کد خبر : 7427
تاریخ انتشار : جمعه 3 ژوئن 2022 - 7:18

جلسه شهردار و رئیس شورای شهروزوان با فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه های میراث ملی و جهانی ، جهت اعتبار اجرای پروژه برق رسانی به قنات جهانی وزوان

جلسه شهردار و رئیس شورای شهروزوان با فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه های میراث ملی و جهانی ، جهت اعتبار اجرای پروژه برق رسانی به قنات جهانی وزوان

جلسه شهردار و رئیس شورای شهروزوان با فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه های میراث ملی و جهانی ، جهت اعتبار اجرای پروژه برق رسانی به قنات جهانی وزوان منشور رفتار حرفه‌­ای و اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان ،در مقابل وزراتخانه میراث‌فرهنگی،

جلسه شهردار و رئیس شورای شهروزوان با فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه های میراث ملی و جهانی ، جهت اعتبار اجرای پروژه برق رسانی به قنات جهانی وزوان

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 7e760a1a-e91d-4496-a811-ae318c0f8db5-1024x768.jpg است

منشور رفتار حرفه‌­ای و اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان ،در مقابل وزراتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شما انتظار دارد،میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درسند چشم انداز ۲۰ ساله،وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شما حق دارید:از ما بخواهید در این امور به شما کمک کنیم:

جلسه شهردار و رئیس شورای شهر با معاون امور پایگاه قناتهای جهانی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور در خصوص تامین اعتبار اجرای پروژه برق رسانی به قنات جهانی وزوان

«منشور رفتار حرفه‌­ای و اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»

  • خدا محوری:

بر این باوریم کسب رضایت حق­تعالی در رأس تمام امور بوده و عبودیت، تهذیب نفس و رستگاری محور اصلی توسعه و رشد بشریت بوده و در این مسیر حفظ شعائر الهی را مقدّم می­‌شماریم.

  • ولایت‌­مداری:

بر این باوریم که دست­یابی به موفقیت دنیوی و سعادت اخروی جز در سایه اجرای احکام، مبانی دین مبین اسلام، پیروی و اطاعت عملی از ولایت مطلقه فقیه میسّر نخواهد بود.

  • قانون­‌مداری:

براین باوریم که می‌­بایست رعایت عدل و انصاف را سرلوحه امور قرار داده و در کلیه تصمیم‌­گیری‌­ها به شکل بی­‌طرفانه و مطابق با قوانین و مقررات، اختیارات خویش را اِعمال نماییم.

  • خدمت صادقانه و کارآمد:

متعهد می­‌شویم با حفظ و معرفی میراث فرهنگی، هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان پشتوانه حیات فرهنگی و هویّت­‌بخش، موجبات تحکیم هویت ملّی و وفاق اجتماعی را در جامعه فراهم سازیم و با توجه به نقش سازنده صنعت گردشگری در شکوفایی اقتصادی و اجتماعی با تکیه بر معیارهای  فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در جهت توسعه این صنعت بکوشیم.

  • صیانت از حقوق مردم :

متعهد می‌­شویم حفظ حقوق و مصالح عمومی را در تصمیم‌­گیری‌­ها و ارائه خدمت مدّنظر قرار داده و همواره بصورت شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط، پاسخگوی مردم باشیم.

  • وجدان کاری :

معتقدیم نسبت به ذی­نفعان و حرفه خود احساس مسئولیت داشته و کارهای محوله را به بهترین شکل و به طور دقیق و کامل با رعایت  اصول اخلاقی و اداری انجام دهیم.

  • امانت­داری:

معتقدیم منابع و امکانات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امانت و سرمایه ملّی بوده و در حفظ و استفاده مناسب از آن بکوشیم.

