کد خبر : 7440
تاریخ انتشار : جمعه 3 ژوئن 2022 - 20:13

شهروزوان با رادیو اصفهان

شهروزوان با رادیو اصفهان

http://isfahan.irib.ir/-/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86 http://isfahan.irib.ir/-/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86 https://static.telewebion.com/episodeImages/YWVjNzEyYTVlZDQ5ZDg5NzEyOGEwZGJlMWVkNGRkZjA0NzViYWJlMjMwY2E1N2MwNWFkNWVkMDY2N2UwNWFhYg/default وَزوان شهری است از توابع میمه که در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان-تهران قرار دارد. از لحاظ تقسیمات کشوری تابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه است و به فاصله سه کیلومتری مرکز بخش که شهر میمه‌است واقع شده‌است.شهر وزوان ، از جنوب به روستای ونداده، از غرب به روستای

http://isfahan.irib.ir/-/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86

http://isfahan.irib.ir/-/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86

شهر وزوان

https://static.telewebion.com/episodeImages/YWVjNzEyYTVlZDQ5ZDg5NzEyOGEwZGJlMWVkNGRkZjA0NzViYWJlMjMwY2E1N2MwNWFkNWVkMDY2N2UwNWFhYg/default

شهر وزوان


وَزوان شهری است از توابع میمه که در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان-تهران قرار دارد. از لحاظ تقسیمات کشوری تابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه است و به فاصله سه کیلومتری مرکز بخش که شهر میمه‌است واقع شده‌است.
شهر وزوان ، از جنوب به روستای ونداده، از غرب به روستای اذان واز جنوب غرب به روستای قاسم آباد و از سمت شمال غرب به روستای زیاد آباد و جاده اصلی روستاهای حسن رباط، لوشاب و لای بید محدود می‌گردد.
وزوان در دشتی نیمه هموار در میانه دشت جلگه‌ای میمه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً ۲۰۰۰متر می‌باشد. موقعیت جغرافیای شهر موجب شده که این شهر دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک باشد.
قبل از ریاست و کدخدایی «خان بابا خان هدایتی» بر وزوان، گروهی به رهبری حاجی خان پاکزاد به خانه خان بابا خان در این محله حمله کرده و اموال وی را به غارت بردند که اینکار باعث شکایت وی از حاجی خان به مجلس شورای ملی شد
شهر وزوان در منتهی الیه شمالی استان اصفهان و در ۳۳ درجه و ۲۴ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۱ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این شهر از شمال به شهر میمه و از شرق به کوههای کرکس از بلندی فلات مرکزی ایران محدود است و از جنوب به شاهین شهر و از غرب به شهرستان های گلپایگان و نجف آباد محدود می شود. فاصله شهر تا اصفهان ۸۵ کیلومتر و تا شاهین شهر ۷۰ کیلومتر و تا تهران ۳۱۴ کیلومتر می باشد .
وزوان در دشتی نیمه هموار در میانه دشت جلگه‌ای میمه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً ۲۰۰۰متر می‌باشد. موقعیت جغرافیای شهر موجب شده که این شهر دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک باشد.
مساحت این شهر ۵۴۸ هکتار می باشد.
میزان جمعیت این شهر بالای ۴۵۰۰ نفر می باشد.
از نظر هویت شهر، شهر از نقطه نظر تاریخی یکی از شهرهای قدیمی استان بوده که متأسفانه بسیاری از جلوه ها و نمادهای باستانی از جمله آتشکده معروف وزوان و بسیاری از ابنیه و قلاع قدیمی خود را بر اثر بی توجهی مسئولین از دست داده است.
امروزه بهترین و معتبر ترین سند قدمت این شهر گویش محلی مردم که یکی از زبانهای مستقل و فعال قبل از اسلام در نواحی مرکزی ایران بوده و بیشتر لغات و اصطلاحات آن از لغات پهلوی اشکانی و ساسانی،اوستایی، فارسی دری و لغات دخیل ترکستانی و عربی تشکیل شده است.

شهر وزوان- میمه –کوههای کرکس –روستای ونداده –آتشکده –خان بابا هدایتی –په

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.