کد خبر : 7250
تاریخ انتشار : شنبه 28 می 2022 - 17:53

سید جعفرحسینی نژاد:تقدیر و تشکرازهمشهریان عزیزکه میزبان اولین طبیعت گردان فرهنگیان استان تهران از وزوان و مقاله توسعه صنعت گردشگری +فیلم قنات جهانی

سید جعفرحسینی نژاد:تقدیر و تشکرازهمشهریان عزیزکه میزبان  اولین طبیعت گردان فرهنگیان استان تهران از وزوان  و مقاله توسعه صنعت گردشگری +فیلم قنات جهانی

برای اولین بار تور ویژه  بوم گردی توسط گروه طبیعت گردی فرهنگیان با همکاری صمیمانه خیریه آبشار عاطفه ها شعبه وزوان https://www.aparat.com/v/aIJih/%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%AA_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86 سلام به همشهریان عزیز وباز توفیقی دیگر حاصل شد که شهر عزیزمان میزبان طبیعت گردان فرهنگیان استان تهران را در آغوش بگیرد و از میهمانان فرهیخته و گرانقدری که عمری در تلاش بوده

برای اولین بار تور ویژه  بوم گردی توسط گروه طبیعت گردی فرهنگیان با همکاری صمیمانه خیریه آبشار عاطفه ها شعبه وزوان

https://www.aparat.com/v/aIJih/%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%AA_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86

سلام به همشهریان عزیز

وباز توفیقی دیگر حاصل شد که شهر عزیزمان میزبان طبیعت گردان فرهنگیان استان تهران را در آغوش بگیرد و از میهمانان فرهیخته و گرانقدری که عمری در تلاش بوده اند تا فرزندانی صالح و خدمتگذار را تقدیم سرزمینمان کند .

جا دارد اینجانب از همکاری و همدلی جناب مهندس شفیعی شهردار خدوم و دلسوز .همچنبن عزیزان و بزرگواران پرسنل خیریه آبشار عاطفه ها بخصوص سرکار خانم خانعلی و همسر عزیزشان برادر محرم مداح و نیز. استاد بزرگوار و معلم دلسوز و دغدغه مند مان جناب آقای طاحونه وآقای سمیع .

و زحمت کشان دیگر جناب آقای گندم کار. وآقای صاحبقرانی .پرسنل شهرداری و خاندان بزرگوار حاج خان پاکزاد و همه عزیزیانی که در هر چه بهتر پذیرایی کردن گروه طبیعت گرد استان تهران ما را همراهی نمودند صمیمانه قدر دانی و تشکر کنم .

باشد این مهم شروع طبیعت گردی شهرمان را فراهم آورد .

سپاس گزارم از همه عزیزان

سید جعفر

معرفی شهر وزوان :: شهرداری وزوان
بروشور جاذبه های گردشگری وزوان منتشر شد. – صبح میمه
رسانه مجازی نگاه - ویدئو های مرتبط

https://www.aparat.com/v/jQ4vg/%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%AA_%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%86_%28_%D8%B1%DA%AF_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D8%A8%DB%8C_%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86_%29_%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C

