شماره : 9363
16 / 1 / 2025 - 7:02

برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان واصلاح هندسی میدان ورودی شهر وزوان

برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان واصلاح هندسی میدان ورودی شهر وزوان برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان در این جلسه که با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و ادارات عضو برگزار شد موارد ترافیکی حوزه شهرستان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. بررسی طرح ترافیکی

برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان واصلاح هندسی میدان ورودی شهر وزوان

برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان در این جلسه که با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و ادارات عضو برگزار شد موارد ترافیکی حوزه شهرستان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. بررسی طرح ترافیکی روستای جهادآباد به بزرگراه شهید کاظمی طرحهای ترافیکی شهر گزبرخوار در خصوص تعریض خیابان استقلال، ساماندهی […]

برگزاری جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان در این جلسه که با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و ادارات عضو برگزار شد موارد ترافیکی حوزه شهرستان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. بررسی طرح ترافیکی روستای جهادآباد به بزرگراه شهید کاظمی طرحهای ترافیکی شهر گزبرخوار در خصوص تعریض خیابان استقلال، ساماندهی ترافیک میدان توحید، ایمن سازی و نصب علائم ایمنی جاده گز، سین، گرگاب بررسی مسیر اتوبوس‌ها و اصلاح ایستگاها و اصلاح هندسی تعدادی از معابر، وضعیت پارکینگ کامیونها و ایمنی میدان ورودی شهرگرگاب اصلاح هندسی میدان ورودی شهر وزوان، ارتقای ایمنی حد فاصل تقاطع شهید کاظمی خروجی شهرک صنعتی مورچه خورت و ارتقای ایمنی محور آزادگان حد فاصل بختیار دشت از مهمترین موارد مطرح شده در این جلسه بود.

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9363 توسط حسن اسدی و در روز پنج‌شنبه 16 ژانویه 2025 ساعت 07:02:05
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 9360
16 / 1 / 2025 - 6:48

جناب آقای میلاد مداح کارشناس ارزیابی عملکرد (بازرس)حوزه آموزش و پرورش فولادشهر:جایگاه بازرسی و نظارت در آموزش و پرورش

وزوان آنلاین : وظایف بازرسی ادارات بازرسی ادارات یکی از انواع بازرسی‌ است که به منظور بررسی عملکرد ادارات و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود. بازرسان ادارات مسئول بررسی موارد زیر هستند: نحوه اجرای قوانین و مقررات میزان بهره‌وری و کارایی کارکنان نحوه استفاده از منابع مالی وجود هرگونه سوء استفاده یا تخلف احتمالی اگر آموزش

وزوان آنلاین :

وظایف بازرسی ادارات

بازرسی ادارات یکی از انواع بازرسی‌ است که به منظور بررسی عملکرد ادارات و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود. بازرسان ادارات مسئول بررسی موارد زیر هستند:

  • نحوه اجرای قوانین و مقررات
  • میزان بهره‌وری و کارایی کارکنان
  • نحوه استفاده از منابع مالی
  • وجود هرگونه سوء استفاده یا تخلف احتمالی

اگر آموزش و پرورش می خواهد کیفیت آموزشی و پرورشی نظام آموزشی ارتقا یابد بایستی به  کنترل و ورودی های سیستم  به صورت هم زمان اهمیت ویژه ای بدهد .

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در سال های اخیر بازرسی و نظارت بر عملکرد مدیران و معلمان چندان جدی نبوده است .به همین دلیل گاهی اوقات صحبت هایی از سوی والدین و دانش آموزان مبنی بر وجود تخلف (تخلفات مالی ، رفتاری و  آموزشی ) از سوی برخی مدیران و معلمان شنیده می شود و حتی به رسانه ها نیز راه می یابد .  این ها باعث پایین آمدن شأن آموزش و پرورش و معلم شده است .

اگر نگاه سیستمی (خروجی سیستم < —— پردازش و کنترل   <—– ورود داده ها ) به آموزش و پرورش داشته باشیم برای داشتن خروجی های مطلوب  قبل از پردازش  و کنترل ٬ ورودی های سیستم می بایست مطلوب باشد.

ورودی های سیستم شامل سرانه ی کافی به مدارس اختصاص یابد  ،حقوق معلم عادلانه و کافی باشد .حق التدریس او به موقع پرداخت شود .سایر مطالباتش ماه ها و بعضا سال ها به تعویق نیفتد . تعداد دانش آموزان کلاس استاندارد باشد.فضای فیزیکی کلاس و مدرسه از استانداردهای لازم برخوردار باشد٬ دانش آموزی که  از پایه ی  پایین تر به پایه بالاتر می آید حداقل آموزش ها را دریافت کرده باشد ….

