کد خبر : 4860
تاریخ انتشار : جمعه 3 آوریل 2020 - 7:59

بیماری خفیف کرونا ممکن است فقط با علائم گوارشی بروز کند

بیماری خفیف کرونا ممکن است فقط با علائم گوارشی بروز کند

وقتی از بیماری کووید-۱۹ صحبت می‌شود، اغلب علائمی مانند سرفه خشک و تب بالا به ذهن می‌آید اما یک بررسی در چین نشان می‌دهد اقلیتی از موارد بیماری فقط با علائم گوارشی بروز می‌کنند. به نقل از هلث‌دی نیوز حدود یک چهارم بیماران در این بررسی جدید اسهال و سایر علائم گوارشی تنها علائمی بودند

وقتی از بیماری کووید-۱۹ صحبت می‌شود، اغلب علائمی مانند سرفه خشک و تب بالا به ذهن می‌آید اما یک بررسی در چین نشان می‌دهد اقلیتی از موارد بیماری فقط با علائم گوارشی بروز می‌کنند.

به نقل از هلث‌دی نیوز حدود یک چهارم بیماران در این بررسی جدید اسهال و سایر علائم گوارشی تنها علائمی بودند که در موارد خفیف کووید-۱۹ دیده می‌شدند و این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به پزشک مراجعه کرده بودند.

به گفته این پژوهشگران از بیمارستان یونیون و کالج پزشکی تونجی در شهر ووهان چین  که کانون ابتدایی شیوع ویروس جدید کرونا بود، این بیماران سرپایی اغلب به طور زودرس تشخیص داده نمی‌شوند و از بیماری خود بی‌خیر می‌مانند، ممکن است باعث انتشار ویروس به دیگران شوند.

این پژوهشگران می‌گویند داده‌هایشان وجود علائم گوارشی را در این زیرگروه مهم بیماران را نشان می‌دهد و بررسی‌های بزرگتر بین‌المللی در این باره باید انجام شود.

این بررسی بر روی ۲۰۶ بیمار دچار بیماری خفیف کوید-۱۹ انجام شد. حدود یک چهارم بیماران (۴۸ مورد) فقط علائم گوارشی داشتند، ۶۹ بیمار هم علائم گوارشی و هم علائم تنفسی داشتند و ۸۹ بیمار فقط علائم تنفسی بروز داده بودند.

در میان بیماران دچار علائم گوارشی، ۶۷ بیمار اسهال داشتد. از این بیماران، در یک پنجم بیماران اسهال نخستین علامت بیماری بود. اسهال در این بیماران بین یک تا ۱۴ روز طول کشیده بود و میانگین مدت بیماری پنج روز بود و تکرر اجابت مزاج در این بیماران چهار بار در روز بود.

این بررسی نشان داد حدود یک سوم بیماران دچار علائم گوارشی «تب» وجود ندارد.

بیماران دچار علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به پزشک مراجعه کرده بودند (۱۶ روز در مقابل ۱۱ روز)، یافته‌ای که با پژوهش‌های پیشین تطبیق داشت.

در این بررسی در بیماران دچار علائم گوارشی مدت زمان میان شروع علائم و پاک شدن فرد از ویروس کرونا طولانی‌تر از سایر بیماران و احتمال وجود ویروس کرونا در مدفوعشان بالاتر  (۷۳ درصد در برابر ۱۴ درصد) بود.  مدت بیماری در این بیماران هم بیشتر از بیماران دارای علائم تنفسی بود.

البته این پژوهشگران چینی تاکید می‌کنند که بسیاری از بیماری‌های رایج در جوامع ممکن است علائم گوارشی ایجاد کنند و اغلب موارد ناگهانی اسهال، تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی مربوط به کووید۱۹ نیستند.

نتایج این بررسی در ۳۰ مارس در American Journal of Gastroenterology منتشر شده است.

کارشناسان می‌گویند به تدریج دارد معلوم می‌شود که بیماران کووید-۱۹ ممکن است طیفی از علائم را نشان دهند. این بررسی هم نشان می‌دهد که بیماران بدون اینکه تب، سرفه یا اشکال تنفس داشته باشند، ممکن است فقط علائم گوارشی بروز دهند، خوشبختانه اکثریت بیماران با علائم گوارشی معمولا بیماری خفیفی دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.