حجتالاسلام خیری در کرسی ترویجی فقه اجتماعی مطرح کرد؛جایگاه حقالله و حقالناس در جامعه کجاست؟
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم با طرح این سوال که جایگاه حقالله و حقالناس در جامعه کجاست؟ متذکر شد: حقالله به زعم بزرگان حقالاجتماع است، به طوری که باید از دین، مال، جان، ناموس و عقل پاسداری شود. به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قم، حجتالاسلام حسن خیری در کرسی ترویجی فقه اجتماعی دانشگاه آزاد
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم با طرح این سوال که جایگاه حقالله و حقالناس در جامعه کجاست؟ متذکر شد: حقالله به زعم بزرگان حقالاجتماع است، به طوری که باید از دین، مال، جان، ناموس و عقل پاسداری شود.
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قم، حجتالاسلام حسن خیری در کرسی ترویجی فقه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد: ظرفیتهای فقه بسیار زیاد است و این موضوع موجب شده اسلام نسل به نسل منتقل شود و شریعت بقا پیدا کند، بنابراین فقه سبب ایجاد نهضتها شده و در عرصههای مختلف خود را نشان داده است.
وی افزود: در فقه شیعه بهصورت خاص ظرفیتها و عناصری وجود دارد که تضمینکننده بقای هویتی است، بنابراین وقتی صحبت از فقه اجتماعی میشود مباحثی مانند تکگزارههای اجتماعی با رویکرد فقهی مطرح و موضوعشناسی در فقه اجتماعی حائز اهمیت میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقه اجتماعی بهعنوان یک منظومه علمی که یک پیکره و انسجام علمی دارد مطرح است، متذکر شد: فقه اجتماعی گاهی اوقات به معنای رویکرد استنباطی اجتماعی و برداشت و تعاریف خاصی از پدیدههای اجتماعی است که تأثیر آن در اجتماع براساس شناخت موضوعات اجتماعی است.
فقه ظرفیت خود را در حل برخی مباحث روز بهکار نگرفته است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم یادآور شد: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانستهایم برای جامعه امروزی مدل معرفی کنیم، بنابراین با وجود اینکه فقها معتقدند باید در انجام امر به معروف و نهی از منکر ابتدا تأثیر فرد بر اجتماع شناخته و سپس انجام شود، تاکنون احکام اجتماعی مطابق با فقه در جامعه امروزی برای مردم تبیین نشده است.
خیری بر لزوم ارائه مدل درستی از امر به معروف و نهی از منکر توسط فقهای دین تأکید کرد و گفت: در جامعه امروزی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر آنقدر تقلیل یافته که اختلاسها را رها کرده و تذکر به دخترانی که موهایشان بیرون آمده، را سرلوحه قرار دادهایم، بنابراین مدل ما در امر به معروف و نهی از منکر شفاف نیست.
وی با طرح این سوال که امروزه جایگاه حقالله و حقالناس در جامعه کجاست؟ متذکر شد: حقالله به زعم بزرگان حقالاجتماع است، به طوری که باید از دین، مال، جان، ناموس و عقل محافظت و پاسداری شود، حال چقدر توانستهایم فلسفه احکام را بر این اساس چیدمان کنیم؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه صدقه و قرضالحسنه یک سنت اجتماعی است که باید با جمعبندی آن یک راهبرد درستی به جامعه ارائه شود، افزود: ثواب ۱۰ برابری صدقه و ۱۸ برابری سنت قرضالحسنه در اسلام نشان میدهد که مدل اسلام در سنت قرضالحسنه و پرداخت صدقه مدل گداپروری نیست، بلکه عزت نفس و رونق کار، تولید و اشتغال است.
عدالت و عدل در اسلام جایگاه ویژهای دارد
خیری با بیان اینکه در جامعه امروز نکاح و ازدواج یکی از مسائل مهم است، یادآور شد: ریلگذاری مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش در جامعه باید به نحوی باشد که اگر میخواهیم جمهوری اسلامی حفظ شود باید زندگی و ازدواج ساده در جامعه نهادینه شود.
وی با بیان اینکه ازدواج انحرافات اجتماعی و افسردگی را در جامعه کاهش میدهد، توضیح داد: باید فقه در عرصه ازدواج آسان وارد شود و مدلی را ارائه و تبیین کند، چراکه ازدواج نصف دین است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه همگان پذیرفتهاند که عدالت و عدل در اسلام جایگاه ویژهای دارد، تشریح کرد: عدالت باید به دلیل فقهی مستند بوده و این مهم توسط مراجع تقلید و بزرگان فقهی برای مردم تبیین شود.
خیری بر لزوم توجه به فقه اجتماعی در جامعه تأکید کرد و گفت: فقه باید مفاهیم را تولید کند، چراکه این مفاهیم اجتماعی در کتابهای درسی وجود ندارد و باید ایجاد شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