جناب آقای میلاد مداح کارشناس ارزیابی عملکرد (بازرس)حوزه آموزش و پرورش فولادشهر:جایگاه بازرسی و نظارت در آموزش و پرورش
وزوان آنلاین : وظایف بازرسی ادارات بازرسی ادارات یکی از انواع بازرسی است که به منظور بررسی عملکرد ادارات و سازمانهای دولتی انجام میشود. بازرسان ادارات مسئول بررسی موارد زیر هستند: نحوه اجرای قوانین و مقررات میزان بهرهوری و کارایی کارکنان نحوه استفاده از منابع مالی وجود هرگونه سوء استفاده یا تخلف احتمالی اگر آموزش
وزوان آنلاین :
وظایف بازرسی ادارات
بازرسی ادارات یکی از انواع بازرسی است که به منظور بررسی عملکرد ادارات و سازمانهای دولتی انجام میشود. بازرسان ادارات مسئول بررسی موارد زیر هستند:
- نحوه اجرای قوانین و مقررات
- میزان بهرهوری و کارایی کارکنان
- نحوه استفاده از منابع مالی
- وجود هرگونه سوء استفاده یا تخلف احتمالی
اگر آموزش و پرورش می خواهد کیفیت آموزشی و پرورشی نظام آموزشی ارتقا یابد بایستی به کنترل و ورودی های سیستم به صورت هم زمان اهمیت ویژه ای بدهد .
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در سال های اخیر بازرسی و نظارت بر عملکرد مدیران و معلمان چندان جدی نبوده است .به همین دلیل گاهی اوقات صحبت هایی از سوی والدین و دانش آموزان مبنی بر وجود تخلف (تخلفات مالی ، رفتاری و آموزشی ) از سوی برخی مدیران و معلمان شنیده می شود و حتی به رسانه ها نیز راه می یابد . این ها باعث پایین آمدن شأن آموزش و پرورش و معلم شده است .
اگر نگاه سیستمی (خروجی سیستم < —— پردازش و کنترل <—– ورود داده ها ) به آموزش و پرورش داشته باشیم برای داشتن خروجی های مطلوب قبل از پردازش و کنترل ٬ ورودی های سیستم می بایست مطلوب باشد.
ورودی های سیستم شامل سرانه ی کافی به مدارس اختصاص یابد ،حقوق معلم عادلانه و کافی باشد .حق التدریس او به موقع پرداخت شود .سایر مطالباتش ماه ها و بعضا سال ها به تعویق نیفتد . تعداد دانش آموزان کلاس استاندارد باشد.فضای فیزیکی کلاس و مدرسه از استانداردهای لازم برخوردار باشد٬ دانش آموزی که از پایه ی پایین تر به پایه بالاتر می آید حداقل آموزش ها را دریافت کرده باشد ….
در این حالت است که بازرسی و نظارت می تواند به صورت جدی باعث رشد و ارتقاء کیفی خروجی های شود .
به نظر من تحت هر شرایطی سطحی از بازرسی و کنترل (به جا و عالمانه) می بایست وجود داشته باشد. روشن است که در هر سیستمی اگر نظارت و بازرسی دقیقی بر عملکرد آن وجود نداشته باشد باعث رشد فساد خواهد شد .
در حال حاضر نیز حداقلی از بازرسی وجود دارد ولی متاسفانه در بیشتر موارد در این بازرسی ها به موارد و اشکالات سطحی پرداخته می شود و چون دقیق و علمی نیست بیشتر باعث تولید نارضایتی و دلخوری می گردد.
حال فرض کنیم شرایط مطلوب بوده و ورودی های سیستم نیز نرمال باشد ؛ در چنین شرایطی بازرسی خوب چگونه است؟
اصولا بازرسی را می توان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول بازرسی از عملکرد کادر مدیریت و مسائل مالی و پرورشی و دفتری مدرسه و بخش دوم بازرسی و کنترل عملکرد کادر آموزشی و دبیران می باشد .
بازرسان کادر مدیریت مدرسه می بایست – همچنان که در حال حاضر نیز هست – از ادارات آموزش و پرورش بوده و اشراف کامل بر مسائل مالی و اداری مدارس داشته باشند و بدون تعارف به انجام وظیفه خود بپردازند.
بازرسی از کار معلمان را نیز می توان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول کنترل دفتر نمره و امتحاناتی که او برگزار کرده و حضور غیاب دانش آموزان و این قبیل مسائل که چندان پیچیده نیست .اما بخش دوم بازرسی و ارزیابی از نحوه تدریس و تعامل معلم با دانش آموزان است که به سادگی امکان پذیر نمی باشد و بازرس می بایست از خبرگی بالایی برخوردار باشد تا ظلمی صورت نگیرد.
بازرسان کادر آموزشی می بایست از معلمان با تجربه و خبره ی آن رشته انتخاب شوند و آموزش های ویژه ای نیز در این زمینه ببینند .معمولا سرگروه های آموزشی چون منتخب معلمان هستند از مقبولیت و وجاهت لازم پیش همکارانشان برخورداند. این عزیزان بهترین گزینه برای بازرسی می توانند باشند .بازرس می تواند به اتفاق مدیر در کلاس درس حاضر شود و از معلم بخواهند که برای مدتی کلاس را ترک کرده و در اختیار ایشان قرار دهد. بازرس با گفت و گو و پرسش از دانش آموزان و نیز قرار دادن فرم هایی در اختیار آن ها – که در آن از عملکرد آموزشی و اخلاقی معلم پرسش شده است – پی به عملکرد واقعی معلم ببرد .
در جلسه ای که با معلم برگزار می کند نکات قوت و ضعف اورا که حاصل جمع بندی پرسش نامه ها و گفت و گوی او با دانش آموزان بوده است را در اختیار معلم قرار دهد .سپس نتایج این بازرسی ها به صورت تشویقی و یا توبیخ در عملکرد معلم لحاظ شود. این بازرسی ها باید مستمر و گسترده در طول سال در کلیه ی مدارس صورت گیرد .
امیدوارم روزی بیاید که سیستم آموزش و پرورش ما از این حالت کم بازده و رو به افول خارج شود.
این امر با اختصاص بودجه ی مناسب و بهبود شرایط آموزشی و پرورشی و نیز بازرسی و کنترل دقیق امکان پذیر می شود تا دیگر کسی احساس نکند در این سیستم دوغ با دوشاب برابر است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