در این حالت است که بازرسی و نظارت می تواند به صورت جدی  باعث رشد و ارتقاء کیفی خروجی های شود .

به نظر من تحت هر شرایطی سطحی از بازرسی و کنترل (به جا و عالمانه) می بایست وجود داشته باشد. روشن است که در هر سیستمی اگر نظارت و بازرسی دقیقی بر عملکرد آن وجود نداشته باشد باعث رشد فساد خواهد شد .

در حال حاضر نیز حداقلی از بازرسی وجود دارد ولی متاسفانه در بیشتر موارد در این بازرسی ها به موارد و  اشکالات سطحی پرداخته می شود و چون دقیق و علمی نیست بیشتر باعث تولید نارضایتی و دلخوری می گردد.

 حال فرض کنیم شرایط مطلوب بوده و ورودی های سیستم نیز  نرمال باشد ؛ در چنین شرایطی بازرسی خوب چگونه است؟

اصولا بازرسی را می توان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول بازرسی از عملکرد  کادر مدیریت و مسائل مالی و پرورشی و دفتری مدرسه و بخش دوم بازرسی و کنترل عملکرد کادر آموزشی و دبیران می باشد . 

بازرسان کادر مدیریت مدرسه می بایست – همچنان که در حال حاضر نیز هست – از ادارات آموزش و پرورش بوده و اشراف کامل بر مسائل مالی و اداری مدارس داشته باشند و بدون تعارف به انجام وظیفه خود بپردازند.

بازرسی از کار معلمان را نیز می توان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول کنترل دفتر نمره و امتحاناتی که او برگزار کرده و حضور غیاب دانش آموزان و این قبیل مسائل که چندان پیچیده نیست .اما بخش دوم بازرسی  و  ارزیابی از نحوه تدریس و تعامل معلم با دانش آموزان است که به سادگی امکان پذیر نمی باشد و بازرس می بایست از خبرگی بالایی برخوردار باشد تا ظلمی صورت نگیرد.

بازرسان کادر آموزشی می بایست از معلمان با تجربه و خبره ی آن رشته انتخاب شوند و آموزش های ویژه ای نیز در این زمینه ببینند  .معمولا سرگروه های آموزشی چون منتخب معلمان هستند از مقبولیت و وجاهت لازم پیش همکارانشان برخورداند. این عزیزان بهترین گزینه برای بازرسی می توانند باشند .بازرس می تواند به اتفاق مدیر در کلاس درس حاضر شود و از معلم بخواهند که برای مدتی کلاس را ترک کرده و در اختیار ایشان قرار دهد. بازرس با گفت و گو و پرسش از دانش آموزان و نیز قرار دادن فرم هایی در اختیار آن ها – که در آن از عملکرد آموزشی و اخلاقی معلم پرسش شده است – پی به عملکرد واقعی معلم ببرد .

در جلسه ای که با معلم برگزار می کند نکات قوت و ضعف اورا که حاصل جمع بندی پرسش نامه ها و گفت و گوی او با دانش آموزان بوده است را در اختیار معلم قرار دهد .سپس نتایج این بازرسی ها به صورت تشویقی و یا توبیخ در عملکرد معلم لحاظ شود. این بازرسی ها باید مستمر و گسترده در طول سال در کلیه ی مدارس صورت گیرد .

امیدوارم روزی بیاید که سیستم آموزش و پرورش ما از این حالت کم بازده و رو به افول خارج شود.

این امر با اختصاص بودجه ی مناسب و بهبود شرایط آموزشی و پرورشی و نیز بازرسی و کنترل دقیق امکان پذیر می شود تا دیگر کسی احساس نکند در این سیستم دوغ با دوشاب برابر است.

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9360 توسط حسن اسدی و در روز ساعت 06:48:37
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 9358
3 / 1 / 2025 - 14:34

تاکید مدیرعامل آبفای کشور بر افتتاح خط انتقال آب زرکان و آغاز مطالعات فاضلاب لایبید

تاکید مدیرعامل آبفای کشور بر افتتاح خط انتقال آب زرکان و آغاز مطالعات فاضلاب لایبید ۱۴ دی, ۱۴۰۳ مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از افتتاح خط انتقال آب زرکان میمه در آینده‌ای نزدیک خبر داد. هاشم امینی که بعد از ظهر روز جمعه چهاردهم دی ماه جاری در ادامه سفر خود به استان اصفهان از

تاکید مدیرعامل آبفای کشور بر افتتاح خط انتقال آب زرکان و آغاز مطالعات فاضلاب لایبید

۱۴ دی, ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از افتتاح خط انتقال آب زرکان میمه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

1735905937463

هاشم امینی که بعد از ظهر روز جمعه چهاردهم دی ماه جاری در ادامه سفر خود به استان اصفهان از طرح خط انتقال آب زرکان در شهرستان شاهین شهر و میمه دیدن می کرد افزود: این طرح با هدف تامین آب شهر شهرلایبید و روستاهای موته، لوشاب و حسن رباط در منطقه زرکان میمه اجرا می شود و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی اجرای این طرح را یک اقدام جهادی قلمداد کرد که با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و همکاری شایسته شهرداری لایبید صورت پذیرفته است.

