کد خبر : 3201
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آگوست 2019 - 13:28

ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است

ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است

حجت‌الاسلام خیری در گفتگو با آنا: ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای صرفه‌جویی در منابع مالی، ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است. حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری

حجت‌الاسلام خیری در گفتگو با آنا:

ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت:

برای صرفه‌جویی در منابع مالی، ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است. حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره کاهش ۲۰ درصدی همایش‌ها و سمینارهای علمی و تخصصی در ۴ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: همایش‌های علمی در حوزه علوم انسانی بیشتر حاوی جنبه‌های گفتمان‌سازی در بین جامعه نخبگانی است. وی افزود: کاهش محسوس رویدادها و نشست‌های علمی در کشور را می‌توان در محدودیت‌ها، مشکلات و چالش‌های مالی سازمان‌ها، ارگان‌ها مؤسسات پژوهشی جستجو کرد. در شرایط کنونی دستگاه‌ها و حتی مراکز آموزش عالی برای مدیریت هزینه‌کردها از رویدادهای پژوهشی و نشست‌های علمی خود کاسته و به‌دنبال سایر اولویت‌های هزینه‌ای هستند. رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون در وضعیت کنونی دانشگاه‌ها نمی‌توان گفت که مراکز علمی به نقطه اشباع گفتمان‌سازی رسیده‌اند و دیگر نیازی به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی نیست. خیری کارآمدی و اثربخشی همایش‌ها و نشست‌های علمی را نقطه قابل‌توجه فرآیندهای انتشار علم دانست و اذعان کرد: از منظری دیگر اساس کار نشست‌های علمی بررسی و حل چالش‌های تخصصی مربوط به آن حوزه است ولی در سالیان اخیر میزان تأثیرگذاری همایش‌ها از این درجه تقلیل یافته و فلسفه وجودی نشست‌های علمی که همان گفتمان‌سازی و تولید ادبیات مختص آن حوزه است، کمرنگ‌تر شده است. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نارسایی بخشی از نشست‌ها و همایش‌های علمی موجب تغییر رویکردهای جامعه نخبگانی از نشست‌های علمی نیز شده و این تجربه، جریان نخبگانی را به آزمایش روش‌های دیگر مطالعاتی هدایت کرده است. بعضاً شاید سایر روش‌های ترویجی و گفتمان‌سازی بتواند جایگزین مناسبی برای همایش‌های تخصصی باشد. رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: همایش‌ها و نشست‌ها مانند هر روش دیگری، راهی است تا بتوان بخشی از آرشیوهای مطالعاتی و راه‌‌حل‌ها را گردآوری و منتشر کرد و شاید محدودیت‌های مالی که موجب کمرنگ شدن این راهکار شده، عاملی برای ایجاد روش‌ها و خلاقیت‌های کم‌هزینه‌تر با کارکرد یکسان باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.