  • دانش­مداری:
  • تلاش می­‌کنیم افزایش آموخته­‌ها، بهبود نگرش، پرورش خلاقیت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان


 وزارت با خدمات‌گیرندگان پیمان می‌بندد در راستای اجرای تکالیف قانونی و نیز انتظارات منطقی این دو از دیگر کوشا بوده و بر پایبندی به این حقوق و تکالیف تاکید می‌کند. وزارت ماموریت اصلی خود را صیانت از حقوق مردم می‌داند و از آنها نیز انتظار دارد که انجام این ماموریت‌ها مشارکت و همکاری کنند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که در فضای صمیمانه ناشی از تفاهم و درک متقابل، نارسایی‌ها کاهش و ارتباط ما و شما همواره در فضایی صمیمی مبتنی بر احترام و قانونمندی ادامه یابد.

شما حق دارید:

از ما بخواهید در این امور به شما کمک کنیم:

  • آگاهی از حقوق و تکالیفی که در قوانین و مقررات وزارتخانه برای شما پیش‌بینی شده است.
  • آگاهی از ضوابط حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعه‌های باارزش فرهنگی تاریخی.
  • معرفی آثار باارزش فرهنگی تاریخی از طریق موزها و نمایشگاه‌ها و نظایر آن.
  • نحوه مشارکت در فعالیت‌های مربوط به شناسایی، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و نظارت بر آن.
  • نحوه ایجاد و فعالیت در انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح کشور.
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحقیقاتی، فنی و آموزشی، فروش تولیدات.
  • آموزش فنی و افزایش سطح مهارت و کارایی صنعت صنایع دستی و گردشگری.
  • نحوه اخذ تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی و کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی این‌گونه صنایع و تاسیسات گردشگری.
  • بازاریابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآورده‌های دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در داخل و خارج کشور.
  • آگاهی از استانداردها، ضوابط، مقررات و نظام‌نامه‌های ناظر بر احداث، ایجاد، اداره، توسعه و انحلال مراکز اقامتی، هتل مهمانسراها، مجتمع‌های پذیرایی، آژانس‌های خدماتی و مسافرتی و سایر مراکز و مجامع مرتبط با فعالیت‌های گردشگری.

از ما بخواهید در این موارد جانب انصاف را رعایت کنیم:

  • در هنگام مراجعه به واحدها با شما برخورد محترمانه داشته باشیم.
  • برای وقت شما ارزش لازم را قائل شویم.
  • در ارائه خدمت به شما نهایت دقت و تلاش را به منظور انطباق آنها با قوانین و مقررات به کار گیریم.
  • تعهدات قانونی خود را در قبال شما به طور کامل ادا کنیم.

از ما بخواهید به اعتراضات شما در این موارد رسیدگی کنیم:

  • ترتیبی اتخاذ نماییم تا مراجعات مستقیم شما به وزارتخانه تا حد امکان کاهش یابد.
  • حداکثر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات و اثربخشی آن‌ها به کار گیریم.
  • به دعاوی شما از ارائه‌کنندگان خدمات و تاسیسات گردشگری با رعایت قوانین و حقوق متقابل رسیدگی کنیم.
  • پیچیدگی موجود در قوانین و مقررات و روش‌های اجرایی آن را تسهیل کنیم.

در مقابل وزراتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شما انتظار دارد:

  • با حقوق و تکالیف خود، ضوابط و مقررات وزارتخانه (راجع به آثار تاریخی-فرهنگی، تاسیسات گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی) به طور کامل آشنا شده و آنها را رعایت کنید.
  • از خدمات و امکانات وزارت (موزه‌ها، اماکن تاریخی-فرهنگی، اماکن و جاذبه‌های گردشگری، منسوجات و تولیدات صنایع‌دستی مرکز اسناد و کتابخانه‌ها و …) به نحو شایسته و منطقی استفاده کنید.
  • سفیر خوبی برای معرفی آثار تاریخی-فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور باشید.
  • قبل از هرگونه سفر تفریحی در قالب تور (در داخل و خارج از کشور) از کیفیت تور، استعلام مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری از طریق ادارات کل استانی و یا پرتال وزارت، مطالعه قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات کافی را کسب کنید و قوانین و مقررات مربوط به مجازات‌های بازدارنده در رابطه با آثار تاریخی-فرهنگی، حفاری غیرمجاز، استفاده از وسایل فلزیاب، مرمت املاک ثبت‌شده در فهرست آثار تاریخی ملی و جهانی، و… را مطالعه و رعایت کنید.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درسند چشم انداز ۲۰ ساله

بند اول سند چشم انداز: دستیابی به مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور از جمله مصادیق فرهنگ و تاریخ کشورمان میراث فرهنگی کشور می‌باشد که به حفظ، احیاء و نگهداری میراث فرهنگی کاملاً در راستای اهداف آرمانی کشور بوده و توجه به آن از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه کشور می‌باشد.

