کد خبر : 7329
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 ژوئن 2022 - 19:11

از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید!

از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید!

یکی دیگر از قنات‌های استان اصفهان، قنات تاریخی وزوان است. قناتی که در شمال شهر وزوان واقع شده و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. طول این قنات به ۴۸۰۰ می‌رسد و عمق مادر چاه آن ۱۸ متر است. ابعاد دیواره این سازه چیزی در حدود ۳ متر عرض دارد و ضخامت آن نیز ۱ متر است.

یکی دیگر از قنات‌های استان اصفهان، قنات تاریخی وزوان است. قناتی که در شمال شهر وزوان واقع شده و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. طول این قنات به ۴۸۰۰ می‌رسد و عمق مادر چاه آن ۱۸ متر است. ابعاد دیواره این سازه چیزی در حدود ۳ متر عرض دارد و ضخامت آن نیز ۱ متر است. هر کدام از میله‌های این سازه در حدود ۶۰۰ متر با مادرچاه فاصله دارند. این سازه با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد خود قادر است آب را در فصولی که کشاورزان به آب نیاز ندارند، ذخیره کند.

وزوان قناتی تاریخی در دل اصفهان

بسیاری از بناها و آثار تاریخی کشورمان در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند. برخی از این آثار، کمتر شناخته شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به زیرزمین‌ها و یا قنات‌ها اشاره کرد. در حقیقت قنات‌ها از جمله نمونه‌ها و جلوه‌های بارز معماری و هنر اصیل ایرانی‌اند. بیشتر این سازه‌ها از دوران هخامنشیان به جای مانده و بیشتر در مکان‌هایی احداث شده‌اند که فاقد رودخانه بوده‌اند. اگر قصد دارید از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید و یا به آن‌ها سر بزنید، با ما همراه باشید.

از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید!

بسیاری از بناها و آثار تاریخی کشورمان در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند. برخی از این آثار، کمتر شناخته شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به زیرزمین‌ها و یا قنات‌ها اشاره کرد.

در حقیقت قنات‌ها از جمله نمونه‌ها و جلوه‌های بارز معماری و هنر اصیل ایرانی‌اند. بیشتر این سازه‌ها از دوران هخامنشیان به جای مانده و بیشتر در مکان‌هایی احداث شده‌اند که فاقد رودخانه بوده‌اند. اگر قصد دارید از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید و یا به آن‌ها سر بزنید، با ما همراه باشید. در صورتی‌ که بازدید از این مناطق را در برنامه سفر خود قرار دادید، پیش‌ از هر اقدامی در ادامه با سایت شب همراه باشید تا به معرفی و همچنین اجاره ویلا و سوئیت در اطراف این اماکن بپردازیم.

قنات قصبه گناباد و فاصله آن تا تهران

قنات قصبه در گناباد واقع شده‌ است. گناباد عنوان منطقه‌ای در ۲۸۶کیلومتری جنوب مشهد و ۹۳۰ کیلومتری تهران است. بنابراین قنات قصبه گناباد یکی از دیدنی‌های استان خراسان و یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های دست‌ساز بشر به شمار می‌رود. این سازع در حقیقت به ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش تعلق داشته و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت‌ رسیده است.

قنات ها در ایران محدود به این منطقه نمی‌باشد و با اجاره روزانه خانه یا اجاره سوئیت در تهران  یا مشهد یا هرجای ایران می‌توانید از تمام این جاذبه‌های تاریخی در سراسر ایران بازدید نمایید.

از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید! (1)

قنات قصبه گناباد طولی در حدود ۳۳ کیلومتر دارد. این قنات دارای ۲ رشته اصلی است که با عناوین قصبه و دولاب مشهور شده‌اند. این سازه در مجموع دارای ۴۲۷ میله چاه است. این بنای تاریخی در زمان هخامنشیان به‌ وجود آمده و یکی از پرآب‌ترین قنات‌های ایران به شمار می‌رود. دبی این سازه چیزی در حدود ۱۵۰ لیتر در ثانیه است. این میزان در تمامی طول سال، یکسان و ثابت باقی می‌ماند.

