کد خبر : 7976
تاریخ انتشار : جمعه 26 آگوست 2022 - 8:34

شتاب گرفتن قطار گردشگری اصفهان با حمایت از سرمایه‌گذاری و ثبت جهانی میراث

شتاب گرفتن قطار گردشگری اصفهان با حمایت از سرمایه‌گذاری و ثبت جهانی میراث

اصفهان – ایرنا – صنعت گردشگری اصفهان در یک سال اخیر با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه‌های مختلف مانند حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنایع دستی و ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی و میراث ناملموس، روند رو به رشدی در پیش گرفته است. به گزارش حوزه استان‌های ایرنا، یک سال از سپردن

اصفهان – ایرنا – صنعت گردشگری اصفهان در یک سال اخیر با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه‌های مختلف مانند حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنایع دستی و ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی و میراث ناملموس، روند رو به رشدی در پیش گرفته است.

به گزارش حوزه استان‌های ایرنا، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به‌سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد باگذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به توفیقات مرتبط با صنعت گردشگری و بخش های میراث فرهنگی و صنایع دستی در استان اصفهان خواهیم پرداخت.

اصفهان بعنوان یکی از قطب های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و دارای ۳۲ هزار اثر تاریخی غیر منقول شناسایی شده است که تا کنون از میان آنها یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و هفت اثر به ثبت جهانی رسیده است.

این استان، ۷۰ روستا و ۸۳ شهر دارای بافت تاریخی، ۴۲ موزه با ۳۲ هزار و ۵۰۰ شیء تاریخی، حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان‌پذیر با افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد و بعنوان قطب بوم‌گردی کشور نیز شناخته می شود.

اصفهان بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن ایران ایفا کرده و از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا، ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است که تاکنون بیش از ۴۰ هزار هنرمند شاغل در این بخش ساماندهی شدند.

با توجه به ظرفیت های عظیم اصفهان در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نقش آن در اقتصاد و توسعه پایدار کشور، دولت سیزدهم در یک سال اخیر و با وجود مسائل و مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، برای رشد این بخش‌ها و خارج کردن آنها از رُکود دوران کرونا تلاش کرد بطوریکه از نوروز امسال و با رفع برخی از محدودیت های کرونایی، شاهد جان گرفتن دوباره این عرصه ها بویژه صنعت گردشگری در استان بودیم.

از طرفی بر اساس چشم انداز و سند آمایش سرزمین اصفهان، گردشگری و صنایع دستی یکی از ۲ محور اصلی توسعه پایدار استان به‌شمار می آید و به گفته سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، بی توجهی به آنها به معنی نادیده گرفتن آینده است و در زمینه گردشگری، کارگروه اقتصاد گردشگری تشکیل شده است.

سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی در صنعت گردشگری اصفهان

حمایت از سرمایه گذاری در گردشگری، یکی از راهبردهای دولت در یک سال اخیر بمنظور رونق هرچه بیشتر این صنعت بوده است تا علاوه بر جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی، بتوان از این ظرفیت در مسیر توسعه پایدار و اقتصاد غیر نفتی به خوبی بهره گرفت و فرصت های شغلی هرچه بیشتری ایجاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه در یک سال اخیر در بخش سرمایه گذاری ۳۵۰ مورد موافقت اولیه در استان صادر شده است، اظهار داشت: در یک سال اخیر اتفاق های خوبی در زمینه سرمایه گذاری در استان افتاده است که نتایج آن را در ۲ تا سه آینده به خوبی خواهیم دید.

