کد خبر : 6745
تاریخ انتشار : جمعه 14 ژانویه 2022 - 9:45

همه آنچه درباره ثبت نام در «طرح ملی مسکن» باید بدانیم

همه آنچه درباره ثبت نام در «طرح ملی مسکن» باید بدانیم

ایران پرس: حوزه مسکن و تحولاتش همیشه در بین اقشار مختلف مردم از اهمیت برخوردار بوده است. مسکنی که برای بعضی‌ها شده کالای سرمایه گذاری و برخی دیگر هم مستاصل در حسرت داشتن تنها یک سقف که بتوانند روزگار سپری کنند. بازار مسکن در ایران همواره با فراز و نشیب های فراوان همراه بود و

همه آنچه درباره ثبت نام در «طرح ملی مسکن» باید بدانیم

ایران پرس: حوزه مسکن و تحولاتش همیشه در بین اقشار مختلف مردم از اهمیت برخوردار بوده است. مسکنی که برای بعضی‌ها شده کالای سرمایه گذاری و برخی دیگر هم مستاصل در حسرت داشتن تنها یک سقف که بتوانند روزگار سپری کنند.

بازار مسکن در ایران همواره با فراز و نشیب های فراوان همراه بود و همه دولت ها برنامه های خاص خود را برای این حوزه داشته اند. از مسکن مهر گرفته تا مسکن اجتماعی و این روزها یک نام جدید که بین مسئولین و مردم جا افتاده است؛ «طرح نهضت مسکن ملی».در واقع این طرح برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده و قرار بر این است که در طی چند مرحله به اجرا در بیاید. زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین می‌شود و در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود.  

تا ۱۴۰۴ با مسکن ملی

«طرح اقدام ملی مسکن» در دولت روحانی فرصت نیافت که به سرانجام برسد، اما این میراث به دولت سیزدهم رسید و افتتاح آن در لیست عملکرد صد روزه دولت توانست برای خود جایگاهی پیدا کند.

همزمان با شروع ثبت نام در «طرح نهضت ملی مسکن» که قرار است بر اساس آن ۴ میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۴ ساخته شود، بازار مسکن کمی روی آرامش را به خود دیده و رشد قیمت‌ها در نیمه دوم سال متوقف شده است. بر اساس آمار، بازار مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر اجرای «طرح نهضت ملی مسکن» با ریزش قیمت در برخی مناطق و ثبات قیمت در برخی مناطق دیگر مواجه شده است.

 دولت سیزدهم با اجرای مصوبه مجلس تحت عنوان «قانون جهش تولید و تامین مسکن» که در آن بر ساخت و تولید مستمر مسکن تاکید شده است، بر آن شد تا با اختصاص زمین‌های رایگان در بیش از ۸۰۰ شهر، دهک‌های اول تا سوم را که هنوز نتوانستند در طرح‌های گذشته صاحبخانه شوند را با حمایت خود خانه دار کند.

ادغام دو طرح مسکنی

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:با مصوبه شورای‌عالی مسکن، «طرح اقدام ملی مسکن» و «نهضت ملی مسکن» در هم ادغام شدند. در واقع ادغام این دو طرح با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند. در مجموع در این دو طرح که هم اکنون ادغام شدند بیش از ۳.۶ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کردند.

ثبت نام در «طرح ملی مسکن» از متقاضیان واجد شرایط که از ابتدای مهر ماه در ۴۶۰ شهر آغاز شده بود، امروز ۱۵ دی در ساعت ۲۴ به اتمام می‌رسد.

به گفته محمودزاده مهلت برای ثبت نام در این شهر‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و متقاضیان تنها تا امشب مهلت دارند در این طرح ثبت نام کنند.

مجردها برای ثبت نام اقدام کنند

در ادامه محمودزاده افزود: ثبت نام مردان مجرد از روز دوشنبه ۲۰ دی ماه آغاز می‌شود و سن ثبت نام کنندگان هم از ۲۵ سال به ۲۳ سال کاهش یافته است.

به گفته وی ثبت نام کنندگان مجرد در این طرح باید در هنگام تحویل واحد طبق فرم تعهد، متاهل باشند؛ در غیر این صورت واحد به قیمت کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می شود.

