کد خبر : 8200
تاریخ انتشار : جمعه 10 فوریه 2023 - 18:34

حاشیه نشینی در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها است

حاشیه نشینی در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها است

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان: حاشیه نشینی در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها است معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح جامع سند کلی توسعه شهر است و جهات توسعه شهر و کاربری‌ها به صورت کلی بررسی می‌کند، به دلیل ایجاد شهرهای جدید، اصفهان نسبت به سایر

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان:

حاشیه نشینی در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها است

حاشیه نشینی در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها است

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح جامع سند کلی توسعه شهر است و جهات توسعه شهر و کاربری‌ها به صورت کلی بررسی می‌کند، به دلیل ایجاد شهرهای جدید، اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها کمترین حاشیه نشینی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد بناییان امروز _پنح‌شنبه بیستم بهمن ماه_ در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و دبیرخانه کارگروه امور زیربنایی در استان‌ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است، در این جلسات مباحثی مانند تغییر کاربردی در داخل و خارج حریم شهرها مطرح خواهد شد. مسائل مربوط به داخل حریم شهرها در کمیسیون ماده ۵ و خارج از شهرها در کارگروه امور زیربنایی انجام می‌شود.

وی افزود: اکثر شهرهای استان که تعداد آن‌ها به ۱۱۴ می‌رسد، طرح جامع مصوب دارند. از سال ۹۶ با توجه به اینکه اشکالاتی در طرح‌های جامع وجود داشت، طرح‌های تفصیلی برای رفع این اشکالات تشکیل شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از سال ۹۸ تا کنون ۱۱ طرح تفصیلی برای شهرهای چادگان، بهاران، گرگاب، خور، خورزوق، کلیشاد، سودرجان، سفیدشهر، گوگد، گلشهر، رضوان شهر و گلدشت ابلاغ شده است.

بناییان اضافه کرد: ۱۵ طرح تفصیلی دیگر شامل پیربکران، کوهپایه، دهاقان، فلاورجان، دهق، جوزدان، علویجه، درچه، داران، شاپور آباد، بافران، فرخی، فولادشهر، دستگرد و زاینده‌رود مصوب شده و آماده ابلاغ است. ۱۵ طرح دیگر برای شهرهای شهرضا، خوانسار، قمصر، منظریه، قهجاورستان، گلشن، کرکوند، زیباشهر، افوس، میمه، دامنه، ابریشم، بادرود و برف انبار آماده ارائه به کمیسیون ماده ۵ است.

وی ادامه داد: طرح‌های تفصیلی برای برخی شهرها به صورت دو مرحله‌ای و با همکاری شهرداری‌ها انجام خواهد شد. از این بین ۱۵ طرح برای شهرهای شهرهای اژیه، تودشک، محمدآباد، ورزنه، دولت‌آباد، کمشچه، بویین و میاندشت، عسگران، وزوان، چرمهین، خالدآباد، نیکاباد، طالخونچه، نصرآباد و دیزیچه مرحله اول طرح تفصیلی آنها تهیه شده است، طرح تفصیلی ۱۳ شهر دیگر شامل لایبید، ورنامخواست، سمیرم، نجف آباد، خمینی شهر، اران و بیدگل، گز، اردستان، زواره، محمدآباد، انارک، قهدریجان و گلپایگان در حال تهیه مرحله دوم است. در این میان طرح جامع نجف آباد و خمینی شهر بازنگری و جدید شده است، این در حالی است که طرح‌های تفصیلی بازنگری نمی‌شود.

این مسئول گفت: طرح جامع سند کلی توسعه شهر است و جهات توسعه شهر و کاربری‌ها به صورت کلی بررسی می‌کند، به دلیل ایجاد شهرهای جدید، اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها کمترین حاشیه نشینی را دارد. تمام شهرهای استان بافت فرسوده مصوب دارند تا از اعتبارات دولتی برای بهسازی آنها استفاده شود. در مجموع یکی از اهداف اصلی ما، طرح‌های تفصیلی بوده که با اولویت بندی در حال انجام است. یک سری موارد و مشکلات جاری وجود دارد که در قالب طرح تفصیلی برطرف نمی‌شود، این موارد در کمیسیون ماده ۵ بررسی و پیگیری خواهد شد.

بناییان گفت: کمیسیون ماده ۵ در سال جاری، ۳۹ جلسه تشکیل داده است که تعداد مصوبات آن ۶۳۰ عدد می‌رسد. همچنین هفت جلسه در کارگروه استان (موارد خارج شهر) برگزار شده که تعداد مصوبات آن ۶۲۶ عدد است که ۳۸۹ عدد آن در شش جلسه به تصویب شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان رسیده است. درگذشته جلسات کارگروه با حضور استاندار و در صورت غیاب با حضور معاون عمرانی استاندار تشکیل می‌شد اما در دو سال اخیر الزام شد که جلسات با ریاست استاندار تشکیل شود که به علت مشغله زیاد استاندارد، برگزاری جلسات کارگروه محدود می‌شد. به همین دلیل گروه‌های کاری به صورت تخصصی در زیرمجموعه کارگروه‌ها تشکیل شد. به عنوان مثال گروه کاری میراث فرهنگی برای بررسی موارد میراث فرهنگی و گردشگری با دبیری میراث فرهنگی تشکیل شد.

وی افزود: ۷۰ درصد پرونده‌های تعیین یا تغییر کاربری مربوط به بخش کشاورزی است و به همین علت یکی از عمده‌ترین مواردی که در گروه‌های کاری بررسی می‌شود موارد و مشکلات در رابطه با جهاد کشاورزی (دامداری‌ها، گلخانه‌ها و…) و زمین‌های کشاورزی است که برای برطرف کردن مشکلات این بخش، گروه کاری طرح‌های وابسته به کشاورزی ویژه برای آنها تشکیل شد. اخیراً نیز گروه کاری تخصصی برای صنایع و درخواست‌های صنعتی تحت عنوان گروه کاری صمت تشکیل شد. گروه کاری عشایری روستایی نیز در خصوص موارد مرتبط با روستاها را بررسی می‌کند. همچنین گروه کاری‌های موارد داخل و خارج از حریم داریم که غیر از سایر گروه‌کاری ها، به سایر موارد داخل و خارج حریم شهر بررسی خواهد کرد. نتایج تمام این گروه‌های کاری در گروه کاری تلفیق با ریاست معاون عمرانی استاندار بررسی خواهد شد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: اولویت بررسی موضوعات مسائل و مشکلات، مصرف آب و آب‌بری طرح‌ها است. با توجه به این مهم، بسیاری از طرح‌ها برگشت می‌خورند، بنابراین در مصرف آب و انرژی طرح‌های ارجاع شده سختگیری بسیاری می‌شود.

بناییان اظهار کرد: برای روستاهایی که به شهر تبدیل می‌شوند طرح هادی در نظر گرفته خواهد شد که متولی آن استانداری است، پنج شهر باغشاد، سین، زازران، زیار و طرقرود طرح هادی مصوب دارند و طرح هادی هفت شهر بوستان زر، بیده، فتح آباد، طاد، ده سرخ، اشترجان و مینادشت که اخیراً به شهر تبدیل شده‌اند در حال انجام است و تعداد ۱۰۲ شهر حداقل یکی از طرح‌های جامع یا تفصیلی را دارا هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.