وزوان آنلاین

گردشگری صنعتی است که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسایل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است.  وَزوان شهری است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان-تهران قرار دارد و در یک محیط بکر و دور از هیاهوی شهرهای پرجمعیت و شلوغ کشور قرار دارد و با توجه به ویژگی های محیطی، جاذبه های فرهنگی و انسانی آن می تواند با مدیریت و برنامه ریزی علمی به قطب توریستی مهمی در سطح منطقه تبدیل گردد و یکی از محورهای مهم گردشگری کشور باشد. این شهر علی رغم برخورداری از ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه نمونه گردشگری، تعدد تصمیم گیران و مسایل مدیریتی، کمبود زیر ساخت ها و ضعف تبلیغات را به عنوان موانع اساسی در راه رسیدن به این هدف در مقابل خود دارد. با این حال، وجود زمینه اشتغال زایی، درآمد ارزی و سرمایه گذاری زیر بنایی، به ترتیب با امتیاز های دشتی نیمه هموار در میانه دشت جلگه‌ای میمه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً ۲۰۰۰متر می‌باشد  شهر از نقطه نظر تاریخی یکی از شهرهای قدیمی استان بوده که متأسفانه بسیاری از جلوه ها و نمادهای باستانی از جمله آتشکده معروف وزوان و بسیاری از ابنیه و قلاع قدیمی خود را بر اثر بی توجهی مسئولین از دست داده است.
امروزه بهترین و معتبر ترین سند قدمت این شهر گویش محلی مردم که یکی از زبانهای مستقل و فعال قبل از اسلام در نواحی مرکزی ایران بوده و بیشتر لغات و اصطلاحات آن از لغات پهلوی اشکانی و ساسانی،اوستایی، فارسی دری و لغات دخیل ترکستانی و عربی تشکیل شده است. مهمترین فرصت ها و وجود آثار تاریخی، قنات جهانی وزوان –  حمام تاریخی جذابیت های طبیعی به عنوان نقاط قوت و جاذب در کنار امکان توسعه و اصلاح نهادهای مدیریتی، تقویت تبلیغات، تعامل و هم فکری بین مسولان منطقه و سازمان های مرتبط با گردشگری و مردم و توسعه اکوتوریسم، از مهم ترین رهیافت ها به منظور توسعه گردشگری این ناحیه تلقی می گردند.

توسعه صنعت گردشگری به عوامل متعددی وابسته است که با در نظرگیری جاذبه‌های گردشگری ایران و موقعیت سیاسی و جغرافیایی منحصربه‌فرد آن، لزوم توجه به این عوامل احساس می‌شود.

امروزه صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین و متنوع ترین صنعت در جهان به حساب می‌آید. کشور ایران به‌رغم اینکه در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا از نظر برخورداری از جاذبه‌های گردشگری قرار دارد، از نظر جذب توریسم و گردشگر، نه‌تنها در بین کشورهای دنیا، بلکه در بین کشورهای خاورمیانه نیز جایگاه شایسته و مطلوبی ندارد.

توسعه گردشگری در ایران نیازمند توجه به مولفه‌هایی است که در پیشبرد این هدف موثر هستند. بند ۳۴ الگوی «ایرانی-اسلامی پیشرفت»، رمز توسعه گردشگری را حمایت بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آن می‌داند. بی‌گمان این جمله حرف تازه‌ای نیست و سال‌ها است که در گوشه کنار،  بین مسئولان و دولت‌مردان و عوامل دست‌اندرکار در امر گردشگری مطرح می‌شود. شاید این جمله باید از حالت گفتار خارج شده و شکل عملی به خود بگیرد و به‌صورت اجرایی پیاده شود تا بتوان به‌طور ملموس آن را در جامعه دید و از نتایج آن بهره برد.

در دولت یازدهم و دوازدهم، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بهره‌گیری از توجه بیشتر، در قالب سازمان‌یافته‌تری بنام وزارت‌خانه قرار گرفت و تلاش‌هایی در راستای بهبود و اثر بخشی این صنعت مهم انجام شد. این تلاش‌ها خالی از بی‌تجربگی‌ و آزمون‌و‌خطا نبوده است؛ اما به‌عنوان اولین قدم برای وزارت‌خانه‌ای نوپا در راهی طولانی، قابل چشم‌پوشی نیز نخواهد بود. اکنون با روی کار آمدن دولت سیزدهم، انتظارات بیشتری از وزارت‌خانه جدید احساس می‌شود تا با نگاهی به ظرفیت‌های بالقوه فراوان گردشگری در ایران، چشم‌اندازی شایسته را از این صنعت، به‌خصوص در رویارویی با دوران پساکرونا ترسیم کند.

