کد خبر : 4388
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 فوریه 2020 - 15:15

با انتشار ویدئویی؛ حاجی علی کاندیدای مجلس یازدهم به سراغ معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان رفت

با انتشار ویدئویی؛ حاجی علی کاندیدای مجلس یازدهم به سراغ معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان رفت

حاجی علی شانظری کاندیدای مجلس یازدهم با انتشار ویدئویی این بار به سراغ معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه رفت. به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار طی ویدئویی کوتاه به معرفی ظرفیت‌های

حاجی علی شانظری کاندیدای مجلس یازدهم با انتشار ویدئویی این بار به سراغ معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه رفت.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حاج علی شانظری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار طی ویدئویی کوتاه به معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرداخته است. وَزوان شهری در منتهی‌الیه شمالی استان اصفهان و در بخش میمه شهرستان شاهین‌شهر و میمه ایران واقع است. تلفظ نام وزوان در شکل قدیم‌ترش وجگون و وژگون بوده است. اهالی وزوان به گویش راجی که یکی از گویش‌های در دسته زبان‌های ایران مرکزی است سخن می‌گویند. زبان‌های ایران مرکزی ادامه زبان مادی هستند که در دوران باستان در این مناطق رواج داشته است. در این شهر حدود ۲۰ سال پیش به کمک افراد خیر دانشگاه پیام نور مرکز وزوان تأسیس شد که سالانه بیش از ۱۰۰۰ دانشجو تربیت می‌کند. همچنین این شهر ۷ آموزشگاه دارد که قسمت اعظم آن‌ها توسط افراد خیر ساخته‌شده است. این شهر ۱ گرمابه بسیار قدیمی داشت که بازسازی شده است. این شهر دارای ۳ گلزار شهدا است. پارک لاله وزوان در حاشیه جاده اصلی تهران ـ اصفهان قرار گرفته و روزانه هزاران مسافر و راننده در این مکان اسکان موقت می‌یابند و استراحت می‌کنند. محصول کشاورزی وزوان بیشتر گندم و جو، سیب‌زمینی، علوفه، زرشک، انگور و زعفران است. در قدیم نیز پنبه‌کاری و چغندرکاری مرسوم بود که اکنون کشت نمی‌شود. صنعت وزوان صنایع قدیم و دستی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، ریسندگی، پشم‌ریسی، نخ‌ریسی، نمدمالی، گیوه‌دوزی، جاجیم‌بافی، آهنگری، ساخت چاقوی قالی‌بافی، چکش و تیشه، کارد و وسایل خانگی است. صنایع فعلی نیز تولید سنگ، تولید پودر آهک صنعتی که صادراتی است، روغن نباتی و مواد پلاستیکی است. وزوان برای توسعه صنعت به همکاری و توجه مسئولین نیاز دارد. کشاورزی شهر وَزوان در گذشته معروف بوده‌است. وجود قنوات متعدد در منطقه حاکی از سابقه طولانی و پرتحرک مردم در امر کشاورزی است. لیکن به‌واسطه خشک‌سالی‌های متوالی ونیز به‌واسطه عدم نگهداری و لایروبی به‌موقع، قنوات این شهر دچار کم‌آبی و رکود کشاورزی و از بین رفتن باغات و در نتیجه روی آوردن کشاورزان به شهرها وتغییرشغل آنها را سبب شده‌است. محصولات عمده کشاورزی آن‌که به‌طور مختصر تولید می‌شود شامل: غلات، گندم و جو، صیفی‌جات، زرشک، گل محمدی و… می‌باشد. از محصولات سر درختی می‌توان به پرورش درختانی نظیر، بادام، به و… اشاره نمود. از صنایع این شهر می‌توان سنگ‌بری، قلم‌زنی، معرق‌کاری و کشاورزی و دامداری را نام برد که بیشتر کارخانه‌های سنگ‌بری در شهرک صنعتی نگین وَزوان قرار دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.