محمودزاده بیان کرد: ثبت نام آقایان مجرد در این طرح جنبه حقوقی دارد و باید در هنگام تحویل واحد متاهل باشند؛ چراکه این فرصت برای کسانی است که مساله نداشتن مسکن مانع ازدواج آنها شده است.

   ثبت‌ نام بیش از ۷۵۱ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن 

جزییات ثبت نام  و پرداخت در «طرح ملی مسکن»

در این پروژه ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحد‌های مسکونی این پروژه مربوط به سازنده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن هم مربوط به سهم دولت است. متقاضیان بعد از دارا بودن شرایط «طرح ملی مسکن» و ثبت نام در این طرح و سپس تایید شدن و ارسال مدارک در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند و باقی مانده آن ۱۵ درصد از مبلغ را در پایان فوندانسیون، ۲۵ درصد در پایان مرحله اسکلت، ۲۵ درصد در پایان سفت کاری، ۲۰ درصد در پایان نازک کاری و ۱۵ درصد باقی مانده را هم در هنگام تحویل کلید باید پرداخت کنند و تسهیلات این طرح هم از سوی بانک مستقیما به این پروژه‌ها تزریق می‌شود.

در کنار شرایط «طرح ملی مسکن» این نکته نیز حائز اهمیت است که واحدهای مسکونی این  طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان پس از ثبت نام در طرح وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود که این وام‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهند شد و متقاضی باید در یک بازه ۱۲ ساله اقساط این وام را بازپرداخت کند و در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت شود.

در بازپرداخت به‌ روش ساده متقاضی که وام دریافت می‌کند باید برای تسهیلات برابر با ۱۰۰ میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی این طرح در این روش تقریباً ۲۴۵ میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون تومان برای این وام سود پرداخت خواهد کرد.

در روش پلکانی وام مقدار اقساط از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می‌یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان است.

برای وام ۷۵ میلیون تومانی نیز فرد متقاضی طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به ‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. در روش پلکانی برای وام ۷۵ میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و ۱۴۴ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوازدهم به یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان می‌رسد. میزان سود در این روش نیز تقریباً ۱۲۰ میلیون تومان است.

به طور میانگین قیمت تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی در استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن هر متر حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است و یک واحد مسکونی ۸۰ متری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای یک متقاضی تمام می‌شود که بخشی از این قیمت هم از طریق تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی تامین می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان در تازه‌ترین گزارش خود از ثبت‌نام ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۵۳۶ نفر در «سامانه نهضت ملی مسکن» خبر داد.

آغاز مرحله پنجم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در بیش از ۲۰۰ شهر+ اسامی شهرها به تفکیک استان 

شرایط ثبت نام «طرح ملی مسکن»

شرایط «طرح ملی مسکن» به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی به شرح زیر باشد:

  • متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.
  • ثبت نام این طرح برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.
  • متأهل باشند اما بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند.
  • سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.
  • متقاضیان این طرح نباید هیچ گونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه داشته باشند.
  • فرد متقاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن که از توانایی پرداخت اقساط ماهانه جدا است را داشته باشد.
  • فرد متقاضی ثبت نام این طرح ملی باید امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی را داشته باشد.
  • توانایی متقاضی برای پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی.
  • بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

اسامی شهرهایی که ظرفیت جدید «طرح ملی مسکن» برای آنها ایجاد شده است به شرح زیر است:

  • استان اردبیل شهرهای اصلاندوز، پارس‌آباد، گرمی، نمین، هشتجین، رضی.
  • استان اصفهان شهرهای اردستان، بادرود، جندق، حبیب‌آباد، خالدآباد، خور، داران، دولت‌آباد، زواره، شهر جدید بهارستان، علویجه، گلپایگان، مهاباد، میمه، وزوان، شهرجدید فولادشهر، نوش‌آباد، ابوزیدآباد، فرخی، شهر جدید مجلسی
  • استان البرز شهرهای نظرآباد، اشتهارد، شهر جدید هشتگرد،
  • استان ایلام شهر ایوان
  • استان آذربایجان‌شرقی شهرهای اسکو، بستان‌‌آباد، دوزدوزان، شهر جدید سهند، صوفیان، عجب‌شیر، گوگان، مرند، ممقان، هادیشهر، باسمنج، بناب، تسوج، خاروانا، کشکسرای، هشترود، هوراند، ورزقان
  • استان آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، پلدشت، خوی، سیه‌چشمه، شوط، نقده.
  • استان بوشهر شهرهای خورموج، آبدان، اهرم، برازجان، بندرکنگان، شهرجدید عالیشهر، بندر دیر، بندر دیلم، بندر ریگ، چغادک، شهر جدید سیراف (نایبند)
  • استان تهران شهرهای دماوند، شهر جدید پرند، قرچک، رباط‌کریم، صفادشت، نصیرشهر.
  • استان چهارمحال‌وبختیاری شهرهای گندمان، هفشجان، چلگرد، جونقان
  • استان خراسان‌رضوی شهرهای قوچان، انابد، تربت‌حیدریه، جنگل، خرو، داورزن، رباط‌سنگ، رشتخوار، سفیدسنگ، سنگان، شهر جدید گلبهار، شهرزو، فرهادگرد، قاسم‌آباد، قلندرآباد، کاخک، مزدآوند، جغتای، شادمهر، شهر جدید بینالود، کندر، یونسی، همت‌آباد، نیل‌شهر، باجگیران، حکم‌آباد
  • استان خراسان‌شمالی شهرهای اسفراین، بجنورد، تیتکانلو، جاجرم، شیروان، فاروج، درق، گرمه، آوار، ایور
  • استان خوزستان شهرهای اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامشیر، شوشتر، هفتگل، آبادان، آغاجاری، خرمشهر، امیدیه، باغ ملک، هندیجان، اروندکنار، چوبیده، سردشت، مینوشهر (محل تامین زمین خرمشهر)، صفی‌‌آباد، میانرود، شهر جدید شیرین‌شهر، شهر جدید رامین،
  • استان زنجان شهرهای سلطانیه و صایین‌قلعه
  • استان سمنان شهرهای آرادان، بیارجمند، دامغان، شهر جدید ایوانکی، کلاته‌خیج، گرمسار، میامی، مهدی‌شهر.
  • استان سیستان‌وبلوچستان شهرهای ایرانشهر، راسک، شهر جدید تیس، گلمورتی، نگور، کنارک، خاش، شهر جدید رامشار.
  • استان فارس شهرهای آباده، شهر جدید صدرا، اوز، خنج، گله‌دار، لامرد، گراش.
  • استان قزوین شهرهای آبیک، اسفرورین، اقبالیه
  • استان قم شهر قم
  • استان کرمان شهرهای انار، اندوهجرد، ‌ بردسیر، چترود، رفسنجان، سیرجان، شهداد، عنبرآباد، کوهبنان، ماهان، محی‌‌آباد، بهرمان، جوپار، جوزم، راور، فهرج، گلباف، کشکوییه
  • استان کرمانشاه شهر کرمانشاه
  • استان گلستان شهرهای آزادشهر، آق‌قلا، بندر ترکمن، بندرگز، جلین، علی‌‌آباد، گرگان، گمیش‌تپه، مینودشت، کردکوی
  • استان گیلان شهرهای رشت و صومعه‌سرا
  • استان لرستان شهرهای ازنا، بروجرد، دورود، نورآباد، الیگودرز،
  • استان مرکزی شهرهای اراک، دلیجان، شهرجدید امیرکبیر، شهر جدید مهاجران، غرق‌آباد، کمیجان، نوبران
  • استان هرمزگان شهرهای چارک، سیریک، میناب، شهرجدید علوی
  • استان همدان شهرهای تویسرکان، جورقان، سرکان، نهاوند، کبودرآهنگ، فامنین، فیروزان، گل‌تپه، گیان، برزول، کرفس، دمق، قروزه درگزین
  • استان یزد شهرهای ابرکوه، احمدآباد، اردکان، بافق، بهاباد، تفت، شاهدیه، مهردشت، مهریز، میبد، ندوشن، نیر، هرات، اشکذر، زارچ، بفروئیه، عقدا، خضرآباد.
  • گفتنی است، بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان ثبت‌نام مرحله پنجم طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های خراسان‌جنوبی، کردستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد انجام نمی‌شود و شهرهای استان مازندران نیز که ثبت‌نام مرحله پنجم طرح ملی مسکن در آنها انجام می‌شود، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موسوی: مجلس یازدهم سازوکار تولید سالانه یک میلیون مسکن را فراهم کرد/ تشریح جزئیات قانون جهش تولید مسکن

مسکن ملی سهم چه کسانی می‌شود؟

هدف «طرح ملی مسکن»، خانه دار کردن ۶ دهک جامعه است. تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آنها زمین قرار داده است. در واقع شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که برای کسانی قابل استفاده است که پیش از این تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده نکرده باشند به عبارت دیگر در ثبت نام «طرح ملی مسکن» شما یک بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی استفاده کنید.