آموزش 

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری آموزش است. نگاهی به سطح اطلاعات و میزان آشنایی مردم با جاذبه‌ها و مسائل گردشگری کشور به ‌وضوح نشان می‌دهد که امروزه در جامعه ما اطلاعات علمی و واقعی، حتی برای برجسته‌ترین کارشناسان در مورد توان بالقوه موجود گردشگری کشور ناکافی است. هنوز در دورترین نقاط این مرزوبوم، زمینه‌ها، توانایی‌های بالقوه و بالفعل زیادی در زمینه گردشگری وجود دارد که یا ناشناخته مانده است یا به‌لحاظ عدم وقوف لازم مردم و مسئولان به امور سیاحتی، همچنان بی‌اعتبار تلقی می‌شوند. یکی از مواردی که سبب جذب گردشگر و توسعه گردشگری در کشور می‌شود، آموزش نحوه صحیح برخورد کسانی است که در اقامتگاه‌های گردشگری فعالیت می‌کنند.

واضح است که گردشگرانی که برای اقامت و استراحت به جایی می‌روند، در صورت برخورد صحیح، رضایت بهتری خواهند داشت و آن اقامتگاه را به دیگران نیز پیشنهاد می‌دهند و همین سبب رونق کار می‌شود. زیرا جذب گردشگر، جذب ثروت و جذب ثروت، ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد. به‌طور کلی، زمانی گردشگری توسعه می‌یابد که از قالب آماتور خارج شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد متولی، وظیفه برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را متناسب با تک‌تک فعالان گردشگری بر عهده دارد و موظف است تا با استفاده از افراد با دانش در رده‌های اجرایی و مدیریتی، زمینه‌ لازم را برای حرفه‌ای‌گری فراهم کند 

حمایت از بخش خصوصی

بخش خصوصی در صورتی که صحیح آموزش ببیند، می‌تواند یکی از مولفه‌های مهم در توسعه گردشگری باشد

برای تشویق بخش خصوصی به همکاری در زمینه گردشگری باید این بخش را با گردشگری آشنا و آگاه کرد. اگر ما بخش خصوصی را مردم ایران تلقی کنیم، باید زمینه را برای آموزش علاقه‌مندان به وارد شدن به این فضا فراهم آوریم. بدیهی است که فراهم کردن زمینه آموزش مردم در مرحله اول، با توجه به نیازها و ظرفیت‌های هر منطقه، وظیفه ارگان‌هایی چون ادارات‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها خواهد بود. این ارگان باید نسبت به آموزش و آگاه‌سازی جامعه برای تحقق توسعه گردشگری به‌صورت عملی اقدام کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به توسعه گردشگری در بخش خصوصی کمک کند، آشنایی مردم در زمینه راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. با اینکه مدت زیادی است که در این زمینه صحبت می‌شود، هنوز هم بسیاری از مردم و کسانی که توانایی کار در این زمینه‌ها را دارند از چنین مواردی بی‌اطلاع هستند. ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر در زمینه احداث واحدهای بوم گردی توسط بخش خصوصی می‌تواند سبب حمایت بیشتر شود و به توسعه زیرساخت‌ها و مشارکت بیشتر و آگاهانه‌تر بخش خصوصی بیانجامد.

بحران جهانی ویروس کرونا سبب رکود بی‌سابقه صنعت گردشگری را فراهم آورد و در این میان، بخش خصوصی این صنعت بیشرین زیان‌ها را متحمل شد. در چنین مقطع حساسی، لزوم حمایت از بخش خصوصی بیش از پیش احساس می‌شود. حمایت‌های مالی و تسهیلاتی در این خصوص از سوی دولت در نظر گرفته شده بود؛ اما این تسهیلات یا به‌قدری ناچیز بود که گرهی از مشکلات فعالان گردشگری باز نمی‌کرد یا آنان را نگران بازپرداخت‌های سنگین می‌ساخت؛ البته بسیاری از وعده‌ها نیز در این خصوص عملی نشد و همین امر موجب بی‌کاری فعالان گردشگری اعم از راهنمایان، آژانس‌های مسافرتی، تورگردانان و مشاغل وابسته شد و هتل‌ها، رستوران‌ها و حتی مراکز فروش سوغات و صنایع دستی را به تعطیلی کشاند.

