کد خبر : 5761
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1 اکتبر 2020 - 13:56

حجت‌الاسلام خیری تأکید کرد؛ لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای توسعه کشور

حجت‌الاسلام خیری تأکید کرد؛ لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای توسعه کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد و توسعه کشور استفاده شود، گفت: تمدن نوین اسلامی با رویکرد تخصص‌گرایی، قابلیت‌گرایی و شایسته‌سالاری محقق می‌شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در نشست علمی «جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام

لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای توسعه کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد و توسعه کشور استفاده شود، گفت: تمدن نوین اسلامی با رویکرد تخصص‌گرایی، قابلیت‌گرایی و شایسته‌سالاری محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در نشست علمی «جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه» که به‌صورت وبینار در دانشگاه باقرالعلوم قم برگزار شد، اظهار کرد: تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها یک واقعیت است؛ اما حوزه‌های علمیه نیز نتوانسته‌اند تحولات خود را به افکار عمومی و فضای علمی منعکس کنند؛ بنابراین روزانه صدها دانشگاهی در حوزه علمیه و صدها حوزوی در دانشگاه‌ها تدریس دارند که این واقعیت امروز جامعه است.

وی افزود: برخی چشمان خود را روی واقعیت‌ها و حقیقت‌ها بسته‌اند، خوشبختانه منابر رسانه‌ای و مجازی و کرسی‌های درس و بحث و پژوهش علوم دینی و اظهارنظرهای کارشناسی در علوم مختلف علوم انسانی و اسلامی، امروز برای همه مهیاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه باید در عرصه آموزش‌های تخصصی «تخصص» رعایت شود، عنوان کرد: باید قطع نظر از اعتبار و لباس و امثال آن از همه این ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه کشور استفاده شود؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد توسعه کشور استفاده شود.

خیری با بیان اینکه ملاک در گزینش جذب متخصص است، بیان کرد: معتقدیم نباید افراد غیرمتخصص وارد عرصه‌های آموزشی شوند و گزینش‌های دقیق صورت بگیرد و از اعتبار علمی دو نهاد دانشگاه و حوزه به‌عنوان  نهادهای علمی کاملاً دفاع شود.

وی توجه به تخصص، پذیرش متخصص منطبق با شایسته‌سالاری و سختگیری در گزینش بدون ملاحظه صنفی برای ورود به  عرصه حوزه و دانشگاه را مهم  ارزیابی و تأکید کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه به‌عنوان «خبرگان بدون مدرک» تعیین صلاحیت شده و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی مشغول  فعالیت  تدریس و پژوهش هستند که این رویه مربوط به انقلاب اسلامی هم نیست؛ زیرا پیش از انقلاب هم این رویه  بوده و بزرگانی  مانند  شهید مطهری در دانشگاه‌ها حضور داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه همه منابع اصلی ما که حوزویان و دانشگاهیان از آن استفاده می‌کنند، حاصل تدریس در دانشگاه‌هاست، ادامه داد: در کنار تحولات ایجادشده در دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه نیز تحول ایجاد شده و صاحب‌نظران بسیاری در علوم و فنون مختلف حتی در ادبیات و شعر در هنر و علوم انسانی تربیت شدند.

خیری با اشاره به درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های علوم دانشی علوم اسلامی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف دانشگاهی در ۱۵ حوزه دانشی برنامه‌ها و رشته‌های و گرایش‌های خود را دقیقاً براساس یک نظم و انضباط مشخص کرده‌اند و مراحل تصویب آنها طی شده است.

وی اظهار کرد: این درختواره مجموعه‌ای است که فقط در نظام سطح دو آن ۱۸۰ واحد یا ۲۲۰ واحد تدریس می‌شود، یعنی یک دانش‌آموخته سطح ۲ در دوره‌های تخصصی در تاریخ، ارتباطات، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و روانشناسی دارای رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بوده و هرکدام از آنان دارای شاخه‌های متعددی است که براساس نیازها تعریف شده و سرفصل نوشته شده و در حال نوشتن است که نظام آموزش و پرورش می‌تواند آن  را مبنا قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به موفقیت‌های حوزه‌های علمیه و مشارکت فعال در جشنواره‌ها و کنگره‌های بین‌المللی گفت: در حوزه انسانی-اسلامی حوزه‌های علمیه جلوتر از دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و حوزه علمیه پیشرو است؛ بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ اما باید نگاه قشری و صنفی را کنار بگذاریم تا بتوانیم این ظرفیت‌ها را ببینیم.

خیری توضیح داد: مبنای وحدت حوزه و دانشگاه این است که براساس شایسته‌سالاری، نیاز، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در عرصه‌های مختلف علمی دو نهاد حوزه و دانشگاه  استفاده شود؛ زیرا نیازهای جامعه اسلامی و جامعه جهانی که چشم‌شان به این نظام جمهوری اسلامی دوخته شده است، بتوانیم از این  پایگاه حوزه علمیه در کنار دانشگاه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ارتقای جایگاه نظام آموزشی در حوزه تعلیمی، تربیتی و پژوهشی قطعاً مورد تأیید همه متولیان حوزه علمیه است، منتهی باید یک هم‌افزایی جدی اتفاق بیفتد و براساس یک هم‌آوردی و رقابت  سالم می‌توان امور علمی کشور را پیشبرد و تمدن اسلامی، تمدن ایرانی اسلامی و الگوی ایرانی اسلامی را تحقق بخشید و پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی باشیم؛ اما با رویکرد تخصص‌گرایی، قابلیت‌گرایی و شایسته‌سالاری این مهم تحقق پیدا می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.