کد خبر : 4968
تاریخ انتشار : جمعه 10 آوریل 2020 - 10:18

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:وظایف منتظران در زمان غیبت

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان:وظایف منتظران در زمان غیبت

سخنان مهدوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ موضوع: «وظایف منتظران در زمان غیبت» بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، آخرین ذخیره الهی، وارث تمام انبیا و اوصیا، و واسطه فیض،

سخنان مهدوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

موضوع: «وظایف منتظران در زمان غیبت»

بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین

سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، آخرین ذخیره الهی، وارث تمام انبیا و اوصیا، و واسطه فیض، حضرت صاحب الزمان علیه السلام را خدمت همه برادران و خواهران تبریک عرض می کنم و راجع به مهدویت و انتظار نکاتی را بیان خواهم کرد:

۱⃣بشارت به حضرت در تمام مکتب های الهی و غیر الهی:

تمام انبیا و اولیا و تمام ادیان الهی، به ظهور حضرت بشارت داده اند. همچنین تمام ادیان الهی و حتی غیر الهی معتقدند که آینده بشریت آینده سبزی خواهد بود. اعتقاد به منجی اعتقاد تمام ادیان الهی و غیر الهی است. بشر در حال سیر به سوی تاریکی است، اما روزنه امیدی در انتها وجود دارد و شخصی به عنوان منجی خواهد آمد، عالم را نجات خواهد داد و بشریت را به سمت عدل و عدالت جهانی سوق خواهد داد. در کتاب انجیل نام حضرت به نام متیو آمده است که منظور همان حضرت مهدی علیه السلام است.

۲⃣واسطه فیض الهی:

حضرت واسطه فیض است. «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَریٰ وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء، به یمن وجود حضرت، عالم هستی کسب روزی می کنند و به برکت ایشان، آسمان و زمین استوار است». اگر حجتی نباشد زمین قرار ندارد و آسمان بر اهل زمین سقوط خواهد کرد. لنگر ثبات هستی امام زمان علیه السلام است و تمام عالم بر سر سفره امام زمان هستند. اصلاً خدای متعال به افتخار وجود مقدس ایشان است که تمام عالم را روزی می دهد و عالم هستی طفیلی وجود امام زمانند.

۳⃣روش و منش رحیمانه حضرت:

«المهدی طاووس اهل الجنه؛ حضرت مهدی طاووس اهل بهشت است». اهل بهشت چه زیبایند و حضرت طاووس ایشان است و در زیبایی نظیر ندارند. امام زمان مظهر رحمت اللعالمین هستند. وقتی که حضرت ظهور می‌کنند، به مردم عالم عنایتی می کنند. قریب به اتفاق مردم، حضرت را می شناسند، به ایشان ایمان می‌آورند و از یاران حضرت خواهند شد. حضرت بنا ندارد عالم را با شمشیر و خون و خونریزی فتح کند، بلکه منش و روش ایشان بر اساس منطق و محبت است.

۴⃣عنایت حضرت بر همه عالم:

مطلب بعدی عنایت همیشگی حضرت به ماست. امام زمان فرمودند: «من همواره به یاد شما و مراقب شما هستم و برایتان دعا می‌کنم و اگر دعای من نباشد دشمنان شما لگدمال خواهند کرد.»
ایشان در نامه‌ای به شیخ مفید می نویسند: «ما مراعات شما را مهمل نگذاشتیم و شما را اصلا فراموش نمی‌کنیم.»

۵⃣ولایت تکوینی و تشریعی:

امام عصر ارواحنا فداه ولایت تکوینی و تشریعی دارند. حضرت عنایت خاصی به دوستانشان دارند و آن کسی که دستش در دست امام زمان است، امام زمان او را با ولایت تکوینی و تشریعی هدایت می کند و به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

با وجود این نکات و عنایتی که حضرت به همه عالم و به طور خاص، به محبان و شیعیانشان دارند، از باب «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» ما نیز در قبال ایشان وظایفی داریم:

۱⃣معرفت امام زمان علیه السلام:

وظیفه ماست که امام زمان را بشناسیم و زیارت جامعه کبیره شناسنامه معصومین و بهترین راه برای معرفت ایشان است. امام رضا علیه السلام می فرمایند: «معرفت ما را کسب کنید که در این صورت، به دلیل معرفت ما، تعجیل یا تاخیر در ظهور برای شما تفاوتی نخواهد داشت». البته معرفت موهبتی خدادادی است، ولی ما به وسیله دعا می توانیم از خدای متعال طلب معرفت کنیم؛ همان گونه که در دعای غریق خطاب به خدای متعال عرضه می داریم: «اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک، اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی». در این دعا از خداوند طلب شناخت و معرفت حجتش را داریم که این، راه رهایی و نجات از گمراهی از دین است. لذا خدای متعال دینی را از ما می پذیرد که توسط حجتش بر ما نازل شده باشد.

۲⃣محبت:

نتیجه معرفت امام معصوم، محبت ایشان است. محبت فرع بر معرفت است و هرچه معرفت و شناخت ما نسبت به حضرت بیشتر باشد، محبت ما نسبت به ایشان هم بیشتر خواهد شد.

۳⃣یاد حضرت:

محب همیشه به یاد محبوب است. لذا اگر حضرت را بشناسیم، در ادامه این معرفت ایشان را دوست می داریم و در نتیجه همواره به یاد ایشان خواهیم بود.

۴⃣دعا برای حضرت:

برای حضرت دعاهای زیادی وارد شده از جمله:
دعای سلامتی امام زمان،
دعای فرج،
دعای عهد؛ که در روایت است: «کسی که ۴۰ روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخواند، در صورتی که از دنیا برود و حضرت ظهور کند، ملکی بر او وارد می شود و خطاب به او می گوید حضرت ظهور کردند، اگر می خواهی می توانیم تو را زنده کنیم تا یاور حضرت باشی».
لذا به خصوص در این زمان که از همه جا درمانده و مستأصل شده ایم، باید در حق امام زمان دعا کنیم؛ چرا که حضرت فرمودند: «برای فرج من دعا کنید که فرج شما نیز در فرج من است».

۵⃣صدقه به نیت حضرت:

ابزاری که دوستان اهل بیت باید در جهت رضایت و خشنودی اهل بیت از آن استفاده کنند.

۶⃣انتظار:

انتظار حقیقی از وظایف دوستداران اهل بیت است. انتظار حقیقی در مقابل انتظار منفی است. انتظار منفی به این معناست که عالم پر از فساد و بدی شود و شخص منتظر، خود نیز به این مسئله دامن بزند. انتظاری که ناشایست و ناپسند است.

انتظار حقیقی و مثبت این است که انسان، حقیقتا خود را آماده ظهور حضرت کند. آماده ظهور بودن یعنی این که شخص منتظر در قدم اول خود را اصلاح کند؛ چرا که شخصی می تواند منتظر میهمان باشد که منزلش را آماده پذیرش میهمان کرده باشد. چشم پر از گناه نمی تواند حضرت را ببیند، گوش پر از گناه نمی تواند کلام حضرت را بشنود؛ بنابر این انسان صالح است که می تواند منتظر مصلح کل باشد، و نه انسان فاسد.

در باب انتظار و توقع امام زمان علیه السلام از شیعیان و دوستانشان به حدیثی از ایشان می پردازیم که حضرت فرمودند:

«فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا …؛ هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مى‌سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند …»

امسال متاسفانه توفیق برگزاری جشن های آنچنانی برای حضرت نداشتیم، اما جا دارد در این موقعیت جشن های خودمانی و خانگی برای حضرت برپا کنیم و کاری کنیم که از درون شاد باشیم و این شادی درونی، با ارتباط با حضرت، به یاد ایشان بودن، دعا برای ایشان و معرفتشان محقق خواهد شد.

در پایان از خداوند منان مسئلت داریم با برطرف شدن این بلا، ظهور حضرت را نزدیک بفرماید، قلب نازنین را از همه ما راضی بدارد، ما و نسل ما را از محبین و دوستداران حضرتشان قرار دهد و امسال را سال ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مقرر بفرماید

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

@voadminSetadjomehvazvan

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.