کد خبر : 1730
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آوریل 2019 - 7:19

سفر به استان کرمان

سفر به استان کرمان

دیار کریمان سفر به استان کرمان راضیه زنگی‌آبادی – خبرنگار: کرمان استان پهناوری است که دیدنش خالی از لطف نیست. شهداد آن با گرمای سوزانش و بافت پوشیده از برفش برای گردشگران دیدنی است. اگر می‌خواهید از کرمان به سیستان و بلوچستان بروید می‌توانید یکی از این سه مسیر را انتخاب کنید؛ در مسیر اول می‌توانید از انار،

دیار کریمان

سفر به استان کرمان

راضیه زنگی‌آبادی – خبرنگار: کرمان استان پهناوری است که دیدنش خالی از لطف نیست. شهداد آن با گرمای سوزانش و بافت پوشیده از برفش برای گردشگران دیدنی است.

کرمان

اگر می‌خواهید از کرمان به سیستان و بلوچستان بروید می‌توانید یکی از این سه مسیر را انتخاب کنید؛ در مسیر اول می‌توانید از انار، رفسنجان یا زرند، کرمان، ماهان، سکنج، راین، گلباف، بم، نرماشیر و سپس فهرج بگذرید.

مسیر دوم انار، رفسنجان یا زرند، کرمان، سیرچ، شهداد، نهبندان و سپس زاهدان پیشنهاد می‌شود.

در مسیر سوم نیز می‌توان از انار، شهر بابک، سیرجان، نجف‌شهر، بافت، رابر، لاله‌زار، هنزا، درب بهشت، دلفارد، جیرفت، دهبکری، بم و فهرج برای رسیدن به سیستان و بلوچستان گذشت.

برای گذر از کرمان به مقصد استان سیستان و بلوچستان، این سه مسیر با فاصله‌های متفاوت مناسب است که مسیر اول شاید راحت‌ترین این مسیرها باشد به دلیل داشتن جاده دوبانده با گذر از انار تا فهرج و سپس سیستان.

مسیر اول؛ ‌ انار به سمت کرمان

اولین شهر در ورودی کرمان انار نام دارد. شهر انار در میان راه یزد – رفسنجان و بر سر دوراهی تهران – بندرعباس و تهران – کرمان قرار گرفته است. فاصله این شهر تا مرکز استان (شهر کرمان) ۲۶۷ کیلومتر (۳ساعت و ۲۶دقیقه) از مسیر زرند است. یک مسیر دیگر که سریع‌تر به کرمان می‌رسد، گذر از رفسنجان است. ۲۱۶ کیلومتر فاصله این دو شهر است.

اگر در انار ماندگار شدید می‌توانید به کاروانسرای شاه‌عباسی سر بزنید. خوب است بدانید این شهر ۲ اقامتگاه بوم‌گردی چهار اتاقی دارد. می‌توانید شب را در اقامتگاه «آبان» که هزینه هرشب آن برای هر نفر، ۱۰۰هزار تومان است، بمانید. این اقامتگاه در روستای ده‌رئیس در کوچه آبان واقع شده است. (آخرین کوچه سمت راست.) اقامتگاه قلعه تا لحظه تنظیم گزارش در حال تعمیر بود. برای این‌که استراحتی کرده باشید و غذایی هم بخورید به سفره‌خانه سنتی این شهر به نام آستانه که در نبش امامزاده سیدمحمدصالح قرار دارد، سری بزنید.

انار – زرند – کرمان

از انار تا زرند ۱۸۲ کیلومتر است. اگر به دوره قبل تاریخ علاقه‌مند هستید، می‌توانید به موزه دایناسورها که محل نگهداری بقایای کشف‌شده این حیوانات در روستای دشتخاک و ده علیرضاست، سری بزنید. فاصله آن تا زرند ۳۵ کیلومتر است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به حسینیه قلعه، بازار وکیل و سهرابی، خانه ارجمند، امارت چهاربرج یزدان‌آباد، مقبره عبدالسلام زرندی و مجموعه دیلمقانی اشاره کرد.