همچنین تمامی کسانی که در صندوق پس ‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. علاوه‌بر این فرهنگیان نیز می‌توانند از طرح مسکن ملی، برای خانه‌دار شدن استفاده کنند به این صورت که در این طرح  برای فرهنگیان یکی از شروط این تفاهم نامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند و تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند.

دولت سیزدهم در مورد «طرح ملی مسکن» چه می گوید؟

رییسی مسکن را دغدغه بسیار بزرگی برای مردم دانست و گفت:اگر مسکن سازی به طور گسترده در کشور آغاز شود، می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند.

رئیسی با بیان اینکه ما امکان مسکن سازی در کشور را داریم، تصریح کرد: باید هر سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شد، اما نشد. در حال حاضر ما زمین کم نداریم و اطراف شهر‌ها پر زمین است که در اختیار دستگاه‌های مختلفی است و این زمین‌ها باید آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه این زمین‌ها باید در اختیار افرادی که می‌خواهند مسکن داشته باشند قرار بگیرد، گفت: برای دهک‌های پایین امکان واگذاری رایگان زمین وجود دارد و برای دهک‌های دیگر هم با دادن تسهیلات و تقسیط امکان مسکن سازی برای آن‌ها وجود دارد.

رستم قاسمی از آغاز ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکن، تا پایان امسال خبر داد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص «طرح ملی مسکن» گفت: در این طرح را متقاضی محور آغاز کرده‌ایم و واحدها با اسم و مشخصات متقاضی ساخته می‌شود نه اینکه مانند مسکن مهر واحدهایی را بسازیم اما برای آن متقاضی وجود نداشته باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه از ۴ میلیون مسکنی که ساخت آن را متعهد شده‌ایم برای ۲ میلیون مسکن زمین تهیه شده است، گفت: ساخت ۴۱ هزار واحد در قم، ۲۰ هزار واحد در یزد و ۲۰ هزار واحد در زنجان آغاز شده است و در بسیاری از شهرها مانند اراک و کرمانشاه آماده آغاز عملیات اجرایی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت ۵۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است و به طور میانگین ۱۲ درصد پیشرفت دارد و تعهد داریم که ساخت این واحدها را به پایان برسانیم.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن حدود یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد، برای دستیابی به هدف سخت ۴ میلیون مسکن در مرحله اول، ساخت ۲ میلیون واحد را آغاز می‌کنیم و پس از اتمام آن‌ها ۲ میلیون مسکن دیگر ساخته خواهد شد البته تا پایان امسال ساخت ۸۰۰ هزار واحد آغاز می‌شود.

لزوم حمایت استانداران از «طرح ملی مسکن»

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف استانداران به عنوان رییس شورای مسکن استان موضوع تامین زمین است، گفت: یکی از راهکارهایی که ‌می‌تواند به اجرای موفق «طرح ملی مسکن» منجر شود و به کار سرعت و کیفیت مناسب را بدهد حمایت و پشتیبانی استانداران از طرح و چاره‌سازی برای رفع مشکلات تامین زمین در استان است که با تاکید رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی این امیدواری وجود دارد که در برخی از استان‌ها که مشکلاتی در اجرا وجود دارد این موضوع مدنظر قرار گرفته و موانع در تحقق«طرح ملی مسکن» برطرف شود.

«طرح ملی مسکن» این روزها امید را در دل اقشار و دهک های پایین جامعه زنده کرده است. باوجود مشکلات عدیده اقتصادی و باتوجه به اینکه مسکن نیاز اولیه هر انسانی است شاید این طرح بتواند بخشی از دغدغه این روزهای مردم را کمتر کند.امید است که این طرح به سرنوشت طرح های قبلی دچار نشود و سرانجام آن منجر به خانه دار شدن تمامی اقشار نیازمند شود.

۱۱۶

سمیرا اکبری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.