کد خبر : 5831
تاریخ انتشار : شنبه 17 اکتبر 2020 - 6:39

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است مدیرکل میرث فرهنگی اصفهان: رونق صنعت گردشگری نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است

مدیرکل میرث فرهنگی اصفهان:

رونق صنعت گردشگری نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است

رونق صنعت گردشگری نیازمند تبلیغ سفر هوشمند است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت : رونق صنعت گردشگری در شرایط نامشخص بودن رفع ویروس کرونا نیازمند تبلیغات گسترده برای سفر هوشمند به جای در خانه ماندن است.

فریدون اللهیاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری و سفر هوشمند به معنای استفاده از هتلها و تجهیزات گردشگری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و به نوعی سفری ایمن و مطمئن است.

وی با بیان اینکه این نوع سفر با سفرهای سامان نیافته بسیار متفاوت است، بیان کرد:  این در حالی است که شیوع کرونا و تبلیغات گسترده با عنوان “درخانه بمانیم” از یک سو موجب خسارت سنگین به صنعت گردشگری و از سوی دیگری موجب رکود صنایع وابسته به آن شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان یادآور شد: نبود گردشگر خارجی و تورهای گردشگری و کاهش بسیار سفرهای بین شهری و گردشگران داخلی همچنان از اواخر سال گذشته تاکنون این صنعت را با مشکلات عدیده‌ای بسیار مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در اصفهان همانند سایر استان‌های کشور به استثنای استان های ساحلی همچنان بی‌رونق است، گفت: صنایع و هنرهای دستی اصفهان از ترکش این بی رونقی در امان نمانده است.

اللهیاری با بیان اینکه همانظور که بارها از سوی مسوولان تاکید شد که کرونا ممکن است مدت طولانی تری با ما باشد باید به دنبال تمرین زندگی کردن با کرونا بود گفت: یکی از الزامات و نیازهای زندگی، سفر و گردشگری است که باید با تغییر نوع سفر از سفرهای بی‌برنامه و سامان‌نیافته به سفرهای ایمن، بهداشتی و استقرار در مکان‌های مناسب گردشگری مانند هتل‌ها و مهمانپذیرها، آن را در برنامه‌های زندگی قرار داد.

به گفته وی با توجه به اینکه گردشگری در اقتصاد کشور سهم مهمی دارد، بخشی از گردشگری مشاغل مهم آن هستند مانند دفاتر خدمات سفر، هتل‌ها، سایر اقامتگاه‌ها شامل سنتی و بومگردی و مهمانپذیر و به علاوه راهنمایان تور که مستقیم با گردشکری مرتبط هستند و از آن طرف هم مشاغل متاثر از گردشگری است زیرا وقتی که گردشگر در شهر حضور می یابد از سایر خدمات آن شهر هم بهره می‌برد و سوغات جزو برنامه‌های گردشگران است و در مجموع اقتصاد شهر متاثر از بحث گردشگری است.

این مسوول یادآور شد: امروز گردشگری در کشور به ویژه در شهرهای مانند اصفهان جایگاه مهمی دارد و باید امکان سفر و فعال بودن تاسیسات گردشگری را در دوران کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس وزارت میراث فرهنگی با تدوین بک برنامه جامع پروتکل‌های بهداشتی در قالب سفر هوشمند، تمام الزامات و ضرورت‌هایی که باید رعایت شود از مرحله مراجعه به دفاتر گردشگری تا ترانزیت و مسیر حمل و نقل و حضور در اقامتگاه‌ها و اماکن گردشگری و تاریخی را مشخص کرد و تا سیاست گردشگری با رعایت این ضورابط فعالیت خود را آغاز کرده اند.

به گفته اللهیاری با این شرایط نباید گردشگری را با نوسان مواجه کرد و باید امکان سفرهای سامان یافته و تداوم سفر داده شود زیرا تصمیمات مقطعی که درباره فعالیت تاسیسات گردشگری اتخاذ می‌شود فرصت و امکان برنامه‌ریزی را از بین می‌برد.

