کد خبر : 2739
تاریخ انتشار : جمعه 7 ژوئن 2019 - 7:03

شورای اسلامی شهر وزوان: بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… ) تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها دارد.

شورای اسلامی شهر وزوان: بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… )  تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها دارد.

شورای اسلامی شهر وزوان: بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… ) تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها دارد. با سلام واحترامعده ای را اعتقاد بر این است که وجود بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… ) دارای تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها ست و موجب خارج

شورای اسلامی شهر وزوان: بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… ) تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها دارد.

با سلام واحترام
عده ای را اعتقاد بر این است که وجود بازارچه های هفتگی (یکشنبه بازار، سه شنبه بازار و… ) دارای تاثیرات منفی بر اقتصاد شهرها و روستاها ست و موجب خارج شدن بخش اعظمی از سرمایه های نقدی مردم از شهر، ایجاد رکود در کسب و کار فروشندگان داخلی و نهایتا تعطیلی واحد تجاری آنان خواهد شد.

بسیار پیش آمده که منتقدان٬ مقصر اصلی را شورای شهر دانسته و زبان انتقاد نسبت به آن گشوده اند و در این زمینه پاسخ های شورای شهر را نامعتبر ارزیابی نموده و بر نظر خود اصرار می ورزند.

در اینجا لازم است توضیحاتی را ارایه نماییم و قضاوت را به عهده خوانندگان عزیز بگذاریم تا جهت برون رفت از این معضل چاره ای اساسی اندیشیده شود .

همانطور که همگان می‌دانند از سالیان بسیار دور تاکنون ایجاد بازارچه های سیار(تحت عناوین مختلف) در اغلب شهرها و روستا های کشور، امری تقریبا متداول بوده است. طی سالیان اخیر به دلیل افزایش معضلات اقتصادی خصوصا برای اقشار ضعیف و به منظور افزایش اشتغال، رونق بیشتر بازار و تنظیم قیمت اقلام مصرفی مردم ، این امر تعمیم یافته و در اغلب شهرها و روستاهای کشور شاهد توسعه ی این قبیل بازارچه ها هستیم.
آنچه لازم است بدانیم این است که بنا به درخواست جمع کثیری از مردم، تمامی مجوزات قانونی این قبیل بازارچه ها از سوی دستگاه‌های دولتی مسوول صادر گشته و روند فعالیت آنها تا کنون کاملا مبتنی بر قوانین جاری کشور ادامه یافته است.

نقش شهرداری ها در کنار دستگاه های دیگری همچون شبکه بهداشت محیط زیست و غیره ساماندهی و نظارت بر کارکرد آنها می باشد.
با این مقدمه واضح است که شوراهای اسلامی کمترین نقش را در ایجاد بازارچه های سیار به عهده دارند و فقط در انتقال خواسته های مردم و کسبه به سطوح بالاتر، تعیین میزان دریافت عوارض و تصویب آن تاثیر گذار هستند.
البته این امر بدین معنی نیست که شورای شهر در قبال مسایل بازارچه ها بی تفاوت باشد و نسبت به رفع مسائل و مشکلات آن از قبیل؛ تعیین محل بازارچه و کمک در کیفیت بخشی به شرایط آن وغیره ٬ توجهی نداشته باشد.

ما نیز مانند بسیاری از مغازه داران محلی و نیز منتقدین بازارچه های سیار، اعتقاد داریم که وجود این قبیل بازارچه ها به ویژه در شهرهای کم جمعیتی مثل شهر وزوان، در کنار تاثیرات مثبتی که دارند٬ تاثیرات سویی را نیز بر اقتصاد کسبه و شهر برجا خواهد گذاشت و موجبات خروج بخشی از سرمایه و کاهش اشتغال در شهر خواهد شد.
بدین منظور و جهت جلوگیری از این پدیده و کمک به تقویت اقتصاد داخلی بارها بر بومی سازی بازارچه های سیار تاکید داشته ایم و از کسبه محلی در خواست نموده ایم که در این خصوص یعنی بومی سازی بازارچه ها همکاری لازم را بعمل آورند. متاسفانه در این زمینه استقبال وتوجه موثر و شایانی از سوی کسبه محلی صورت نپذیرفته است. اعتقاد ما بر این است که با ورود کسبه محلی به بازارچه از یک طرف و عرضه کالای با کیفیت و دریافت سود کمتر از مشتری، می توان گام اساسی را در جهت تقویت اقتصاد شهر برداشت.
چرا که اگر بنا باشد که شورای شهر با فعالیت کلی بازارچه ها مخالفت نماید و اثرات بعضا مثبت آن رابرای مردم نا دیده انگارد و راه جایگزینی هم برای آن در نظر نداشته باشد٬ قطعا مشتریانی که سالهاست با این قبیل بازارچه ها آشنایی و خو پیدا کرده اند٬ در پی دستیابی به اجناس با قیمت مناسب‌تر به شهر و روستاهای دیگر مراجعه خواهند کرد ومعضلی دیگر بوجود خواهد آمد.
مخلص کلام اینکه٬ حذف این بازارچه ها در ید اختیار شوراها نیست و تنها دستگاههای دولتی که مجوز فعالیت آنها را صادر کرده اند ٬ صلاحیت تصمیم گیری برای حذفشان را دارا هستند. لازم است بدانیم ٬وجود بازارچه ها در شرایط فعلی به یک مطالبه عمومی ٬ بویژه اقشار آسیب پذیر ٬ مبدل شده است که فقط می توان با همکاری کسبه داخلی و با اعمال راه کار های ارایه شده مزبور ونیز فرهنگ سازی مناسب٬ شرایط کمی و کیفی را به نفع کسبه و خریداران محترم تغییر داد چرا که بی توجهی به خواسته مردم تبعات سوء دیگری را در پی خواهد داشت .شورای اسلامی شهر وزوان.

منتظر نظرات شما هستیم…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد شنبه , 8 ژوئن 2019 - 5:03

یکشنبه بازار اینجا هم جمع بشه مردم میرن بازار روز ازان در هرصورت محل خرید جابجا میشه. بهتره کاری بکنید که رونق اقتصادی در بخش های مختلف شهر صورت بگیره . چرا تنوع و قیمت برخی کالا ها بخشی از مردم وزوان رو برای خرید راهی میمه یا اصفهان میکنه . چرا برخی از کسبه قیمت ها اجناس رو بحدی بالا میگویند که وزوانی ها برای خرید شهرهای دیگه میروند . چرا وزوانی ها برای خرید گوشت به ازان و خسرو اباد میروند. اشکال کار از کسبه است . بهتر است شورای شهر با کسبه جلسه بگذارد .باید از خیلی از شهرها که مرکز خرید شده اند الگو برداری کنید.بررسی کنید مطمین باشید اصل قیمت مناسب و کیفیت مناسب اگر رعایت شود خود بخود کاسبی ها رونق میگیرد . مثل بازار لوازم خانگی بانه . مثل بازار مبل قلعه میر در اطراف تهران . مثل پارچه و پرده فروشی عبدل اباد تهران