کد خبر : 456
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 ژانویه 2019 - 17:46

نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور حجج اسلام والمسلمین دکتر حسن خیری

نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور حجج اسلام والمسلمین دکتر حسن خیری

  برگزاری نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی، فقه و قانون نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوع “جایگاه جامعه شناختی زندان به عنوان یک مرکز تأمینی و تربیتی با نظر به فقه و قانون”، در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد. به گزارش روابط عمومی، در این نشست که

 



برگزاری نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی، فقه و قانون
نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوع “جایگاه جامعه شناختی زندان به عنوان یک مرکز تأمینی و تربیتی با نظر به فقه و قانون”، در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در این نشست که آیت الله احمد مبلغی و حجج اسلام والمسلمین دکتر حسن خیری ، دکتر صادق نیا و دکتر کافی ، دکتر کرم اللهی ، دکتر احمدی منش و دکتر گودرزی حضور داشتند، پیرامون موضوع نشست به بحث و تبادل نظر پرداختند.
تشکیل این هیات یکی از دستاوردهای مهم سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی است که پیرامون مباحث اجتماعی و ارائه راهکارهای قانونی برای رفع این معضلات بحث و بررسی صورت می گیرد.
دکتر احمد مبلغی در اولین نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی تاکید کرد: بدون تحلیل های جامعه شناختی نمی توان در دنیای پیچیده و چند ضلعی کنونی ورود پیدا کرد، از این رو لازم است از ظرفیت جامعه شناسان در فرآیند قانونگذاری استفاده شود و قانونگذار از تحلیل های جامعه شناختی منتفع گردد.
وی تصریح کرد: مسبوق کردن ‘قانونگذاری پیرامون واقعیت های اجتماعی’ به نگاه های جامعه شناختی ضرورتی جدی است.
دومین جلسه هیات اندیشه ورز جامعه شناسی نیز پیرامون آسیب خانواده زندانیان بود که هر کدام از اعضا دیدگاه های خود را در این زمینه بیان کردند.
آیت الله مبلغی در آن نشست نیز با استناد به یه شریفه «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزرَ أُخرى» خاطرنشان کرد: این آیه شریفه تحمیل وزر مربوط به یک فرد به فرد دیگر را روا نمی دارد.
وی ادامه داد: روشن است که بسیاری از مجازات هایی که برای مجرم در نظر گرفته و یا انجام می گیرد به صورت طبیعی بازتاب‌هایی را برای خانواده آن مجرم در پی دارد و طبیعتاً مقصود از پیامدهای مجازات‌ها، پیامدهای طبیعی و معمول جاری نیست؛ بلکه مقصود پیامدهای دارای آثار تخریبی و آسیب های جدی است که یا خانواده ای را در مسیر ناهنجاری یا انفعال جدی اجتماعی و یا فرو افتادن به فساد اجتماعی و یا مشکلات اقتصادی می‌کشاند.
دکتر حسین گودرزی دیگر اعضای هیئت اندیشه ورز نیز در این نشست طی سخنانی، گفت: موضوع حمایت از خانواده زندانیان در جامعه شناسی ذیل تئوری بی سازمانی اجتماعی، نظریه کنترل اجتماعی، تئوری فضای عاطفی خانواده و نظریه های بزهکاری مطرح می شوند.
وی ادامه داد: مشکلات مربوط به خانواده زندانیان گاه مربوط به نهاد خانواده و آسیب هایی مانند انزوای اجتماعی، تضعیف بهداشت روانی، بروز مشکلات اقتصادی وتضعیف منزلت اجتماعی خانواده زندانیان. برخی از آسیب ها متوجه همسر و فرزندان فرد زندانی است. مانند مشکلات تحصیلی، نفقه و تأمین نیازهای اقتصادی همسر و فرزندان فرد زندانی، است که کلیت خانواده متحمل می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.