نحوه ساخت این قنات تاریخی نیز قابل‌ توجه و مدبرانه است. در واقع این قنات به نحوی طراحی شده که طی سال‌های طولانی از دسترس دشمنان به‌ دور مانده است. یکی از این تدابیر به شیوه معماری آن بازمی‌گردد. در واقع این قنات تعداد چاه‌های بسیار زیادی دارد که این میزان به چیزی بیش‌ از ۴۷۰ حلقه می‌رسد. همین عامل نیز سبب شده تا دشمنان نتوانند این چاه‌ها را درهنگام یورش‌ها و حملات، کور کنند.

چاه‌های این قنات، ۲ شکل اصلی دارد و به صورت‌های کم‌عمق و عمودی و یا عمیق و پله‌ای دیده می‌شود. این شیوه طراحی و ساختار بدین دلیل است که اولاً از کور شدن آن‌ها در هنگام حملات پیشگیری به عمل آید و از طرف دیگر بتوانند از وزن و سنگین شدن طناب‌ها جلوگیری کنند. چراکه اگر می‌خواستند با استفاده از ریسمان و یا چرخ، آب مورد نیاز خود را از این چاه‌ها تأمین کنند، وزن طناب خیس شده افزایش بسیار زیادی پیدا می‌کرد و لذا نقل و انتقال آب بسیار مشکل می‌شد.

فضای داخلی این قنات نیز جالب‌ توجه است. چراکه از کانال‌هایی به‌ وجود آمده و بر روی آن چندین حفره به چشم می‌خورد. این سازه، در حال حاضر یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای بازدید و گردشگری است.

قنات‌های استان اصفهان

از میان قنات‌های ساخته‌ شده در کشور ایران، ۱۱ قنات در فهرست آثار یونسکو ثبت شده‌اند. از این میان، ۳ قنات در استان اصفهان قرار گرفته‌اند. از جمله قنات‌های استان اصفهان می‌توان به قنات مون، قنات وزوان و مزد آباد اشاره کرد.

اگر به استان اصفهان سفر کردید بازدید از قنات‌های آن را فراموش نکنید. پیش‌ از اقدام به سفر نیز به اجاره منزل مبله اصفهان یا سوئیت اصفهان دست بزنید تا از نظر اقامت نیز با مشکل و دغدغه‌ای مواجه نشوید.

هر کدام از قنات‌های اصفهان دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی بوده و با دیگری دارای اختلافات اساسی است.

از زیرزمین‌های تاریخی ثبت‌ شده در یونسکو باخبر شوید! (2)

قنات مون در محله‌ای به‌ همین نام در شهرستان اردستان قرار گرفته است. قنات مون دارای قدمت ۸۰۰ ساله بوده و در ۲ طبقه ساخته‌ شده و آب هر طبقه از آن، کاملاً از دیگری جدا و مجزا است. بنابراین هیچ برخوردی با یکدیگر پیدا نخواهند کرد. در واقع این سازه، تنها قنات در جهان است که ۲ طبقه دارد. قنات مون در زمان اشکانیان و ساسانیان بنا شده و عنوان پیشرفته‌ترین قنات در جهان را به دست آورده است.

یکی دیگر از قنات‌های استان اصفهان، قنات تاریخی وزوان است. قناتی که در شمال شهر وزوان واقع شده و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. طول این قنات به ۴۸۰۰ می‌رسد و عمق مادر چاه آن ۱۸ متر است. ابعاد دیواره این سازه چیزی در حدود ۳ متر عرض دارد و ضخامت آن نیز ۱ متر است. هر کدام از میله‌های این سازه در حدود ۶۰۰ متر با مادرچاه فاصله دارند. این سازه با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد خود قادر است آب را در فصولی که کشاورزان به آب نیاز ندارند، ذخیره کند.

قنات مزد آباد، یکی دیگر از قنات‌های اصفهان بوده و در واقع طولانی‌ترین قنات این استان به شمار می‌رود. این سازه در میان میمه و شاهین‌شهر واقع شده و طول ۱۸۶۰ متری دارد. قدمت این بنا به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بنای تاریخی، داشتن سه سد زیرزمینی است که می‌توانند دو رشته آب گرم و سرد را تأمین کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.