کد خبر : 8304
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 ژوئن 2023 - 2:59

جواد چهرراضی: محور گردشگری قنات‌های جهانی مزدآباد و وزوان در شمال اصفهان توسعه می‌یابد

جواد چهرراضی: محور گردشگری قنات‌های جهانی مزدآباد و وزوان در شمال اصفهان توسعه می‌یابد

محور گردشگری قنات‌های جهانی مزدآباد و وزوان در شمال اصفهان توسعه می‌یابد رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه از توابع استان اصفهان گفت: توسعه محور گردشگری ۲ قنات جهانی مزدآباد و وزوان واقع در بخش میمه در شمال اصفهان در دستور کار این اداره است که به رونق اقتصادی منطقه

محور گردشگری قنات‌های جهانی مزدآباد و وزوان در شمال اصفهان توسعه می‌یابد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه از توابع استان اصفهان گفت: توسعه محور گردشگری ۲ قنات جهانی مزدآباد و وزوان واقع در بخش میمه در شمال اصفهان در دستور کار این اداره است که به رونق اقتصادی منطقه نیز کمک بسیاری می‌کند. قنات های “مُزدآباد” و “وَزوان” در شهرستان شاهین‌شهر و میمه همراه با ۹ قنات دیگر از ایران در سال ۱۳۹۵ به ثبت جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) رسیدند.
جواد چهرراضی روز یکشنبه  افزود: قنات های مزدآباد و وزوان در بخش میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارند و قدمت آنها به پیش از اسلام بازمی گردد.
وی با بیان اینکه این موضوع اهمیت بخش میمه را به دلیل برخورداری از ۲ اثر ثبت جهانی می رساند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های این ۲ قنات این است که در جوار جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور واقع هستند که می تواند سبب جذب گردشگران بیشتری شود.
وی با بیان اینکه این ۲ قنات به دلیل شاخصه منحصر به فردی که دارند یعنی داشتن “سد زیرزمینی” همراه با ۹ قنات دیگر ایرانی به ثبت جهانی رسیده اند، اظهار داشت: همین امر سبب ایجاد جاذبه گردشگری برای این قنات ها شده است که می توان با بهره گیری از آنها برای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان و منطقه اقدام کرد.
چهرراضی با بیان اینکه پس از ثبت جهانی این ۲ قنات، اقداماتی برای حفاظت هرچه بهتر و بیشتر آنها و ایجاد محور گردشگری انجام شده است، خاطرنشان کرد: طرح جامع گردشگری قنات مزدآباد پس از ثبت جهانی این قنات با همکاری شهرداری و شوراهای شهر میمه طراحی و تصویب شد.
مدیر پایگاه قنات های جهانی مزدآباد و وزوان در استان اصفهان، افزود: بر اساس این طرح اقداماتی در چند مرحله برای توسعه صنعت گردشگری در قنات مزدآباد پیش بینی شد که مرحله نخست یعنی احیای پایاب قنات با مشارکت شهرداری میمه و میراث فرهنگی شاهین شهر اجرا شد.
چهرراضی توضیح داد: در پایاب قنات مزدآباد، از طریق پله امکان دسترسی به حدود ۲۰ متر زیر زمین وجود دارد و گردشگران می توانند با وارد شدن به کوره (تونل) قنات، محل عبور آب و ساختار مهندسی قنات را از نزدیک ببینند که این مسیر نورپردازی و مرمت شده و جاذبه گردشگری منحصربفردی در زمینه قنات های تاریخی استان اصفهان است.
وی، اضافه کرد: طول قابل بازدید در زمان حاضر ۲۰ متر است که با احیایی که در ۱۴۰ متر بقیه تونل در حال انجام است ۱۶۰ متر در آینده نزدیک قابل بازدید است.
چهرراضی ادامه داد: در مرحله دوم طرح جامع گردشگری قنات مزدآباد، ساماندهی محوطه و ایجاد پارکینگ در دست اقدام است.
به گفته وی در مسیر حدود ۱۵۰ متر دیگر از این قنات که در سال های گذشته در آن سیل جاری شده بود، اقداماتی مانند آواربرداری در حال انجام است و به زودی ساماندهی و نورپردازی و سپس به روی گردشگران باز می شود.
چهرراضی با اشاره به اینکه قنات مزدآباد ۶ آسیاب داشته که یکی از آنها باقی مانده است، تصریح کرد: مرمت و احیای این آسیاب و همچنین ساماندهی مظهر قنات (آغاز و دهانه قنات) نیز در دستور کار قرار دارد.
رییس میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه درباره قنات وزوان توضیح داد: این قنات نیز به دلیل برخورداری از سد در عمق ۲۰ متری زیر زمین دارای شهرت است که امکان بازدید از این سد در زمان حاضر با هماهنگی قبلی وجود دارد و اقداماتی برای عمومی کردن بازدید از آن در حال انجام است.
وی با بیان اینکه امکان بازدید از سد این قنات از طریق تونل های پر پیچ و خم وجود دارد، افزود: این سد دارای پنج منفذ است که در پاییز بسته و در زمانی که به آب نیاز بود مانند فصل بهار باز می شد.
وی با بیان اینکه با تامین اعتبار در حال برق‌رسانی به قنات وزوان در حدود ۲ کیلومتر مسیر آن هستیم، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این کار به اتمام برسد و امکان بازدید از سد قنات برای عموم گردشگران فراهم شود.
چهرراضی با اشاره به اینکه در زمان حاضر در هر ۲ قنات آب جریان دارد، خاطرنشان کرد: قنات های مذکور در ایام گردشگری فعال هستند.
وی با تاکید بر اینکه این قنات ها، میراث گرانبهای شمال اصفهان هستند، گفت: استفاده از این ظرفیت و احیای آنها در جهت رونق صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه، همکاری همه مسوولان را می طلبد.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح های گردشگری این قنات ها با محدودیت های مالی مواجه هستیم، افزود: اگر اعتبارات به موقع تامین شود اجرای این طرح ها تسریع می شود.
چهرراضی خاطرنشان کرد: پرونده ثبت ۲ اثر تاریخی دیگر این شهرستان در فهرست جهانی یعنی کاروانسراهای جهادآباد و گز نیز تکمیل شده و ارزیاب یونسکو از آنها بازدید کرده است.
شهرستان شاهین شهر و میمه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است.
این شهرستان حدود ۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده، ۲ اثر ثبت جهانی و ۱۱ اثر میراث ناملموس مانند گویش وزوان و دانش کاشت، داشت و برداشت خربزه گرگاب دارد.
در بخش میمه ۲ قنات مزدآباد و وزوان وجود دارد که سد زیرزمینی دارند و نحوه زمین شناسی این محل اجازه می دهد قنات ها مخزن آب داشته باشند تا آب را برای فصل های کشت ذخیره و نگهداری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.