تامین امنیت جادهها؛ سنتی جواب نمیدهد باید هوشمند شویم
سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راه کشور معتقد است با روشهای سنتی نمیتوان امنیت جادهها را تامین کرد. حمیدرضا بوجاریان: در طرح کنترل هوشمند محورهای شریانی کشور(ITS) قرار بود ۲۲۸۰ دستگاه سامانه ثبت تخلفات طی ۳ سال نصب و راه اندازی شود اما با گذشت ۱۸ ماه از زمان پیشبینی شده، این کار انجام
سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راه کشور معتقد است با روشهای سنتی نمیتوان امنیت جادهها را تامین کرد.
حمیدرضا بوجاریان: در طرح کنترل هوشمند محورهای شریانی کشور(ITS) قرار بود ۲۲۸۰ دستگاه سامانه ثبت تخلفات طی ۳ سال نصب و راه اندازی شود اما با گذشت ۱۸ ماه از زمان پیشبینی شده، این کار انجام نشده است. با سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راه کشور درباره روند هوشمند سازی ثبت تخلفات و ارتباط آن با افزایش تلفات جادهای گفت و گو کردهایم. از ۱۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی کشور، چند درصد راهها با سیستم های کنترل هوشمند نظارت می شوند؟ عدد من خیلی دقیق نیست. به نظر میرسد در حال حاضر کمتراز ۳۰ درصد راههای کشور به وسیله سیستمهای هوشمند کنترل می شود. این عدد بسیار پایین است و نیازداریم که درفاصله زمانی مشخص میان مدت و ترجیحا در یک تا ۲سال آینده و اگرنه، در بازه زمانی میان مدت دیگری بخش قابل توجهی از راه های کشور اعم از آزادراهی، بزرگراهی، اصلی و فرعی زیر پوشش نظارت و کنترل هوشمند بروند. چرا طرح هوشمند سازی تا این اندازه با تاخیر در حال اجراست؟ دقیقا مشکل کجاست؟ مشکلات مالی مانع اصلی هوشمند سازی نظارت در جادههاست. سیستمهای نظارت برسرعت و کنترل تردد در جادهها، سیستم پیچیده یا فوق العادهای ندارند که امکان تولید آن را در داخل نداشته باشیم. الان در دانشگاه های ما تجهیزات و سیستم های نظارت جادهای ساخته شده است که عملکرد بالاتری از نمونه های خارجی دارند. بنابراین، هیچ مسئله ای غیر از مسایل مالی و نبود بودجه منجر به تاخیر در نصب سیستم های کنترل هوشمند جاده ای نبوده است.
اعتبار خرید این تجهیزات باید از سوی پلیس تامین شود یا نهادهای دیگر؟ راهور هیچ نقشی در تامین بودجه خرید، نصب و راه اندازی سیستمهای کنترل هوشمند تردد در جادهها ندارد و قانون، تکلیف را در این باره مشخص کرده است. اعتبار مورد نیاز برای خرید سیستمها و ملزومات ترافیکی در داخل شهرها باید از سوی شهرداری و درجادهها و محورهای برون شهری باید از سوی وزارت راه و شهرسازی و مشخصا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تامین شود. پس باید همچنان شاهد حضور فیزیکی ماموران پلیس راه کنار جادهها باشیم. درسال دهها میلیون تردد در جاده ها انجام می شود. به عنوان نمونه تنها در استان فارس که بالاترین طول راههای اصلی را دارد در نیمه نخست سال ۹۸، بیش از ۱۵۰ میلیون تردد ثبت شده است. با این حجم تردد روشهای سنتی و قدیمی اجرای مقررات که یکی از اضلاع مهم ترافیک و ایمن سازی است خیلی موفق نخواهد بود. نمیتوانیم با روش های قدیمی نظم و انضباط و رفتارهای نا ایمن را اداره کنیم و باید هر چه زودتر سیستم های هوشمند در جادهها توسعه یابد. با این حال، بیشتر سیستم های هوشمند در جاده های اصلی نصب شده است. این مسئله باعث شده توجه به راه های فرعی و روستایی کمتر شود. آمارهای ۲ سال اخیر از افزایش تلفات جادههای فرعی خبر میدهد. علت چیست؟ یکی از مشکلات جدی و دغدغه ما در مورد راههای فرعی این است که برخی مسئولان از گذشته تا امروز فشار میآورند تا یک راه روستایی که به هیچ عنوان مشخصههای راه استاندارد و ایمن را ندارد، تبدیل به راه آسفالته شود. راهی که تا دیروز ماشینهای کشاورزی یا حداکثر یک موتورسیکلت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در آنها حرکت میکردند، با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بدون اینکه به ایمنی راه توجه داشته باشند یا زیر ساختهای ایمنی در آن نصب شده باشد تردد میکنند. تعداد این راهها کم نیست و اتفاقا هر روز هم بیشتر میشود. این فشارها یکی از ایرادات جدی است که باید یک بار برای همیشه تکلیف آن مشخص شود. الان با چالش وارد کردن فشار در تبدیل راههای روستایی به آسفالته رو به رو هستیم که قطعا قابل قبول نیست و همانطور که گفتید باعث شده تلفات در راههای فرعی در سالهای اخیر افزایش پیدا کند. چه افرادی این فشارها را وارد می کنند و هدفشان از این کار چیست؟ اجازه بدهید در این باره چیزی نگویم و سکوت کنم. •اختصاصی همشهری آنلاین از مجله توصیههای سفر: آشنایی با نحوه رانندگی در باران آشنایی با توصیههایی برای عدم خواب رفتگی پاها در رانندگی چطور پشت رل بیدار بمانیم؟
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