گردشگری رویداد محور

توجه به گردشگری رویدادمحور یکی از موارد مهمی است که می‌تواند علاوه بر تبلیغ و تشویق گردشگری، توجه به‌سمت گردشگری و جایگاه واقعی آن را در جامعه نهادینه کند. برگزاری مراسم‌ و جشنواره‌ها، تئاترهای خیابانی، و مراسم‌ مخصوص سنتی در بین قومیت‌های ایرانی، می‌تواند سبب رونق گردشگری و جذب گردشگر شود. ایجاد و برگزاری مراسم‌هایی که در دید عموم جامعه باشد، سبب می‌شود که مردم از نزدیک با این رویدادها ارتباط برقرار کرده و اهمیت جایگاه گردشگری برای آن‌ها ملموس‌تر شود.

علاوه بر رونق گردشگری، چنین مراسمی می‌تواند به پاسدای از زبان، سنت‌ها و آداب‌و‌رسوم مناطق مختلف ایران منجر شود که بی‌گمان یکی از دغدغه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به‌عنوان نمونه، مراسم روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه ۱۴۰۱ در پنج استان منتخب کشور برگزار خواهد شد و این امر در راستای معرفی مناطق کمتر شناخته‌شده یا جلب توجه مقامات محلی و مردم به جاذبه‌های گردشگری است.

امنیت و رعایت حقوق گردشگری

وجود امنیت و رعایت حقوق گردشگران، یکی از مواردی است که به رونق گردشگری می‌انجامد

گردشگران معمولا علاقه‌مندند به مقاصدی سفر کنند که از نظر امنیت و امکانات و خدمات زیربنایی، چارچوب قوانین و مقررات حقوقی مشخصی در ارتباط با گردشگران داخلی و خارجی داشته باشند. این امر نقش قابل‌توجهی در ایجاد تصویر ذهنی مثبت و در نهایت جذب گردشگر خواهد داشت. هر گردشگر حق دارد به اطلاعات حقوقی، امنیتی و قضایی مربوط به خود در کشور محل سفر خود دسترسی داشته باشد. مواردی مانند حقوق گردشگری که مرتکب جرم شده و نمی‌دانسته که در آن مقصد، عمل مذکور جرم است.

جرائم علیه گردشگران، حقوق گردشگر در مقابل جرائم میزبان، حقوق گردشگر در مقابل ارائه‌کنندگان خدمات، حقوق گردشگر در ارتباط با دیگر گردشگران. وجود این اطلاعات و اطلاعات حقوقی متعدد دیگر، در ایجاد تصویر مثبت ذهنی و احساس امنیت نقش بسزایی خواهد داشت. لذا تدوین نظام حقوقی گردشگری که در آن به مواردی از این قبیل پرداخته باشد، یک ضرورت است. رعایت این موارد به جذب بیشتر گردشگران خارجی به ایران و توسعه این صنعت کمک بسیاری خواهد کرد.

به‌عنوان نمونه، در سال‌های اخیر و در راستای تلطیف خاطر گردشگران، مهر ورود به ایران و خروج از کشور در پاسپورت مسافران خارجی درج نمی‌شود تا سابقه سفر به ایران برای سفرهای آتی ایشان مشکلی ایجاد نکند؛ گرچه به‌حساب آوردن این امر به‌عنوان راه‌حل، امری قابل‌قبول نیست و لزوم تمرکز بیشتر بر مقابله با ایران هراسی و تقویت وجهه این سرزمین باستانی احساس می‌شود.

توسعه امکانات زیربنایی در صنعت گردشگری

تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات موردنظر برای گردشگران را نباید تنها در هتل خوب یا پذیرایی مناسب در مهمانسراها خلاصه کرد؛ زیرا این مقوله کلیه امور جامعه از قبیل عوامل زیربنایی نظیر جاده، آب، برق، امکانات ارتباطی (مخابرات)، فرودگاه و از مسائل پزشکی و بیمه‌ای گرفته تا عوامل روبنایی از قبیل سرگرمی در محیط شهرها، بهره‌گیری کامل از اوقات فراغت در شب‌وروز و همچنین چگونگی رفتار و برخورد مردم را شامل می‌شود.