بند ششم سند چشم انداز: رسیدن به جایگاه اول اقتصادی در سطح منطقه آسیای جنوبی و غربی است که با تأکید بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل حاصل خواهد شد.

بند هشتم سند چشم‌انداز: توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشورمان باعث تعامل سازنده و مؤثر با جهان و رشد پر شتاب اقتصاد همراه با بهبود توزیع در کشور خواهد شد.

سیاست های کلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

  • دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در جهان به‌عنوان یکی از غنی‌ترین، کهن‌ترین و تأثیرگذارترین فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری، با ویژگی‌های طبیعی کم‌نظیر و برخوردار از تعاملی سازنده و الهام‌بخش در عرصه بین‌المللی
  • برخورداری از نظام مدیریت بروز و کارآمد، بهره‌مند از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی، توانا در تولید علم و فنآوری، با اتکا بر دانش پایه، منابع انسانی ماهر و مسئولیت‌پذیر، سرمایه اجتماعی روبه رشد، مبتنی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و ملی و مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور
  • برخورداری از نظام برنامه‌ریزی هدفمند با اقتصادی سالم، باثبات، رقابت‌پذیر و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهانی، با ایفای نقش مؤثر در اقتصاد ملی و منطبق بر مزیت‌های نسبی فرهنگی- تاریخی و طبیعی
  • بهره‌مندی از آثار فرهنگی-تاریخی و طبیعی و هنرهای سنتی، متکی بر نظام جامع شناخت و پژوهش، حفاظت، احیاء، ارتقاء و بهره‌برداری خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حیات فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی، تقویت حس مسئولیت عمومی، تحکیم هویت ملی و وفاق اجتماعی
  • بهره‌مندی از گردشگری پر رونق با محصولات متنوع، بازارهای سامان ‌یافته، خدمات استاندارد شده و دست یافتن به جایگاه برتر گردشگری منطقه و معرفی ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جهان به ویژه جهان اسلام

دفتر امور پایگاه ها

فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌هاشماره تماس : ۶۱۰۶۳۳۱۳
 شماره نمابر: ۶۱۰۶۳۷۶۶

هسته اولیه پایگاهها  در قالب پایگاههای باستان شناسی همچون شوش، تخت جمشید، هگمتانه، سیلک و … حدود یک قرن پیش شکل گرفت. پس از اتمام جنگ تحمیلی گسترش پایگاهها در دهه ۷۰ آغاز شد. سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ با فعالیت هماهنگ و مستمر ۶۵ پایگاه در قالب ملی و جهانی سال های رشد و شکوفایی پایگاهها به شمار می رود . تفکیک پایگاهها به صورت ملی و جهانی طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱صورت گرفت و پس از آن در سال ۱۳۹۲ مورد بازنگری و ساماندهی مجدد قرار گرفت.

در حال حاضر ۹۲ پایگاه ملی و ۲۴ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور در حیطه پژوهش، حفاظت، معرفی و مرمت  به صورت چند رشته ای فعالیت دارند. از تعداد یاد شده ۱۰ پایگاه  به تفکیک ۵ پایگاه جنگل های هیرکانی در استان های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان، ۴ پایگاه محور ساسانی در فیروزآباد،سروستان، شهر گور و بیشابور و پایگاه کاروانسراهای ایران مربوط به سال جاری (۱۳۹۸) است.


مأموریت

پایگاه های میراث جهانی و ملی در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام مند با بهره مندی از ظرفیت ها و توان علمی و تخصصی، ضمن ارتقاء حفاظت و صیانت از اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی- طبیعی پایگاه‌ها، زمینه‌ی ترویج و انتقال آن به نسل‌های آینده را فراهم خواهد کرد.