علیرضا ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک سال اخیر ۸۵ مورد موافقت اصولی و ۵۶ مورد مجوز ایجاد با پیش بینی شغل سه هزار و ۶۷۴ نفر و حجم سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نوع نگاه به سرمایه گذاری باید تغییر کند، تصریح کرد: ما باید منافع بخش خصوصی را با قوانین تضمین کنیم تا زمینه مناسب برای ورود آنها در صنعت گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

وی یکی از راهبردهای اساسی اداره کل میراث فرهنگی در یک سال اخیر را حمایت از سرمایه گذار داخلی و خارجی دانست و اضافه کرد: توسعه پایدار بدون ورود سرمایه گذار امکان پذیر نیست و با توجه به ظرفیت ها و بازاری که اصفهان دارد امیدواریم این روند رو به رشد بویژه در دوران پسا کرونا تداوم داشته باشد.

ایزدی با تاکید بر ضرورت حذف موانع از پیش پای سرمایه گذاران، گفت: در یک سال اخیر تلاش شد تا مشکلات و مسائل موجود برای صدور مجوزهای سرمایه گذاری مانند ایجاد هتل و مناطق نمونه گردشگری برطرف و با نگاه تسهیلگری به امور آنها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر واحدهای بوم‌گردی، رتبه نخست کشوری را دارد، افزود: بدون شک حمایت از سرمایه گذاران گردشگری بویژه در این بخش سرعت رشد آنها از نظر کمی و کیفی را افزایش می دهد.

ثبت ۲۲ اثر ملی و پیگیری ثبت جهانی ۹ کاروانسرای تاریخی

بر اساس اطلاعات روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، در یک سال اخیر پرونده ثبت ۹ کاروانسرای تاریخی استان در فهرست میراث جهانی تهیه و پیگیری شد که با تحقق این کار، تعداد آثار ثبت جهانی استان اصفهان به ۱۸ مورد افزایش می یابد.

تا کنون هفت میراث غیر منقول به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های “وزوان” ،”مزدآباد” و “مون” و ۲ مورد میراث ناملموس شامل آیین قالیشویان کاشان و مهارت بافت قالی کاشان به ثبت جهانی رسیده است.

کاروانسراهای نامزد ثبت جهانی نیز شامل نیستانک در نایین، کوهپایه، شیخ‌علی‌خان‌زنگنه (جهادآباد) و گز در شهرستان شاهین‌شهر و میمه، مهیار و امین‌آباد در شهرضا، گبری و مرنجاب شهرستان کاشان، آران‌ و بیدگل و عباسی در شهر اصفهان است.

همچنین در یک سال اخیر ۲۲ اثر شامل هفت اثر منقول و ۱۵ اثر غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و تعداد ثبت حرائم آثار غیر منقول ۱۲۰ مورد، آثار معنوی در فهرست آثار ملی ۱۹ اثر و آثار طبیعی در فهرست آثار ملی ۱۲ اثر بوده است.

سه موزه تخصصی در استان اصفهان در یک سال اخیر افتتاح شد و تعداد موزه ها به ۴۲ واحد رسیده است؛ موزه های استان اردیبهشت امسال در سیزدهمین آیین انتخاب موزه برتر “ایکوم” موفق به کسب ۲۸ رتبه برتر شدند.

بر اساس این گزارش، در یک سال اخیر پرونده بازنگری محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی و معماری محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان (پهنه شماره ۲ مسجد جامع عتیق و آثار اطراف آن) شامل ۱۱۹ اثر تاریخی تهیه و تصویب شد و بیش از ۳۵۰ کارگاه مرمتی در سطح استان توسط بخش خصوصی دایر بود که ۳۰۰ مورد آن توسط سرمایه گذار در دست احیا بعنوان تاسیسات گردشگری است.

از بین کارگاه های مرمتی، ۱۲ کارگاه در پایگاه های جهانی و ملی استان دایر بوده که مرمت گنبدهای مسجدهای شیخ لطف الله و جامع عباسی، تزیینات عالی قاپو، بخش هایی از بنای مسجد جامع عتیق و باغ موزه فین، ایوان چهلستون، بافت ابیانه و زواره و بام های میدان نقش جهان از آن جمله است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، در یک سال اخیر در حوزه میراث در حوزه ثبت و شناسنامه دار کردن هویت میراثی ملموس و غیر ملموس استان اقدامات خوبی انجام شد و با احیای برخی از آنها، شناسنامه فرهنگی و تمدنی اصفهان بیش از پیش برای مردم و دنیا معرفی می شود.

