کد خبر : 7467
تاریخ انتشار : شنبه 4 ژوئن 2022 - 5:55

سفر نامه وزوان tv: وقتی آب باشد آبادی هست ، آب،آبادانی (( وَ جَعَلنا مِن الماءَ کُلُّ شَی ء حَیّ و ما زندگانی هر چیزی را از آب قرار دادیم (سوره انبیاء آیه ۳۰)

سفر نامه وزوان tv: وقتی آب باشد آبادی هست ، آب،آبادانی (( وَ جَعَلنا مِن الماءَ کُلُّ شَی ء حَیّ و ما زندگانی هر چیزی را از آب قرار دادیم (سوره انبیاء آیه ۳۰)

https://telewebion.com/episode/0x1b5e75f وقتی آب باشد آبادی هست آب،آبادانی (( وَ جَعَلنا مِن الماءَ کُلُّ شَی ء حَیّ و ما زندگانی هر چیزی را از آب قرار دادیم (سوره انبیاء آیه ۳۰) .)) قنات وزوان در سه کیلومتری شمال شهر وزوان، در استان اصفهان قرار دارد و قدمت آن به دوران پیش از اسلام و زمان ساسانیان بازمی‌گردد. با ۶۴

https://telewebion.com/episode/0x1b5e75f

وقتی آب باشد آبادی هست

آب،آبادانی (( وَ جَعَلنا مِن الماءَ کُلُّ شَی ء حَیّ و ما زندگانی هر چیزی را از آب قرار دادیم (سوره انبیاء آیه ۳۰) .))

وقتی آب باشد آبادی هست

قنات وزوان در سه کیلومتری شمال شهر وزوان، در استان اصفهان قرار دارد و قدمت آن به دوران پیش از اسلام و زمان ساسانیان بازمی‌گردد. با ۶۴ حلقه، قنات طولی معادل ۴۳کیلو متر دارد و عمق مادر چاه آن ۱۸ متر است. قنات وزوان با داشتن سد زیرزمینی، قادر به ذخیره آب در فصولی که کشاورزان نیاز به آب ندارند، است. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، این قنات در یک پرونده به نام قنات‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی وزوان به‌شمار می‌رود. 

چکیده: قنات  وزوان

https://telewebion.com/episode/0x1b5e75f

هنگامی که حضرت علی (ع) به قصد ازدواج با فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت، پیامبر به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را بگشای، که این همان است که خدا و رسولش او را دوست دارند.» ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی (ع) داخل شد. در حالی که امام اول شیعیان در کمال حجب، حیا و خجالت بود پیامبر (ص) فرمود: علی جان حاجتی داری؟ آسوده باش، امیدوارم که حاجت تو برآورده شود. علی (ع) نیز قصد خود را بازگو نمود و از فاطمه (س) خواستگاری نمود. پیامبر فرمود: چه چیزی برای تو است که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ ایشان عرض کرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن.

هر چند از نظر تاریخی در مورد مبلغ فروش زره حضرت علی (ع) بین ۴۰۰، ۴۸۰ و ۵۰۰ درهم، تفاوت است اما اگر فرض کنیم ۵۰۰ درهم که البته نقل قوی‌تر هم است در نظر بگیریم از آنجایی که هر ۱۰۰ درهم یک دینار، هر دینار یک مثقال طلا وهر مثقال معادل ۲۳ گرم طلا است. هر سکه بها آزادی تقریباً ۸٫۱ گرم است؛ ۲۳ تقسیم بر ۸٫۱ می‌شود ۲٫۸ که تقریباً می‌شود ۳ سکه بهار آزادی. از این رو ۵۰۰ درهم تقریباً معادل ۱۴ سکه بهار آزادی است.

لکن قدر مسلم این است که مهریه آن حضرت بیشتر از پانصد در هم و کمتر از چهار صد درهم نبوده است، و این مقدار -پانصد درهم- عبارت از مقدار مهریه‌ای است که رسول خدا (ص) برای کلیه زنان و دخترانش تعیین نموده و از آن تعبیر به مهر السنه هم می‌شود و این سیره الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام قرار گرفت.

با این وجود چرا گفته می‌شود آب مهریه زهراست و یا اینکه چرا در منابر و روضه‌ها بارها  و بارها شنیده‌ایم آب فرات را بر روی پسر فاطمه (س) بستند، در حالی که مهر مادرش بوده است. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟

این مطلب که در زبان بعضی از مردم مشهور شده که آب مهریه حضرت زهرا (س) است منشأ روایی دارد که به چند نمونه از این روایات اشاره می‌شود:
امام باقر ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند:
جُعِلَتْ لها فی الارض اربعه انهار: الفرات و نیل مصر و نهروان و نهر بلخ.
یعنی چهار نهر فرات، نیل، نهروان و بلخ در روی زمین برای حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ قرار داده شده است. (۱)

و همچنین در حدیث دیگر آمده که: امام باقر (ع) فرمودند: مهریه حضرت زهرا (س) در آسمان یک پنجم دنیا و ثلث بهشت و چهار رود از رودهای دنیا. فرات، نیل، نهروان و بلخ مقرر شده و در زمین هم مهر السنه یعنی پانصد درهم بوده است. (۲)

بنابراین معنی «آب مهریه زهر است»، عبارت از، آب رودهایی است که خداوند متعال آنها را به عنوان مهریه در روی زمین برای آن حضرت قرار داده و چون که این چهار رود آب‌های زیادی در ذخیره دارند، بدین لحاظ تعبیر به «آب مهریه زهر است» می‌کنند.

علت این نوع مهریه این است که حضرت زهرا سلام الله علیها را خداوند به حضرت علی علیه السلام تزویج کرده است و وقتی که خداوند دختری را به عقد پسری درآورد هدیه‌ای به آن پسر می‌دهد. هدیه خداوند به‌طور حتم یک هدیه مهمی خواهد بود.

https://telewebion.com/episode/0x1b5e75f

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.