امینی در عین حال بر انجام طرح مطالعاتی فاضلاب شهر لایبید و ارائه گزارش آن تا شش ماه آینده تاکید کرد.

اضافه می‌شود طول کل خط انتقال آب زرکان ۲۵ کیلومتر است که تاکنون۲۴ کیلومتر آن با استفاده از لوله پلی اتیلن با قطرهای ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر اجرا شده است و عملیات احداث دو ایستگاه پمپاژ، مخزن ذخیره آب و یک کیلومتر دیگر از خط لوله باقی‌مانده نیز آن در حال اجرا است. با اجرای این خط انتقال، نیاز آبی این منطقه که بالغ بر ۲۵ لیتر بر ثانیه است به صورت پایدار تأمین می‌شود.

عملیات انتقال آب به منطقه زرکان با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر در منطقه اجرا می‌شود. منابع مالی مورد نیاز این پروژه ۵۰۰ میلیارد ریال تخمین زده شده است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن از طریق بند “ی” تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۴۰۲ تامین شده و ۳۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات عمرانی تامین گردیده است و انتظار می رود بقیه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای سریع تر زیرساخت های طرح آبرسانی به منطقه زرکان میمه در اسرع وقت تامین شود.

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9358 توسط حسن اسدی و در روز جمعه 3 ژانویه 2025 ساعت 14:34:44
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 9347
3 / 1 / 2025 - 14:19

حضور دکتر توانگر معاون وزیر نیرو ،مهندس امینی مدیر عامل آب و فاضلاب کشور ، حاجی نماینده مردم شهرستان در مجلس،فرماندار شهرستان در وزوان و بیان مشکلات توسط شورا شهر وزوان

حضور دکتر توانگر معاون وزیر نیرو ،مهندس امینی مدیر عامل آب و فاضلاب کشور ، حاجی نماینده مردم شهرستان در مجلس،فرماندار شهرستان در وزوان و بیان مشکلات توسط شورا شهر وزوان در دیداری که با حضور مردم و اعضای شورای اسلامی شهر وزوان، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، رئیس محترم آبفای کشور، معاون محترم وزیر

حضور دکتر توانگر معاون وزیر نیرو ،مهندس امینی مدیر عامل آب و فاضلاب کشور ، حاجی نماینده مردم شهرستان در مجلس،فرماندار شهرستان در وزوان و بیان مشکلات توسط شورا شهر وزوان

در دیداری که با حضور مردم و اعضای شورای اسلامی شهر وزوان، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، رئیس محترم آبفای کشور، معاون محترم وزیر نیرو، فرماندار و مدیر محترم آبفای شهرستان برگزار شد، مسائل و موضوعات مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای وزوان، دو موضوع حیاتی مطرح گردید: ۱٫احداث تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب: مسئولین محترم قول دادند که در سال آینده عملیات احداث شبکه فاضلاب آغاز خواهد شد. و بودجه و اجرای این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت. ۲٫احیا و رفع مشکلات قنوات به‌ ویژه قنات ۲۵۰۰ ساله وزوان: مقرر گردید که قنوات وزوان به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرند و تلاش‌های لازم جهت حفظ و نگهداری این میراث فرهنگی با جدیت انجام شود.

امید است که طبق تعهدات و قول‌های مسئولین محترم در حضور شهدای والامقام، این پروژه‌ها به‌زودی محقق شوند و شاهد توسعه و بهبود زیرساخت‌های اساسی باشیم.

این دیدار نشان‌ دهنده تعهد و اراده قوی مسئولین برای خدمت به مردم و توسعه پایدار است.

ضمن تشکر از مردم همیشه در صحنه وزوان سرافراز، ان‌شاءالله با همکاری و همراهی همه‌جانبه، به اهداف بلندمدت و چشم‌انداز روشن دست خواهیم یافت.

