نمی‌شود. این‌ها را باید ساماندهی کرد، آن هم از ظرفیت دولت الکترونیک و اینکه به شکل هوشمند پیشاپیش به آن‌ها بگویید که چه اختیاراتی دارید و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قاضی‌زاده‌هاشمی: بومی‌گزینی مشکلات را حل خواهد کرد

– وقتی یگوییم ساختارها اضافه کرد هستند و منابع مالی را درست توزیع نمی‌کنند نتیجه آن مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی می شود.

– ۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها طراحی تحت عنوان «اصلاحات ارضی» برای پیاده کردند بنابراین باعث شد که سطح رفاه اجتماعی در شهرها افزایش پیدا کند و شغل و درآمد های شغلی بالا برود لذا تمایل به مهاجرت سریع شد.

– در حال حاضر یکی از سریعترین جابجایی‌های جمعیت از روستا به شهر را داریم؛ در طی ۵۰ سال گذشته ترکیب جمعیتی ۷۰ به ۳۰ برعکس شده است یعنی ۸۰ -۲۰ شده از ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد روستایی شده است، عمدتا این مسئله با توزیع نامناسب منابع است.

– در حال حاضر بین کشورهای دنیا بیشترین مالیات‌های تولید را داریم و دهک‌های پایین‌تر در بند هستند یعنی اصلاً توانایی پرداخت مالیات را ندارند.

– اکنون جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستاها را ندارند برای اینکه درآمد کافی برای زندگی شان ندارند و آن رفاه موجود در شهر را ندارند.

– اگر منابع به را به گونه‌ای توزیع کنیم که بیشترین سرمایه گذاری‌ها در روستاها انجام شود و منابع بانک‌ها به آنجا منتقل شود و همچنین  بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی انجام شود و اشتغال مولد باشد اختیارات کافی هم باشد مشکلات حل خواهد شد؛ یعنی ما شبکه توزیع اختیارات را به گونه ای انجام دهیم که هر شهرستانی برای خود پایتختی باشد و مجموعه منابع بودجه او در اختیارش باشد و فرماندار بتواند آن را مدیریت کنند و مردم هم بتوانند بر آن نظارت داشته باشند.

رضایی: اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه بزرگ رخ می‌دهد

– من معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست ولی به عنوان یک سرباز که از ۱۷ سالگی تاکنون افتخار می‌کنم این شغل را برای خودم انتخاب کرده‌ام لازم است این موضوع را بگویم، هشدار داده و می‌گویم که چرا دوباره سینه خود را سپر حوادث ملت ایران کرده‌ام.

– هشدار من این است که هشت سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مانند آب، جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بانک‌ها، نقدینگی، بیکاری و گرانی و بدتر شدن محیط کسب و کار را خواهیم داشت.

– معنای تمامی موضوعاتی که گفتیم این ا ست که اگر بخواهیم فقر، فساد و تبعیض از بین برود بایستی در اولین کارمان از تکرار دولت‌های گذشته به طور جدی جلوگیری کنیم؛ ما از صحبت جناب آقای همتی کاملا می‌توانیم درک کنیم چه اوضاعی وجود دارد چرا که وی می‌گوید بینش اقتصادی من با آقای روحانی اختلاف داشته است کنار گذاشته‌ شده‌اند.

– جناب آقای همتی پس چرا شما کنار آقای روحانی ماندیده‌اید و اگر شما می‌گویید آقای روحانی تخصص اقتصادی نداشته است پس مشخص است تمامی اتفاقات به دست شما رخ داده و شما این کار را کرده‌اید چرا به شعور ملت ایران توهین می‌کنند و چرا می‌خواهید مجدداً دولت‌های گذشته تکرار شود؟

– مردم عزیز ایران! من همانطور که در سال ۹۲ اسکناس هزار تومانی را نشان دادم، (الان می گویم) به والله قسم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود یک فاجعه‌ای بزرگی شما را در بر خواهد گرفت و نباید اجازه دهید آن دولت‌ها تکرار شود.

– من که اکنون به صحنه انتخابات آمده‌ام برای همه این مسائل خود را آماده کرده‌ام؛ من بیش از ۲۰ سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد رسیدگی کنید و مسئله اقتصاد مهم است. 

– دست از این گروه‌گرایی‌ها و جناح‌های سیاسی بردارید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولتی باشد که بتواند از همه شایستگان اصولگرا، اصلاح‌طلب، اهل سنت، اهل تشیع، بانوان و جوانان استفاده کند.

– حتی یک روز و یک ثانیه را نمی‌توانیم از دست دهیم و نمی‌توانیم به ملت ایران خیانت کنیم و باید از خودخواهی‌ها دست برداریم و بایستی از متلک‌گویی دست برداریم و باید از جنگ‌های روانی دست برداریم.

– خدا خوشش نمی‌آید که یک ملت بعد از ۲۰۰ سال آمده و آغازی را شروع کرده و می‌خواهد یک تمدن بزرگی را بسازد امروز نباید دستاویز جناح‌های سیاسی و افراد قرار گیرد و بایستی یک بار آمده و در برابر این ملت بزرگ تعظیم کنیم و خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم و قوی‌ترین دولت را در هشت سال آینده بسازیم.

 رئیسی: گفتند رئیسی بیاید دلار ۵ هزار تومان می‌شود، خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند!

یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

– عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار ۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

– یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالاهای اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

– عده ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار۵ هزار تومن شود ولی خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰گل خورده بودیم.

– ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ ارز صادراتی را باید مدیریت کرد، با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد. تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد.

بخش آخر مناظره؛ جمع‌بندی برنامه‌های نامزدها:

زاکانی: دولت را از جلوی مردم کنار کشیده و در خدمت مردم قرار دهیم

به گزارش ایسنا،‌ زاکانی در بخش آخر صحبت‌هایش به عنوان جمع‌بندی اظهار کرد: مردم عزیز جرم بنده به عنوان یک رزمنده این است که در مقابل مفسدان ایستاده‌ام. تنها جرم انتسابی من مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است، البته اتهاماتی هم می‌زنند مثلا دو بار در دیپلم تجدید آورده‌ام که مایع خجالت است، چون ۱۵ روز بود که از جنگ برگشته بودم و امتحان دادم و دو درس تجدید شدم. یا اینکه می‌گویند یک ترم مشروتی دارم. من با داشتن زن و فرزند ۱۱ ماه مسافرکشی کردم؛ اینها چیزهایی است که آدم را آزار می‌دهد.

زاکانی افزود: در مورد محل تحصیل من صحبت کردند. من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده‌ام. اگر شما خارج از کشور درس خوانده‌اید و بعد برگشته‌اید من کنکور دادم و بعد رزیدنت شدم به دلیل معلولیت دستم گفتند که به پزشکی هسته‌ای بروم. اگر می‌دانید دیگر تکرار نکنید اگر هم نمی‌دانید به شما گفتم که دیگر تکرار نکنید؛ این مایه خجالت است.

وی افزود: به من می‌گویند نامزد پوششی که ان شاءالله دفعه آخری باشد که چنین چیزی را می‌گویند. اگر بنا باشد کسی پوششی باشد شما اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که هشت سال افتضاح دولت را پوشش دادید. مردم شرایط را لمس می‌کنند. قرار بود قرارگاه اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی کنید آخرش به قرارگاه مرغ رسیدید. مردم بدانند یکی از مقصران در مورد نهاده‌های دامی آقای همتی است که بی‌تدبیری ایشان و دیگران باعث تبدیل شدن قیمت مرغ به کیلویی ۳۵ هزار تومان شد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: مردم یادشان است که زمانی گفتند رکود را رد کرده، کرونا را پشت سر گذاشته و تحریم به پایان رسید و رونق اقتصادی به وجود آمد، اما چرا به مردم دروغ گفتید. مردم صداقت، دانش و عرضه می‌خواهند. پول چاپ کرده و در بازار ریختید و پدر مملکت را درآوردید، آنگاه خود را نامزد مردمی می‌دانید. شما کاندیدای معمولی هستید.

وی خطاب به همتی گفت: شما می‌گویید با استقلال بانک مرکزی و قانون مجلس موافقید که اگر اینطور است اعلام کنید تا من بگویم در مجلس چه گفتید.

زاکانی اظهار کرد: تنها کار ما این است که دولت را از جلوی مردم کنار کشیده و در خدمت مردم قرار دهیم. بانک در خدمت تولید و بازار سرمایه در خط تلاش اصلی سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود که برای همه اینها منابع و عناصری تامین می‌شود. دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه می‌داند نه اینکه دست در جیب مردم کند. بنا بر گفته وزیر اقتصاد دولت سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته است. آقای روحانی به چه حقی این کار را کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: مسیر غلط گذشته باید اصلاح شود. همگی باید به میدان تغییر و تحول آمده و باید خود را اصلاح کنیم؛ البته توقع‌ام آن است که وعده ندهیم بلکه بگوییم چطور می‌خواهیم تحول بزرگ به وجود آوریم. ما برنامه جامع داریم که مردم در پایان سال اول دولتم تغییر و بعد از چهار سال تحول را خواهند دید.

قاضی زاده: دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تعمیق ببخشد

قاضی زاده هاشمی  کاندیدای ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره تلویزیونی و در جمع بندی اظهارات خود اظهار کرد: در جمع حاضر من جوان ترین هستم ما جوان ها آرمان های بلندی داریم و می خواهیم تحولات عمیقی اتفاق بیفتد مردم میگویند چرا در هر انتخابات حرفها تکرار می شود و مشکل بیکاری، گرانی، معیشت و مرغ و تخم مرغ حل نمی شود. 

وی اضافه کرد: ما سه سال است به خصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری به جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکل دارد من جراح هستم ما بیماری های خطرناک را با مسکن درمان نمی کنیم سرطانی که راه نفس بیمار را گرفته باید جراحی شود ما باید کارهای اساسی تری انجام دهیم. البته در موضوعات اضطراری باید دستور العمل و برنامه باشد که داریم .

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: ما در دولت سلام ۱۹ برنامه اجرایی دقیق را پیش بینی کردیم و ۲۱۳ پروژه اجرایی را در نظر گرفتیم اما نیاز به تغییر نگاه و رویکرد وجود دارد. دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تعمیق ببخشد. دولت باید پاسخگوی مردم باشد و جایی که خطا می کند با آن برخورد شود اما سطح نگاه ما این است که مردم بیایند به ما رای بدهند و بروند.

وی ادامه داد: ما مساله سربازی را از این جهت مطرح می کنیم که مانع توسعه استارت آپ هاست یا مدیریت کرونا که چند پارچگی مدیریت این بلا را به سرما آورده است. 

قاضی زاده هاشمی با بیان این که باید مسائل ۵۰ و ۱۰۰ ساله را حل و فصل کنیم یادآور شد: نقدینگی۷۰هزار برابر شده اما چه کسی عامل خلق نقدینگی است آیا این مربوط به خارج از کشور است یا ساختار بودجه و بانکی این مشکل را ایجاد کرده است. اقتصاد رانتی غارتی ایجاد شده و طبقه مرفه به وجود آمده که در کنار منافع دولت قرار گرفته است. در حالی که اگر بخواهیم منابع کشور را بین مردم تقسیم کنیم به هر کدام ماهی سه میلیون تومان می رسد. 

رییسی: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم

رییسی در پایان و در  جمع بندی سخنان خود در مناظره اول گفت: رئیس جمهور رئیس همه مردم از هر گویش و اقلیم و جنسیت است. باید با نگاه عمیق حل مسائل همه مردم برای او مساله باشد.

وی افزود: مردم دیدند من در قوه قضائیه برنامه ارائه دادم و در اختیار همه قرار دادم. مردم هم بعد از دو سال و اندی  احساس کردند که اتفاقی افتاده و وضعیت متفاوتی رقم خورده است.

وی ادامه داد: ۱۲ اندیشکده فعال در کشور برای برنامه با ما همکاری کردند. نظام مسائل و حل مسائل مردم در اختیار ماست.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی ما عقبیم گفت:  من از جوانان و  بچه‌ها می‌پرسم، وقتی دارید در اینترنت گیم بازی می‌کنید چند بار حال شما گرفته می‌شود؟ باید کار بسیاری شود. من خودم صفحه دارم و دو میلیون فالوئر دارم و مسائل از این طریق به من می‌رسد. حق خانم ها ضایع می شود حتی خانم های خانه دار.

وی گفت: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. درباره بانک‌ها گفتند به حرف گوش نمی‌کنند، من گفتم ببینید به حرف من گوش می‌کنند یا نه؟ زیرساخت ها مشکل دارد و باید کامل شود.

جلیلی: رئیس‌جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد

سعید جلیلی در بخش جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه موضوع اصلی این جلسه این است که نقش و هنر رئیس‌جمهور این است که چگونه می‌تواند برنامه‌های خود را به نتیجه برساند، اظهار کرد: سوال این است که چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور برنامه‌های خود را به نتیجه می‌رساند؟ رئیس‌جمهور باید بگوید برنامه‌اش چه نتیجه‌ای دارد؟ هشت سال پیش اینجا مطالبی مطرح شد اما کدامش انجام شد؟ کدام تحریم‌ها برداشته شد و دلار چند برابر شد؟

وی ادامه داد: ما می‌گوییم سال اول ۱۰۰ هزار، سال دوم ۱۲۶ هزار و سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد می‌کنیم که اینها قابل ارزیابی است.

این داوطلب انتخابات خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد و تصمیمش اجرایی شود. برخی مشکلات ما، ساختاری نیستند، بلکه مربوط به فرهنگ سیاسی کشور است و مربوط به این جناح و آن جناح هم نیست. باید بگوییم فرهنگ سیاسی غلط را چگونه کنار می‌گذاریم. به طور مثال کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد بلکه به کار واقعی نیاز داریم. به قول شهید حاج قاسم سلیمانی اگر آب را ول کنیم معلوم نیست به پای درخت برسد، بلکه باید مسیر آب را دنبال کرد. نمی‌شود فقط کشور را با بخشنامه اداره کرد.

وی در پایان با بیان اینکه می‌توان به بهترین شکل از ماشین دولت استفاده کرد، گفت: تعارفات سیاسی و جناحی مانع کار رئیس‌جمهور می‌شود. اینها را باید اصلاح کرد.

مهرعلیزاده: می‌خواهم با مدیریت منطقی و برنامه‌محور و عملگرایانه مناسب فعالیت کنم

بر اساس این گزارش،‌ مهرعلیزاده در بخش پایانی مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم ایران آمارهای اقتصادی و شاخص‌های سیاسی، اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور دولتی روی کار آمد که توانست شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه کشور قرار دهد و این دولت، دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی بود.

وی افزود: در آن دوران شاهد رشد اقتصادی به میزان ۵.۷ درصد بودیم، کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک‌رقمی و توسعه نهاده‌های تاثیرگذار اجتماعی و تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی بودیم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز، ما ۱۶ سال است که در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای حل مشکلات از بین رفته است؛ مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است و کوچکترین مساله اجتماعی کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ را دارد. امروز بحران کم‌آبی داریم و با تورم‌های افسارگسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر افتاده است و مردم ناراضی هستند.

مهرعلیزاده ادامه داد: نارضایتی مردم از مدیران است یا از ساختارها؟ چرا مشکلات مردم حل نمی‌شوند؟ چرا تحصیل کرده‌ های داخل و خارج از کشور نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند؟ پاسخ ساده است چون به آنها اجازه داده نمی‌شود؛ همین رویکرد نیز در سیستم اجرایی کشور مشاهده می‌شود. این می‌شود که امروز کشور با بیش از ۵۰ بحران مواجه شده است و برای حل مشکلات مربوطه اجماع وجود ندارد و تریبون‌های مسئولین به جای حل مشکلات مردم، محلی برای دعوا شده است.

وی با تاکید بر اینکه من برای اجماع‌سازی آمده‌ام، گفت: من از تشکیل دولت اصلاحات یعنی دولت زندگی با مردم صحبت می‌کنم؛ زندگی در مقابل مرگ، زندگی در مقابل جنگ و زندگی در مقابل فقر و زندگی در مقابل تحریم. بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.

مهرعلیزاده گفت: می‌خواهم با مدیریت منطقی و برنامه‌محور و عملگرایانه بر اساس علم روز با سیاست‌های رفاهی مناسب فعالیت کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان به زبان ترکی ضرب‌المثلی را قرائت کرد.

رضایی: باید دولتی نو قوی و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر بوجود بیاید

رضایی در بخش پایانی این مناظره گفت: دولت‌های گذشته نبایدد تکرار شوند، سفره دولت و مردم جدا شده است، اعتماد به نفس‌ها کشته شده و ما نمی توانیم گفته شده است.

وی تاکید کرد: باید دولتی نو به وجود بیاد که قوی و پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد. دولت جوان و انقلابی ان شاءالله درست می کنیم و شعار ما می توانیم را نشان می دهیم.

وی تاکید کرد: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر  تضمین می کنم. یک میلیون مسکن به صورت احیای بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار می دهم. خسارات  بورس را جبران کرده و  ایالت های اقتصادی را طبق قانون انجام می دهم.

رضایی گفت: موضوع کشاورزی و کشاورزان را حل کرده و دست دلالان را قطع می کنم و همچنین فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می دهم.

وی گفت: من خودم را سرباز وطن می دانم. یک بار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته و  به صحنه آمدم تا با کمک متخصصان نظام تصمیم گیری  را تقویت کنم.

وی گفت: من شرمنده صبر و تحمل شما مردم مومن ، زباله گردها، نان قرضی ها و کولبران هستم.

وی در جمله پایانی گفت: من به جای همه دولتمران کشور از محضر شما مردم عذرخواهی می کنم.

همتی: مردم می‌توانند صحنه را تغییر دهند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سخنانش گفت: من فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما الان فهمیدم سوپرپوششی هستند و به هیچ‌وجه وقت خود را برای پاسخ به ایشان نمی‌گذارم.

وی افزود: از من پرسیدند که چرا به بانک مرکزی آمدی؟ افتخارم این است که بانک مرکزی کشور را در شرایط بسیار سخت اداره کردم و نگذاشتم کشور ونزوئلایی شود. الان آمده‌ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود.
همتی خطاب به مردم تصریح کرد: من هنوز پیروز این انتخابات نیستم؛ چرا که بسیاری تصمیم گرفته‌اید که رای ندهید. اما برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی‌قدرتان را نشان دهیم. ما فرصت و حق اشتباه کردن نداریم و اگر این چهار سال را از دست ندهیم میلیون‌ها ایرانی از زیر خط فقر درمی‌آیند.

وی تاکید کرد: اگر امروز درست انتخاب نکنیم، ۲۰ سال دیگر ارز ۴۲۰۰ توزیع می‌کنیم و قیر رایگان عرضه می‌کنیم  و از همسایگان عقب می‌مانیم. خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دادند، اما مردم می‌توانند این صحنه را تغییر دهند. از شما می‌خواهم خودتان رای دهید و اگر اعتراض دارید، اعتراضتان را با رای دادن به من نشان دهید. تا هفته آینده لااقل نظر ده نفر را تغییر دهید و با خود همراه سازید. بحث پیروزی من نیست، بحث پیروزی جمهوری و مردم است که به نفع جمهوریت و مردم و فرزندانمان است.ما مردم می‌توانیم صحنه را تغییر دهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.