کد خبر : 6227
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فوریه 2021 - 15:51

فریدون اللهیاری:عمومیت یافتن صنعت گردشگری دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

فریدون اللهیاری:عمومیت یافتن صنعت گردشگری دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. اصفهان – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، عمومیت یافتن صنعت

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، عمومیت یافتن صنعت گردشگری را یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان و تاکید کرد: امروزه گردشگری در همه نقاط کشور حتی روستاها و مناطق عشایری گسترش یافته است.

فریدون اللهیاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال های اخیر با افزایش قابل توجه آمار بخش گردشگری در کشور مواجه بودیم، اضافه کرد: تربیت نیروی انسانی، افزایش تاسیسات گردشگری مانند هتل ها، اقامتگاه های بومگردی و آژانس های مسافرتی از جمله دستاوردهای ارزشمند پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به برخی از مشکلات و سختی ها مانند جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه، تصریح کرد: با وجود همه این مسائل، گردشگری در کشورمان نیز توسعه بسیاری یافت بطوریکه امروز این بخش به یکی از صنعت های درآمدزا تبدیل شده است.

اللهیاری اظهار داشت: توجه به هویت ایرانی اسلامی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که تجلی آن را می توان در حفظ و حراست میراث فرهنگی دید.

وی اضافه کرد: عمده ثبت میراث غیر منقول از جمله بناهای تاریخی در سطح ملی و جهانی پس از انقلاب اسلامی صورت گرفت و همچنین ثبت میراث ناملموس از عملکردها و دستاوردهای پس از انقلاب است.

وی با بیان اینکه در چهار دهه پس از انقلاب توجه ویژه ای به بخش های فرهنگی و هویتی کشور شده است، اظهار داشت: تغییر و تحولات بوجود آمده در بخش سازمانی و ساختاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پس از انقلاب اسلامی قابل توجه است بطوریکه قبل از انقلاب چنین تشکیلات مسنجمی برای حفاظت از میراث فرهنگی وجود نداشت.

اللهیاری با اشاره به اینکه در بخش صنایع دستی نیز شاهد تحولات مهمی پس از انقلاب اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: صنایع دستی کشورمان از دوران قاجاریه با تهدیدها و تغییراتی مواجه شد اما پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه به این بخش، شاهد رشد قابل توجه کمی و کیفی این بخش بودیم.

وی با تاکید بر اینکه تعداد هنرمندان صنایع دستی پس از انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری یافت، افزود: صنایع دستی کشورمان در دیپلماسی فرهنگی جایگاه مهمی یافت بطوریکه تا کنون چندین شهر از جمله اصفهان در سطح جهانی ثبت و یکی از رویدادهای مهم صنایع دستی در این شهر برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به ثبت ملی چند شهر و روستای صنایع دستی این استان، ادامه داد: تلاش های بسیاری نیز در جهت حفظ مهارت های صنایع دستی پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

اللهیاری با بیان اینکه مردم ایران در ۴۰ سال گذشته، ایستادگی و اقتدار خود را با وجود همه دشواری ها نشان دادند که تا کنون بی سابقه بوده است، گفت: اگر باورمندی مردم به انقلاب اسلامی نبود ادامه مسیر آن با وجود همه تحریم ها و جنگ های اقتصادی، میسر نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم ایران با اقتدار در برابر همه فشارها در چهار دهه گذشته ایستادند، افزود: مسیر رشد کشورمان در این سال ها همواره به پیش رفته و همه شاخص ها ارتقا یافته است و مردم به دنیا نشان دادند که هیچکس با هیچ فشار و تحریمی نمی تواند مسیر ملت ایران را عوض کند.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

اصفهان با دارا بودن یک سوم صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به ‘شهر صنایع دستی جهان’ مشهور است؛ از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.