باتجدید احترام محمدرضا یونسی رئیس شورای اسلامی شهر وَزوان

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9347 توسط حسن اسدی و در روز ساعت 14:19:12
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 9344
3 / 1 / 2025 - 13:59

قدردانی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از جناب سروان حسین شیرانی کارشناس تصادفات برترپلیس راهور در سال ۱۴۰۳

قدردانی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از جناب سروان حسین شیرانی کارشناس تصادفات برترپلیس راهور در سال ۱۴۰۳ وزوان آنلاین :این لوح که به پاس قدردانی از زحمات و خدمات انجام شده در راستای تلاش برای افزایش سطح ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری همچنین جدیت بکار گرفته شده است.شایان

قدردانی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از جناب سروان حسین شیرانی کارشناس تصادفات برترپلیس راهور در سال ۱۴۰۳

وزوان آنلاین :این لوح که به پاس قدردانی از زحمات و خدمات انجام شده در راستای تلاش برای افزایش سطح ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری همچنین جدیت بکار گرفته شده است.شایان ذکر است پلیس راهور یکی از پلیس های تخصصی در سطح نیروی انتظامی می باشد که وظیفه برقراری نظم و کنترل ترافیک در شهرها و جاده ها را دارد و بیشترین ارتباط را با جامعه دارند این مأموران دلسوز به صورت شبانه روزی فعالیت میکنند تا مردم در سطح شهرها و یا در جاده ها با آرامش خاطر بهتر و بیشتری رفت و آمد کنند. 

ای رهروان راه عدالت، ای دلیر مردان، بیداری و هوشیاری را با استقامت و ایمان پیوند زنید و هم چون همیشه، به کار بهشتیِ پاسداری از ارزش های اسلام و انقلاب تداوم بخشید. ای سپیدنامان، کتاب وجودتان به شیرازه امن وامان خداوندی مستحکم و پابرجایْ و خروش مخلصانه شما، در بارگاه کبریایی مقبول و مأجور باد.

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9344 توسط حسن اسدی و در روز ساعت 13:59:57
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 9340
2 / 1 / 2025 - 15:02

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم: همه نهادها بدانند جامعه سالم درگرو خانواده سالم است / خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است

خانواده و خانواده محوری (۱۲)؛ همه نهادها بدانند جامعه سالم درگرو خانواده سالم است / خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان این که خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است، گفت: همه نهادها بدانند جامعه

خانواده و خانواده محوری (۱۲)؛

همه نهادها بدانند جامعه سالم درگرو خانواده سالم است / خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان این که خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است، گفت: همه نهادها بدانند جامعه سالم در گرو خانواده سالم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  ۱۳ شهریورماه سال ۱۳۹۵ بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی «خانواده» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، ابلاغ کردند. از سوی دیگر نهاد مقدس خانواده و ضرورت تشکیل آن، همواره مورد تأکید خداوند متعال و اهل‌بیت (ع) بوده است، از همین رو در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ، به تبیین مفهوم خانواده محوری و بررسی سیاست‌های کلی «خانواده» ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداختیم که در ادامه می‌آید.

خانواده، پایه و قوام جامعه است

خانواده، پایه و قوام جامعه است و بر این اساس، جامعه‌شناسان آن را اولین نهاد اجتماعی می‌دانند. آموزه‌های اسلامی، اصلی‌ترین فلسفه تشکیل خانواده را رسیدن به آرامش و تعالی معرفی کرده است. خداوند دراین‌باره می‌فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‌ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون» (روم/۲۱). یکی دیگر از اهداف تشکیل خانواده، شناخت یکدیگر، قومیت‌ها و اجتماع است. خداوند می‌فرماید: «یَأَیهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمُ مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثیَ‌ وَ جَعَلْنَاکمُ‌ْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکمُ‌ْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَئکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیر» (حجرات / ۱۳).

جامعه انسانی، افزون بر نیاز به آرامش، نیازمند شناخت ظرفیت‌های انسانی است. عبارت «جَعَلْنَاکمُ‌ْ شُعُوبًا» بیان‌گر این است که تفاوت‌های انسانی مانند زیست‌شناختی، روان‌شناختی، محیط، جغرافیا و … باعث می‌شود قومیت‌های مختلف به وجود آید که البته این تفاوت‌ها نباید موجب تفرقه و ستیز شود.

برای رسیدن از «لِتَسْکُنُوا» به «لِتَعَارَفُواْ» بحث تألیف قلوب مطرح می‌شود؛ یعنی این آرامش زمانی محقق می‌شود که همدلی اتفاق بیفتد. طبق معارف الهی، تألیف قلوب زمانی رخ می‌دهد که جامعه توحیدی می‌شود؛ یعنی امکان ندارد بدون لطف و عنایت خدا، اتحاد قلوب صورت گیرد و جامعه توحیدی شود. عبارت «وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی» در آیه ۱۴ سوره حشر، برای‌ جایی است که معارف توحیدی وجود ندارد و مؤلف القلوب، دل‌ها را تألیف نکرده باشد. واژه‌های «لِتَسْکُنُوا» به «لِتَعَارَفُواْ» و «قُلُوبُهُمْ شَتَّی» سه ضلع مثلث تشکیل‌دهنده جامعه انسانی هستند.

