کد خبر : 8926
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 نوامبر 2023 - 13:30

جواد چهرراضی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه : امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شد ودر رابطه با قنات وزوان گفت: این قنات هنوز نورپردازی نشده است و در حالِ برق رسانی به آن هستیم.

جواد چهرراضی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه : امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شد ودر رابطه با قنات وزوان گفت: این قنات هنوز نورپردازی نشده است و در حالِ برق رسانی به آن هستیم.

امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شدودر رابطه با قنات وزوان گفت: این قنات هنوز نورپردازی نشده است و در حالِ برق رسانی به آن هستیم. رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه گفت: دسترسی به مسیر آبِ قناتِ «مُزدآباد» میمه در عمق ۲۰ متری زیرِ

امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شدودر رابطه با قنات وزوان گفت: این قنات هنوز نورپردازی نشده است و در حالِ برق رسانی به آن هستیم.

امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه گفت: دسترسی به مسیر آبِ قناتِ «مُزدآباد» میمه در عمق ۲۰ متری زیرِ زمین مهیا شده است و گردشگران می‌توانند از ساختار مهندسی آن بازدید کنند.

جواد چهرراضی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دسترسی به پایاب قنات جهانی مزدآباد و نورپردازی آن انجام شده و هم اکنون آماده بهره‌برداری است و گردشگران می توانند از این مکان در عمق ۲۰ متری زیرِ زمین بازدید کنند.

قنات مزدآباد، یکی از قنات‌های ثبت جهانی استان اصفهان و در بخش میمه از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه است؛ این قنات به‌همراه قنات «وَزوان» در همین شهرستان در فهرست آثار جهانی قرار دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی شاهین‌شهر و میمه اظهار داشت: بر اساس طرح جامع گردشگری قنات مزدآباد در مرحله یک، دسترسی به پایاب این قنات جهانی فراهم شده است.

چهرراضی افزود: مرحله دوم طرح جامع گردشگری مزدآباد، احیای مسیر ۱۵۰ متری این قنات است که در زمان حاضر گِل و لای آن خارج شده و در مرحله نورپردازی است.

وی خاطرنشان کرد: در قنات وزوان با پله هایی که به عمق ۲۰ متری زیر زمین دسترسی دارد به ۲ مسیر می رسیم که به آب می رسند.

چهرراضی با بیان اینکه مسیر سمت چپ به طول ۵۰ متر و آماده برای بازدید گردشگران است، اضافه کرد: مسیر سمت راست نیز به طول ۱۵۰ متر، حدود ۵۰ سالِ پیش بر اثر سیل از گِل و لای انباشته شد اما این مسیر احیا شده و نورپردازی آن در حال اجراست.

امکان بازدید از ساختار مهندسی قنات جهانی «مُزدآباد» میمه اصفهان فراهم شد

رییس اداره میراث فرهنگی شاهین‌شهر و میمه همچنین در رابطه با قنات وزوان گفت: این قنات هنوز نورپردازی نشده است و در حالِ برق رسانی به آن هستیم.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر روشنایی قنات وزوان با موتور برق انجام می شود و نورپردازی آن هم به‌دلیل پیچ و خمی که دارد از قنات مزدآباد سخت‌تر است.

چهرراضی با اشاره به اینکه فاصله برق‌رسانی به قنات وزوان ۲ کیلومتر است، تصریح کرد: تاکنون حدود یکهزار و ۶۰۰ متر از برق‌رسانی آن انجام شده است و بخش های باقی مانده با تامین اعتبار، اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در آینده با تکمیل زیرساخت های لازم، نورپردازی قنات وزوان هم انجام می شود و گردشگران می توانند از این قنات جهانی هم در شهرستان شاهین‌شهر و میمه بازدید کنند.

قنات‌های مزدآباد و وزوان در شهرستان شاهین‌شهر و میمه در شمال اصفهان قرار دارند؛ این ۲ قنات در سال ۱۳۹۵ به‌همراه ۹ قنات دیگر از کشورمان به ثبت جهانی رسیدند.

شاخص اصلی این ۲ قنات برای قرارگیری در فهرست جهانی، داشتن یک سد زیرزمینی است. این دو قنات تنها قنات های ثبت جهانی اصفهان نیستند و قنات «مون» در شهرستان اردستان نیز در شمار قنات های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شهرستان شاهین‌شهر و میمه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است.

این شهرستان حدود ۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده، چهار اثر ثبت جهانی ( ۲ قنات وزوان و مزدآباد و ۲ کاروانسرای «گز» و «شیخعلی خان») و ۱۱ اثر میراث ناملموس مانند گویش وزوان و دانش کاشت، داشت و برداشت خربزه گرگاب دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.