بزقرمه، چلوگوشت زرندی، آش آماچو، سوهان زرندی، کماچ سهن، کلمپه و روغن جوشی از خوراکی‌ها و سوغات‌های این شهر هستند که پیشنهاد می‌کنم از بزقرمه آن نگذرید و در اقامتگاه‌های این شهر سرو کنید. یک اقامتگاه بوم‌گردی به نام «شاردون» نیز در روستای دشتخاک جنب امامزاده، یکی هم به نام «هنگو» در ده علیرضای روستای تنگ انجیروئیه برای استراحت مسافران مهیا شده است تا اگر به سراغ رد پای دایناسورها رفتید، جایی برای استراحت داشته باشید. اگر هم زرند را برای اقامت شبانه انتخاب می‌کنید،   «زراوند» در بلوار دانش، نبش خیابان ۱۷شهریور شرقی، «نون تنکو» در سلطان‌آباد، کوچه امام، پلاک ۵ به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرد. می‌توانید هزینه اقامت هر نفر در هر شب را بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزارتومان تخمین بزنید.

 رستوران تشریفات در خیابان آزادی هم از بهترین‌های زرند به حساب می‌آید.

انار – رفسنجان – کرمان

شهر بعدی رفسنجان است. خانه خشتی حاج‌آقاعلی (بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان) در فاصله ۶ کیلومتری شهر، نزدیک روستای قاسم‌آباد قرار دارد که از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب قابل بازدید است. این موزه تاریخی دارای ۸۶ اتاق (هفت‌دری، پنج‌دری، سه‌دری و پستو) است.

سعی کنید «دره راگه» را که در مسیر انار به رفسنجان، در ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است، از دست ندهید. از آنجایی که گردشگران باید متناسب با فصل سفر کنند دره راگه در فصل بهار (اول فروردین تا اول خرداد) برای بازدید مناسب است. به دلیل خشکسالی‌های اخیر آب این منطقه کمتر شده است. وجود ستون‌هایی با ارتفاع ۱۰۰ متر از ویژگی‌های منحصر به فرد دره راگه است. مخروط‌های نوک‌تیز و کله‌قندی، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری که ارتفاع آن‌ها در برخی نقاط به صد متر نیز می‌رسد، از جمله بخش‌های خاص این منطقه است.

در رفسنجان ۳ اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد. یک اقامتگاه بوم‌گردی به نام «رودین راویز» در روستای رودین، دهستان راویز در خیابان شهدای این منطقه است. دیگری به نام «قیه» در روستای قیه، دهستان راویز و سومی هم به نام «راگه» در روستای ناصریه، خیابان امام علی قرار دارد. میانگین قیمت برای اقامت شبانه هر نفر، ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است. برای یک غذای خوشمزه هم می‌توانید به «توکل»، تنها سفره‌خانه سنتی این شهر در بازار رفسنجان، بروید.

کرمان

مرکز استان شهر بعدی است. تاریخ را با قدم زدن در مجموعه گنجعلی‌خان، مجموعه وکیل و بازار بزرگ تجربه کنید. گنبد جبلیه در جنگل قائم، یخدان مؤیدی در خیابان ابوحامد، آتشکده زرتشتیان، قلعه دختر و قلعه اردشیر در خیابان زریسف، باغ‌موزه هرندی در چهارراه طهماسب‌آباد، باغ فتح‌آباد (بیگلربیگی) در ۲۵کیلومتری مرکز کرمان که معروف به خواهر باغ شاهزاده است از آثار تاریخی این شهر هستند.

سعی کنید یک روز را برای مجموعه گنجعلی‌خان و بازار اختصاص دهید زیرا ارگ، حمام گنجعلی‌خان، موزه بانو بی‌بی‌حیاتی و چای‌خانه وکیل همه در همین مجموعه هستند.

می‌دانم از پته کرمان زیاد شنیده‌اید. هنر کرمان در دست پته‌دوزان کرمانی است که بازار گنجعلی‌خان بهترین مکان برای خرید این دست‌دوز اصیل است. ظروف مسی، ادویه و قاووت‌های مختلف هم در همین بازار با بهترین قیمت فروخته می‌شوند.