اهداف کلان

  • حفاظت، مرمت و صیانت از آثار  پایگاه های میراث ملی و جهانی منطبق با معیارهای بین المللی.
  • ایجاد ارتباط مستمر و شبکه داخلی بین پایگاه ها در سطح ملی جهت انتقال تجربیات در زمینه معرفی و آموزش، شیوه های مشارکت های درون و برون سازمانی، تدوین دستورالعمل های حفاظت و توسعه پایدار مشترک، فعالیت های پژوهشی و اجرایی.
  • همسان سازی کیفی پایگاه های ثبت جهانی (علمی ـ پژوهشی، اجرایی، منظری، ساختار اداری، تجهیزات، زیرساخت های گردشگری)
  • تعامل با مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی در سطح بین المللی که بتواند فضای مناسبی جهت گذراندن دوره‌های تخصصی و مطالعات کاربردی را فراهم آورده و یا فرصت‌های مطالعاتی در زمینه موضوعات مختلف حوزه پایگاه‌ها را در مراکز علمی و فرهنگی فراهم آورد.
  • دستیابی به استانداردهای مناسب علمی و پژوهشی جهت الگوسازی در زمینه صیانت و حفاظت از ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و معرفی و آموزش نیروی انسانی، در حوزه میراث فرهنگی و سایر ارگان ها و مجامع مرتبط با آن. 
  • ایجاد، آماده سازی و تکمیل زیرساخت های گردشگری پایگاه ها.
  • مشارکت مردمی در حفاظت و احیای ارزش‌های برجسته آثار پایگاه های میراث جهانی و ملی و ارتقای مسئولیت اجتماعی جوامع محلی.

راهبردها

  • ایجاد ساختاری پویا و کارآمد برای مدیریت یکپارچه امور و فعالیت های آثار شاخص میراث فرهنگی ایران.
  • ایجاد ساختار مشورتی و تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی (شامل شورای تخصصی امور پایگاه ها، هیات راهبردی و …) برای بهره مندی از توان کارشناسی و علمی موجود کشور.
  • برنامه‌ریزی جامع‌نگر در مورد موضوعات مدیریت حفاظت و انجام پژوهش‌های مستمر در خصوص مکان یا موضوع ویژه تاریخی، فرهنگی و طبیعی واقع در حوزه هر یک از پایگاه‌ها.
  • حفاظت، مرمت و احیاء میراث فرهنگیِ ملموس و ناملموس یا طبیعی واقع در محدوده عرصه و حریم پایگاه‌ها مطابق ضوابط بین‌المللی، همچنین ضوابطی که از سوی وزارت متبوع ارایه شده یا خواهد شد، متناسب با شرایط و نیازهای محل.
  • برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت جهت ایجاد و راه‌اندازی خدمات و امکانات گردشگری و توسعه و ترویج صنایع دستی محلی بر اساس  ضوابط ملی و بین المللی و متناسب با شرایط و نیازهای جوامع محلی.
  • تقویت ارتباط بین رشته‌های مختلف میراث فرهنگی در زمینه پژوهش، حفاظت، مرمت، معرفی، صنایع‌دستی، گردشگری و … در خصوص موضوعات واقع در محدوده پایگاه.
  • تقویت ارتباطات اداری و قانونی با کلیه دستگاه‌ها ونهادهای محلی و مردمی جهت حمایت از مکان ویژه تاریخی، فرهنگی و طبیعی و مشارکت دادن تمامی مسئولین محلی و متخصصین ذی‌ربط.
  • توزیع جغرافیایی متوازن پایگاه‌ها در راستای برقراری عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته به واسطه ارزش های فرهنگی-تاریخی.

وظایف

دفتر امور پایگاه ها موظف است تمامی امور مربوط به برنامه ریزی، نظارت و بازدید های دوره ای، بررسی گزارش های عملکرد و برنامه های سالانه، برگزاری جلسات مشورتی از قبیل شوراها و کمیته های فنی و سیاستگذاری در خصوص مسائل پژوهشی، فنی و اجرایی پایگاه ها را به انجام رساند؛ همچنین در جهت ارتقاء کیفیت علمی و اجرایی اعضای ستادی دفتر پایگاه ها و نیز نیروهای متخصص مستقر در هر یک از پایگاه های جهانی، منطبق با معیارها، ضوابط و استانداردهای تعیین شده از سوی یونسکو، فعالیت هایی از قبیل برگزاری همایش، کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی و ایجاد ارتباطات درون سازمانی، برون سازمانی و همچنین بین المللی را طراحی، برنامه ریزی و اجرا نماید.

