کد خبر : 5138
تاریخ انتشار : جمعه 24 آوریل 2020 - 6:34

چطور بفهمید بیماری کرونای شما از نوع «خفیف» است؟

چطور بفهمید بیماری کرونای شما از نوع «خفیف» است؟

بیماری کرونا همیشه شدید یا مرگبار نیست، حدود ۸۰ درصد موارد آن با علائم خفیف تا متوسط بروز می‌کند. به گزارش از وب‌ام‌دی اما از آنجایی که علائم بیماران دچار کووید-۱۹ بسیار گوناگون است- از بدون علامت تا بیماری مرگبار- دریافتن اینکه بیماری «خفیف» به چه معنایی است، ممکن است مشکل باشد. همچنین باید دانست بیماران

بیماری کرونا همیشه شدید یا مرگبار نیست، حدود ۸۰ درصد موارد آن با علائم خفیف تا متوسط بروز می‌کند.

coronavirus patient

به گزارش از وب‌ام‌دی اما از آنجایی که علائم بیماران دچار کووید-۱۹ بسیار گوناگون است- از بدون علامت تا بیماری مرگبار- دریافتن اینکه بیماری «خفیف» به چه معنایی است، ممکن است مشکل باشد.

همچنین باید دانست بیماران دارای علائم خفیف ممکن است به ناگهان دچار تشدید علائم شوند که نیاز به مراجعه پزشکی و  بستری شدن پیدا کند و در حال حاضر شیوه‌ای را نمی‌شناسیم که تشخیص دهیم «چه کسانی» دچار این بدتر شدن ناگهانی بیماری‌شان می‌شوند. بنابراین توجه مداوم به علائم‌تان در دوره‌ای که در خانه ایزوله هستید، مهم است.

گرچه گفته می‌شود که بارزترین علائم کووید-۱۹ تب، سرفه خشک و تنگ نفس است، فهرست علائم احتمالی این بیماری بسیار طولانی‌تر است، از جمله: سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، ضعف، خستگی، درد حاد یا مبهم عضلانی، تهوع، دل‌آشوبه، استفراغ، اسهال، از دست رفتن حس بویایی و چشایی و قرمزی چشم‌ها.

 افراد دارای عفونت ویروس جدید کرونا ممکن است انواع ترکیب‌های این علائم را داشته باشند و البته همچنین ممکن است در کل دوره عفونت‌شان بی‌علامت بمانند. به عبارت دیگر بیماری خفیف کووید-۱۹ ممکن است شبیه بسیار از بیماری‌های دیگر باشد. البته اگر در جایی زندگی می‌کنید که شیوع بالای کرونا دارد، احتمالا این که واقعا دچار عفونت ویروس کرونا باشید، بیشتر می‌شود.

  • در دوران ایزوله شدن چه باید کرد

به هر حال اگر دچار علائم خفیفی شده‌اید و در جایی زندگی می‌کنید که میزان بالای شیوع کرونا وجود دارد، بهتر است خودتان را در خانه ایزوله کنید: یعنی در خانه بمانید، از اعضای خانواده فاصله‌ای دست کم ۲ متری بگیرید و از یک اتاق جداگانه و در صورت امکان از یک دستشویی جداگانه استفاده کنید، وسائل خانگی‌تان باید مخصوص خودتان باشد، سطوحی را که با آن تماس پیدا می‌کنید را تمیز و ضد عفونی کنید و مراقب علائم‌تان باشید تا زمانی که مطمئن شوید حالتان بهتر شده است.

دمای بدنتان را هر روز اندازه‌ بگیرید، مراقب بدتر شدن سرفه یا تنگ نفس‌تان باشید. اگر وضعیت تنفس‌تان دارد بدتر می‌شود، فورا با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. توجه داشته باشید که ممکن است بیماری‌تان با علائم خفیف شروع شود و بعد به ناگهان شدت بگیرد یا اینکه در حالیکه ظاهرا علائمتان دارد بهبود می‌یابد، به ناگهان علائم‌تان با شدت بیشتری باز گردد.

ضمنا به یاد داشته باشید که علائم تنفسی ممکن است عللی به جز کووید-۱۹ داشته باشند: فصل آنفلوانزا هنوز تمام نشده است و فصل آلرژی بهاره دارد آغاز می‌شود.

اگر با کسی زندگی می‌کنید که بیمار شده است، نیز باید در خانه بمانید و برای ۱۴ روز خودتان را قرنطینه کنید تا معلوم شود که علائم بیماری در شما ظاهر می‌شود یا نه.

  • از کجا بفهمید بهبود پیدا کرده‌اید؟

ممکن است بین یک تا ۱۴ روز ( گاهی حتی بیشتر) طول بکشد تا فرد دچار عفونت ویروس کرونا علامت‌دار شود، اما در اغلب افراد دارای بیماری خفیف ۳ تا ۵ روز پس از عفونت علائم ظاهر و پس از یک هفته روندی بهبودی شروع می‌شود.

برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند افرادی دچار بیماری شدید می‌شوند که پس از روز پنجم بیماری علائمشان بدتر می‌شود یا در هفته دوم بیماری از روز هفتم تا دهم بدتر شدن علائم را تجربه می‌کنند  (البته این گزارش‌ها بر اساس داده‌های محدود هستند).

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که افرادی که دچار خستگی، سردرد، درد شکمی و تنگ نفس هستند با احتمال بیشتری از ممکن است از بیماری خفیف به بیماری شدید پیشرفت کنند، به خصوص اگر بالای ۶۵ سال داشته باشند و دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی، سرطان یا اختلال دستگاه ایمنی باشند.

اما به یاد داشته باشید که هر کسی و در هر سنی  و حتی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای ممکن است به بیماری شدید کووید-۱۹ مبتلا شود و کارش به بخش مراقبت‌های ویژه بکشید.

یک علامت دیگر که ممکن است بیانگر بیماری شدید باشد، افزایش سرعت تنفس (تعداد تنفس در دقیقه) به بالای ۲۴ در تنفس در دقیقه در هنگام استراحت است. اگر سرعت تنفس‌تان زیر ۲۰ تنفس در دقیقه باشد، می‌توانید  تا حدی اطمینان خاطر پیدا کنید.

  • چه وقتی می‌توان از حالت ایزوله خارج شد؟

برای افرادی که علائم خفیف دارند و در خانه ایزوله شده‌آند، هنوز دقیقا روشن نیست چه زمانی می‌توان بیماری را پایان یافته تلقی کرد.

دستورالعمل فعلی مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا این است که هنگامی می‌توانید از وضعیت ایزوله خارج شوید که دست کم ۷۲ ساعت (بدون مصرف داروهای ضد تب) تب نداشته باشید و سایر علائمتان (مانند آبریزش بینی، خستگی، سرفه و درد شکم) بهبود یافته باشد و دست کم هفت روز از شروع علائمتان گذشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.