یک اقامتگاه بوم‌گردی هم در کرمان وجود دارد که «ضیا» نام دارد. اقامت هر شب برای هر نفر ۴۰ هزار تومان با صبحانه است. چون اقامتگاه دیگری برای شهر کرمان ثبت نشده می‌توانید به مهمان‌پذیرها هم نگاهی بیندازید. در کرمان ۱۳ مهمانپذیر وجود دارد که از درجه یک تا درجه ۳ از لحاظ کیفیتی تقسیم می‌شوند. پایین‌ترین قیمت اتاق چهارتخته بدون حمام شبی ۴۹هزار و ۴۰۰ تومان و اتاق با حمام هر شب ۶۱هزار و ۴۰۰ تومان است. مهمان‌پذیر درجه یک، اتاق چهارتخته بدون حمام هر شب، ۷۵هزار تومان، اتاق چهارتحته با حمام هر شب ۹۰ هزار تومان است.

سفره‌خانه سنتی «وکی» در میانه بازار، «آماشالله» جنب قبه‌سبز و «حیاط خلوت» در خیابان انقلاب (زریسف) را هم می‌توانید برای استراحت انتخاب کنید.

در اقامتگاه‌های کرمان غذاهای محلی بزقرمه، کشک و بادمجان، شولی با نام محلی اوماچو، آبگوشت زیره و  کشک و کدو سرو می‌شود.

یک مجتمع خدماتی هم در ۴۰کیلومتری جاده کرمان-رفسنجان سمت چپ جاده قرار دارد و مجتمع خدماتی دیگری هم در ۲۳ و ۴ کیلومتری جاده رفسنجان-انار در سمت راست جاده قرار دارند.

 مسیر دو؛ سیرچ – شهداد

ندیدن شهداد یعنی ندیدن کرمان. کلوت‌ها انبوهی از تله‌های خاک هستند که از فرسایش باد، آب و خاک در گرم‌ترین نقطه زمین به وجود آمده‌اند.

مسافران می‌توانند در جاده کرمان – بم، قبل از رسیدن به ماهان از یک بریدگی به سمت شهداد حرکت کنند و بعد هم به سمت کلوت‌ها بروند. برای رسیدن به این اعجاز خلقت، باید از سیرچ که از نقاط سردسیری استان است گذر کرد. سیرچ یک درخت سرو هزار ساله و آبگرم جوشان دارد و فاصله‌اش تا ماهان ۴۷ کیلومتر است؛ یعنی حدود ۴۷ دقیقه. پیشنهاد می‌کنم پس از بازدید از این دره زیبا به سمت شهداد بروید. نکته مهمی که مسافران عزیز باید به آن توجه کنند، زمان رسیدن به کلوت‌هاست. همه می‌دانیم گرم‌ترین نقطه کره زمین به نام گندم بریان در این منطقه وجود دارد که بهتر است بعد از ظهر را برای بازدید انتخاب کنید تا از آسمان پرستاره شب کویر هم لذت ببرید.

در سیرچ قبل از تونل یک اقامتگاه به نام «حاج‌کریم» وجود دارد.

از سیرچ تا شهداد حدود ۵۰ کیلومتر و از شهداد تا کلوت‌ها ۸۰ کیلومتر فاصله است. کوه‌های اندوهجرد در مسیر سیرچ تا شهداد زیبایی‌های خاص خود را دارند. آب‌انبار، قنات، کاروانسراهای قدیمی، جدید و کلوت‌ها از جاذبه‌های شهداد است. اکوکمپ‌هایی هم با چادر در روستای «شفیع‌آباد» برای گردشگران آماده شده است. مسافران می‌توانند از آفرود، موتورسواری، شترسواری در کلوت‌های شهداد لذت ببرند. شهرک سینمایی هم در شهداد قرار دارد که حتما به خاطر داشته باشید که با راهنما به این منطقه بروید. (هرچند چیزی از آن نمانده است.) در این منطقه حدود ۳۰ اقامتگاه گردشگری با میانگین قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد. پس هیچ نگرانی برای اقامت وجود ندارد. هرچند باید حجم مسافران نوروزی را در نظر داشته باشید، ولی وجود یک چادر در کلوت‌ها تا صبح روز بعد هم مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. خرما، شیره و سرکه خرمای شهداد حرف ندارند، پرتقال‌های آبدار شهداد هم از آن دست گزینه‌هایی است که اگر نخورید ضرر کرده‌اید. در خیابان اصلی شهداد که به سمت کلوت‌ها می‌رود مغازه‌های زیادی وجود دارد که همه این محصولات با قیمت مناسب فروخته می‌شوند.