انسان در بستر اجتماع به آرامش نیاز دارد

انسان در بستر اجتماع به آرامش نیاز دارد و خانواده نیز در بستر همین اجتماع شکل می‌گیرد و در پی آن در کنار خانواده، تعامل نیز صورت می‌پذیرد و پیوند و همدلی قلوب ایجاد می‌شود. در نتیجه، می توان گفت جامعه از همبستگی بی نیاز نیست و این همبستگی، پیشرانه اصلی جامعه است.

طبق گفته دانشمندانی مانند خواجه نصرالدین طوسی و فارابی، انسان یا مدنی بالطبع است که امروزه نیز برخی به آن قائل هستند و یا طبق گفته علامه طباطبایی&، آدمی مستخدم بالفطره و یا مستخدم بالطبع است؛ یعنی انسان به دنبال منافع خودش بوده و حب ذات دارد و دنبال این است که از موهبت‌های پیرامونش برای خودش استفاده کند. این شخص اگر یک قطعه فلز هم پیدا کرد، آن را برمی‌دارد به امید این که شاید روزی مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی در ذات انسان است. ساختمان وجودی انسان به این شکل مهندسی شده و بهمین جهت به سراغ دیگران می رود و زمانی که سراغ دیگران رفت، ابتدا کانون خانواده را شکل می‌دهد؛ یعنی با نیاز به جنس مقابل متوجه می‌شود که اگر این نیاز استخدامی تأمین شود، اجتماع نیز باید شکل گیرد و چون نیاز متقابل وجود دارد، باید باهم کنار بیایند و همین نیاز متقابل است که اصل جامعه را تشکل می‌دهد و برای شکل‌گیری بهتر این اجتماع، به عدالت نیاز است. به هر صورت، انسان به اجتماع نیاز دارد و هرکدام از متقدمین و متأخرین با یکی از این اصول می‌گویند اجتماع نیاز دارند و این پیوند نیاز به یک نظام معنایی دارد؛ یعنی به‌عبارت‌دیگر به تعریف من از خودم، نیازهای خودم، دوست داشتن خودم و به پیوندم با همسرم جهت می‌دهد. بازهم از نظر علمایی مانند فارابی، این پیوند ممکن است یا بر پایه لذت، یا بر پایه سود و یا بر پایه خیرخواهی باشد.

فلسفه خانواده بر پایه لذت است

وقتی می‌گوییم فلسفه خانواده بر پایه لذت است؛ یعنی خانواده برای نیاز غریزی و تمایل به جنس مقابل، شکل می‌گیرد و رابطه زناشویی به وجود می‌آید، اما پایه آن لذت است که در این رویکرد، خانواده تشکیل می‌شود و نوعی از امتداد اجتماعی را به خود می‌گیرد. زمانی که صحبت از وجود خانواده بر پایه سودمندی است؛ یعنی مانند بازار، پیوندی بین مشتری و فروشنده شکل می‌گیرد و باهم همکاری می‌کنند و هر دو سود می‌برند. اگرچه شکل و شمایل و هنجارهای خانواده در جوامع گوناگون متفاوت است، اما یک از اصلی‌ترین نهادهای این جوامع است و آنها را به هم پیوند می دهد. اگر ارزش‌های انسانی در خانواده بر پایه لذت تعریف شود، آثار متفاوتی را به خود خواهد گرفت؛ به‌عنوان‌مثال، امروز یکی از انتقادات به فرهنگ غرب، فروپاشی استحکام خانواده است و متأسفانه فرهنگ غرب است که ما را به اینجا کشانده و خانواده را در معرض تهدید قرار داده است. در فرهنگ غربی است که خانواده، رفته‌رفته استحکامش را از دست می‌دهد و روابط عاطفی و صمیمی بین رنگ می بازد و پس از مدتی، برای هم تکراری و خسته کننده می‌شوند و کار به طلاق می‌کشد.

فرزندان بی‌سرپرست، مادران سرپرست خانوار و ارتباطات دیگری که اصلاً معنای خانواده ندارد و موارد دیگری آسیب‌هایی است که نهاد خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در فرهنگ غرب، زمانی منظور از خانواده، جنس زن و مرد بود؛ اما این فرهنگ، ازدواج دو هم‌جنس را قانونی جلوه داده و از آن به‌عنوان خانواده یاد می‌کند که این ناشی از پیوند براساس لذت است، نه براساس خیرخواهی. نگرش سودمدارانه جامعه غربی، تهدیدی جدی برای کیان خانواده است.