خسارت ۱۵۰۰ تومانی به صنعت گردشگری اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: براساس بررسی های صورت گرفته در استان در حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اسفند سال گذشته تا پایان مرداد امسال در استان به تاسیسات گردشگری خسارت وارد شده است.

به گفت وی مجموع خسارت به صنعت گردشگری در کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان تا تیر امسال برآورد شد که اگر تداوم یابد قدرت تاب آوری تاسیسات گردشگری بسیار کاهش می‌یابد.

اللهیاری  افزود: وزارت میراث فرهنگی پیگیری های بسیاری در این خصوص داشت و جزو دستگاه‌هایی است  که در همان مراحل اولیه که ۱۴ دسته از مشاغل آسیب پذیر از کرونا شناسایی شدند سه حوزه از فعالیت‌های میراث فرهنگی شامل هتل‌ها و تاسیسات اقامتی، دفاتر و آژانس های مسافرتی و صنایع دستی مورد حمایت قرار گرفتند.

وی یادآور شد: پیش‌تر این تصور بود که کرونا خیلی موقتی خواهد بود و با شروع فصل گرما ممکن است تغییر کند و برنامه ریزی های اولیه روی دوره کوتاه مدت صورت گرفت و در نتیجه برنامه‌ای برای امهال بدهی‌های تاسیسات گردشگری به صورت سه ماهه در بحث مالیات، عوارض و خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن  پیش بینی و مهلت داده شد.

این مسوول با بیان اینکه با ادامه یافتن این شرایط، چشم اندازها نشان می‌دهد که تا پایان سالجاری خیلی ممکن است شرایط تغییر نکند که بر این اساس در کمیته اقتصادی ستاد کرونا تصمیم گرفته شد که این مهلت‌ها تا یکسال ادامه یابد ولی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشد و در صورت اجرا، بخشی از دغدغه‌ها در زمینه تسهیلات، عوارض مالیات و خدمات از بین خواهد رفت.

اللهیاری افزود: نکته بعد حمایت از تاسیسات گردشگری از طریق اعطای تسهیلات بود که در گذشته این پیش بینی صورت گرفته بود که براساس شغل‌هایی که پایدار نگه داشته می‌شود تسهیلاتی به ازای هر شغل به تاسیسات داده شود که جذب این تسهیلات قدری با موانع مواجه شد و علت آن این بود که بنگاه‌ها وقتی که از اوایل اسفند تا پایان اردیبهشت بطور مطلق تعطیل شدند و بعد از آن هم فعالیت در حد ظرفیت اندکی ادامه داشت خیلی از آنها ناگزیر به تعدیل نیروها شدند و این نیروها به بیمه‌ها مراحعه کردند باعث شد نتوانند از آن تسهیلات استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: نکته اساسی و مهم این است که اگر می خواهیم تاسیسات گردشگری ادامه حیات داشته باشند باید بسترهای فعالیت آنها فراهم و زیرساخت های قانونی در نظر گرفته شود و ملاحظات این مراکز در اتخاذ تصمیمات محدود کننده برای حفظ بهداشت عمومی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: اکنون سهم تاسیسات گردشگری در حداقل قرار دارد زیرا وقتی هتل‌ها با کمتر از ظرفیت ۳۰ درصد اشغال می‌شود و هر روز ضدعفونی اتاق‌ها و تمامی اماکن صورت می گیرد و از طرف دیگر اماکن تاریخی و فرهنگی ما پروتکل مشخصی دارند و ظرفیت پذیرش آنها برحسب فضای آنهاست و فاصله گذاری اجتماعی با توجه به حجم کم گردشگر به طریق عالی رعایت شده است.

اللهیاری با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد که در محدودیت‌ها، تعطیلی اماکن تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار گیرد، گفت: در تعطیلات تعداد افرادی که از یک بنای تاریخی مانند چهلستون بازدید می‌کنند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در روز هستند که نگرانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گردشگر وقتی در تاسیسات گردشگری مستقر شود ولی نتواند از اماکن تاریخی بازدید کند انگیزه سفرش از بین می رود و همین امر هزینه و خسارت مضاعفی را به صنعت گردشگری وارد می‌کند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.