کد خبر : 4391
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 فوریه 2020 - 15:19

طی ویدئویی؛ حاج علی شانظری کاندید مجلس به معرفی بخش میمه شهر انگور و فرش دستبافت پرداخت

طی ویدئویی؛ حاج علی شانظری کاندید مجلس به معرفی بخش میمه شهر انگور و فرش دستبافت پرداخت

حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس طی ویدئویی کوتاه به معرفی شهر میمه از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرداخت. به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار طی ویدئویی کوتاه به معرفی شهر میمه از

حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس طی ویدئویی کوتاه به معرفی شهر میمه از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار طی ویدئویی کوتاه به معرفی شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه پرداخت. بخش میمه شمالی‌ترین و بزرگ‌ترین بخش استان اصفهان و دارای سه شهر به نام‌های میمه، وزوان و لای بید و هفت روستای واجد حد نصاب تشکیل شورا به نام‌های زیادآباد، ازان، خسروآباد، ونداده، حسن رباط، لوشاب و موته می‌باشد. روستاهای مراوند، چغاده، رباط، قاسم‌آباد و سعیدآباد نیز روستاهای چندین خانواری این بخش محسوب می‌شوند. وجه نام‌گذاری برای شهر میمه در نتیجه تجزیه کلمه “میمه” به “می”+”مه” بوده که به معنای “شراب ناب” هست. قرینهٔ درستی این وجه تسمیه وجود تاکستان‌های فراوان در این منطقه بوده که احتمالاً مستوجب به عمل آمدن شراب انگور در قدیم می‌گردیده است. از لغت‌نامه‌های گوناگون و همچنین از قول مردم کنجکاو شهر میمه چنین بر می‌آید که قبل از ظهور اسلام، بر اساس عقاید دینی مردم و وفور تاکستان‌ها و باغ‌های انگور مردم به تولید «شراب و می» می‌پرداختند. عده‌ای از اهالی عقیده دارند شهر میمه در زمان بهمن پسر اسفندیار و خسرو پرویز، باغستان و میخانه درباریان بوده و «می» مصرفی درباریان هخامنشی و ساسانیان از تاکستان‌های این منطقه تهیه می‌گردید. مرغوبیت و خوش‌طعمی «می» حاصله از انگور باغات میمه باعث گردیده که نام قبلی این منطقه از «اهورامزدا آباد» به «می می» محل تولید «می خوب» یا «می ماه» تغییر نام دهد. در گوشه فرش‌های دست بافت قدیمی که در این منطقه پیدا شده است نیز نوشته شده‌است می می. پس از گذشت زمان کم‌کم اصطلاح «می می» به میمه تبدیل گردیده‌است. مسجد جامع میمه دارای قدمت زیادی است ازجمله آثار تاریخی دیگر می‌توان به قلعهٔ بزرگ میمه اشاره کرد که متأسفانه اثری از آن دیگر به‌جای نیست. همچنین این شهر دارای حمام تاریخی زیبایی مربوط به عهد صفوی بانام حمام گُرده (حمام بزرگ) است. یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های کشور به نام قنات مزدآباد با طول ۱۸ کیلومتر که در واقع رودخانه‌ای زیرزمینی است از دامنه‌های کرکس سرچشمه گرفته و با عمق میله چاه‌هایی با ارتفاع۸۰ متر آب را که کمتر در معرض تهدیدات خشک‌سالی نیز قرارگرفته است، به باغات حاصلخیز این شهر می‌رساند. این قنات با قدمتی ۲۵۰۰ساله، به‌عنوان یکی از قنات‌های ایران به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده است. دبی آب این قنات در حال حاضر ۱۲۰ لیتر در ثانیه است و ازنظر کیفیت، بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده توسط کارخانهٔ زمزم مشهد دارای سختی مفید و با مقیاس آب‌های معدنی برابری می‌کند. از محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گندم، انگور، سیب، صیفی جات و غیره اشاره کرد. انگور میمه یکی از خوش‌طعم‌ترین انگورها در کشور است که حتی انگور شیراز و تاکستان (که تنها به لحاظ شهرت شهر مشهور شده‌اند) به لحاظ طعم بعد از انگور میمه قرار دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.