در غرب، وقتی نگرش سودمدارانه باشد، در نوع رابطه تاثیر مستقیم دارد. ممکن است زن فقط به دلیل این‌که دیگر از بودن در کنار همسری و از رابطه با او لذت نمی‌برد، بخواهد جدا شود. در این جامعه، شرم و حیا بین اعضای خانواده تا جایی کم رنگ شده که حتی پدر نمی تواند به دوستی دخترش با جنس مقابل اعتراض کند؛ زیرا دختر به‌راحتی می‌تواند از او به‌عنوان تعرض به حریم خصوصی، شکایت کند.

در ارزش‌گذاری خانواده بر مبنای خیرخواهی، وضعیت به نحو دیگری است. خانواده در نگاه اسلام، کانون محبت و تألیف قلوب است.

اعضای خانواده، هرکدام در برابر یکدیگر حقوق و تکالیفی دارند. در این خانواده، حق‌الله و حق‌الناس مشخص است و فرزندان به حال خود رها نشده‌اند. در مکتب اسلام، پدر و مادر از جایگاه والایی برخوردارند و اگر فرزندان آنان را آزار دهند و حقوق آنان را مراعات نکنند، ممکن است عاق والدین شوند که البته عکس این موضوع نیز صادق است. درگذشته، طلاق کمتر رخ می‌داد، ولی این به آن معنا نبود که هیچ اختلافی در خانواده وجود نداشت. اختلافات ایجاد می‌شد؛ اما گذشت، ایثار، توجه به رضایت الهی یا نارضایتی او و ترس از عاق والدین بر روح خانواده حاکم بود. ناگفته نماند در برخی از مناطق هم طلاق مرسوم نبود، ولی به‌جای آن، خودکشی رخ می‌داد.

در انسان‌شناسی اسلامی، هم به غرایز و هم به فطرت انسان توجه شده است. درواقع، فطرت مانند هسته‌ای است که باید شکافته شود. فرق فطرت‌گرایی و فرهنگ‌گرایی در این است که فرهنگ گرایی مانند زراعت نیست که دانه‌ها در زمین پخش شود و محصول رشد کند. فطرت انسان پاک است، اما برای تولید فرهنگ خوب، باید بی‌وقفه تلاش کرد. واتسون (پدر علم روان‌شناسی بالینی) می‌گوید: تعدادی کودک به من بدهید، سپس هر انسانی که شما بخواهید، از هرکدام آن‌ها ساخته و به شما تحویل می‌دهم. فرض بر این است که فرهنگ، حذف چیز دیگری نیست، ولی اگر ما فطرت را بیان کردیم؛ یعنی این‌که خداوند قوه انسان شدن را در نهاد او قرار داده و این یعنی اگر ارزش‌های انسانی شکوفا شود، به انسان واقعی تبدیل خواهد شد. خداوند، طوری انسان را خلق کرده که تعالی و کمالش در کنار آموزش و تزکیه صورت گیرد. هر انسانی نسبت به فرزندان و نسبت به اطرافیانش، حکم باغبان را دارد که این باغبان، گاهی پدر و مادر است و گاهی، مؤمنی نسبت به مؤمن دیگر که نام آن ولایت مؤمنانه است. اگر آفتی دیده شد، باید آفت زدایی شود و اگر بدی دیده شد، باید پیشگیری کرد.

خانواده جایی است که در آن، تربیت و تزکیه، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا خانواده بستر تربیت و تزکیه است و به گفته روان‌شناسان، سه چهار سال اول زندگی انسان است که شالوده او شکل می‌گیرد. شالوده آدمی باید بر پایه ارزش‌ها شکل گیرد؛ یعنی در توجه به بعد فطری، نگاه تربیتی خاص داشته باشیم. برای رسیدن به کمال باید به فطرت و ارزش‌های انسانی توجه ویژه شود و تلاش گردد فرد را در این مسیر تربیت کرد و به کمال رساند؛ بنابراین، خانواده اولین کانون تربیت و تزکیه است. اگر می‌خواهیم جامعه را در چارچوب درست خود، شکل دهیم باید برای تعلیم، تربیت و تزکیه اهمیت قائل شویم و چون کانون اولیه و مهم آن خانواده است، پس باید خانواده را در اولویت تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها قرار دهیم.