مسافران می‌توانند از کلوت‌ها به سمت جاده نهبندان (وسط کویر) به سمت زاهدان بروند که به دلیل گرمی هوا، نبود امکانات و جاذبه این راه پیشنهاد نمی‌شود. فاصله کلوت تا زاهدان، ۵۱۵ کیلومتر است.

اگر به شهداد سرزدید می‌توانید از همان مسیر که رفتید به جاده کرمان – بم برگردید.

ماهان

ماهان شهر شاهزاده‌های قاجار در فاصله ۳۰ کیلومتری کرمان قرار دارد، به نظر نمی‌رسد کسی نام باغ شاهزاده را نشنیده باشد. این عمارت سبز در میانه کویر، در ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. مسافران برای استراحت باید به شهر ماهان بیایند، آستانه شاه‌نعمت‌الله‌ولی و خانه شترگلو در این شهر قرار دارد. بعد از خواندن فاتحه برای شاه‌نعمت‌الله‌ولی، در هوای خنک ماهان می‌توانید به سفره‌خانه سنتی «زیتون» روبه‌روی آستانه شاه‌نعمت‌الله سری بزنید و غذاهای گرم کرمان بهره‌مند شوید. این شهر معدن کشک و دوغ محلی است. پیشنهاد می‌شود از تلف (قره‌قروت) ‌های این شهر بچشید. ۵ اقامتگاه در ماهان قرار دارد به نام‌های «باباحصار» در پارک تیگران، «گدین» در محله خواجوئیه، «روشن دون» در خیابان شهید رجایی کوچه ۴، «نعمت‌اللهی» در خیابان رودخانه روبه‌روی کتابخانه و «بابا صامت» در خیابان بهار شرقی کوچه ۲. میانگین هزینه اقامت هر نفر برای هر شب بین ۷۰ تا ۸۰ تومان است.

سکنج

از سمت ماهان به بم – زاهدان می‌توان سری به سکنج زد (حدود ۲۳کیلومتر) که مسیر آبشار آن ماشین‌رو نیست و دو ساعت پیاده‌روی دارد. «بی‌بی» در کوچه علی‌بابا تنها اقامتگاه این روستاست. شکوفه‌های خوش‌رنگ بهاری و انواع محصولات طبیعی لبنیات از سوغات‌های این روستا به حساب می‌آیند.

راین

۸۲ کیلومتر بعد از سکنج به راین می‌رسیم که جاذبه‌های گردشگری آن کلوت‌های مریخی، ارگ راین (نمونه‌ای از ارگ بم) و آبشار است که با خودرو می‌شود تا پای آب رفت. ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی در راین وجود دارد که میانگین قیمت آن شبیه دیگر شهرها بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. بیشتر اقامتگاه‌ها در میدان شیر خدا، کیلومتر ۶ آبشار، محله سنبل، بلوار افلاطون، خیابان ۱۷ شهریور و خیابان امام قرار دارند. رستوران خان‌سالار، تنها رستوران این شهر، در میدان شیر خدا قرار دارد. فلزکاری، درودگری و قالیبافی از هنرهای دستی این شهر به حساب می‌آیند، کلمپه، کماچ سهن، قطاب، قاووت، زیره، پسته، گردو، خرما و مرکبات هم از سوغات‌های خوشمزه دستپخت زنان راینی است.

