کد خبر : 2364
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 می 2019 - 17:36

لطفاً کتاب بخوان

لطفاً کتاب بخوان

قبول که فصل امتحان‌ است و یک ‌سال با کتاب‌های درسی کلنجار رفته‌ای و حالا باید خودت را برای موفقیت در امتحان‌ها آماده کنی. قبول که بعضی کتاب‌هایی که دوست داری گران هستند و… لطفا کتاب بخوان این دلیل‌ها پذیرفتنی هستند، اما برای هرکدام از آن‌ها راه‌حلی وجود دارد. خودت راهش را بلدی و می‌دانی.

قبول که فصل امتحان‌ است و یک ‌سال با کتاب‌های درسی کلنجار رفته‌ای و حالا باید خودت را برای موفقیت در امتحان‌ها آماده کنی. قبول که بعضی کتاب‌هایی که دوست داری گران هستند و…

لطفا کتاب بخوان این دلیل‌ها پذیرفتنی هستند، اما برای هرکدام از آن‌ها راه‌حلی وجود دارد. خودت راهش را بلدی و می‌دانی. می‌دانی که تابستان در پیش است و در سه ماه تعطیلی، وقت کافی برای مطالعه داری؛ هم درسی و هم غیردرسی، منتها به برنامه‌ریزی نیاز داری. اگر هم تا به‌حال، عادت به مطالعه نداشته‌ای و کلاً کتاب‌خوان نبوده‌ای، می‌توانی با چند راهکار ساده هم کتاب‌ بخوانی، هم فایده‌های ارزشمند کتاب‌خواندن را تجربه کنی و هم دوستی برای وقت‌های تنهایی پیدا کنی. برنامه‌ریزی برای مطالعه بهاره سلیمانی، ۱۷ ساله، با این‌که از نظر مادرش از همین حالا کنکور را پیش رو دارد و درس‌هایش مهم هستند، اما هرگز در طول سال تحصیلی گذشته مطالعه‌ی کتاب‌های غیردرسی را کنار نگذاشته است، چون عادت به مطالعه دارد. بهاره به هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «از وقتی هنوز خواندن و نوشتن بلد نبودم، کتاب‌خانه‌ی کوچکی داشتم که یکی از طبقه‌های ویترین اسباب‌بازی‌هایم بود. همیشه لابه‌لای اسباب‌بازی‌هایم، کتاب داشتم. برای همین وقتی باسواد شدم و خودم توانستم کتاب بخوانم، خیلی هیجان زده شدم و بیش‌تر از قبل کتاب خواندم. پارسال که موبایل خریدم، یکی از معلم‌هایم به من سفارش کرد که مواظب باشم گوشی موبایل مرا از کتاب خواندن نیندازد. هشدار مهمی بود و من برنامه‌ریزی کردم و هنوز کتاب را دوست دارم و می‌خوانم.» لذت کتاب‌خوانی البته ماجرا برای همه این طور پیش نمی‌رود. مثلاً ثنا رادفر، ۱۵ ساله، از اول، یعنی از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه نداشته است. حتی معلم کلاس ششمشان که به کتاب خواندن دانش‌آموزان اهمیت می‌داد و برای کتاب‌خوانی امتیاز در نظر می‌گرفت، نتوانست علاقه‌ی او را به کتاب زیاد کند. ثنا دراین‌باره به هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «یک‌بار دخترخاله‌ی بزرگم سرش توی تبلت بود و هرچه با او حرف می‌زدم حواسش به من نبود، فکر کردم بازی جدیدی نصب کرده، از او خواستم آن را به من معرفی کند. دخترخاله‌ام به من گفت که در تبلتش کتاب‌خانه‌ی مجازی دارد و الآن یک کتاب هیجان‌انگیز می‌خواند. او گفت کتاب‌های زیادی دارم، اگر بخواهی برایت کتاب می‌فرستم. حالا چه نوع کتابی دوست داری؟ من آن‌قدر کتاب نخوانده بودم که نمی‌توانستم جواب بدهم. دخترخاله‌ام گفت که بهتر است فکر کنم و حتماً ژانر مورد علاقه‌ام را انتخاب کنم و بخوانم تا بتوانم به کتاب‌خوانی ادامه بدهم. از آن روز به بعد من کتاب می‌خوانم.» شناختن علاقه‌مندی‌های خود، از بهترین راه‌ها برای آغاز کتاب‌خوانی است. این که بدانی کتاب تاریخی می‌پسندی یا رمان کلاسیک، کتاب علمی دوست داری یا تخیلی وترسناک و… می‌تواند تو را با دنیای شگفت‌انگیز کتاب آشنا کند. چرا کتاب بخوانم؟ این که هرروز حتی ۱۰ دقیقه یا ۱۰ صفحه کتاب بخوانی مهم است. این که درهر حالتی که راحتی کتاب بخوانی مهم است و فرقی ندارد درچه حالتی راحتی؛ در سکوت یا شلوغی، کنار پنجره یا روی تخت. از طرفی می‌توانی بخشی از کتاب‌هایی را که می‌خوانی، در فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذاری یا آن‌ها را به دیگران معرفی کنی. این کار انگیزه‌ی تو را برای مطالعه بالا می‌برد. و در نهایت یادت باشد کتاب‌خواندن حافظه را تقویت می‌کند، استرس را کم می‌کند و اثر مثبتی بر روی عملکرد مغز دارد. مطالعه به یادگیری واژه‌های جدید کمک می‌کند، در نحوه‌ی صحبت‌کردن و تأثیرگذاری‌ بر دیگران هم نقش مثبتی دارد. البته کتاب‌خواندن کلی فایده‌ی دیگر هم دارد. پس لطفاً کتاب بخوان!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.