همه نهادها باید بدانند جامعه سالم درگرو خانواده سالم است

همه نهادها باید بدانند جامعه سالم درگرو خانواده سالم است، دانشگاه باید توجه کند ضوابطش برای خانم‌ها طوری نباشد که به نقش خانواده و خانوادگی او لطمه بزند. متأسفانه دانشگاه‌ها در برخی از محتوای دروس هم مشکل دارند. در برخی از رشته‌ها خانم‌ها، با درصد بالایی حضور دارند، اما آیا این رشته‌ها، تقویت کننده خانواده است یا این‌که آن را تضعیف می‌کند؟ جامعه اقتصادی، سیاسی و علمی و جوان، زمانی اتفاق می‌افتد که جایگاه خانواده محترم شمرده شود. هنگامی که برای تولید نسل، خانواده را حمایت می‌کنیم و امکانات در اختیار او قرار می‌دهیم، دیگر نگران پیر شدن جامعه نیستیم. خانواده‌ای که برای فرزندآوری نگران مشکلات اقتصادی است و حمایت نمی‌شود، انگیزه‌ای برای تولید نسل ندارد و برای همین است که امروزه تعداد فرزندان یک خانواده از یکی دو بچه بیشتر نیست و حتی گاهی هیچ فرزندی ندارند. در همه ابعاد باید به این نکته توجه شود که خانواده محوری یک شعار نیست، بلکه یک حقیقت است.

یکی از موضوعاتی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که رشته‌های دانشگاهی باید نقش‌های تفکیکی زن و شوهر را ایفا و حمایت کنند. شما در دانشگاه می‌خواهید هم از خواهران و هم از برادران پذیرش کنید، اما توجه داشته باشید تحقق کمال انسان، منوط به اهمیت قائل شدن برای نقش پدر و مادر در خانواده است. خداوند خلقت زن را طوری آفریده که افزون بر نقش همسری، نقش مادری نیز داشته باشد. این نقش هم جایگاه اجتماعی دارد و هم یکی از نقش‌های بسیار مهم اجتماعی است. این‌که گفته می‌شود از دامن زن مرد به معراج می‌رود یک حقیقت است؛ یعنی تربیت معنوی مادر است که باعث رشد معنوی فرزندی و تزکیه او می‌شود. در فرهنگ غرب، وقتی زن بیرون از خانواده است، نقش اجتماعی‌اش کارکرد دارد و این نقش در خانواده تأثیر و کارکردی ندارد. به تفکیک وظایف و نقش زنان و مردان، باید به جایگاه تربیت توجه کنیم و اگر این‌ها را پایه و اساس قرار دادیم، آنگاه در رسانه، بازار، کسب‌وکار و دانشگاه موفق خواهیم بود.

یکی از مقوله‌های بسیار مهم، اهمیت دادن به فرزندآوری است

یکی از مقوله‌های بسیار مهم، اهمیت دادن به فرزندآوری است. این موضوع مهم باید مشوق‌ها و حمایت‌هایی داشته باشد؛ زیرا خانواده در فرهنگ اسلامی مورد تأکید است. همین فرزندان هستند که در آینده، یک خانواده را تشکیل می‌دهند و سیاست‌گذاری‌ها نیز باید به سمتی برود که خانواده را حمایت کرده و آن را در اولویت تمام امور قرار دهد. نوع نگاه، نظام معنایی و اساس درک و شعور ما نسبت به سامان دادن نظام اجتماعی و سیاست‌هایی که در راستای خانواده است، به این برمی‌گردد که ما می‌خواهیم خانواده را تقویت کنیم. نباید طوری عمل شود که بگوییم اگر غربالگری انجام می‌دهیم و به این نتیجه رسیدیم که در مواردی باید سقط‌جنین شود، صرفاً به‌خاطر تقویت خانواده است و اگر زاد و ولد را کنترل می‌کنیم، فقط در جهت تداوم و تقویت و بقای خانواده است که چنین کاری انجام می‌دهیم و یا به‌خاطر داشتن یک جامعه دانا و بدون دغدغه، در حال کنترل موالید هستیم. اینجاست که باید گفت مشکل به رویکرد و دیدگاه ما برمی‌گردد. امروز هم مشکل اساسی ما مشکل رویکرد است.

