کد خبر : 2308
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 می 2019 - 3:48

نماز جمعه در مسجد صاحب الزمان وزوان برگزار می گردد

نماز جمعه در مسجد صاحب الزمان وزوان برگزار می گردد

نماز جمعه ی وزوان فردا (۹۸/۲/۱۳ ) با حضور نمازگزاران درمسجد صاحب الزمان به امامت حجت اسلام والمسلمین محمد یان برگزار می گردد روز جمعه از اعیاد مهم مسلمانان است که در برخی از روایات از آن به عنوان افضل الایام ، برترین روزها یاد شده است. در روایتی از امام صادق(ع) علت نام گذاری

نماز جمعه ی وزوان فردا (۹۸/۲/۱۳ ) با حضور نمازگزاران درمسجد صاحب الزمان به امامت حجت اسلام والمسلمین محمد یان برگزار می گردد روز جمعه از اعیاد مهم مسلمانان است که در برخی از روایات از آن به عنوان افضل الایام ، برترین روزها یاد شده است.

در روایتی از امام صادق(ع) علت نام گذاری این روز به عنوان روز جمعه چنین آمده است که « چون خداوند آفریدگان را در آن روز برای ولایت پیامبر (ص) و خاندانش ( صلوات اللهّم علیهم اجمعین) گرد آورد و همچنین بدین خاطر که خداوند کار پیامبرش را سامان داد. در منابع اسلامی از روز جمعه به عنوان سرور و سید ایام نام برده شده، روزی که پاداش نیکی ها و جزای اعمال ناشایست در آن مضاعف ( دو یا چند برابر ) بوده و باعث محو گناهان و ترفیع درجات و استجابت دعاها و بر آورده شدن حاجات می باشد.در سخنی از امام باقر (ع) آمده است که « به خدا سوگند به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر (ص) از روز پنج شنبه برای انجام اعمال و مراسم جمعه آماده می گردیدند، چرا که جمعه برای مسلمانان کوتاه و مغتنم است. همچنین شب و روز جمعه دارای دعاها ، نمازها و اعمال مستحبی فراوانی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان به برخی از آنها اشاره شده است. از خدای بزرگ مسئلت می نمائیم که توفیق استفاده از این ایام و ساعات را به همه ما عنایت فرماید تا با بهره گیری از آن بر ایمان خود بیفزائیم و اعتقادمان را راسخ و محکم نمائیم. درباره نمازجمعه نمازجمعه ، از شیوه های زیبا و دلپذیر عبادت به شمار می رود که از سوی دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، تشریع گردیده است. نمازجمعه علاوه بر اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمتها و مصلحتهای اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف، و صلح و همزیستی دارد. نمازگزاران هر شهر و دیار، در زمان و مکان معیّن به هم می پیوندند، و با حضور قلب و رعایت طهارت و نظافت، وبلکه با ظاهری آراسته و عطرآگین، صف های خود را استوار می سازند و به سخنان امام جمعه گوش فرا می دهند. سخنانی که همگان را به تقوا و رستگاری فرا می خواند، آحاد جامعه را از شرایط و وضعیت یکدیگر آگاه می سازد، ونیرو و توان آنان را جهت رفع مسائل و مشکلات جامعه اسلامی بسیج می کند. حضرت امام خمینی قدس سره درباره نمازجمعه در کتاب تحریر الوسیله چنین می فرماید: سزاوار آن است که امام جمعه در خطبه اش مسائل مربوط به مصالح دینی و دنیایی مسلمانان، حوادث خوب و بد و شرایط مساعد و نامساعد جامعه مسلمان، مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در استقلال و کیان مسلمانان مؤثر است، و هر آن چه که مسلمانان در معاد و معاش به آن نیازمندند، تذکر دهد. هم چنین شایسته است که امام جمعه، چگونگی رفتار و کردار با کشورها و جامعه های غیرمسلمان را با نمازگزاران در میان گذارد و آنان را از توطئه ها و دخالت های برخی کشورهای بیگانه در امور سیاسی و اقتصادی مسلمانان آگاه سازد. خلاصه آن که نمازجمعه و خطبه های آن از گردهماییهای بس عظیم مسلمانان هم چون حج و اعیاد فطر و قربان است که از شرایع بسیار مهم اسلام به شمار می رود. نظر به اهمیت خطبه های نمازجمعه و مضمون و محتوای آنها، در احکام نمازجمعه آمده است که گوش کردن مردم به خطبه ها، موافق احتیاط و بلکه واجب است. هم چنین اقتضای احتیاط، سکوت و صحبت نکردن در حین ایراد خطبه هاست. هم چنان که توصیه شده است شنوندگان در حال ایراد خطبه ها، روبروی امام بنشینند و روی خود را بیش از آن چه که در نماز جایز است، این سو و آن سو نگردانند. به منظور بیان اهمیت و جایگاه جمعه و نمازجمعه از دیدگاه اسلام به گلچینی از احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم السلام اشاره می رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.