کد خبر : 3857
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اکتبر 2019 - 17:01

آیین های عاشورایی از مهم ترین جریان های فرهنگی کشور هستندبا استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان

آیین های عاشورایی از مهم ترین جریان های فرهنگی کشور هستندبا استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان

این مراسم باشکوه همه ساله علاوه بر روز عاشورا در روز بیست و هشتم ماه صفر با استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر شهرهای اصفهان برگزار می شود بطوریکه جمعیت یک هزار و ۴۰۰ نفره این روستا در روزهای عاشورا و ۲۸ صفر به بیش از سه

این مراسم باشکوه همه ساله علاوه بر روز عاشورا در روز بیست و هشتم ماه صفر با استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر شهرهای اصفهان برگزار می شود بطوریکه جمعیت یک هزار و ۴۰۰ نفره این روستا در روزهای عاشورا و ۲۸ صفر به بیش از سه هزار نفر می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:

آیین های عاشورایی از مهم ترین جریان های فرهنگی کشور هستند

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: آیین های عاشورایی که در مدت دو ماه محرم و صفر برگزار می شوند به عنوان میراث معنوی و یکی از مهمترین ظرفیت ها و جریان های مهم فرهنگی کشور محسوب می شوند.

به گزارش شاهین پرس؛ فریدون اللهیاری در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی آیین «نخل گردانی» روستای مورچه خورت شاهین شهر، با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه ثبت آثار ناملموس معنوی در کشور پیشتاز و رتبه اول را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: حدود ۲۰۰ اثر ناملموس معنوی تاکنون در این فهرست به ثبت رسیده و یا در مراحل پایانی ثبت است که ۵۰ اثر آن مربوط به آیین های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دو ماه محرم و صفر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: علاوه بر آثار ملموس تاریخی، آثار ناملموس و فرهنگی که از گذشتگان دور به دست ما رسیده میراثی ارزشمند و از ظرفیت های عمیق فرهنگسازی است که نیازمند توجه هستند.

وی آیین های عزاداری محرم و صفر را یک مکتب و سرمایه بزرگ برای فرهنگ سازی دانست و افزود: آیین های عاشورایی که در مدت دو ماه محرم و صفر برگزار می شوند به عنوان میراث معنوی و یکی از مهمترین ظرفیت ها و جریان های مهم فرهنگی کشور محسوب می شوند که این ظرفیت های عمیق فرهنگی باید پربارتر از گذشته برگزار شوند.

اللهیاری از ثبت آیین نخل گردانی و مراسم سوگواری بیست و هشتم صفر روستای مورچه خورت شاهین شهر در دی ماه سال ۹۷ در فهرست آثار ناملموس معنوی کشور خبر داد و افزود: مراسم نخل گردانی روستای تاریخی مورچه خورت با قدمتی حدود ۳۰۰ ساله در کنار ارگ تاریخی که شاهکار مهم معماری کشور محسوب می شود، نشان از روح بلند آرمان گرایی گذشتگان دارد به عنوان میراث معنوی ارزشمند شناسایی و به ثبت رسیده است.

وی حفظ و زنده نگه داشتن آثار معنوی و تاریخی را مهمترین وظیفه در برابر ثبت ملی آنها برشمرد و خاطرنشان کرد: آیین های معنوی و مذهبی ثبت شده در فهرست آثار ملی باید بر اساس اصالت آنها برگزار و تداوم داشته باشد و از ایجاد برخی حواشی و تحریف آن جلوگیری شود تا بر همان مدار فرهنگی و هویتی خود استمرار داشته باشد و علاوه بر برگزاری باشکوه تر این آیین ها در سالهای آینده برخی موانع و مشکلات نیز رفع شود.

آیین سنتی نخل برداری روستای مورچه خورت حمل تابوت چوبی بزرگ تزیین شده، به عنوان نمادی از مراسم تشییع پیکر مطهر حضرت امام حسن(ع) در روز بیست و هشتم صفر و امام حسین(ع) در روز عاشورا برگزار می شود، در این مراسم قطعات چوبی این نخل همراه با مراسمی خاص از حسینیه بنی زهرای روستا به محل برگزاری مراسم در میدان اصلی روستا آورده می شود و پس از آماده سازی با پارچه های سبز و مشکی می پوشانند و با شاخه های نخل، گل، آینه، زنگوله و شمشیر تزیین می شود،

هر کدام از چهار پایه این نخل توسط قویترین افراد نگداشته می شود و همراه با عزاداری هیئت های عزادار این نخل بلند می شود و تا گلزار فاطمیه روستا حمل می شود. پس از زیارت اهل قبور، عزاداری و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر مجددا نخل به سمت حسینه حرکت داده می شود. در پایان مراسم نیز عزاداران با غذاهای نذری اطعام می شوند.

این مراسم باشکوه همه ساله علاوه بر روز عاشورا در روز بیست و هشتم ماه صفر با استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر شهرهای اصفهان برگزار می شود بطوریکه جمعیت یک هزار و ۴۰۰ نفره این روستا در روزهای عاشورا و ۲۸ صفر به بیش از سه هزار نفر می رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.