کد خبر : 4867
تاریخ انتشار : جمعه 3 آوریل 2020 - 9:36

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان :خداوند در آیه شریفه قرآن می فرماید:«الا بذکرالله تطمئن القلوب؛ همانا منحصراً، فقط و فقط با ذکر و یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان :خداوند در  آیه شریفه قرآن می فرماید:«الا بذکرالله تطمئن القلوب؛ همانا منحصراً، فقط و  فقط با ذکر و یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین یکی از ادعیه ای که برای روزهای ماه شعبان وارد شده است، صلوات مخصوص شعبانیه است که در این مجال، به قسمتی از آن

سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، امام جمعه محترم شهر وزوان در روز جمعه ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹

بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین

یکی از ادعیه ای که برای روزهای ماه شعبان وارد شده است، صلوات مخصوص شعبانیه است که در این مجال، به قسمتی از آن می پردازیم. در فرازی از این دعا آمده است:

«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى‏بِطاعَتِکَ، وَلا تُخْزِنى‏ بِمَعْصِیَتِکَ، وَارْزُقْنى‏ مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ،
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و دل مرا به اطاعت خود آباد کن و به وسیله نافرمانیت رسوایم مکن و مواسات بر کسى‏که روزیت را بر او تنگ کردى روزى من گردان به وسیله آنچه از فصل خویش بر من فراخ گرداندى.»

در قسمت آخر این فراز توفیق مواسات را از خدای متعال طلب می کنیم. مواسات یعنی همدردی، غمخواری و مددکاری که از ارزش های اخلاقی و انسانی است؛ امری که امروز و در شرایط کنونی جامعه ما باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

پیامبر خدا در روایتی فرمودند: «کسی که با نیازمندان و فقرا مواسات کند و نسبت به مردم منصفانه قضاوت کند، مومن واقعی است.» ما نباید نسبت به مشکلات و مسائل مردم، فقرا و نیازمندان بی‌تفاوت باشیم و باید به اندازه توان به آنان کمک کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مومنین در پیوند و دوستی ما به مانند اعضای یک پیکرند که اگر یک عضو به درد آید سایر اعضا هم با او همدردی می‌کنند.» چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.

امروز با توجه به اینکه تقریباً همه مردم در قرنطینه خانگی هستند و تعداد زیادی از کارگران، شغل خود را از دست داده اند و در حال حاضر معاش و درآمدی ندارند، نباید نسبت به آنان بی تفاوت باشیم و جا دارد هرکس به اندازه توانش به دوستان، آشنایان و نزدیکانش کمک کند. این کار مورد قبول خداوند است و قطعا خدا آن را دوست دارد. امروز ما در این امتحان سخت واقع شدیم و همان طور که بسیار هم دیدیم و شنیدیم، صحنه های بسیار زیبایی از مواسات در جامعه مشاهده می کنیم؛ مانند عده زیادی از مالکانی که منازل یا مغازه هایشان را اجاره داده بودند و با توجه به این شرایط، اجاره این ایام را به مستاجران بخشیدند، یا طلبکارانی که طلبشان را معوق کردند، یا خیرینی که به نیازمندان کمک کردند و بسته‌های غذایی را آبرومندانه به درب منازل نیازمندان بردند. این کارها خداپسندانه و مورد عنایت خداوند است و چه بسا خدا به واسطه همین امور خداپسندانه، مشکل فعلی را برطرف نماید. امروز ما باید با مواسات به یکدیگر رحم کنیم تا خداوند هم به ما رحم کند، از هم بگذریم تا خدا هم از ما بگذرد.

@Setadjomehvazvan

اما مطلب مهم بعدی این است که در شرایط فعلی که مردم از نظر روحی و روانی، ترس از این بیماری و فراغت زیاد در منازل و عدم برنامه ریزی، دچار مشکل شده اند و استرس و اضطراب به سراغ آن ها آمده است، بهترین راه برای کسب آرامش و دوری از فشارهای روحی و روانی ذکر و یاد خداست، همان گونه که خداوند در آیه شریفه قرآن می فرماید:«الا بذکرالله تطمئن القلوب؛ همانا منحصراً، فقط و فقط با ذکر و یاد خدا دل ها آرام می گیرد.» در این راستا می توانیم از ذکر لسانی، قلبی و عملی بهره بگیریم که در ادامه به چند مورد از مصادیق آن می پردازیم:

ختم صلوات:
اکنون که در ماه مبارک شعبان هستیم، از مستحبات این ماه زیاد صلوات فرستادن است، لذا ختم صلوات می تواند بسیار کارساز باشد. لذا فرمود: «هر کس یک بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستد، خدا بابی از باب های عافیت را بر او می گشاید.»
یا در روایتی دیگر پیامبر فرمودند: «هر کس در دنیا زیاد بر من و خاندانم صلوات بفرستد، در روز قیامت با من محشور می شود.»

قرائت دسته جمعی و خانوادگی حدیث شریف کساء،

قرائت قرآن:
که آثار و برکات فراوانی دارد. در اصول کافی آمده که امام صادق علیه السلام به نقل از امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می شود، و خدا در آن یاد می شود (که ذکر و یاد حضرات معصومین علیهم السلام هم مصداقی از یاد خدا هستند؛ چرا که آنان آینه تمام نمای خداوندند)، برکتش زیاد می شود، ملائکه رحمت در آن رفت و آمد می کنند، شیاطین از آن خانه هجرت می کنند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند. در مقابل خانه ای که در آن ذکر خدا نشود، برکتش کم می شود، ملائکه رحمت در آن رفت و آمد نمی کنند و شیطان در آن خانه حاضر می شود.

در روایت دیگری است که ملائکه رحمت فوج فوج در منازلی که ذکر خدا شود رفت و آمد دارند. عده ای از آنان به آسمان ها می روند در حالی که غرق در نورند. ملائکه آسمان از ایشان علت را جویا می شوند. می گویند ما در منزلی بودیم که در آن ذکر خدا بود. ملائکه آسمان به زمین هبوط می کنند تا از ذکر خدا در آن منزل بهره ببرند که می بینند ذکر خدا در آن منزل به پایان رسیده است و لذا خود را به در و دیوار آن خانه می کشند تا خود را متبرک نمایند.

پخش و استماع سخنرانی مذهبی.

مطالعه کتاب.

که می توان از فناوری های روز در جهت این امور خداپسندانه استفاده کرد و منازل را به نور ایمان و معرفت خدا و اهل بیت منور کرد.

مرحوم قاضی فرمودند: جلسات خانگی اسباب گشایش امور را فراهم می‌کند.
امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمودند: «آیا دور هم می نشینید و ذکر و حدیث ما را می گویید؟! آن صحابی جواب مثبت دادند و حضرت فرمودند به خدا قسم ما این جلسات را دوست داریم.»

لذا می توانیم در جمع خانواده با ذکر و یاد خدا، قرائت یا پخش قرآن، دعا و صلوات از وقت و فرصتمان به نحو احسن و در جهت رضایت حق تعالی استفاده کنیم.

از خدای متعال می خواهیم به حق حضرات محمّد و آل محمّد علیهم السلام از همه مردم دنیا و به ویژه دوستان و محبان امیرالمومنین رفع هم و غم، گرفتاری و پریشانی بفرماید، فرج ولی امر، امام زمان علیه السلام را معجل و قلب نازنین حضرت را از همه ما راضی و خرسند بفرماید.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

@Setadjomehvazvan

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.