کد خبر : 5133
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 آوریل 2020 - 10:19

کرونا از بین رفتنی نیست باید مدیریت شود

کرونا از بین رفتنی نیست باید مدیریت شود

اپیدمیولوژیست گفت: نگاه حذفی و ریشه کنی ویروس کرونا را باید کنار گذاشت، این ویروس از بین نمی‌رود برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حق دوست در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این که الان داغ‌ترین موضوع تحقیقی در محافل علمی و پزشکی

اپیدمیولوژیست گفت: نگاه حذفی و ریشه کنی ویروس کرونا را باید کنار گذاشت، این ویروس از بین نمی‌رود برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حق دوست در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این که الان داغ‌ترین موضوع تحقیقی در محافل علمی و پزشکی کووید ۱۹ و ساخت واکسن آن است گفت: زودتر از یکسال تا یکسال و نیم دیگر نمی‌توانیم به کشف و تولید واکسن کووید ۱۹ امید داشت برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم تازه بعد از این تا واکسن به تولید انبوه برسد و در اختیار ۲ تا ۳ میلیارد نفر قرار بگیرد زمان طولانی نیاز است.
این اپیدمیولوژیست گفت: دارو‌ها قبل از این که به بازار بیاید مراحل مختلفی را باید طی کند تا عوارض جانبی آن بررسی شود، اثر بخشی آن ارزیابی قرار بگیرد و این که آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نکند و موارد دیگر.
دکتر حق دوست گفت: سریع‌ترین شکل استفاده از دارو برای درمان این بیماری استفاده از دارو‌های موجود بازار است آن ملکول‌های دارو‌هایی که برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود مثل هپاتیت و ایدز، که باید تاثیر کوتاه و بلند آن و عوارضش ارزیابی شود و عرض می‌کنم تا الان هیچ ملکول درمانی موثری برای درمان کووید ۱۹ نداریم.
این اپیدمیولوژیست با اشاره به کیت‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری افزود: روش تشخیص قطعی بیماری تست پی سی آر است که سعی می‌کند ژنوم ویروس را تشخیص دهد این دقیق‌ترین تست است البته خالی از خطا هم نیست و ممکن است منفی کاذب داشته باشد، اما موارد نادری ممکن است مثبت کاذب داشته باشد.
او با اشاره به این که این بیماری ضعف‌های بشری را نشان داد و امتحانی الهی است گفت: حس بنده و خیلی از همکاران دیگر هم این است که ما خیلی خوب توانسته ایم تاکنون بیماری را مدیریت کنیم و می‌توانست بسیار بدتر باشد و این به دلیل لطف خدا و همت همه عزیزان و همکاران و نیز مسئولیت پذیری و همکاری خود مردم است که باید از آن‌ها سپاسگزاری کنیم.
دکتر حق دوست گفت: احتمال این که با پیک و جهش دوباره بیماری روبرو شویم وجود دارد، اما اوج گیری و پیک آن دیگر خیلی وحشتناک و شدید نخواهد بود.
او افزود: غیر ممکن است که این ویروس ریشه کن و نابود شود و باید نگاه حذفی به این ویروس را کنار گذاشت و آن را مدیریت کرد.
این اپیدمیولوژیست با بیان این که این جنس بیماری‌ها نمودارشان چند کوهانه است و احتمال پیک‌های دیگر هم باید داشت گفت: باید همه ملاحظات و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و نباید به مناطق شلوغ و پر تجمع رفت، زیرا بسیاری از افراد کم علامت و یا بی علامت اند.
دکتر حق دوست گفت: حرکت ویروس خزنده و جهشی و انفجاری و ناشناخته‌های ما درباره آن زیاد است و نمی‌دانیم چرا در یک نفر ضعیف است و در یکی قوی، چرا یکی علامت دارد و دیگری ندارد، نمی‌دانیم به آب و هوا ربط دارد، به غذا‌ها و یا ژنتیک.
او در خصوص برنامه فاصله گذاری گفت: هیچ برنامه‌ای نیست که ضعف نداشته باشد برخی ضعف‌ها مربوط به برنامه ریزی هاست که به نسبت باید عرض کنم که این برنامه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، جزو برنامه‌های موفق کشور است و الان خیلی از کشور‌ها دارند از ما الگو می‌گیرند و نگاهشان به ماست، برخی اقدامات بی نظیرند مثل ۷۰۰ پروتکلی که برای اصناف تهیه شد، اما در اجرا ضعف‌هایی هم هست و ممکن است برخی جدی نگیرند.
دکتر حق دوست گفت: ما تازه در میانه راه هستیم و تا انتهای نود دقیقه زمان خیلی زیادی باقی است که اگر غفلت کنیم و رعایت نکنیم ممکن است دوباره ویروس شیوعش افزایش یابد و اوضاع وخیم شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.