 براساس رسالت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (در اجرای مواد ۲۹ و ۳۱ قانون مدیریت خدمات کشوری) و تبصره ۳ ماده ۵۷ قانون برنامه پنجم توسعه- مصوبه هیات محترم وزیران به شماره ۲۸۲۲۵/ت۴۶۷۷۳هـ مورخ ۱۷/۳/۱۳۹۱ مورد تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، معاونت نوسازی و تحول اداری، دفتر امور ساختارهای نظام اداری؛ آذرماه ۱۳۹۱، وظایف دفتر امور پایگاه ها در۲۰ بند به ترتیب زیر تهیه، تدوین و ابلاغ شده است:

  • سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌منظور تدوین برنامه اجرائی برای ایجاد هماهنگی در فعالیت پایگاه ها.
  • رسیدگی به مسایل و مشکلات پایگاه ها و انجام اقدامات لازم برای رفع آنها با همکاری و هماهنگی  واحدهای ذیربط.
  • فراهم آوردن زمینه لازم برای ارتباط هر چه بیشتر پایگاه ها با مراکز علمی- تحقیقاتی و دانشگاهی.
  • انجام پیگیری های لازم به منظور رعایت ضوابط و دستور العمل های ابلاغی از سوی معاونت های تخصصی و حسن اجرای وظایف محوله به پایگاه ها در راستای تحقق اهداف کلان سازمان.
  • مطالعه، بررسی و اقدام برای ایجاد و استقرار ساختار هیأت امنائی برای پایگاه های واجد شرایط لازم.
  • ایجاد هماهنگی و فراهم نمودن شرایط مناسب برای ارتباط مستمر پایگاه ها.
  • تهیه و تدوین روش های استاندارد جهت ارزیابی فعالیت پایگاه ها.
  • برنامه‌ریزی، نظارت و پیش بینی تمهیدات لازم برای تجهیز و پشتیبانی اداری، فنی و اجرائی پایگاه های کشور توسط واحدهای ذیربط.
  • برنامه‌ریزی به منظور رفع موانع و مشکلات مستحدثه با هماهنگی معاونت های تخصصی، سازمان های استانی و پایگاه ها.
  • تهیه و تنظیم و ارائه گزارش های لازم از وضعیت فعالیت ها و پیشرفت امور پایگاه ها.
  • انجام هماهنگی و همکاری با واحدهای ذیربط در خصوص معرفی پایگاه های میراث فرهنگی کشور در سطح  بین المللی.
  • همکاری با دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی برای ثبت جهانی پایگاه های واجد شرایط.
  • تشکیل شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری پایگاه ها به طور ماهیانه و اداره دبیرخانه آن.
  • جمع بندی و تنظیم برنامه های سالیانه پژوهشی و اجرایی پایگاه ها پس از تأیید معاونت های تخصصی سازمان و ارائه به شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری پایگاه ها جهت تصویب.
  • پیگیری تخصیص اعتبارات ملی، استانی و سایر اعتبارات بر اساس برنامه های مصوب شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری.
  • گزارش گیری از پایگاه ها، جمع بندی و ارائه آن به رئیس سازمان و معاونت های ذیربط بصورت دوره ای.
  • انجام هماهنگی با ریاست سازمان، معاونت‌های تخصصی و مدیران استانی برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی پایگاه ها.
  • برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های علمی برای توسعه منابع انسانی پایگاه ها.
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم برای کمک های فنی، مالی و کارشناسی به پایگاه های ملی و استانی.
  • انجام اقدامات، بررسی‌ها ومعرفی پایگاه ها در سطوح بین المللی.

فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌هاشماره تماس : ۶۱۰۶۳۳۱۳
 شماره نمابر: ۶۱۰۶۳۷۶۶

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.