تجربه جهانی در ارتباط با مسئله جذب گردشگر نشان می‌دهد که مناطق یا کشورهایی که فاقد امکانات سلامتی، بهداشتی، بیمه و امکانات حمایتی از مسافران هستند، کمتر از مناطق یا کشورهایی که دارای چنین امکاناتی هستند، گردشگر جذب می‌کنند. برای مثال، نبود یک جاده هموار یا مسیر آسان ممکن است سبب شود که یک مکان گردشگری معتبر بی‌نصیب از بازدید شود. بنابراین یکی از زمینه‌هایی که سبب رونق گردشگری در ایران و به‌خصوص جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود، بسترسازی برای زمینه‌های یاد شده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان، موضوع حائز اهمیت دیگری را نیز برای گردشگران به‌وجود آورده و آن چگونگی وضعیت پاندمی در مقصد مدنظر است؛ به‌گونه‌ای که کشورهای توسعه‌یافته با دسته‌بندی مقاصد کشوری، شهروندان خود را از سفر به برخی کشورها باز می‌دارند. علاوه برآن، موضوعاتی مانند «پاسپورت واکسن» در محافل گردشگری مطرح شد و اجرای آن نیز در دست بررسی است.

بی‌تردید ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که تا به امروز از قطار پرسرعت واکسیناسیون جلوزده است، خواهد توانست تا در آینده نزدیک، اعتماد گردشگران داخلی و خارجی را برانگیزد. از سوی دیگر اولویت واکسیناسیون دست‌اندر‌کاران حوزه گردشگری اعم از کارکنان هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، موضوعی است که تا سال اخیر نیز به آن بی‌توجهی شده بود و با پیگیری‌های بسیار، واکسیناسیون فعالان گردشگری مدام افزایش یافت؛ روزهای اخیر و با شیب صعودی واکسیناسیون، همچنان می‌توان به رونق گردشگری در سایه سلامت و امنیت خوش‌بین بود.

رسانه‌ها، تبلیغات و فضای مجازی نیز یکی از مهم‌ترین ابزارها و زیرساخت‌ها برای توسعه حوزه گردشگری است. طبعا جاذبه‌های گردشگری ناشناخته، بازدیدکننده‌ای را در بر نخواهند داشت. به‌علاوه تلاش برای ثبت جهانی جاذبه‌های گردشگری در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در راستای شناساندن آثار طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد به جهانیان انجام می‌شود.

توسعه روابط با همسایگان

برقراری ارتباط با کشورهای همسایه یک گام به‌سمت توسعه گردشگری است

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به رونق و توسعه گردشگری و بسترسازی برای آن کمک کند، برقراری ارتباط سالم و خوب با کشورهای همسایه است. بدون شک بخشی از فرهنگ ایران در آن سوی مرزهای امروزی واقع است. بنابراین ارتباط بهتر در زمینه گردشگری منتج به جذب گردشگر بیشتر خواهد شد و توسعه گردشگری با آموزش بخش خصوصی و بسترسازی اجتماعی و اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود.

لغو ویزای دوطرفه بین کشورها یکی از مهم‌ترین اموری است که زمینه جذب گردشگران را تسهیل می‌کند و هم‌اکنون کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق در همسایگی ایران، در قراردادی دوجانبه ویزای خود را با ایران لغو کرده‌اند.

گردشگری در ایران، می‌تواند یکی از زیباترین، هیجان‌انگیزترین و در عین حال در دسترس‌ترین رویدادی باشد که می‌توان آن را با کمترین هزینه برپا کرد و بیشترین درآمد را از طریق آن به دست آورد. اگر این پتانسیل جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمامی شهرها و روستاهای ایران پیدا کند و به‌صورت ملموس در جامعه تجلی یابد، توانسته‌ایم در امر آگاهی‌رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمینه جذب گردشگر داخلی موثر واقع شویم و با فراهم کردن امکانات جدید در زمینه جذب گردشگر خارجی اقدام کنیم. نظر و ایده‌های خود را در این رابطه با ما   آنلاین  وزوان به اشتراک بگذارید .

احیای حمام قدیمی ۴۰۰ ساله در شهر وزوان | خبرگزاری صدا و سیما
قنات تاریخی شهر وزوان | خبرگزاری صدا و سیما
کتاب وزوان شناخت: فرهنگ مردم شهر وزوان اصفهان [چ1] -کتاب گیسوم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.