کد خبر : 6018
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 دسامبر 2020 - 18:27

مهندس داود دقیانوس عضو هیئت مدیره و دبیر کانون بازنشستگان آینده ساز

مهندس داود دقیانوس عضو هیئت مدیره و دبیر کانون بازنشستگان آینده ساز

مهندس داود دقیانوس عضو هیئت مدیره و دبیر کانون بازنشستگان آینده ساز : به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،امروزه مشکلات «صندوق‌های بازنشستگی» یکی از بزرگترین چالش‌های جهان مدرن است؛ برخی کارشناسان، بحران صندوق‌ها را همپایه «بحران آب» دانسته‌اند و به دولت‌ها در این رابطه هشدار جدی داده‌اند. در این میانه یکی از صندوق‌هایی که این

12

مهندس داود دقیانوس عضو هیئت مدیره و دبیر کانون بازنشستگان آینده ساز : به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،امروزه مشکلات «صندوق‌های بازنشستگی» یکی از بزرگترین چالش‌های جهان مدرن است؛ برخی کارشناسان، بحران صندوق‌ها را همپایه «بحران آب» دانسته‌اند و به دولت‌ها در این رابطه هشدار جدی داده‌اند.

در این میانه یکی از صندوق‌هایی که این روزها حال و روز خوبی ندارد، «صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز» است.صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز، موسسه‌ای غیرتجاری‌ست که به استناد ماده ۲ قانون تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در راستای اجرای ماده ۴ قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ازکارافتادگی مصوب ۹/۱۲/۱۳۴۹ مجلس شورای ملی وقت و با تصویب شورای عالی تامین اجتماعی و موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۴۹ به ثبت می‌رسد.
طبق ماده ۲ قانون تاسیس سازمان گسترش و نوسازی، این صندوق برای شرکت‌های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس و قرار می‌شود که همه شرکت‌های تابعه این سازمان مثل سایپا، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، تراکتورسازی و …. کسورپردازی بیمه‌های بازنشستگی را به این صندوق واریز کنند.

سی وسه سال پیش یعنی در سال ۱۳۶۶ بخشنامه‌ای از طرح سازمان گسترش منتشر می‌شود و طبق آن تمام کارکنان مکلف می‌شوند همه سوابق خود را از تامین اجتماعی به صندوق آینده‌ساز منتقل کنند و تمامی افراد جدیداستخدام هم به عضویت این صندوق دربیایند. یعنی اکثریت افراد با بخشنامه اجباری سازمان گسترش به عضویت این صندوق درمی‌آیند. قبل از آن، این صندوق مختص مدیران سازمان گسترش بوده است.

داوود دقیانوس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ،در رابطه با مشکلات بازنشستگان صندوق آینده ساز گفت: ترمیم و اجرای قانون همسان سازی حقوق(متناسب سازی )، حق بازنشستگان این صندوق است.

او ادامه داد: ما در مسیر تحصیل مطالبات صنفی بدوا با دو مبحث مواجه هستیم که پس از آن بایستی سایر مطالبات انباشته شده صنفی از جمله بهره گیری از مزایای مستمر ماهیانه مانند حق مسکن ، حق معیشت(همانند سایر صندوقهای بازنشستگی) ، درمان مطلوب مطابق تعهدات اولیه صندوق اجرایی شود.

او ادامه داد: بحث اول در خصوص جبران عقب ماندگی حقوق بازنشستگان در سنوات گذشته است که ما درخواست کردیم جبران عقب ماندگی سنوات گذشته طبق قانون انجام شود.

او اضافه کرد:بیمه پردازی بازنشستگان صندوق آینده ساز بالاتر از صندوق های دیگر بوده و نمی شود حقوق بازنشستگی آنها کمتر از صندوق هایی مثل سازمان تامین اجتماعی باشد، چرا که کسوراتی که در زمان اشتغال از سوی اعضای این صندوق پرداخت شده ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از تامین اجتماعی بوده است .

دقیانوس خاطرنشان کرد: بحث دوم ، موضوع همسان سازی ( متناسب سازی ) حقوق بازنشستگان است که متاسفانه در صندوق آینده ساز اعمال نشده است و این در حالی است که سایر صندوق‌ها چندین ماه است که از ظرفیت این طرح استفاده می کنند، البته ما به صورت جدی پیگیر تحقق آن هستیم. تا در چارچوب بخشنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بازنشسته های ما هم از مزایای طرح متناسب سازی و( همسان سازی ) حقوق‌ها استفاده کنند.

سخنگوی کانون بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز یادآور شد: این صندوق بر خلاف صندوق های دیگر کشور، در زمان اشتغال حق بیمه بیشتری از اعضای خود گرفته است، اما حقوق و مزایایی که بازنشسته های این صندوق دریافت می کنند به مراتب کمتر از سایر صندوق های بازنشستگی فعال در کشور است.الان حقوق و مزایای مستمر و جانبی چون حق مسکن حق معیشت و… پرداخت نمی شود.

او در رابطه با حل مشکلات بازنشسته‌ها در این صندوق گفت: انتظار می رود وزارت محترم رفاه و شخص وزیر محترم پیگیر حل مشکلات که تاکنون موفقیتی حاصل نشده ، باشند. بازنشستگان ما دائما شرائط حقوق خود را با افراد همطراز مقایسه می کنند و فشار مضاعفی به کانون بازنشستگان می آورند که این اجحاف باید هرچه سریع‌تر از بین برود .

او اظهار کرد: هر چند وزارت محترم رفاه تلاش خود را می‌کند، ولی افرادی در پشت صحنه کارشکنی می کنند که آن وزارتخانه محترم بایستی به عنوان پیشتاز حل مشکلات اعضای صندوق آینده ساز سرعت عمل بیشتری داشته باشد . تا چتر قانون ساختار نظام جامع رفاه بر ارکان، آئین نامه ها و…. گسترده شود و بازنشستگان ما پس از سی سال تلاش و کوشش در عرصه های مختلف اقتصاد کشور و دفاع مقدس طعم شیرین اجرای قانون را بچشند و در این اوضاع اقتصادی معیشت آنان مورد توجه باشد.

او خاطرنشان کرد: قانون ساختار نظام جامع رفاه پس از حدود ۱۶ سال توقف با اهتمام کانون بازنشستگان و اعضای محترم به چرخه و ساختار صندوق آینده ساز وارد شده است. و بیش از این نباید اساسنامه در ایستگاهی توقف داشته باشد .

او در خصوص وضعیت خدمات درمانی باز‌نشستگان گفت: بهتر است اصطلاح خدمات “نادرمانی ” را به جای اصطلاح “درمانی” بکار گیریم چون عملا وضعیت درمان اعضاء صفر و شاید زیر صفر باشد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.