ایزدی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مرمت آثار تاریخی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما رویکرد شفاف سازی را در این  زمینه در پیش گرفتیم هرچند هزینه هایی برای ما بهمراه داشت اما در این دولت می کوشیم تا مسائل خود را بی پرده با مردم مطرح کنیم زیرا به آنها ایمان داریم.

وی به مسائل پیش آمده درباره مرمت گنبد مسجد تاریخی امام نیز اشاره و اضافه کرد: مباحثی در این زمینه مطرح شد که بخشی از آنها وارد است که از جمله دلایل بوجود آمدن آن می توان به عدم شفاف سازی، فاصله با قوه متفکر جامعه یعنی بخش دانشگاهی و اعتبارات اشاره کرد.

کسب ۷۴ مهر اصالت ملی صنایع دستی 

کسب ۷۴ مهر اصالت ملی در ششمین داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی، واگذاری صدور پروانه های فعالیت فروشگاهی به معاونت صنایع دستی استان و مشارکت در برگزاری ۷۷ بازارچه صنایع دستی با ۷۴۰ غرفه در استان نیز از جمله اقدامات انجام شده در یک سال اخیر در زمینه صنایع دستی اصفهان است.

همچنین در بخش گردشگری ۲۲۳ مورد تمدید پروانه بهره برداری، ۴۸ مورد صدور پروانه بهره برداری، ۱۷ مورد صدور گواهی گردشگری سلامت، ۶۳ مورد صدور گواهینامه کیفیت استاندارد و برگزاری ۵۰ جشنواره انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه کسب مهر اصالت ملی بخش صنایع دستی استان در یک سال اخیر پیگیری و با نتایج خوبی همراه شد، خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر در تعامل با فرمانداران، بازارچه های صنایع دستی در شهرستان ها برپا شد که به رونق این هنر صنعت کمک بسیاری می کند.

ایزدی همچنین با اشاره به اینکه نوروز امسال با افزایش چشمگیر گردشگران مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: با مجموعه اقدامات و حمایت های صورت گرفته مانند پرداخت تسهیلات نیز پیش بینی می شود که مهر امسال، فصل گردشگری پُرباری بویژه برای جذب گردشگران خارجی داشته باشیم.

وی به تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور و هیات دولت به بخش میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اشاره و تاکید کرد: این رقم در مقایسه با سایر استان ها، قابل توجه است و امیدواریم با تخصیص این اعتبار، بخشی از عقب ماندگی های چند سال اخیر در این عرصه جبران شود.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: یکی از نقاط مثبت و قوت اقدامات دولت در یک سال اخیر، همراهی و همکاری با بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری است.

کریم بیگی با بیان اینکه در این مدت، اختیارات بیشتری به بخش خصوصی در انجام فرایندهای مختلف داده شد، افزود: نظارت بر واحدهای صنفی، نرخ‌گذاری و حمایت از سرمایه گذاران از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه تفویض این اختیارات و کمک های صورت گرفته باعث شد تا تصمیم های مناسبی برای رشد بخش های مختلف گردشگری و میراث فرهنگی در استان گرفته شود، اظهار داشت: در این مدت تسهیلاتی نیز از محل تبصره ۱۸ برای حمایت از فعالان بخش خصوصی مصوب شده اما لازم است سقف آن افزایش یابد تا بتوان از آن بعنوان سرمایه مناسبی برای توسعه استفاده کرد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه برخی مباحث در سطح کلان مطرح است و در داخل استان ها قابل حل نیست، خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم که در زمینه مواردی مانند معافیت مالیاتی، انرژی و نرخ ارزی ارائه خدمات به گردشگران خارجی همراهی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.