کد خبر : 7076
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 می 2022 - 4:17

حسین صمیع :وزوان در آیینه تاریخ :کار وتلاش معلمان و سازندگان گذشته شهر وزوان، بروز استعدادهای فراوان ونیروهای مولد وخلاقی است که اینک در سطح کشور به انجام مسوولیت‌های مهم و متنوع مشغول هستند.

حسین صمیع :وزوان در آیینه تاریخ :کار وتلاش معلمان و سازندگان گذشته شهر وزوان، بروز استعدادهای فراوان ونیروهای مولد وخلاقی است که اینک در سطح کشور به انجام مسوولیت‌های مهم و متنوع مشغول هستند.

وزوان در آیینه تاریخ، ادامه از قبل. چنانکه در مقالات قبلی بر شمردیم، آغاز تحولات مدنی واجتماعی شهر وزوان از جهت مدیریت شهری به اواخر دهه ۴۰قرن چهاردهم شمسی، یعنی‌؛ سال ۱۳۴۶، سال تاسیس شهرداری باز می گردد. هرچند قبل آن نیز، در سال ۱۳۲۳شمسی مردم وزوان با ساخت دبستان هدایت وتاسیس وبهره برداری از

وزوان در آیینه تاریخ،

ادامه از قبل. چنانکه در مقالات قبلی بر شمردیم، آغاز تحولات مدنی واجتماعی شهر وزوان از جهت مدیریت شهری به اواخر دهه ۴۰قرن چهاردهم شمسی، یعنی‌؛ سال ۱۳۴۶، سال تاسیس شهرداری باز می گردد. هرچند قبل آن نیز، در سال ۱۳۲۳شمسی مردم وزوان با ساخت دبستان هدایت وتاسیس وبهره برداری از آن، در سال (۱۳۲۶) شمسی، گام های موثری را در جهت بالا بردن سطح علمی جامعه خود به شکل نوین وکلاسیک برداشته وبا دانش افزایی وتربیت تعدادی از جوانان شهر، تحولات علمی را پایه گذاری کرده بودند. لازم به ذکر است، تا قبل از آن هم وزوانیان در قالب مکتب داری و تاسیس مکتب خانه ها به تعلیم وتربیت جوانان خود می پرداختند که به معلمان آن زمان(ملا) با تشدید لام، می گفتند، چنانکه، نام بسیاری از ملاهای قدیم هنوز هم در افواه عمومی تداول وکاربرد دارد. مانند، ملا علی، ملا رسول، ملا غلوم، ملا محمد ونیزکاربرد واژه (میرزا) که به معنی بزرگ زاده است واصطلاحا به نویسندگان وکاتبان گفته می شده است وعنوان (استاد)، که همگی حاکی از استعدادو توان ذاتی مردم وزوان در انجام کارهای دیوانی، معماری وسایر حرفه هاست. همچنین با تاسیس دفتر پست، ساخت بهداری، تلفنخانه مغناطیسی، داروخانه، کارگاه‌های تولید برق، شعبه توزیع نفت، گاز، آسیاب‌های برقی وغیره، گام های مهمی را به سوی مدرنیته وتغییر سبک وسیاق زندگی خود برداشته بودند. اینها همگی نشانه و دلیلی روشن بر تحول گرایی وهوشمندی مردم وزوان از گذشته های بسیار دور تا کنون است. باساخت مدارس ومراکز آموزشی به سبک آموزشی ومعماری نوین در دهه ۴۰به بعد ورویکرد عمومی مردم به کسب دانش وتجربه علمی در این مراکز آموزشی، به تقویت نفوذ واعتبار فرهنگیان در وزوان افزوده گردید وگروه بسیار زیادی از جوانان تحصیل کرده جذب مراکز عالی، تربیت معلم ودبیری شده وچهره شهر در دهه پنجاه به بعد غالبا، فرهنگی گردید، در دهه های ۶۰و۷۰بسیاری از دانش آموزان مراکز آموزشی شهر وزوان تحت تعلیم وتربیت همین معلمان ودبیران، توانستند به مراکز علمی و دانشگاهی راه یافته وجهش ورنسانس علمی شهر وزوان را در رشته های پرکاربردپزشکی، مهندسی، فنی، عمرانی، علوم انسانی، هنری، نظامی وغیره رقم بزنند وجذب مراکز صنعتی، پزشکی، مهندسی، علمی وحرفه ها ومشاغل پردرآمد درسطح کشور ومنطقه گردند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اهمیت کار وتلاش معلمان و سازندگان گذشته شهر وزوان، بروز استعدادهای فراوان ونیروهای مولد وخلاقی است که اینک در سطح کشور به انجام مسوولیت‌های مهم و متنوع مشغول هستند. شکل عینی وملموس این پتانسیل وانرژیهای تولید شده، موقعی مفید وموثرتر خواهد بود که بخشی از آن را بتوان در ساختار شهری وزوان امروز، بکار گرفت واز توان علمی آنان در مدیریت شهری و از امکان وتوان مالی آنان در ساخت پروژه های عمرانی واشتغال زا، استفاده کرد. . مخلص کلام، اینک که در ماه‌های آغازین قرن ۱۵شمسی قرار گرفته ایم، باید از تمامی ظرفیت‌های مادی، معنوی، انسانی واجتماعی شهر، جهت دست یابی به حفظ هویت شهر، رفع کاستی‌ها وپیشرفت همه جانبه آن اهتمام ورزید. ادامه دارد، حسین صمیع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.