کد خبر : 7136
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 17 می 2022 - 6:52

حجت‌الاسلام دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم وامام جمعه موقت وزوان در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان :نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

حجت‌الاسلام  دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم وامام جمعه موقت  وزوان در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان :نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

حجت‌الاسلام دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم وامام جمعه موقت وزوان در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان :نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود حجت‌الاسلام خیری در متن تقدیمی به رئیس‌جمهور: نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم خطاب به رئیس جمهور تأکید کرد:

حجت‌الاسلام دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم وامام جمعه موقت وزوان در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان :نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

حجت‌الاسلام خیری در متن تقدیمی به رئیس‌جمهور:

نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم خطاب به رئیس جمهور تأکید کرد: نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود و حمایت و تقویت از جوشش علمی در سطح جهانی در دستور کار قرار گیرد.

نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود
نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

به گزارش خبرنگار  از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان متنی را تقدیم وی کرد که در آن اظهار کرده است: از آسیب‌های اصلی که متأسفانه بعد از ۴۰ سال هنوز وجود دارد و در دوره‌هایی هم بیشتر شد بهره‌گیری نکردن از آموزه‌های اجتماعی اسلامی برای راهبرد پردازی و سیاست‌گذاری است به عنوان مثال راهبرد مصرح قرآنی مبنی بر استقامت، «فاستقم کما امرت و من تاب معک» اتکا نداشتن به ظلمه «لاترکنوا الی الذین ظلموا» و طغیان نکردن و قانون را زیر پا نگذاشتن «و لاتطغوا» که در سوره هود در اواخر عمر شریف رسول‌خدا (ص) به آن دستور داده شده است و در مقاطعی از تاریخ انقلاب توسط دولت‌مردان نادیده گرفته و موجب زحمت برای انقلاب و مردم شد.


بیشتر بخوانید:

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی قم در مسیر مهارت‌محوری با ارائه ۱۰۰ ایده


وی فقر را از علل اصلی آسیب‌های اجتماعی دانسته و افزوده است: این عامل از علل دیگر بالارفتن سن ازدواج و تضعیف بنیان خانواده است، وقتی امام معصوم می‌فرمود ازدواج نصف دین است این به این معناست که اگر بخواهیم جامعه را به سمت تعالی ببریم و رضایت‌مندی و امید ایجاد کنیم باید خانواده را دریابیم، این موضوع وقتی با مشکل جمعیت به هم می‌آمیزد، مشکل دوچندان و خطر چند برابر می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفته است: از جمله علل آسیب‌های اجتماعی بحث نابرابری‌های اجتماعی است که یک مصداق پیدای آن حقوق‌های نجومی و نبود اعتدال در پرداخت‌هاست؛ این نابرابرای‌ها در نهادهای آموزش عالی کشور هم دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش مهمی از این آسیب‌های اجتماعی فرهنگی موجود به نهاد آموزشی کشور برمی‌گردد، بیان کرده است: مسئله اصلی درباره نهادهای آموزشی امتداد نیافتن مبانی فلسفی و حکمی اسلامی و بومی در علوم رایج در دانشگاه‌ها به‌ویژه علوم انسانی است؛ چرا شهرسازی ما مشکل دارد، چرا هنرهای زیبا و عمیق و دارای حکمت روبه افول است و در دانشگاه‌ها جایگاه علمی خود را نیافته است و بسیاری از این چراها به بافت و ریخت دانشگاه و نظام آموزشی کشور برمی‌گردد.

به گفته خیری، امتدادیافتن مبانی هستی شناختی، انسان شناخی و روش شناختی در علوم و فنون است که می‌تواند هویت انقلابی، ملی و مذهبی تولید کند کار و امید بیافریند.

