کد خبر : 8189
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 فوریه 2023 - 16:40

نگاه انقلاب به جهانی شدن آثار تاریخی اصفهان

نگاه انقلاب به جهانی شدن آثار تاریخی اصفهان

یک جهان از هُنر مردمان ایران زمین می گویند نگاه انقلاب به جهانی شدن آثار تاریخی اصفهان زیبایی و چشم نوازی آثار تاریخی و هُنر مردمان نصف جهان پس از انقلاب در دنیا پرسر و صدا شده است . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛  مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه روند

‫قنوات وَزوان from www.kojaro.com‬‎

یک جهان از هُنر مردمان ایران زمین می گویند

نگاه انقلاب به جهانی شدن آثار تاریخی اصفهان

زیبایی و چشم نوازی آثار تاریخی و هُنر مردمان نصف جهان پس از انقلاب در دنیا پرسر و صدا شده است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛  مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه روند ثبت آثار فرهنگی  و تاریخی در فهرست جهانی یونسکو همواره با پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی به لحاظ فرآیند حقوقی و بین‌المللی همراه است، گفت: آمار ثبت آثار  استان در یونسکو نشان میدهد همه آثار بین اللملی اصفهان در چهار دهه گذشته به ثبت جهانی رسیده است.

علیرضا ایزدی افزود: میدان امام خمینی (ره) اصفهان، یکی از بزرگترین میادین تاریخی جهان است که دراولین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸به ثبت جهانی رسید.

وی اشاره کرد: در میان آثار ثبت شده جهانی مسجد جامع اصفهان به چشم میخورد بنایی که اولین مسجد ثبت شده جهانی بین ۵۷ کشور اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در بین باغ‌های موجود در کشور باغ موزه چهل ستون اصفهان جهانی است و کنار این باغ موزه باغ فین کاشان، قنوات وَزوان، مُزدآباد و مون هم در این سال‌ها ثبت جهانی شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه برای فراهم شدن فرآیند ثبت جهانی اماکن و آثار ملموس و ناملموس ابتدا باید این آثار به ثبت ملی برسد، گفت: کنار آثار ملموس ثبت جهانی اصفهان، دو اثر مهارت بافت فرش کاشان، و مراسم قالی شویان مشهد اردهال هم پس از انقلاب به ثبت جهانی آثار ناملموس رسیده و نمودار ثبت ملی در استان اصفهان هم در ۴ دهه گذشته با رشد همراه بوده است.

وی اضافه کرد: فرآیند ثبت جهانی کلیسای۴۰۰ ساله وانک، روستای ابیانه و ۱۴ کاروانسرای تاریخی  نیز در حال تکمیل شدن است.

هم اکنون هزار و ۷۸۰ اثر در استان به ثبت ملی رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.