کشیت

منطقه بعدی کشیت از توابع شهرستان گلباف است. در مسیر کرمان – بم درست ۸۵ کیلومتر بعد از استراحتگاه حضرت ابوالفضل که جلوتر برویم، به کشیت می‌رسیم. از آنجایی که کشیت اینترنت ندارد بهتر است یک راهنما همراه مسافران باشد. در این مسیر حرمک هم قرار دارد که نمونه روستاهای شفیع‌آباد شهداد است. عکس ماهواره‌ای آبشار کشیت شبیه درخت است که یک دره فوق‌العاده زیبا و آب در آن جریان دارد. در این منطقه هیچ اقامتگاه بوم‌گردی وجود ندارد و باید طوری برنامه‌ریزی کنید که شب برای اقامت در این محل نباشید.

بم – نرماشیر

از کشیت تا بم ۱۸۴ کیلومتر فاصله است. در خیابان‌های بم که قدم می‌زنیم می‌توانیم آثار زلزله را به چشم ببینیم. ارگ قدیم بم که خشت به خشتش متلاشی شده بود، ذره به ذره‌اش بازسازی شده و می‌توانید گذر غم مردمان این شهر را از بالاترین نقطه این بنای جهانی ببینید. ارگ جدید هم در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر در جاده بم- نرماشیر قرار دارد.

۲ اقامتگاه بوم‌گردی در بم با نام‌های «تیوی تک» در کمربندی ولی‌عصر کوچه ولی‌عصر۳۱ و عمارت «باغ دشت» در بلوار هادی ساعی وجود دارند. مابقی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای این شهر با میانگین قیمتی شبیه آنچه در مناطق دیگر است، قرار گرفته‌اند. در نرماشیر هم که بعد از ارگ جدید قرار گرفته، اقامتگاه بوم‌گردی گلشن، در خیابان سعادت‌آباد گلشن، گزینه مناسبی برای استراحت است. هرچند شهرک ارگ جدید هم خدمات اقامتی و تفریحی کافی در اختیار مسافران می‌گذارد.

مهمانپذیر جهانگرد در خیابان عیش‌آباد و شبستر در خیابان عرب‌آباد با میانگین قیمت ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان با اتاق سه‌تخته در بم قرار دارد.

اگر از خوردن غذا در فضای سبز لذت می‌برید می‌توانید به باغ رستوران گلبرگ بروید و از غذاهای خوش‌طعم آن لذت ببرید. امیدوارم بتوانید آب‌بنه و آش سبزی (یونجه) را پیدا کنید و طعم ناب آن را بچشید. رطب بم هم از آن دست سوغات‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، هرچند ممکن است در فصل بهار پیدا نشود.

فهرج

سد نسا را در فهرج از دست ندهید، جاذبه‌ای از حجم آب در دل کویر است. پیشنهاد می‌کنم از شن‌های بیابان فهرج هم نگذرید که اگر شهداد نرفته باشید می‌تواند تداعی کلوت‌ها باشد. ۶۷کیلومتر از این شهر که دور شوید به خطه گرم زاهدان می‌رسید.

۶ اقامتگاه در فهرج قرار دارد. دگال در خیابان مهدی ۶ و مابقی در روستاهای این شهر قرار دارند. این طور که مشخص است، شن‌های فهرج تا حدودی تداعی‌کننده کلوت‌های شهداد هستند.

از بم تا زاهدان ۳۳۲ کیلومتر است.

مسیر سوم؛ شهر بابک

اگر قصد سفر به زاهدان از یک مسیر دیگر را دارید پیشنهاد ما دیدن شهربابک، میمند و مابقی مسیر است.

