کد خبر : 5833
تاریخ انتشار : شنبه 17 اکتبر 2020 - 6:41

۵ گیاه موثر برای تقویت استخوان‌ها

۵ گیاه موثر برای تقویت استخوان‌ها

۵گیاه موثر برای تقویت استخوان‌ها اسفناج مصرف اسفناج برای زیاد کردن شیر در مادران شیرده موثر است اسفناج گیاهی سرشار از کلسیم و ویتامین است و مصرف آن می تواند از انواع بیماری های قلبی، مفصلی و سرطان و پوکی استخوان پیشگیری کند. اسفناج به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان ها بسیار مفید

۵گیاه موثر برای تقویت استخوان‌ها

اسفناج

فواید اسفناج, خاصیت اسفناج

مصرف اسفناج برای زیاد کردن شیر در مادران شیرده موثر است

اسفناج گیاهی سرشار از کلسیم و ویتامین است و مصرف آن می تواند از انواع بیماری های قلبی، مفصلی و سرطان و پوکی استخوان پیشگیری کند. اسفناج به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است از این رو برای خانم های باردار، شیرده و یائسه منبعی غنی و مفید به حساب می آید.

از طرفی انرژی بسیار پایینی دارد  به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن حاوی ۱۰ کیلو کالری انرژی است و میزان فیبر خوراکی آن نیز ۸٫۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم است و برای افراد با قند و چربی بالا مناسب است.

اسفناج را نباید آب پز کرد. پختن اسفناج در آب باعث از بین رفتن خواص مفید و ویتامین های آن می شود، بنابراین بهترین راه حل تفت دادن اسفناج است.

تخم کتان

تخم کتان به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا-۳ از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند.

از خواص دیگر تخم کتان میتوان به کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

بادام

بادام سرشار از چربی غیر اشباع  و مواد مغذی مثل کلسیم و منیزیم است. مقدار کلسیم موجود در ۲۰-۲۵ عدد بادام بیشتر از یک چهارم فنجان شیر است و برای استحکام بافت استخوان و دندان و جلوگیری از پوکی استخوان منبعی غنی به حساب می آید. بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم است.

کلم بروکلی

مقدار کلسیم موجود در بروکلی با شیر برابری می کند و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و یا از کمبود کلسیم رنج می برند بسیار مفید است. اما شیر به دلیل داشتن ویتامین دی برای مبتلایان پوکی استخوان منبع بهتری است. کلم بروکلی غنی ترین منبع آهن در بین گیاهان به شمار می رود.

کنجد

یکی از منابع غنی کلسیم، مس، منیزیم و روی، کنجد است. مهم ترین ماده معدنی موجود در کنجد که باعث پیشگیری از پوکی استخوان در یائسگی و یا بیماری آرتریت روماتوئید می شود، کلسیم است. همچنین مس نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد و علت آن حضور در سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. همچنین فعالیت نوعی آنزیم که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است نیز به مس وابسته است. کلاژن و الاستین  در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

۱۰ پیشنهاد موثر که در طولانی مدت باعث تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود

  • مصرف سبزیجات با برگ های سبز تیره مثل بروکلی و فرآورده های لبنی که سرشار از ویتامین D هستند را فراموش نکنید.
  • از دیگر منابع غنی سولفور که در استحکام استخوان نقش مهمی دارد، سیر و پیاز است.
  • از مصرف نوشابه گازدار جدا پرهیز کنید. فسفر زیاد موجود در نوشابه باعث دفع کلسیم از بدن می شود. نوشابه های گازدار به شدت باعث تضعیف بافت های استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان می شوند.
  • مصرف زیاد غذاهای حیوانی و غنی از کلسیم نیز باعث می شود بدن کلسیم از دست بدهد. پس به مقدار استفاده از این غذاها نیز توجه کنید.
  • مصرف چای و قهوه را کاهش دهید و شیر را جایگزین کنید. شیر بهترین منبع برای کلسیم و سایر املاح معدنی مثل ویتامین D، پروتئین و پتاسیم است و استخوان ها را تقویت می کند. کافئین زیاد (بیش از چهار فنجان قهوه در روز) در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. مصرف زیاد نمک هم، چنین تاثیری دارد و باعث کاهش کلسیم در بدن می شود.
  • تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نکنید. اگر ورزش را از جوانی شروع کنید به پوکی استخوان دچار نمی شوید. بالارفتن از پله ها، دویدن، بالا و پایین پریدن و انجام تمرینات ورزشی در تقویت و استحکام استخوان ها موثر است.
  •  اگر روزانه به مقدار کافی املاح مفید از مواد غذایی دریافت نمی کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و مکمل ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • سحرخیز باشید و سعی کنید صبح ها ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید باشید تا ویتامین D مورد نیاز در بدنتان تولید شود.
  • با سیگار و الکل خداحافظی کنید. زیرا هر دو بر تراکم بافت استخوانی تاثیر منفی داشته و زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی هستند.

عوارض پوکی استخوان چیست ؟

از عوارض پوکی استخوان می توان شکستگی در ناحیه لگن و ستون فقرات نام برد. شکستگی لگن معمولا به دلیل زمین خوردگی اتفاق می افتد و می تواند منجر به ناتوانی جسمی و در بعضی موارد مرگ شود.

شکستگی در ستون مهره ها حتی اگر زمین نخورده باشید هم اتفاق می افتد، ضعیف شدن استخوان های ستون فقرات  تا حدی پیش می رود که منجر به کمردرد، کوتاهی قد و به وجود آمدن قوز می شود.

نوشابه لبنی!

پوکی استخوان چیست - لاکی دو

نوشیدن نوشابه های گازدار علیرغم لذت بخش بودن مضرات بسیاری برای بافت های استخوانی دارد و از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است. وجود اسید فسفریک در نوشابه های گازدار باعث دفع شدید کلسیم از بدن و پوکی استخوان و تخریب دندان ها می شود. برای تولید نیوشابه لاکیدو ابتدا چربی و پروتئین شیر از آن جدا شده که در نتیجه این عمل مایع بدون رنگ و بویی به دست می آید که تمامی املاح معدنی و ویتامین های شیر در آن موجود است. به این مایع ارزشمند پلاسما یا سرم شیر می‌گوییم.

 طی فرآیند تولید با اضافه شدن طعم دهنده استاندارد و اسید لاکتیک طبیعی شیر و سایر ترکیبات، این مایع به نیوشابه لاکیدو تبدیل می شود. که نه تنها باعث دفع کلسیم و پوکی استخوان نمی شود بلکه میزان املاح مفید و کلسیم موجود در دو لیوان نوشابه لاکیدو معادل یک لیوان شیر است.

قند لاکیدو نسبت به نوشابه های معمول حدودا ۴۰ در صد کمتر است و بخش زیادی از آن از قند طبیعی شیر یعنی لاکتوز تامین می شود. به همین دلیل به جای اسید فسفریک که عملکرد آن خنثی کردن طعم شیرینی زیاد است، از اسید لاکتیک طبیعی و سالم شیر استفاده شده است.

با مصرف لاکیدو در کنار غذا علاوه بر لذت نوشیدن نوشابه دیگر نگران مضرات و خطراتی مثل پوکی استخوان نخواهیم بود و می توانیم نوشابه ای بهتر را روی میز غذا بدون محدودیت سنی برای مصرف داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.