بزرگراه امیدآفرینی به دانشگاه‌ها ختم می‌شود

وی افزوده است: اگر دغدغه مقام معظم رهبری و جنابعالی امیدآفرینی است که بزرگراه اساسی آن به دانشگاه‌ها ختم می‌شود، دانشجویی که نمی‌داند چه می‌خواند و تحصیلات به چه درد او می‌خورد و چه مشکلی از زندگی او را حل می‌کند، نمی‌تواند نشاط داشته باشد.

نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیاز باید زمینه شکل‌گیری رشته‌ها و محتوای آموزشی را جهت دهد با طرح این سؤال که چقدر امروز دانشجویان احساس می‌کنند که تحصیلات آنها برای جهت‌دهی به زندگی و معیشت آنها است؟ بیان کرده است: این غفلت و مشکل در علوم انسانی مضاعف است؛ چرا هنوز از طرح مباحث ارزشی در برخی دانشگاه گریزان هستیم؟ چرا ادبیات بومی در دانشگاه‌ها کم‌رنگ است؟ چرا دائم به بازتولید علوم انسانی وارداتی می‌پردازیم؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزوده است: این مشکل با خودبسندگی اتفاق افتاده در حوزه و دانشگاه در علوم انسانی مضاعف شده امروز حوزه‌ها با دانش‌آموختگان خودشان امور خود را می‌گذرانند و دانشگاه‌ها هم در علوم انسانی با وجود دانش‌آموختگان خود احساس نیاز و مراجعه و گفت‌وگوی کمتری به حوزه دارد؛ بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه از این جهت آسیب جدی دیده است، تولیدات حوزوی کمتر در منابع درسی مورد استفاده قرا می‌گیرد و بالعکس، تعامل و همکاری، گفت‌وگو و تبادل نظر علمی نیز کمتر شده و عملا انشقاقی میان این دو اتفاق افتاده است.

بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه ماست

خیری اظهار کرده است: رفع آسیب‌ها نیازمند برگشت قاطع، عالمانه به ظرفیت‌ها و تراز علمی و فرهنگی همراه با بهره‌گیری از علوم نافع در هر کجای جهان است که در تجربه تمدن اسلامی پیشین ما نهفته و در این ۴۰ سال انقلاب مجدد شکوفا شده و به سوی تمدن‌سازی نوین اسلامی به پیش می‌رود، توجه به ملاحظات مقام معظم رهبری به‌ویژه در بیانیه گام دوم چراغ روشن و راه همواری پیش پای ما نهاده است، همانطور که ملاحظه مباحث مبنایی از نظر حکمت عملی در کنار حکمت نظری که در مدینه‌های فاضله حائز اهمیت است.

وی بیان کرده است: موضوعی که در تمدن‌سازی می‌تواند الگوهای ارزشی را تبیین کند، بر این مبنا دیگر علوم تجویزی را به بهانه غیرعلمی بودن از دانشگاه‌ها نخواهیم راند و ارکان پنجگانه جامعه یعنی معرفت آحاد جامعه، تعاون، عدالت، سعادت و رهبری را در تعالیم هویتی خود خواهیم گنجاند و شاهد فرهنگ‌پذیری بر مدار چهار ارزش شجاعت، عدالت، عفت و فضیلت خواهیم بود.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز ضروری است که قالب‌های مزاحم این حرکت شکسته شود، رویکرد کنشگری بر بوروکراسی‌های دست و پاگیر و ساختارگرا غلبه یابد، نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود و به مصداق: و یحق الحق بکلماته ادبیات علمی مبتنی بر خاستگاه بومی اسلامی به عنوان گفتمان پرافتخار ترویج و بر مبنای آن نظریه‌پردازی شود، جوشش علمی از متن جامعه و منطبق با نیازهای تعالی و الهام‌بخش آن در سطح جهانی تقویت و حمایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرده است: نگاه به علوم و اقبال به هر یک مجدد بازطراحی شود و علوم‌انسانی به عنوان علوم مؤثر و سرنوشت‌ساز هویتی و فرهنگی هم روند تعالی آن سرعت گیرد و هم در نظام ارزشگذاری موقعیت در خور خود را بیابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.