۱۵۰ کیلومتر از انار به سمت غرب که بروید به شهربابک می‌رسید. در میانه راه، یعنی ۵۰ کیلومتری جاده شهربابک – انار، دو شهر جوزم و دهج قرار گرفته‌اند که می‌توانید از غار آتشفشانی ایوب (بزرگ‌ترین غار آذرین ایران) در ۷ کیلومتری دهج در دره ایوب لذت ببرید. این غار برای مردمان این منطقه مقدس است و حکم زیارتگاه را دارد. اگر خسته شوید هم می‌توانید در شهر دهج در روستای خان‌نسا در اقامتگاه خان‌نسا استراحت کنید. یک فرعی از دهج به جوزم می‌رود که فقط ۲۸کیلومتر است و در آنجا می‌توانید با دره ییلاقی جوزم روبه‌رو شوید. حمام تاریخی جوزم هم از جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید. عمارت موسی‌خانی معروف به عمارت والی، مسجد باستانی شهر کهنه، آتشکده آذربغ، قلعه کمر مرج، دشت بهاره ریواسی و دشت ریگ سفید از دیگر آثار تاریخی این شهرستان هستند.

۷۷ کیلومتر که از دهج بگذریم به شهربابک می‌رسیم. اگر از مسیر رفسنجان به شهر بابک می‌آمدیم به دلیل وجود کارخانه مس سرچشمه تمامی آسمان و خاک‌ها قرمز بود. شهربابک خاستگاه عسل و هر گونه محصولات طبیعی است. آبگرمو و قرمه گوشت هم از آن دست غذاهایی است که فقط در شهربابک و جیرفت پیدا می‌شوند. اقامتگاه دونا در این شهرستان کوهستانی محلی است برای استراحت مسافران عزیز. این اقامتگاه در محله حسن‌آباد قرار گرفته است. اقامتگاه‌های زیادی هم در روستاهای این شهرستان قرار دارند. رستوران نون و نمک هم در خیابان ولی‌عصر گزینه خوبی برای صرف ناهار ظهر و شام شب مسافران است.

میمند

نمی‌توان به کرمان بیایید، به شهربابک برسید، ولی میمند، این روستای دست‌کند، را نبینید. از شهربابک یک فرعی به سمت شرق وجود دارد که شما را به میمند می‌رساند و ۳۰ کیلومتر هم بیشتر با شهربابک فاصله ندارد. به میمند که رسیدید با کوه‌های حفرشده‌ای روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید شب را در آن‌جا، زیر آسمان سرد، بگذرانید. صخره میمند، دست‌کند، میمندمون، تیلا، میمند باستان همان اقامتگاه‌های حفرشده در کوه هستند که هزینه هرشب اقامت برای هر نفر حدود ۴۰هزار تومان است و صبحانه را می‌توانید در خنکای این روستا میل کنید. پیشنهاد می‌شود پنیر محلی و نان داغ میمندی را برای شام انتخاب کنید که شبیه آنچه در این‌جا می‌خورید پیدا نمی‌کنید.

سیرجان

از میمند به سمت شهربابک بیایید تا بتوانید به سیرجان با فاصله ۹۷ کیلومتر بروید. سیرجانی که با گلیم شیریکی‌پیچش جهانی شده است. از آن‌جایی که سیرجان در مسیر بندرعباس قرار دارد می‌توانید به بازارش که دوقلوی بازار تاریخی کرمان است، سری بزنید. مسقطی را هم با بهترین قیمت می‌توانید از این بازار بخرید. بازار یهودی‌ها را هم در همین مکان می‌توانید ببینید. بادگیر چپقی و خانه حاج‌رشید هم در کنار این بازار قرار گرفته‌اند.

یخدان‌های دوقلو، عمارت سعیدنیا، روستای تاریخی کران و عمارت صدرزاده هم از دیگر نقاط تاریخی این شهر به حساب می‌آیند. به سیرجان که رفتید باغ سنگی را فراموش نکنید که توسط مرد کهنسالی سنگ‌ها شبیه میوه به درخت آویز شده‌اند. این محوطه که قبلاً باغ بوده در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ به شکل شش ضلعی نامنظم طراحی شده و متعلق به درویش‌خان اسفندیارپور بوده است.

می‌توانید پس از دیدن باغ سنگی به تنها اقامتگاه این منطقه به نام «سه‌کاسه» در روستای جهان‌جان بروید.