متأسفانه اندیشه‌های غربی و دانشگاهی روشنفکر مأبانه در حال ترویج است و حتی دشمنان در رسانه‌های خودشان به‌شدت کار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند داشتن حیوان در محیط خانه از داشتن فرزند بهتر است و دلیلشان این است که این سگ، وفادار است. آن چه که نظام اسلامی و انقلابی تولید می‌کند، خانواده است و آن چه که این نظام را پایدار نگه می‌دارد، جمعیت جوان است، اما ما که حتی در برخی از موارد مسئولیتی هم در کشور داریم، اگر متوجه نباشیم که نقش جمعیت جوان چقدر مهم است، درواقع مشغول از دست دادن مهم‌ترین سرمایه خود هستیم، درحالی‌که از آن غافلیم. به فرموده رهبر انقلاب، نکند زمانی محاسبات شما را تغییر دهند؛ یعنی حتی ممکن است شما فکر ‌کنید برای اسلام کار انجام می‌دهید؛ ولی درواقع، افکار عمومی به‌گونه‌ای سامان داده ‌شده که طبق آیه شریفه «الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعا» (کهف/۱۰۴)، فکر می‌کنید مشغول انجام کار درست هستید، اما در حقیقت این کار شما تباه شده و ارزشی ندارد. بسیاری از مشکلات ما ناشی از این است که فکر می‌کنیم در حال انجام کار خوب هستیم. اساس مسئله به رویکرد ما و رویکردهای نظری ما برمی‌گردد. این تلقی در هنرپیشه‌ها، سریال‌ها و کتاب‌ها و دیگر رسانه‌ها ایجاد شد و کم‌کم فرزندآوری ضد ارزش تلقی گردید تا جایی که زن و شوهر رغبتی برای فرزند دار شدن ندارند و فکر می‌کند که باید با سگ و گربه، مأنوس باشند.

بحث‌ها و شبهات و القائات تهاجمی از سوی دشمن، چنان قوی ایجاد می‌شود که برخی از اقشار به ازدواج‌های سفید و همباشی و نظایر آن روی می‌آورند؛ زیرا مباحث آن‌ها به این موضوع برمی‌گردد که در فرهنگ غرب، سود و لذت پایه بسیاری از تعاملات اجتماعی است و به تکلیف و وظیفه توجهی ندارد و این در حالی است که خیرخواهی، ناظر به تکلیف و وظیفه است. اگر ما می‌گوییم انسان خلیفه خداست، درواقع جنبه مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری او را تقویت کرده‌ایم و می‌دانیم که انسان در برابر خدا باید پاسخ‌گو باشد. ازیک‌سو، فرهنگ غربی که امروزه از طریق رسانه‌های معاند تبلیغ می‌شود، اساسش به مسئولیت‌ناپذیری برمی‌گردد که فرهنگ غربی و اشتباه در محاسبات فرهنگی هم دو لبه قیچی می‌شوند و موجب سیاستگذاری های نادرست می شود و از سویی، به اسم سیاست‌گذاری، خانواده را تضعیف می‌کنیم و از سوی دیگر به اسم این‌که جمعیت عالم داشته باشیم، جمعیت جوان را از بین می‌بریم. به هر صورت این‌ها مسائل اساسی است که ریشه مشکلات است.

خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است

خانواده یک ‌نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است و اگر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نگفتند سازمان و ساختارها چگونه باشد، به‌این‌علت است که نگاهشان به آدم‌ها بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر، رویکرد عاملیت داشتند تا رویکرد ساختارگرایی و آن به این علت است که این انقلاب تا اینجا با عنصر جامعه آمده است. آحاد جامعه انقلابی را چه کسی می‌تواند پشتیبانی کند؟ آیا می‌توان این پشتیبانی را به دست انسان‌هایی سپرد که در خانواده خود، به‌خاطر کم بودن فرزند، از عاطفه سیراب نمی‌شدند و شخصیت آن‌ها به‌درستی شکل نگرفته و یا به علت فرزند طلاق بودن، در کانون آسیب‌ها قرار گرفته داشتند؟ یقیناً افرادی که از بحران‌های خانوادگی در امان بوده اند، با روحیه بهتر و نشاط بیشتری می توانند در اداره امور جامعه نقش داشته باشند. برای رسیدن به این امر، باید از سنین کودکی برنامه‌ریزی کنیم و برای آن، وقت و نیرو هزینه کنیم که بخش مهمی از آن نیز به خانواده برمی‌گردد. از هر راهی غیر از خانواده محوری پیش برویم، به موفقیت نخواهیم رسید. ما به مردان و زنانی در ساختن این کشور نیاز داریم که در کانون خانواده از تربیت و تزکیه و عاطفه سیراب شده و آن را در مدرسه و دانشگاه تداوم داده باشند. خانواده محوری اینجاست که اهمیت و جایگاه خود را نشان می‌دهد. باید دانست همه موفقیت‌ها درگرو اولویت دادن به خانواده در سیاست‌گذاری‌هاست

ثبت شده در سایت وزوان آنلاین طی شماره 9340 توسط حسن اسدی و در روز پنج‌شنبه 2 ژانویه 2025 ساعت 15:02:02
© Copyright 2025 https://vazvanonline.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر