کد خبر : 6362
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مارس 2021 - 17:59

بازتاب امضای قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در رسانه‌های جهان | یک سند راهبردی و تلاش تهران و پکن برای بی‌اثر کردن فشارهای آمریکا

بازتاب امضای قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در رسانه‌های جهان | یک سند راهبردی و تلاش تهران و پکن برای بی‌اثر کردن فشارهای آمریکا

قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که روز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ در تهران به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید، بازتابی گسترده در رسانه‌های مهم دنیا داشت و کارشناسان آن را «یک سند راهبردی و گام بزرگ برای بی‌اثر کردن فشارهای فزاینده آمریکا به تهران و پکن» توصیف کردند. به گزارش همشهری آنلاین،

قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که روز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ در تهران به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید، بازتابی گسترده در رسانه‌های مهم دنیا داشت و کارشناسان آن را «یک سند راهبردی و گام بزرگ برای بی‌اثر کردن فشارهای فزاینده آمریکا به تهران و پکن» توصیف کردند.

ظریف و وانگ یی در امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین

به گزارش همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف و همتایش وانگ یی روز شنبه در تهران پای دو نسخه از یک سند را امضا کردند که به دو طرف امکان می‌دهد برای ۲۵ سال در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، ترابری و… همکاری نزدیک‌تر و گسترده‌تر داشته باشند. بر اساس آنچه در گزارش وال استریت جورنال آمده، کارشناسان در ایران و چین پنج سال برای نهایی شدن متن سند همکاری تلاش کردند تا به توافقی برسند که اقدام‌های ایالات متحده را برای منزوی کردن تهران بی‌اثر و رابطه تهران و پکن را عمیق‌تر از گذشته می‌کند.

خبرگزاری رویترز هم با اشاره به گزارشی که تلویزیون ایران از روند امضا شدن قرارداد همکاری راهبردی ایران و چین پخش کرد، چنین نوشت: «چین و ایران که هر دو موضوع تحریم‌های ایالات متحده هستند، روز شنبه یک توافق همکاری ۲۵ ساله امضا کردند تا همبستگی دیرین خود را در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی محکم‌تر کنند. چین بارها به سیاست آمریکا در تحریم ایران تاخته و بخش‌هایی از تحریم‌ها را نادیده گرفته است. ظریف در سخنان خود چین را «دوست روزهای سخت» نامید.»

اسوشیتدپرس این قرارداد را چنین تشریح کرد: «این نخستین بار است که ایران یک قرارداد طولانی‌مدت ۲۵ ساله با یکی از قدرت‌های بزرگ جهان امضا می‌کند. سال ۲۰۰۱ ایران و روسیه یک قرارداد همکاری امضا کردند که بیشتر تمرکز آن روی مسائل هسته‌ای بود. این قرارداد دو بار دیگر هر بار برای پنج سال تمدید شد و همکاری تهران و مسکو در مجموع ۲۰ سال ادامه یافت.»

فرانس۲۴ هم اندکی پس از امضا شدن قرارداد همکاری ایران و چین گزارش خبرگزاری فرانسه را بازتاب داد و نوشت: «چین در ادامه گسترش ابتکار چند تریلیون دلاری کمربند و راه خود این بار با ایران یک قرارداد همکاری ۲۵ ساله امضا کرد. پکن و تهران هر دو رقیب واشنگتن و متحد دیرین یکدیگر هستند و آنچه روز شنبه به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید، نتیجه پنج سال تلاش بود.»

آنانت کریشنان، خبرنگار حوزه بین‌الملل سایت هندو این قرارداد را اقدام چین برای پشتیبانی از ایران در اوج تحریم‌های آمریکا دانست و در بخش دیگر گزارش خود به گفتگوی معاون وزیر امور خارجه چین با رابرت مالی، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در روز پنجشنبه هفته گذشته اشاره کرد. تریبیون هند هم در خروجی خود خبری کوتاه درباره امضای قرارداد همکاری تهران و پکن داشت.

صدای آمریکا گزارش رویترز را بازتاب داد، دویچه‌وله آلمان آن را «یک توافق راهبردی» توصیف کرد و فایننشال تایمز نوشت: «پکن مهم‌ترین شریک تجاری تهران در زمانه سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا بوده است.» صادرات ایران به چین به ۸.۹ میلیارد دلار رسید و واردات آن ۹.۷ میلیارد دلار بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.