برای اقامت در سیرجان بهتر است از قبل هتل یا مهمانپذیری رزرو کرده باشید، زیرا اقامتگاه بوم‌گردی در خود این شهر وجود ندارد. رستوران سایه در خیابان نماز هم گزینه خوبی برای خوردن غذاست.

بافت

بافت در ۱۰۷ کیلومتری سیرجان قرار دارد که پس از منطقه خوش آب و هوای بلورد به آن می‌رسیم. اگر به طبیعت علاقه دارید بیشتر از یک روز برای دیدن بافت نیاز دارید، علاوه بر سد بافت، سنگ‌نبشته تخت شاهزاد، قلعه کردعلی، آبشار سه‌کاسه، غار شب‌پره و درخت چنار کهنسال ترنگ از جاذبه‌های زیبای این منطقه خوش آب و هوا به حساب می‌آیند.

آبشار سه‌کاسه در یک کیلومتری جنوب روستای جهان‌جان در ۲۵ کیلومتری شهرستان بافت در مسیر جاده اصلی بافت-کرمان قرار دارد. آبشار سه‌کاسه درون تنگه رودخانه جهان‌جان واقع است. این رودخانه پس از تشکیل آبشار، مسیر خود را به سمت جنوب در میان دره ادامه می‌دهد و پس از عبور از بن گود به سد بافت می‌ریزد.

سنگ‌نبشته تخت شاهزاد سنگ‌نبشته‌ای موسوم به تخت شاهزاده در ارتفاعات بالای ۴هزار متری این کوه قرار گرفته است که مربوط به دوره قاجار است.

قاتق بنه، قاتق آویشن و قاتق شنبلیله از غذاهای محلی بافت به حساب می‌آیند که اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در اقامتگاه‌های این منطقه خصوصا خَبر آن‌ها را پیدا کنید. گردوی بافت هم که زبانزد همگان است و می‌توانید گردوی چندماه خود را با بهترین کیفیت از این شهرستان تهیه کنید.

 در شهر بافت هم تنها گلوئیه تخته‌چار در خیابان آزادگان، کوچه ۸، پلاک ۳ ثبت شده؛ اما روستای خَبر گزینه مناسبی برای اقامت شبانه است.

خَبر

خبر در مسیر زاهدان نیست، اما این پارک از زیبایی‌های طبیعت بافت به حساب می‌آید. غار شب‌پره هم در این پارک قرار دارد. این غار در شمال پارک ملی خبر در مسیر دره‌ای با همین نام در شهرستان بافت واقع شده است که منتهی‌الیه این دره به پایین قله چاه‌برف می‌رسد. طول این غار تقریبا ۷۰ متر، قطر دهانه آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۵ متر است. از زیبایی‌های داخل غار می‌توان به سنگ‌های آهکی کاملاً دگرگون‌شده اشاره کرد که به مرمر تبدیل شده‌اند.

 ۲۱ اقامتگاه در این منطقه وجود دارد که بیشتر آن‌ها در این پارک ملی قرار دارند.

رابر

رابر با فاصله ۳۶ کیلومتری از بافت هم از آب و هوای مطبوعی بهره‌مند است. در رابر بهتر است سری به غار جواران که در ۱۰ کیلومتری شرق رابر قرار دارد، بزنید که هم می‌توانید آب زلال و استخرهای آب را ببینید و هم از این غار طبیعی لذت ببرید. برای اقامت هم می‌توانید در یکی از ۱۴ اقامتگاه این منطقه استراحت کنید. باغ خانه حسن در محله باغ خواجه‌حسن، خیابان خواجو، کوچه ۹، سایه گردو خیابان سعدی، نبش کوچه ۳ در شهر رابر گزینه‌های خوبی برای استراحت شما عزیزان هستند.

هنزا

خوبی مسیر شهرهای بافت فاصله کم آن‌هاست. هنزا در ۳۶ کیلومتری رابر قرار دارد و در کویر از زیبایی طبیعت می‌درخشد. گلوگازر و تخت سرتشتک، گلی هوک، سرمشک و آبشار سرخوئیه از بکرترین مناطق گردشگری روستای هنزا هستند. در هنزا به دنبال انواع لبنیات مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل باشید که بهتر از هنزا نمی‌توانید این محصولات را پیدا کنید. برای استراحت به اقامتگاه بید شیرین و تخت‌سرای صولت بروید که در بند هنزا قرار دارند.

