کد خبر : 1680
تاریخ انتشار : جمعه 29 مارس 2019 - 4:46

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت عامل انتشار بیماری است

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت عامل انتشار بیماری است

 مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: رهاسازی ماهیان قرمز در آب‌های طبیعی جاری استان اردبیل باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با عنایت به نزدیک شدن به روز

 مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: رهاسازی ماهیان قرمز در آب‌های طبیعی جاری استان اردبیل باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شوند.

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت عامل انتشار بیماری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با عنایت به نزدیک شدن به روز طبیعت و ۱۳ فروردین ماه از عموم شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی درخواست می‌شود به هیچ وجه ماهیان قرمز و هفت سین عید را در آب‌های طبیعی جاری مانند رودخانه‌ها، برکه‌ها، نهرها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنند.

وی افزود:رها کردن ماهی‌های قرمز هفت‌سین در نهرها و برکه‌ها در نهایت به سیستم آب‌های طبیعی راه پیدا می‌کنند و باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان داشت: علاوه بر آن ماهیان قرمز توانایی بالایی در سازگاری با محیط داشته و از غذاهای ماهیان بومی و حتی از تخم این ماهیان تغذیه می‌کنند و این ماهیان به سرعت خود را با شرایط جدید محیطی که در آن وارد شده‌اند سازگار و تولید مثل کرده، با به هم زدن اکوسیستم طبیعی و ایجاد خطر برای ذخایر ژنتیکی بومی جمعیت‌های پایداری تشکیل می‌دهند که با تبدیل شدن به گونه‌های مهاجم باعث مرگ و میر ماهیان دیگر می‌شوند.

صالحی تصریح کرد: بررسی کارشناسان دامپزشکی بیانگر آن است که یکی از علل تلفات ماهیان پرورشی در دریاچه‌های نئور و شورابیل و نیز سد یامچی در سال‌های گذشته مربوط به این موضوع بوده بنابراین عدم رهاسازی ماهیان قرمز در طبیعت ۱۰۰ درصد از حجم زیان بار آن خواهد کاست.

وی اظهار داشت: بهترین راه رهاسازی ماهیان قرمز، مکان‌های تعبیه شده توسط شهرداری‌ها است،از عموم شهروندان انتظار می‌رود برای تأمین سلامت عموم و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان منطقه به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.