کد خبر : 6522
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 27 می 2021 - 6:35

بخش خصوصی در ۵۰ درصد از مرمت آثار تاریخی اصفهان مشارکت دارد

بخش خصوصی در ۵۰ درصد از مرمت آثار تاریخی اصفهان مشارکت دارد

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. اصفهان – ایرنا – مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان – ایرنا – مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: بخش خصوصی در حدود ۵۰ درصد از طرح‌های مرمت آثار تاریخی این استان با سرمایه‌گذاری یکهزار میلیارد تومان مشارکت دارد.

شهرام امیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال گذشته تاکنون ۳۲۰ طرح مرمت آثار تاریخی در استان اصفهان آغاز یا اجرا شده که حدود ۱۵۰ طرح توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مرمت آثار تاریخی توسط سه بخش اداره کل میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهادهای اجرایی مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اجرا می‌شود، اظهار داشت: از حدود ۳۲۰ طرح مرمت آثار تاریخی از سال گذشته تاکنون ۸۰ طرح توسط اداره کل میراث فرهنگی، ۱۵۰ طرح توسط بخش خصوصی و ۹۰ طرح توسط سایر بخش ها انجام شده است.

امیری با تاکید بر استقبال خوب بخش خصوصی از سرمایه گذاری در مرمت آثار تاریخی و تبدیل آن به زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگی، تصریح کرد: پیوند بین میراث فرهنگی، صنعت گردشگری و بخش خصوصی اتفاق افتاده است و علاوه بر احیا و محافظت از آثار تاریخی به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت شهرداری‌ها در مرمت آثار تاریخی اضافه کرد: امروزه این بخش نیز به‌دلیل سیاستگذاری‌های کلان برای مشارکت در طرح های مرمتی و گردشگری مطالبه گراست و مشارکت خوبی دارد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: امسال همزمان با هفته پاسداشت میراث فرهنگی (۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد) ۱۲ طرح مرمت آثار تاریخی در استان به اتمام رسید یا آغاز شد که از جمله آنها می توان به پایان عملیات مرمت پشت‌بام تیمچه بخشی کاشان، ۲ قلعه در نیک آباد در شرق اصفهان، تزیینات داخلی بقعه شیخ نورالدین عبدالصمد نطنزی در نطنز و  آب‌انبار تاریخی روستای هندوآباد اردستان و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار تاریخی نطنز اشاره کرد.

وی همچنین درباره بستری شدن مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در بیمارستان، توضیح داد: آقای اللهیاری مانند برخی از هموطنان که این روزها درگیر ویروس کرونا هستند به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد و در زمان حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه ( ICU) بیمارستان الزهرا(س) اصفهان بستری است.

امیری با بیان اینکه آقای اللهیاری به بیماری سرطان نیز مبتلاست، افزود: بر اساس آخرین اطلاعات، وضعیت مدیر کل میراث فرهنگی کمی بهبود یافته و امید است هرچه زودتر بهبودی کامل برای او حاصل شود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.