درب بهشت

۲۲ کیلومتر بعد با طبیعت زیبای درب بهشت مرکز بخش ساردوئیه روبه‌رو می‌شوید. هیچ کس باورش نمی‌شود، جیرفت با آن گرمای همیشگی‌اش، محلی به نام درب بهشت دارد. در این مکان امامزاده سلطان سیداحمد نیز که یکی از نوادگان موسی‌بن جعفر بوده واقع شده است. به طور معمول آخر هفته و روزهای تعطیل شهر درب بهشت و جاده ساردوئیه پذیرای عده زیادی مسافر از سایر نواحی و استان‌های کشور است که برای زیارت و تفریح عازم این منطقه می‌شوند. در بعضی روزهای تعطیل شمار مسافران و گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند به ۵ تا ۱۰ هزار نفر هم می‌رسد. باغ بهشت در خیابان بهادری تنها اقامتگاه این شهر است. دلفارد در ۴۰ کیلومتری درب بهشت قرار دارد که آبشاری در دل کویر دارد و در محل روستای کراه واقع شده است. در همین روستا یک اقامتگاه به نام هفت‌چشمه وجود دارد. برای استراحت می‌توانید به آن جا بروید. سفره‌خانه دلفارد هم می‌تواند مکان مناسبی برای سرو غذا باشد.

جیرفت

اگرچه جیرفت جزو نقاط گرمسیری استان به حساب می‌آید، برای دیدن جاذبه‌های زیبای این شهر آن را در مسیری که به زاهدان ختم می‌شد قرار دادیم. جیرفت همان هند کوچک است. همان که سال‌ها پیش شروع تمدن را این‌جا تخمین زده‌اند. شهری است بزرگ با قابلیت‌های فراوان. از پرتقال باغ‌های آن که بگذریم، نمی‌توان پنیرک که نوعی سبزی این منطقه است و سومسیل را که نوعی از سبزی‌های محلی است که با آن می‌خورند، نادیده گرفت. این‌جا تِست را که از آرد گندم است برای صبحانه می‌خورند، ناهار را هم با آب‌بنه سر می‌کنند.

موزه باستان‌شناسی جیرفت، آبگرم دیمند و گویکان، آبگرم در گُرج میجان، مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)، محوطه باستان‌شناسی کنارصندل از نمونه آثار دیدنی جیرفت هستند.

در شهر جیرفت اقامتگاه بوم‌گردی ثبت نشده اما می‌توانید در مسیر جبال‌بارز به سقدرجنب به رستوران ناردون بروید و در ناردون استراحت کنید. رستوران مهرگان چهارراه جاده قدیم هم غذاهای خوش‌طعمی برای ناهار و شام یک روز گردش در جیرفت دارد.

دهبکری

از جبال‌بارز که بگذریم به دهبکری از توابع شهر بم می‌رسیم که برای رسیدن به آن باید ۶۰کیلومتر را طی کرد. دهبکری هم از خانواده مناطق خوش آب و هوا در ۵۰ کیلومتری بم یعنی در دل کویر قرار دارد. شیرکوه، قنات عاشق و سرو کهن در محله گلستان (کنسیر) محل‌های خوبی برای استراحت شماست.

از نرماشیر یک دوراهی به سمت فهرج و یکی هم به سمت گنبکی می‌رود که از مسیر گنبکی به ایرانشهر ختم می‌شود.

اگرچه از شش شهر جنوبی می‌توان به یکی از شهرهای سیستان رسید به دلیل گرمی هوای این مسیر (۵۰ درجه) توصیه نمی‌شود. در واقع تنها مسیر برای رسیدن به ایرانشهر رودبار است و اگر قصد سفر به دیگر شهرهای جنوبی را داشتید، باید برای رسیدن به مقصد به همین نقطه برگردید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.