کد خبر : 5434
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 می 2020 - 4:58

تعداد موزه‌های استان اصفهان ۲ برابر شد

تعداد موزه‌های استان اصفهان ۲ برابر شد

تعداد موزه‌های استان اصفهان ۲ برابر شد اصفهان- ایرنا- رییس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: تعداد موزه‌های استان در پنج سال گذشته با ۲ برابر افزایش به ۳۴ موزه رسیده است. ساغر حمیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی موزه افزود: ۱۵ موزه تا

تعداد موزه‌های استان اصفهان ۲ برابر شد

تعداد موزه‌های استان اصفهان ۲ برابر شد

اصفهان- ایرنا- رییس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: تعداد موزه‌های استان در پنج سال گذشته با ۲ برابر افزایش به ۳۴ موزه رسیده است.

ساغر حمیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی موزه افزود: ۱۵ موزه تا پایان سال ۹۳ در استان اصفهان فعال بود اما اکنون ۳۴ موزه دولتی و خصوصی در این خطه فعالیت دارند.

۲۸ اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شد و هر سال یک هفته پس از آن، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی برگزار می‌شود که امسال این برنامه‌ها بصورت مجازی تا اول خرداد است.

حمیدی با بیان اینکه وزه‌های فعال شامل سه دسته دولتی وابسته به وزارت میراث فرهنگی، دولتی غیر وابسته به وزارت میراث فرهنگی و خصوصی هستند، اظهار داشت: از بین آنها ۱۵ موزه خصوصی هستند و رشد زیادی در چند سال اخیر داشتند.
حمیدی با اشاره به اینکه حدود ۲۴ هزار شیء تاریخی در ۳۴ موزه استان اصفهان نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: در کنار این موزه‌ها، ۱۱ مجموعه‌دار خصوصی نیز با حدود هفت هزار و ۵۰۰ شیء تاریخی در استان وجود دارد که حمایت‌های لازم از آنها از طرف میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تنوع موزه‌ها و مجموعه‌داران در استان اصفهان گفت: بسیاری از آنها تخصصی هستند از جمله در زمینه عروسک و اسباب بازی، کتاب و نسخه‌های خطی، تمبر و ساعت که جذابیت خاصی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

حمیدی خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی متقاضی راه اندازی موزه باشد باید ابتدا مجوز مجموعه‌داری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اشیاء با قدمت‌های متفاوتی در موزه‌های استان اصفهان نگهداری می‌شود، اضافه کرد: برخی از آنها متعلق به چهار تا پنج هزار سال گذشته و عصر آهن هستند که نمی‌توان هیچ قیمت ریالی برای آنها تعیین کرد و جزو ارزش‌ها و میراث تاریخ کشورمان بشمار می آید.

رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان همچنین با اشاره به تعطیلی موزه‌ها در ۲ ماه گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا، گفت: بطور متوسط هر یک از موزه‌های استان بین یکصد تا ۱۵۰ میلیون تومان در این مدت متضرر شدند زیرا ماه‌های فروردین و اردیبهشت برای آنها در شرایط عادی بیشترین درآمد را بهمراه داشت.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تسهیلات مالی در اختیار موزه‌ها برای جبران این خسارت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مقرر شد که موزه‌های استان از هفته آینده و با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز به کار کنند.

رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ موزه در استان در دوران شیوع بیماری کرونا، فعالیت مجازی داشتند، گفت: هر سال موزه‌های برتر کشور انتخاب و معرفی می‌شدند اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده این برنامه برگزار نمی‌شود ولی موزه هایی که در دوران شیوع کرونا، فعالیت مجازی داشتند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه رونق بازدید مردم از موزه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن این موضوع از دوران کودکی دارد، تصریح کرد: لازم است در کنار تورهای بازدید از موزه‌ها به دانش آموزان آموزش‌های لازم درباره اهمیت و ارزش تاریخی و فرهنگی موزه‌ها داده شود.

حمیدی با اشاره به اینکه هنوز عده‌ای تصور درستی از موزه ندارند و آنها را مانند فروشگاه می‌دانند، افزود: اما امروز رویکرد موزه‌ها تغییر کرده و برای جذب مخاطبان از روش‌های جدید و برنامه‌های جنبی استفاده می‌شود.

به گفته وی، فعالیت‌های مجازی برای معرفی موزه‌ها که از چند ماه گذشته آغاز شد به رونق این مکان‌ها کمک بسیاری می‌کند.

حمیدی یکی از مشکلات موزه‌ها را بالا بودن هزینه‌های آنها بویژه برای نگهداری اشیا تاریخی یا پرداخت هزینه اجاره مکان در صورت استیجاری بودن ساختمان موزه دانست و گفت: آنها نیازمند حمایت مالی بیشتر هستند.

وی همچنین با بیان اینکه بیشتر موزه‌های استان در اصفهان و کاشان هستند، اظهار داشت: شهرستان‌های غرب استان دارای موزه‌های کمتری هستند درحالیکه آنها ظرفیت بسیاری برای ایجاد خانه موزه یا موزه روستایی دارند که اداره کل میراث فرهنگی از این موضوع استقبال می‌کند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
کاخ موزه‌های بسیار زیبای اصفهان همچون چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو ، همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
از جمله موزه های اصفهان می‌توان به گنجینه هنرهای تزیینی و هنرهای معاصر اصفهان، صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان، تاریخ طبیعی، عروسک و اسباب بازی کاشان، عروسک بادرود، کلیسای وانک و حمام علی قلی آقا اشاره کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.